![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jup. Tenminste, ik weet de exacte getallen niet, maar ieder geval in de Amerikaanse cijfers lopen transgenders consistent een groter risico op zelfdoding dan bijvoorbeeld veteranen. Het gemiddelde transgender leven gaat blijkbaar niet over rozen.
![]() |
![]() |
#122 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zou zeggen: wat een vrouw definieert is haar potentieel om kinderen te baren he. En wat een man definieert is zijn potentieel om een vrouw zwanger te maken. Nu is men natuurlijk een beetje tolerant, en ook wanneer die functie ergens een klein haperinkje heeft, of op een of andere manier beschadigd werd en dysfunctioneel is geworden, noemt men dat nog een man of een vrouw. Een gemenoposeerde vrouw is nog een vrouw, gewoon vanwege haar historiek. Een steriele man is meestal nog een man als het om een kleine afwijking gaat die maakt dat het machien niet helemaal meer werkt. Maar dat zijn de enige elementen die uiteindelijk definierend zijn voor een vrouw of een man he. Daarnaast kunnen er dus ook andere wezens bestaan, die dan geen vrouw, noch man zijn. Zoals een muilezel noch een paard, noch een ezel is he. Citaat:
Waarom praten wij ueberhaupt over "man" en "vrouw" ? Dat is toch aanvankelijk iets dat louter voort komt uit een zekere manier van voortplanten, namelijk de seksuele voortplanting, he. Bij bacterien zijn er geen mannen of vrouwen. Die planten zich gewoon voort via mitose. Daar heeft dat concept geen zin. Bij mensen heeft dat enkel zin omdat wij een soort zijn die seksuele voortplanting doet, en dat is wat "vrouw" en "man" definieert. Wezens die niet aan seksuele voortplanting kunnen doen, zijn dus a priori niet te klasseren als man of vrouw. Maar we laten dat een heel klein beetje ruimer toe, om wezens die in een andere periode van hun bestaan aan voortplanting konden doen, maar dat nu niet meer kunnen (vanwege beschadiging, of menopause, of een of ander ziekteverschijnsel) behouden gewoon hun vroeger statuut van man of vrouw. En ook wezens waar er kleine dingen zijn misgegaan, en die op een klein probleempje na in principe zouden kunnen aan voortplanting doen of gedaan hebben. Zonder voortplantingsfunctie bestaat de notie van man of vrouw niet he. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 31 maart 2021 om 05:28. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echter, men mag mij niet dwingen die vent een kip te noemen. (hoewel ik dat, uit medelijden, wel zal doen in zijn bijzijn: ge moet zotten gelijk geven he, is een oude wijsheid). Mij een proces aandoen omdat ik achteraf gezegd heb dat ik een zot ben tegengekomen die dacht een kip te zijn, is erover, en DAAR gaat dit transgender gedoe over: over het "recht" om van andere mensen "respect voor waanzin" af te dwingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik heb verder mijn zegje al redelijk gedaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
|
![]() Hoe vaak is dit voorgekomen? Hebben jullie daar cijfers van, of is dit meer zo'n vaag gevoel van "het zou technisch gezien kunnen"?
En zet het dan eens uit tegen het aantal mannen en vrouwen dat gewoon op de ouderwetse manier verkracht of aangerand wordt in de gevangenis. Of tegen het aantal transgenders specifiek die verkracht of aangerand worden nadat ze in de "aangeboren" gevangenis worden geplaatst.
![]() |
![]() |
#127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
af en toe zal er wel iemand met maar 9 vingers geboren worden, die complexiteit misbruiken om te eisen dat de overheid een medische ingreep maar moet betalen als ik ook maar met 9 vingers wil rondlopen? eisen dat schoolboeken herschreven worden en je kinderen niet meer moogt aanleren dat mensen 10 vingers en tenen hebben? hoe kijk je dan het juridische luik? of mag daar niet over gepraat worden? jongens die alle meisjesrecords verpulveren, een papzak die zich vrouw noemt en dan maar amateur wereldkampioen wielrennen wordt de vent die men in een vrouwengevangenis steekt omdat hij zichzelf vrouw noemt en daar dan begint te verkrachten? straks hebben we bokswedstrijden tussen mannen en vrouwen en dan zullen er wel eens vrouwelijke schedels worden ingeslagen welke controlemechanismen bouw je in om profitariaat te vermijden? jezelf plots vrouw voelen zodat je 1 of 2j sneller op pensioen kan? puberjongens die dat gebruiken om zo in meisjeskleedkamers binnen te raken? als een meisje zegt dat ik hem man meot noemen, mag ik dan eisen dat dit meisje mij genie noemt? of mag met die eis dan toch weer gelachen worden? ondanks alle complexiteit van biologie is de 1e vraag aan een zwangere vrouw altijd dezelfde. Is het een jongen of meisje. ooit al een moeder gezien die dan antwoordt dat ze het neit weet en dat we het straks aan het baby'tje zelf moeten vragen? interessante argumentatie hoe vaak is het voorgekomen dat serieverkrachters naar vrouwengevangenissen mogen en daar verder verkrachten? zeker al 1x en da is teveel. maar als dat voor jou ok is omdat er ook transgender verkracht worden in gevangenissen houdt de discussie snel op natuurlijk. 1x is het gebeurd en da is teveel. ik hoop alleszins dat men vrouwen niet naar mannengevangenissen stuurt, ook al moet dat juridisch gezien wel als ze zichzelf vrouw noemen (al dan niet al omgebouwd) Laatst gewijzigd door 1207 : 31 maart 2021 om 08:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 31 maart 2021 om 08:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij kennen dus twee vormen van voortplanting, een gebaseerd op "een-ouder" voortplanting (mitose) en een gebaseerd op een binoom man-vrouw (via meiose). Voor zover ik weet bestaat er geen tri-partite voortplanting op deze planeet, maar dat is best denkbaar (wonk, blonk en klonk zijn dan de 3 geslachten en het cellulaire proces zou dan fleiose zijn of zo), misschien is dat zo op de planeet Zork. Op die planeet zijn er misschien blonk hersenen in een klonk of wonk lichaam of zo. Het transgender probleem wordt daar nog complexer. Het is die binoom-voortplanting die de bron is van de concepten man en vrouw he. Zie jij dat anders ? Laatst gewijzigd door patrickve : 31 maart 2021 om 08:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
En er zijn veel meer ingewikkelde maatschappelijke zaken natuurlijk. Als bedrijven een vrouwenquotum krijgen opgelegd dan tellen transvrouwen daarvoor mee. Maar mag je bij wijze van voordeelregel ook de transmannen meetellen, gezien zij nog veel meer last hebben van wie zij zijn op de arbeidsmarkt dan een gemiddelde vrouw? Of is dat een compleet onzinargument dat neerkomt op "kunnen we allochtonen niet ook onder het vrouwenquotum laten vallen?"? Het is geen simpele zaak. Verre van. Maar we kunnen wel proberen om in ieder geval voor de algemene gevallen tot een redelijke oplossing te komen.
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik stelde: we zitten hier met muilezels. Men had een paard dat dacht een ezel te zijn, en men heeft dat paard wat bijgewerkt tot een muilezel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heb je nu eenmaal met muilezels. Dat zijn geen paarden, en ook geen ezels. Die moeten competitie doen met hun eigen geslacht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
|
![]() Ik zie het als een complexer geheel als "je bent dit, of je bent dat, en als ik gezegd heb dat je dit bent dan blijf je dit." De praktijk blijkt complexer. De wetenschap was niet af toen de tweede klas boekjes geschreven waren.
Zelfs in de Mars fabriek heb je niet gewoon repen met en repen zonder noten, maar een heleboel repen die sporen van noten kunnen bevatten. Nou begrijp ik dat "bounty met een spoor van noten in de hersenen" niet meteen als een geweldige metafoor voor een mens klinkt, maar als we in de praktijk zien dat iets voorkomt én dat we het zelfs fysiologisch kunnen aantonen en categoriseren, waarom zou dan gaan theoretiseren of het wel kan bestaan? Het bestaat.
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is een redelijk duidelijke definitie van wat een man is en wat een vrouw is. Niks belet om ook wezens te hebben die daar niet aan voldoen, en dus "iets anders" zijn. Zoals een muilezel geen paard is en geen ezel. Wat men hier doet is proberen als "vrouw" te verkopen, iets wat helemaal geen vrouw is en aanvankelijk vertrokken was als (echte) man. En dan kom je in een vlucht vooruit van absurditeiten, want dan moet men het concept "kip" ook herbekijken. Immers, oftewel definieer je "een biologische klasse" door "als iets denkt tot die klasse te behoren, dan behoort die daartoe" en dan is een zot die beweert een kip te zijn een echte kip, en moeten we het concept van kip uitbreiden naar die, eh, kip met twee benen en twee armen en zo. Oftewel heb je ergens een fundamentele definitie van een klasse, onafhankelijk van waanbeelden en dergelijke. Ik beweer dat dat de enige zinvolle aanpak is, en dat er daar een heel duidelijke definitie van "man" en "vrouw" uit volgt, met eventueel wat uitbreidingen zoals continuiteit in de tijd en kleine defecten. Een lichaam "met waanideeen" dat begonnen is als man, en op geen enkele manier komt tot een vrouwenlichaam, maar daar maar enkele aspecten van bricoleert, is dan oftewel een man gebleven, of "iets nieuws" geworden, maar is geen vrouw, natuurlijk omdat geen enkele van die dingen kan voldoen aan de basis van wat een vrouw is: een potentieel lid van een voortplantende binoom. Laatst gewijzigd door patrickve : 31 maart 2021 om 08:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
Zou het probleem daarom niet eerder van cognitieve aard kunnen zijn? Er zijn heel vrouwelijke mannen die een positief zelfbeeld ontwikkelen en vrede nemen met hun vrouwelijke persoonlijkheidskenmerken (eventueel ook motoriek). En er zijn er die die vrouwelijke kenmerken maar niet kunnen rijmen met een mannelijk lichaam, die dus eigenlijk vertrekken vanuit een nogal stereotiep denken over wat een man en een vrouw zouden zijn, en die ten gevolge daarvan een negatief zelfbeeld ontwikkelen. Tot op het punt dat ze een soort haat gaan ontwikkelen ten aanzien van het eigen lichaam. In een film als 'Girl' wordt die haat heel aanschouwelijk gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
|
![]() Persoonlijk denk ik dat het essentiële verschil tussen man en vrouw primair wordt uitgemaakt door de gameten die ze, behoudens mechanische defecten, produceren: de ene zaadcellen; de andere eicellen. Vandaar dat het ook zinloos is om van een derde sekse te spreken. Die zou dan immers een derde gameet moeten aanbieden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
https://news.yahoo.com/transgender-c...140751978.html het is maar sport dus doet er niet toe? ook een manier om implicaties te negeren, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() Vandaar ook het consistent negatieve zelfbeeld. Dat kan natuurlijk gevoed worden door een omgeving die negatief reageert op de vrouwelijkheid van een jongen (of mutatis mutandis, de mannelijkheid van een meisje), maar dan lijkt het mij zinvoller om daarop te werken, en niet op dat lichaam. Want ja, wat is er nu wezenlijk zo onverzoenbaar tussen die vrouwelijke hersenstructuur en dat mannelijk lichaam? Waarover méér gaan die verschillen in hersenstructuur dan verschillen in persoonlijkheid (een gevoeliger natuur, een empathischer vermogen, slechter kunnen kaart lezen, liever met mensen dan met dingen werken, enz.). Wat is er mis met een empathische man die slecht kan kaart lezen en liever baby's verzorgt dan de heg scheert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 31 maart 2021 om 09:28. |
|
![]() |
![]() |