Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen past beter bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië.
Vind ik ook. 32 86,49%
Vind ik niet. 5 13,51%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2021, 11:12   #81
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Lamenielachen: "Wie nu tegen mij wil beweren dat een Nederlander denkt en leeft zoals een Vlaming is niet op het juiste adres."

Je hebt een steriotype Nederlander in jouw hoofd die niet echt bestaat.
Ik zou nogmaals koningin Maxima willen citeren: "de Nederlander bestaat niet". En zo is het ; )
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 11:17   #82
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Maar ik heb in Nederland gewerkt en ga terug in Nederland werken. Ik ken Nederland vrij goed.
En Urk is geen eiland meer sinds het jaar 1932, niet de jaren '60. Maar ongelijk heb je niet, want het was decennialang nog omgeven door moeras en onbereikbaar via de weg. Voor buitenstaanders geen gemakkelijke plek om in te wonen, wel interessant. De ons-kent-onscultuur is er enorm sterk.

Wonen elders in Nederland als Belg, echter, is gewoon een kleine aanpassing en is iets wat velen doen. In het Zuiden is de regionale cultuur nog ietwat gelijkaardig zelfs, maar in heel Nederland heerst een calvinistische mentaliteit of eerder staatscultuur die wij niet hebben. Logisch he, als je een land bent gedurende eeuwen.

De troeven en gebreken van Nederlanders begrijp ik echter door en door. Ik heb Nederland vanbinnen leren kennen gedurende bijna twee jaar en België als toeschouwer beleefd. In zeker opzicht bent ik mijn eigen land beter gaan begrijpen en appreciëren dankzij Nederland.

Ik snap uw zure ondertoon trouwens niet echt en nog minder die aannames. Belgen en Nederlanders hebben veel met elkaar te maken en sommigen passen in het andere land en andere minder. Zelf hoopte ik dat je meer over Wallonië ging vertellen, quod non.

De persoon op deze Aarde waarmee ik het beste overeenkom komt uit Vlissingen, trouwens.
Ook daar verbleef ik veel deed zelfs de helft van mijn legerdienst bij de Walen en heb er ook vrienden, daardoor bijna perfect 2 talig.
Niets dan mooie herinneringen en ik ga er nu nog regelmatig op vakantie.
Maar "spijts de zure ondertoon?" vraag eens aan de Walen wat ze denken over de Nederlanders ...
Zeeuwen zijn mensen van de zee en rond de kusten in W Europa vind je ook meestal mensen met "de zee" als gemene deler.
Ik spreek hier nu niet over de "aangespoelden" hé daar zit van alles tussen, vooral mensen die de zee enkel als vermaak zien.
Om op uw vraag te antwoorden, we zijn prachtige buren maar laat het zo maar blijven.
Als Vlaming wil ik geen 2de rangs Nederlander worden.
Oud 16 maart 2021, 11:23   #83
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Ook daar verbleef ik veel deed zelfs de helft van mijn legerdienst bij de Walen en heb er ook vrienden, daardoor bijna perfect 2 talig.
Niets dan mooie herinneringen en ik ga er nu nog regelmatig op vakantie.
Maar "spijts de zure ondertoon?" vraag eens aan de Walen wat ze denken over de Nederlanders ...
Zeeuwen zijn mensen van de zee en rond de kusten in W Europa vind je ook meestal mensen met "de zee" als gemene deler.
Ik spreek hier nu niet over de "aangespoelden" hé daar zit van alles tussen, vooral mensen die de zee enkel als vermaak zien.
Om op uw vraag te antwoorden, we zijn prachtige buren maar laat het zo maar blijven.
Als Vlaming wil ik geen 2de rangs Nederlander worden.
Sowieso voelen veel Nederlanders zich superieur. Daar heb je een punt. Het zou zeker kunnen botsen in een hypothetisch Groot-Nederland. Te meer daar Nederlanders vrij nationalistisch zijn. In de 19de eeuw hadden Europese landen een nationale identiteit nodig en in Nederland is die gewoon vrij sterk nog. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Veel mensen begrijpen hun identiteit slecht en worstelen ermee, niet louter Vlamingen.

Desondanks heb ik het idee wel in mijn achterhoofd mocht België verder falen. Dan is het gewoon kwestie van op onze strepen te blijven staan he? In een dergelijke hypothetische staat zou er ook wel het één of het ander veranderen qua staatsmythe in Nederland. Het is dan ook niet per se de Vlaming versus de Nederlander he? En hun manier van kijken op hun eigen land kan snel veranderen. Daar zitten we bijlange niet. Ik denk zelfs dat België zal standhouden.

Waarom ik je reactie zuur noemde. Je waarschuwt me bijna voor Nederland in een bericht waar ik spreek over Wallonië. Wat ik moeilijk begrijp. Er zijn best veel Belgen die in Nederland wonen hoor intussen. Het is sowieso een aanpassing.

En wat Walen over Nederlanders denken. Is dat dan negatief? Ik zou dan die Walen meer openheid toe willen wensen.
Hoe ik Walen ervaren heb is dat ze eerder neutraal jegens Nederland aankijken, maar vinden dat Nederlanders een nogal simplistische kijk op de geschiedenis hebben. Ze storen zich ook aan een voor hen onbegrijpbare francofobie in een land dat geen taalstrijd kent bij een minderheid. Verder heerst er een soort politieke correctheid om zich niet te negatief over Nederland uit te laten gezien ze beseffen dat ze het land zelf niet goed genoeg kennen ervoor.

Althans dat heb ik van een Luikenaar.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 maart 2021 om 11:48.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 11:25   #84
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Lamenielachen: "Wie nu tegen mij wil beweren dat een Nederlander denkt en leeft zoals een Vlaming is niet op het juiste adres."

Ik zou nogmaals koningin Maxima willen citeren: "de Nederlander bestaat niet". En zo is het ; )
Wat is voor u dan die steriotype Nederlander die u denkt in mijn hoofd te hebben?
Elk zijn mening en de meest stemmen winnen, dat is democratie zeker?
Als de meeste stemmen winnen, wedden dat Vlaanderen dan niet aansluit bij Nederland?
Oud 16 maart 2021, 11:39   #85
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat is voor u dan die steriotype Nederlander die u denkt in mijn hoofd te hebben?
Elk zijn mening en de meest stemmen winnen, dat is democratie zeker?
Als de meeste stemmen winnen, wedden dat Vlaanderen dan niet aansluit bij Nederland?
Die stemming komt sowieso niet vandaag en we gaan Nederland en Wallonië als Vlaanderenlandje nog beter leren kennen. Althans de gewone burger. Dat is een evolutie die ik nu zie gebeuren.

Wat aansluiting bij Nederland betreft. Ik denk ook dat veel mensen die België nu prima vinden voor aansluiting bij Nederland zouden kunnen stemmen mocht België volledig afgedaan krijgen in een toekomstig scenario.

Dat is echter bijlange niet aan de orde. Ik denk dat België zal blijven bestaan.

Indien we ooit onderdeel van Nederland worden is het een kwestie van dat land goed te kennen en onze kaarten goed uit te spelen he? En bondgenoten maken onder de regio's om onze streekbelangen te behartigen zonder in vijandbeeld te redeneren. Als we het slim spelen wordt het niet 6,5 miljoen versus 17 miljoen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 maart 2021 om 11:46.
Oud 16 maart 2021, 11:51   #86
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sowieso voelen veel Nederlanders zich superieur. Daar heb je een punt. Het zou zeker kunnen botsen in een hypothetisch Groot-Nederland. Te meer daar Nederlanders vrij nationalistisch zijn. In de 19de eeuw hadden Europese landen een nationale identiteit nodig en in Nederland is die gewoon erg sterk nog.

Desondanks heb ik het idee wel in mijn achterhoofd mocht België verder falen. Dan is het gewoon kwestie van op onze strepen te blijven staan he? In een dergelijke hypothetische staat zou er ook wel het één of het ander veranderen in staatsmythe in Nederland.

Waarom ik je reactie zuur noemde. Je waarschuwt me bijna voor Nederland in een bericht waar ik spreek over Wallonië. Wat ik moeilijk begrijp. Er zijn best veel Belgen die in Nederland wonen hoor intussen. Het is sowieso een aanpassing.

En wat Walen over Nederlanders denken. Is dat dan negatief? Ik zou dan die Walen meer openheid toe willen wensen.
Hoe ik Walen ervaren heb is dat ze eerder neutraal jegens Nederland aankijken en vinden dat Nederlanders een nogal simplistische kijk op de geschiedenis hebben. Ze storen zich ook aan een voor hen onbegrijpbare francofobie in een land dat geen taalstrijd kent bij een minderheid. Verder heerst er een soort politieke correctheid om zich niet te negatief over Nederland uit te laten gezien ze beseffen dat ze het land zelf niet goed genoeg kennen ervoor.

Althans dat heb ik van een Luikenaar.
Ik ken Nederland toevallig van Noord naar Zuid, in nood toffe mensen die je helpen, dat zeker.
Maar dan, als we de Walen achter ons laten waarom zouden we dan aansluiten bij een land dat zich superieur "voelt" aan ons?
Dat gevoel willen we kwijt na het Waalse "pour les Flamands la même chose" van onze legertijd.
Dan de taalstrijd, weer hetzelfde, Vlamingen speken meestal Frans voor de Walen is Nederlands geen taal.
De taalstrijd is vooral een Brusselse aangelegenheid om de postjes en voor wie zich laat meeslepen.
Gewone burgers onder mekaar hebben daar meestal geen problemen mee.
Oud 16 maart 2021, 12:08   #87
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Doe eens een telefoonboek open in Wallonie.

Je merkt snel dat een heel groot deel gewoon Nederlandstalige achternamen hebben.
Geïmmigreerd ten tijde van de mijnen. In een telefoonboek in Antwerpen vind je ook heel wat Arabische namen hoor.

Dat neemt niet weg dat er veel meer Vlamingen trouwen met Nederlanders dan met Walen. Hoe zou dat toch komen? We zijn één land en toch wordt er amper getrouwd tussen Vlamingen en Walen?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 maart 2021 om 12:09.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 12:13   #88
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Geïmmigreerd ten tijde van de mijnen. In een telefoonboek in Antwerpen vind je ook heel wat Arabische namen hoor.

Dat neemt niet weg dat er veel meer Vlamingen trouwen met Nederlanders dan met Walen. Hoe zou dat toch komen? We zijn één land en toch wordt er amper getrouwd tussen Vlamingen en Walen?
En Vlamingen kennen Wallonië slecht en moeten het nog leren kennen. Dat komt nog wel. Althans voor onze generatie dan.

Bart De Wever zei nog op de beelden van die rellen in Luik: "En te zeggen dat ik nog in dat shopping center heb gewinkeld kort daarvoor." En terecht. Een zelfzeker persoon kijkt over de grenzen van zijn regio. Het domste dat je kan doen is je mentaal afsluiten van je buurregio's en landen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 maart 2021 om 12:23.
Oud 16 maart 2021, 12:14   #89
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ken Nederland toevallig van Noord naar Zuid, in nood toffe mensen die je helpen, dat zeker.
Maar dan, als we de Walen achter ons laten waarom zouden we dan aansluiten bij een land dat zich superieur "voelt" aan ons?
Dat gevoel willen we kwijt na het Waalse "pour les Flamands la même chose" van onze legertijd.
Dan de taalstrijd, weer hetzelfde, Vlamingen speken meestal Frans voor de Walen is Nederlands geen taal.
De taalstrijd is vooral een Brusselse aangelegenheid om de postjes en voor wie zich laat meeslepen.
Gewone burgers onder mekaar hebben daar meestal geen problemen mee.
Het gaat ook om de tijdsdimensie voor mij en ik voel me geen slachtoffer. Toen Duitsland ééngemaakt werd in 1870 liep het daarna ook niet volledig gesmeerd hoor. Tegenstelling tussen protestants en katholiek vooral, maar bon, Beieren kent niet louter een gevoel van andersheid omdat het katholiek is. Toch past het in Duitsland. En de traditie van bokbieren heeft Nederland van Beieren overgenomen (al komt die oorspronkelijk uit Einbeck, in Nedersaksen), in België onbekend, maar bieren die Belgische brouwers wel voor Nederland brouwen .

Zelf woon ik overigens op de grens met Noord-Brabant en ervaar Nederland niet zo strak afgebakend als buitenland. En regionale tegenstellingen ten spijt, zou het niet 6,5 miljoen Vlamingen versus 17 miljoen Nederlanders ad infinitum zijn he. En de Randstad is overigens geen vijand van ons, althans ik heb die afkeer niet.

Een winnaarsmentaliteit op gebied van individu en regio is hoe je wint. Slachtoffercomplex is een losersmentaliteit.

We zijn nog niet aan een dergelijke staatkundige evolutie toe. We leven nog steeds in een federaal België. Indien dat aan de orde was, zouden de kaarten anders liggen dan nu.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 maart 2021 om 12:35.
Oud 16 maart 2021, 12:55   #90
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Doe eens een telefoonboek open in Wallonie.

Je merkt snel dat een heel groot deel gewoon Nederlandstalige achternamen hebben.
Dat zijn de kinderen en kleinkinderen van de grote groepen Vlaamse inwijkelingen van begin vorige eeuw.Die spreken voor het grootste deel zelfs geen Nederlands meer en hebben de Waalse mentaliteit volledig overgenomen.

Kijk maar eens hoe weinig Waalse politici met een Vlaamse achternaam nog Nederlands spreken.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 16 maart 2021 om 12:57.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 12:59   #91
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Thierry Baudet uit Nederland stamt zelf ook af van een immigrant uit Henegouwen, Oostenrijkse Nederlanden naar de Nederlandse Republiek in 18de eeuw. Mensen met mijn familienaam wonen vooral in Antwerpen, Limburg en Luik. Al hebben er mensen met mijn naam in Amsterdam gewoond, altijd van Zuid-Nederlandse afkomst. Interessant, want dat was vóórdat familienamen werden vastgelegd. Doch zijn er weinig mensen met mijn naam in Nederland vandaag, zelfs met Nederlandse spelling (en de zeventiende eeuw bestonden er mensen in Holland met exact mijn familienaam).

Allemaal geen familie van mij natuurlijk. Gewoon een veel voorkomende naam en niet Janssens of Peeters.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 maart 2021 om 13:13.
Oud 16 maart 2021, 13:21   #92
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Vlamingen kennen Wallonië slecht en moeten het nog leren kennen. Dat komt nog wel. Althans voor onze generatie dan.

Bart De Wever zei nog op de beelden van die rellen in Luik: "En te zeggen dat ik nog in dat shopping center heb gewinkeld kort daarvoor." En terecht. Een zelfzeker persoon kijkt over de grenzen van zijn regio. Het domste dat je kan doen is je mentaal afsluiten van je buurregio's en landen.
Heeft u echt de indruk dat VL en Wallonië elkaar beter leren kennen? Ik heb de indruk dat het net de omgekeerde richting uitgaat.

Alles wordt gesplitst over de taalgrenzen, en dat vaak op volledig vrijwillige basis (dus los van politieke beslissingen).

Zelfs de traditionele partijen zijn gesplitst, terwijl partijen perfect nationaal kunnen zijn (zie: PVDA en VB).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 13:38   #93
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Heeft u echt de indruk dat VL en Wallonië elkaar beter leren kennen? Ik heb de indruk dat het net de omgekeerde richting uitgaat.

Alles wordt gesplitst over de taalgrenzen, en dat vaak op volledig vrijwillige basis (dus los van politieke beslissingen).

Zelfs de traditionele partijen zijn gesplitst, terwijl partijen perfect nationaal kunnen zijn (zie: PVDA en VB).
Het kan allerlei kanten opgaan. En evoluties kunnen twee kanten opgaan. We komen ook van een sterk francofiel België. Tegenwoordig heeft men de rubriek La France weggehaald uit de kranten Le Soir en La Libre en wil men eerder naar alle landen kijken. Twintig jaar eerder heeft de Standaard het oubollige katholo-retrograde AVVVVK weggehaald.

Hoe dan ook, politiek staan we verdeeld uiteraard. Maar als burger kan je wel het land leren kennen. In zeker opzicht vind ik dat men daar niet benepen nationalistisch over moet wezen en dat los van de politiek benaderen.

Beetje zoals interesse hebben in Nederland niet per se moet leiden tot een Groot-Nederland. Ik herinner me nog goed een grote taboevorming over openheid jegens Nederland, zelfs op dit forum. Dat is pas de laatste jaren weggeëbt, die bekrompenheid. Drie jaar geleden werd ik hier nog geshamed omdat ik graag naar Zeeland ga. En toen ik ging werken in Nederland werd van me me verteld "dat ik Hollander wil worden" verpakt als grap die een soort rancune moet verbergen.

Dat is het fenomeen van de 'gecomplexeerde Belg'. In Wallonië is dat ook sterk aanwezig helaas.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 maart 2021 om 13:46.
Oud 16 maart 2021, 15:42   #94
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht

Dat is een geruststellende uitspraak.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 16:21   #95
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat is een geruststellende uitspraak.
dè Belg bestaat ook niet hoor Rikske.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 16:27   #96
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dè Belg bestaat ook niet hoor Rikske.
Rikkie heeft eigenlijk niets tegen Ollanders. Hij heeft enkel angst dat Vlamingen mogelijks met Ollanders een natie zouden vormen. En dan blijft Wallonie eenzaam en verweesd achter. En daar heeft hij wat angst voor.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 16:45   #97
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat zijn de kinderen en kleinkinderen van de grote groepen Vlaamse inwijkelingen van begin vorige eeuw.Die spreken voor het grootste deel zelfs geen Nederlands meer en hebben de Waalse mentaliteit volledig overgenomen.

Kijk maar eens hoe weinig Waalse politici met een Vlaamse achternaam nog Nederlands spreken.
En in "la Capitale" is het geen haar beter. Het toppunt van ironie is het geval van de voorzitter van Défi (FDF). De man heet François De Smet...
Ça sonne très français...
Oud 16 maart 2021, 16:53   #98
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Lamenielachen: "Wat is voor u dan die steriotype Nederlander die u denkt in mijn hoofd te hebben?"

Een schreeuwerige betweterige Hollander?
Terwijl Zeeuwen bijvoorbeeld erg lijken op West-Vlamingen. En een Ned. Limburger lijkt veel meer op een Bel. Limburger dan op een Drent.
Afijn, er zijn nog veel meer voorbeelden.

Maar goed: ook niet iedere Fransman heeft een baret op en een stokbrood onder z'n arm toch ; )
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 17:28   #99
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Rikkie heeft eigenlijk niets tegen Ollanders. Hij heeft enkel angst dat Vlamingen mogelijks met Ollanders een natie zouden vormen. En dan blijft Wallonie eenzaam en verweesd achter. En daar heeft hij wat angst voor.
2
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2021, 17:30   #100
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wallonië bij Nederland kan ook he? Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. In een Heel-Nederlands scenario zouden de Hollanders ons zelfs dwingen Wallonië meer in ons dagelijks leven te betrekken. Alleszins, indirect, want ze zouden meer met de Walen praten dan wij en er deals mee sluiten. Dat zou ik direct zien gebeuren.

Al denk ik dat Vlaanderen en Nederland realistischer is tegenwoordig. En ik denk ook dat België veel robuuster is dan men denkt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 maart 2021 om 17:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be