![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() BDW is (blijkbaar) voorstander van het Britse systeem. Dat heeft zoals alles zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat er echte beslissingen genomen kunnen worden (doortastend beleid) in plaats van het eindeloze gepalaver dat we nu kennen. Het nadeel is dat er verregaande beslissingen kunnen worden genomen die een grote groep van de bevolking niet wil.
Mijn mening: Geen goed idee want wij zijn dat systeem niet gewoon. Laat alles maar bij het oude. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 25 april 2021 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Directe democratie kennen we vooral van in Zwitserland, volgens mij de enige echte democratie in deze wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Opkomst 70% Dus 35% van de Britten stemden voor uittreding uit de EU. Een meerderheid ? Neen dus. Een verwrongen democratie waar populistische nonsens van het moment het kan halen. Totaal te verwerpen.
![]() |
![]() |
#65 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een referendum is de rechtstreekse stem van het volk, los van politieke partijen. Kunnen we dichter bij democratie komen dan dat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Met opkomstplicht
![]() |
![]() |
#67 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
Mensen die kotsen op de politiek kunnen hun stem vergooien achter het cordon of door ongeldig of blanco te stemmen. Zo krijgen we een totaal beeld van de mening van de bevolking. Dat is de geest en de letter van de democratie. De rest is discussie over het gesleacht der engelen en dus tendentieus.
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() En blanco stemmers zijn akkoord met eender wie er aan de macht komt.
Die zijn eerder onverschillig en vol vertrouwen dat het wel goed komt met eender wie dan dat ze kotsen op de politiek. Als ze blanco stemmen omdat ze kotsen op de politiek dan zijn ze niet al te slim. Als je kotst op de politiek dan wil je de politiek belemmeren en dat zou resulteren in een leeg zitje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Integendeel. Je wordt gedwongen. Ik zou het mijn democratisch recht beschouwen om niet te moeten gaan stemmen. Al zou ik het wel doen. Bovendien als er weinig opkomst is, dan is dat een oorvijg voor de politiek. Natuurlijk sossen zijn voor de opkomstplicht omdat ze anders teveel stemmen zouden verliezen. En als het de letter is van democratie, dan heeft u een bron, en heeft u geen geest nodig. het geslacht der engelen is ![]() Laatst gewijzigd door stuyckp : 25 april 2021 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nog uit studies blijkt dat in ons land Open Vld en Groen baat hebben bij stemrecht en Vlaams Belang en sp.a kiezers zouden verliezen wanneer de opkomstplicht wordt afgeschaft. "Dat heeft alles te maken met het kiezersprofiel dat die partijen aanspreken. Open Vld en Groen rekenen eerder op hooggeschoolde kiezers, terwijl sp.a en Vlaams Belang het eerder van laaggeschoolden moet hebben." Dat zijn natuurlijk studies uit het verleden. Echte liberalen stemmen N-VA en niet open vld aangezien dat ook sossen zijn. Laatst gewijzigd door stuyckp : 25 april 2021 om 20:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 april 2021 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is geen een enkele bij die een democratie behoeft. Zowel rechts als links zal ik nooit nog verdedigen. Dat ik dat wel heb gedaan in een debat destijds beklaag ik mij tot het einde der tijden. Er is een enorm verschil tussen politiekers en kiezers. En de eersten zijn almachtig en misbruiken hun macht. En de kiezer wil het zelfs niet zien. Trouwens hij heeft niet de middelen om zich echt te verweren tegen onrecht. Wel zulke democratie kan mij gestolen worden. Democratie is gelijkheid voor iedereen die er deel van uitmaakt. Zowel in plichten als in bevoorrecht zijn. Het huidige toepasselijk systeem neemt daar een loopje mee. Dus het wordt misbruikt. En meer nog. Sommige partijen vinden hun aanhang idioten die ten gepasten tijde gebruikt mogen worden als offerlam. En vooral dat laatste zal ik nooit meer vergeten. Zulke partijen zetten zichzelf buiten spel. Onherroepelijk. Zeveren en beloven kan iedereen maar zijn plicht doen als verkozene des volks daar hebben ze dus geen tijd voor. En die plicht is voor alles in een democratie iedereen duidelijk maken dat er gelijke rechten zijn. Zijn die er niet dan mogen ze ophoepelen voor mijn part. Laatst gewijzigd door werkman : 25 april 2021 om 21:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Pajoske bashen is blijk geven van gebrek aan argumentatie en niet bij machte zijn om te weerleggen dat BDW de democratische rechten wil beknotten.
Beweren dat pajoske niet kan tellen zoals Stuyckp doet is blijk geven van niet te kunnen lezen. In de draadtitel staat wat de intentie is van BDW. Ik schrijf nergens dat hij dat resultaat kan bereiken. Ik kan dus niet anders dan eens heel hartelijk lachen met de reactie van stuyckp. Ik daag stuyckp uit om met argumenten te weerleggen dat BDW het doel heeft de kieswet te veranderen om zijn macht en die van zijn partij uit te breiden. De macht, en het doel, die hij niet kan bereiken via het huidige Belgische kiessysteem dat véél democratischer is dan het Angelsaksische*. Er zijn precies nog mensen die niet weten hoe Trump president werd: Citaat:
Is dat democratisch? Verkozen worden door een minderheid? Of het Belgische systeem waarbij de VIVALDI regering een meerderheid van de Belgische bevolking vertegenwoordigt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gevaarlijke uitspraak wat je komt te doen wat mij betreft, zeker als we eens naar Zwitserland gaan kijken. Wat is daar momenteel de opkomst ? Een democratie waar een minderheid het gaat bepalen kan je niet écht meer en democratie noemen.
![]() |