Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2021, 09:23   #41
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wat rechtvaardigbare gronden zijn om een onderscheid te maken en wat niet, is uiteraard ook cultureel bepaald.

Daarom dat een rechtssysteem eigenlijk gesteund moet zijn op eenzelfde cultuur. Men heeft een groep mensen nodig die min of meer dezelfde dingen als goed en slecht beschouwen.

Rechtspraak in multiculturele 'samen'levingen is eigenlijk zo goed als onmogelijk. Men kan immers niet alles volledig in de wet omschrijven. Men heeft een basis set van gedeelde normen en waarden nodig om ervoor te zorgen dat uitspraken van een rechtbank als "rechtvaardig" worden beschouwd.
Subjectief dus.
Het tweede stuk, vind ik een rare stelling. Zolang wij nog dominant zijn, geldt onze cultuur mag ik hopen. Helaas is onze cultuur verschrikkelijk politiek correct, toch in de politiek. Gelukkig is dat niet zo tot in alle geledingen van de samenleving. Dit initiatief is het begin om ook daar in binnen te dringen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2021, 09:29   #42
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Subjectief dus.
Het tweede stuk, vind ik een rare stelling. Zolang wij nog dominant zijn, geldt onze cultuur mag ik hopen. Helaas is onze cultuur verschrikkelijk politiek correct, toch in de politiek. Gelukkig is dat niet zo tot in alle geledingen van de samenleving. Dit initiatief is het begin om ook daar in binnen te dringen.
Dat mag ik ook hopen.

Men ziet gewoon in realiteit dat dat tot meer en meer botsingen leidt.

Een voorbeeld: de verhouding tussen man en vrouw kan men nooit perfect in een wettekst vastleggen. Men kan wel bepalen dat ze gelijkwaardig zijn en dergelijke, maar dat blijft allemaal heel flou.

Als een rechter dan moet oordelen over misbruik in een man-vrouw relatie, gaat hij dat (gelukkig) moeten doen volgens onze Westerse maatstaven. Maar in islamitische bevolkingsgroepen gaat zulke rechtspraak niet als rechtvaardig aanvoelen. Met alle gevolgen van dien.

Daarmee beweer ik absoluut niet dat wij onze normen en waarden moeten opgeven en moslims laten berechten volgens hun eigen normen en waarden hé.

Integendeel. Ik ben net van mening dat het daarom noodzakelijk is dat zij zich volledig assimileren.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2021, 09:30   #43
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Subjectief dus.
Het gevolg dat ik trek uit mijn overtuiging dat rechtspraak niet mogelijk is in multiculturele samenlevingen, is niet dat elke cultuur dan maar haar eigen rechtbanken etc. moet krijgen.

Integendeel. Mijn punt is dat ze zich zo verregaand moeten aanpassen zodat er amper sprake meer is van een multiculturele samenleving.
Oud 23 april 2021, 10:18   #44
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gevolg dat ik trek uit mijn overtuiging dat rechtspraak niet mogelijk is in multiculturele samenlevingen, is niet dat elke cultuur dan maar haar eigen rechtbanken etc. moet krijgen.

Integendeel. Mijn punt is dat ze zich zo verregaand moeten aanpassen zodat er amper sprake meer is van een multiculturele samenleving.
Mooi ideaal.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2021, 10:26   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Mooi ideaal.
Dat altijd uitloopt op oorlog en onderdrukking- of uitmoorden van de zwakkeren.

Ben benieuwd wanneer we dat, als cultuur/volk, gaan begrijpen.
Oud 23 april 2021, 10:36   #46
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag ik ook hopen.

Men ziet gewoon in realiteit dat dat tot meer en meer botsingen leidt.

Een voorbeeld: de verhouding tussen man en vrouw kan men nooit perfect in een wettekst vastleggen. Men kan wel bepalen dat ze gelijkwaardig zijn en dergelijke, maar dat blijft allemaal heel flou.

Als een rechter dan moet oordelen over misbruik in een man-vrouw relatie, gaat hij dat (gelukkig) moeten doen volgens onze Westerse maatstaven. Maar in islamitische bevolkingsgroepen gaat zulke rechtspraak niet als rechtvaardig aanvoelen. Met alle gevolgen van dien.

Daarmee beweer ik absoluut niet dat wij onze normen en waarden moeten opgeven en moslims laten berechten volgens hun eigen normen en waarden hé.

Integendeel. Ik ben net van mening dat het daarom noodzakelijk is dat zij zich volledig assimileren.
Even patrickve spelen : maar als je nu als man zegt dat je moslim bent, dan heb je toch eigenlijk alle voordeel bij multiculturele rechtspraak?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2021, 10:38   #47
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat altijd uitloopt op oorlog en onderdrukking- of uitmoorden van de zwakkeren.

Ben benieuwd wanneer we dat, als cultuur/volk, gaan begrijpen.
Zulks verdwijnen van onderscheiden is nochtans al vaak gebeurd hoor.

Zie jij nog veel onderscheid tussen Galliërs, Gallo-Romeinen en latere Germaanse invallers in Vlaanderen?

Zie je nog wijken met een duidelijke Gallo-Romeinse bevolking?
Oud 23 april 2021, 10:38   #48
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Even patrickve spelen : maar als je nu als man zegt dat je moslim bent, dan heb je toch eigenlijk alle voordeel bij multiculturele rechtspraak?
Correct.

Vandaar dat de dominante groep er alle voordeel bij heeft om de minderheden zo veel als mogelijk te doen assimileren.

Als normen en waarden te veel verschillen, is het onmogelijk om rechtspraak te hebben die - over het algemeen genomen - als rechtvaardig wordt beschouwd.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 april 2021 om 10:40.
Oud 23 april 2021, 10:41   #49
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Correct.

Vandaar dat de dominante groep er alle voordeel bij heeft om de minderheden zo veel als mogelijk te doen assimileren.
Ik bedoel: als jij nu baas wil zijn thuis en meer rechten hebben dan een vrouw, dan is het toch handig dat je je moslim verklaart, of dat nu waar is of niet? Waarom zou je dan pleiten voor assimilatie van moslims die je net dat achterpoortje bieden? (voor de duidelijkheid: dit is niet mijn standpunt)

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 23 april 2021 om 10:41.
Oud 23 april 2021, 10:46   #50
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel: als jij nu baas wil zijn thuis en meer rechten hebben dan een vrouw, dan is het toch handig dat je je moslim verklaart, of dat nu waar is of niet? Waarom zou je dan pleiten voor assimilatie van moslims die je net dat achterpoortje bieden? (voor de duidelijkheid: dit is niet mijn standpunt)
Neen, net om te vermijden dat men de moslims dat achterpoortje moet bieden, moet men voor assimilatie gaan.

Ik zie twee opties:
1) erkennen dat uw maatschappij uit verschillende culturen bestaat. Indien men wil vermijden dat een te groot deel van de maatschappij bepaalde rechtspraak/wetgeving als fundamenteel onrechtvaardig beschouwt, ga je rechtspraak/wetgeving per cultuur/overtuiging moeten toelaten.

2) vasthouden aan het feit dat wetgeving en rechtspraak voor iedereen hetzelfde moet zijn.

Om optie 1 te vermijden (want die vind ik helemaal niet wenselijk), is net de assimilatie nodig. Men heeft die assimilatie nodig om optie 2 op lange termijn te kunnen behouden.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 april 2021 om 10:47.
Oud 23 april 2021, 10:49   #51
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kleine toevoeging: ik beweer hierbij niet dat mensen het eens moeten zijn met elke uitspraak door een rechtbank hé!

Maar als een bepaalde groep mensen op een algemene wijze bepaalde wetgeving (en de daaruit voortvloeiende uitspraken verwerpt), gaan ze zich meer en meer afzetten tegen de rest van de maatschappij. Men krijgt dan geen multiculturele 'samen'leving, maar monoculturen die (weliswaar binnen hetzelfde land) naast elkaar leven in plaats van met elkaar.
Oud 23 april 2021, 10:57   #52
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, net om te vermijden dat men de moslims dat achterpoortje moet bieden, moet men voor assimilatie gaan.

Ik zie twee opties:
1) erkennen dat uw maatschappij uit verschillende culturen bestaat. Indien men wil vermijden dat een te groot deel van de maatschappij bepaalde rechtspraak/wetgeving als fundamenteel onrechtvaardig beschouwt, ga je rechtspraak/wetgeving per cultuur/overtuiging moeten toelaten.

2) vasthouden aan het feit dat wetgeving en rechtspraak voor iedereen hetzelfde moet zijn.

Om optie 1 te vermijden (want die vind ik helemaal niet wenselijk), is net de assimilatie nodig. Men heeft die assimilatie nodig om optie 2 op lange termijn te kunnen behouden.
Ik had het niet over moslims maar over gewone mensen die gewoon graag wat meer baas zouden willen zijn over hun vrouw of vrouwen in het algemeen. Waarom zouden die - even in het gedachtenexperiment zoals patrickve uitgaand van 'strategisch individualisme' zonder de gelaagdheid als hoogste goed - tegen multiculturele rechtspraak zijn, wetende dat het gros van de bevolking wellicht wél voor gelijke rechten voor vrouwen is? Die kunnen dan toch beter 'moslim spelen' voor de rechtbank?

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 23 april 2021 om 10:59.
Oud 23 april 2021, 11:00   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zulks verdwijnen van onderscheiden is nochtans al vaak gebeurd hoor.

Zie jij nog veel onderscheid tussen Galliërs, Gallo-Romeinen en latere Germaanse invallers in Vlaanderen?

Zie je nog wijken met een duidelijke Gallo-Romeinse bevolking?
Gallo-Romeinen ja, de mensen die zoals de hedendaagse 'Belgen' waren, onderdanig aan wie er heerst, doorheen de geschiedenis, eender wie dat is.

De rest is door o.a. Cesar afgeslacht of verkocht in slavernij na een paar opstanden.

Nu, als we het over een op christelijke waarden gebaseerde cultuur hebben en de moslim-cultuur, ik meen niet dat de tegenstelling zonder geweld en uitmoorden kan weg gewerkt worden.

We zien daar al meer dan duizend jaar strijd tussen de twee verschillende culturen, wanneer verdwijnt volgens u dan het onderscheid tussen die twee?
Oud 23 april 2021, 11:02   #54
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over moslims maar over gewone mensen die gewoon graag wat meer baas zouden willen zijn over hun vrouw of vrouwen in het algemeen. Waarom zouden die - even in het gedachtenexperiment zoals patrickve uitgaand van 'strategisch individualisme' zonder de gelaagdheid als hoogste goed - tegen multiculturele rechtspraak zijn, wetende dat het gros van de bevolking wellicht wél voor gelijke rechten voor vrouwen is? Die kunnen dan toch beter 'moslim spelen' voor de rechtbank?
Neen want ik vind net dat het 'moslim spelen' voor een rechtbank geen argument mag zijn waarmee een rechtbank rekening mag houden.

Ik wil net wel wetgeving en rechtspraak die voor iedereen geldt.

Om te vermijden dat bepaalde groepen zich hierdoor volledig afwenden van de maatschappij, is assimilatie nodig.
Oud 23 april 2021, 11:03   #55
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen want ik vind net dat het 'moslim spelen' voor een rechtbank geen argument mag zijn waarmee een rechtbank rekening mag houden.

Ik wil net wel wetgeving en rechtspraak die voor iedereen geldt.

Om te vermijden dat bepaalde groepen zich hierdoor volledig afwenden van de maatschappij, is assimilatie nodig.
Ja, maar zou je dat ook zeggen als je liever wat meer baas was over je vrouw?
Oud 23 april 2021, 11:06   #56
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gallo-Romeinen ja, de mensen die zoals de hedendaagse 'Belgen' waren, onderdanig aan wie er heerst, doorheen de geschiedenis, eender wie dat is.

De rest is door o.a. Cesar afgeslacht of verkocht in slavernij na een paar opstanden.

Nu, als we het over een op christelijke waarden gebaseerde cultuur hebben en de moslim-cultuur, ik meen niet dat de tegenstelling zonder geweld en uitmoorden kan weg gewerkt worden.

We zien daar al meer dan duizend jaar strijd tussen de twee verschillende culturen, wanneer verdwijnt volgens u dan het onderscheid tussen die twee?
Gallo-Romeinen zijn per definitie niet door Caesar afgeslacht.

Gallo-Romeinen zijn immers net de Galliërs die zich (na de verovering van Caesar) hebben aangepast aan de Romeinse cultuur (wel met behoud van wat eigenheden).

Getalsmatig hebben de Romeinen Gallië nooit veroverd. De bevolking bleef grotendeels Gallisch. Qua cultuur werd Gallië wel veroverd.

Het is een beetje hetzelfde geval als in Turkije. Veel Turken delen weinig DNA met de oorspronkelijke Turkse volkeren die van de Centraal-Aziatische steppen Anatolië zijn binnengedrongen. De lokale bevolking werd niet en massa uitgeroeid.

Veel hedendaagse Turken zijn gewoon verturkste Grieken/Byzantijnen.

In Turkije heeft de islam duidelijk gewonnen. Daar denken veel Turken werkelijk dat ze afstammelingen zijn van de 'winnaar' (de binnenvallende Turken) terwijl een groot deel van hen gewoon verturkste verliezers zijn (dus afstammelingen van de oorspronkelijke bevolking die het moest afleggen en qua cultuur volledig Turks is geworden).

Dat zie je ook duidelijk. Turken lijken vaak veel meer op Grieken dan op bijvoorbeeld Turkmenen (die er duidelijk meer Aziatisch uitzien).

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 23 april 2021 om 11:12.
Oud 23 april 2021, 11:08   #57
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar zou je dat ook zeggen als je liever wat meer baas was over je vrouw?
Neen, dan niet.

Maar het is net om te vermijden dat personen op die manier meer baas kunnen spelen over hun vrouw, dat men de normen en waarden van de dominante groep volledig moet opleggen aan de minderheidsgroepen.
Oud 23 april 2021, 11:12   #58
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gallo-Romeinen zijn per definitie niet door Caesar afgeslacht.

...

Daarom zei ik dan ook, de Gallo-Romeinen waren de mensen die zich onderwierpen aan Rome, de rest is afgeslacht of verkocht in slavernij.
Oud 23 april 2021, 11:13   #59
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom zei ik dan ook, de Gallo-Romeinen waren de mensen die zich onderwierpen aan Rome, de rest is afgeslacht of verkocht in slavernij.
Sorry, verkeerd begrepen.
Oud 23 april 2021, 18:38   #60
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Omdat er op dat moment ook de grootste vluchtelingenstroom was.

Elk West-Europees land heeft in die periode veel meer vluchtelingen gezien dan voordien.

Wat natuurlijk niet goed praat dat een ex woestijn adept aangesloten bij de NVA er geld met verdiende.
Maar ook daar zoals bij het lief "krollepoedelke" geen controle ......???
Als ik het zo wat nuchter bekijk is er schijnbaar veel te weinig controle op veel te veel?
Wij zijn toch niet dom meneer .......

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be