Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe lang denkt u nog separatist te zijn?
Ik ben separatist in hart en nieren, en zal dat men leven lang blijven! 47 58,75%
Ik ben een separatist, maar zal dat niet meer zijn als ik er genoeg van heb. 3 3,75%
Ik ben geen separatist, maar een neo-nazi. 3 3,75%
Ik ben geen separatist. 27 33,75%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2004, 13:53   #161
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
En is een Groot-Nederlander dan een unitarist?
Ik denk van wel.
In die zin zit er ook wel een beetje unitarisme in mij
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 14:20   #162
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Ik denk van wel.
In die zin zit er ook wel een beetje unitarisme in mij
zwijg maar, of de BUBbelkes gaan je woorden weer verdraaien
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 15:53   #163
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Is Olivier Gourmet ook separatist? "Wie?", zal u me zeker vragen. Olivier Gourmet, een Waalse acteur, die, onder meer, een prijs in de Festival van Cannes in 2002 won voor zijn interpretatie in "Le Fils", een film van de broers Dardenne.

Wat zegt Olivier Gourmet in "Le Monde 2" : "Nous sommes des faux Français de la province oubliée". ("We zijn valse Fransen van de vergeten provincie"). "Nous avons plus d'affinités avec la France qu'avec la Flandre". ("We hebben meer affiniteiten met Frankrijk dan met Vlaanderen"). "L�*-bas, dans le Nord, personne ne sait que j'ai reçu le prix d'interprétation �* Cannes, par exemple." ("Daar, in het Noorden, weet niemand bijvoorbeeld dat ik de interpretatie prijs in Cannes behaald heb").

Verder nog dit : " Nous sommes de nulle part, nous ne savons pas qui nous sommes, alors nous nous cherchons et nous rigolons beaucoup de nous-mêmes." ("We zijn van nergens, we weten niet wie we zijn, dan zoeken we elkaar en lachen we veel met onszelf".)

En Benoit Poelvoorde! Wie? Nog een Waalse acteur, nog meer bekend in Frankrijk, vooral met de film rond Claude François "Podium" maar ook "Les Randonneurs", "Le Boulet" en nu in de actualiteit met de nieuwe film waarin hij speelt, "Narco". Wat Poelvoorde zegt : "Chez nous, en Belgique, star, ca ne veut rien dire, cela n'existe pas". ("Bij ons, in België, ster, dat betekent niets, dat bestaat niet".) Om te eindigen met een "Je dois tout �* la France!" ("Ik heb alles aan Frankrijk te danken!").

Die twee Waalse acteurs zijn misschien geen separatist maar ze zeggen duidelijk dat ze geen Belgische gevoelens hebben en dat ze met Frankrijk ergens verbonden zijn. Stel je voor, Poelvoorde heeft meer media-aandacht in Frankrijk dan in België, en dat voor iemand die uit België komt. Is het normaal? Maar ja, wat is nog normaal in België? Da's een andere vraag.

Laatst gewijzigd door Everytime : 10 december 2004 om 15:57.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 15:40   #164
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Eerst was hij tegen unitarisme, nu weer voor
Bruno, u bent van slechte wil. Naar mijn mening zijn we beter af met een onafhankelijk Vlaanderen of een Groot-Nederland. Liefst confederaal, maar u weet donders goed dat ik geen unitarist bent: geen Belgische en geen Vlaamse.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 15:48   #165
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Voor u is het een nachtmerrie. Het kan ook moeilijk anders als ik uw gefrustreerde opmerkingen over ons land lees.
Aha, nu ga jij al uitmaken wat ik moet denken. Wat moet ik dan wel niet denken over uw haatpostings?

Citaat:
Maw, iedereen die niet uitgesproken flamingant is, behoort tot het Belgisch establishment. Of hoe Tantist zijn tegenstander probeert te stigmatiseren.
Heb ik dat gezegd? U moet leren lezen. Maar u kan toch moeilijk ontkennen dat Di Rupo, Verhofstadt en prins Filip NIET bij het Belgische establishment behoren. U behoort er dus niet toe, want u bent zo onmachtig als een visje op het droge.

Citaat:
Mijn gezond verstand zegt dat er geen draagvlak is voor het separatisme in België, dus ik mag zeggen dat ik over een goed beoordelingsvermogen beschik.
Kronkel de kronkel. Dat er waarschijnlijk (ik wik mijn woorden, want tot er een referendum komt, is NIEMAND zeker) geen draagvlak is voor unitarisme, daarover zit je nu toch een vijftal postings rond de pot de draaien... Hypocriete cryptofascist!

Citaat:
Om uw vraag te beantwoorden: dat kan men alleen bij een referendum. Maar dat neemt niet weg dat opiniepeilingen de publieke opinie weergeven van de ondervraagden. Daarom noemt het ook een peiling en geen volksraadpleging.
Je bestuurt een land naar de mening van al zijn onderdanen, niet naar een deel er van. U bent gewoon geen democraat.

Citaat:
Dan zal u eens dringend van ingesteldheid moeten veranderen als u uw doel persé wilt realiseren. Want in een democratisch België kan Vlaanderen nooit onafhankelijk worden, laat staan verenigen (niet herenigen!) met Nederland.
Dat is uw gedachtengang, en in die gedachtengang zou ik de BUB maar snel opdoeken, want in een democratisch België kan België nooit unitair worden. Wedden dat je over deze inconsequentie nooit een duidelijk antwoord zal geven?

Citaat:
Waarom streef je dan voor separatisme, als de meerderheid van Vlaanderen (volgens u althans) een unitair beleid wenst?
Heb ik dat gezegd? U bent echt geestesgestoord als u dat denkt.

Citaat:
Daarom ben ik voorstander van een referendum. Om bv. aan te tonen dat jij op dit moment groot ongelijk hebt.
Idem!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2021, 13:15   #166
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Leuke poll.
44 forummers zijn separatisten.
18 waaronder 5 bubbels zijn unitaristen.

Dat België ooit uiteen valt staat in de sterren geschreven.
Unitarisme behoort met zekerheid voorgoed tot het alles behalve roemrijke Belgische verleden.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2021, 07:45   #167
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Is Olivier Gourmet ook separatist? "Wie?", zal u me zeker vragen. Olivier Gourmet, een Waalse acteur, die, onder meer, een prijs in de Festival van Cannes in 2002 won voor zijn interpretatie in "Le Fils", een film van de broers Dardenne.

Wat zegt Olivier Gourmet in "Le Monde 2" : "Nous sommes des faux Français de la province oubliée". ("We zijn valse Fransen van de vergeten provincie"). "Nous avons plus d'affinités avec la France qu'avec la Flandre". ("We hebben meer affiniteiten met Frankrijk dan met Vlaanderen"). "L?*-bas, dans le Nord, personne ne sait que j'ai reçu le prix d'interprétation ?* Cannes, par exemple." ("Daar, in het Noorden, weet niemand bijvoorbeeld dat ik de interpretatie prijs in Cannes behaald heb").

Verder nog dit : " Nous sommes de nulle part, nous ne savons pas qui nous sommes, alors nous nous cherchons et nous rigolons beaucoup de nous-mêmes." ("We zijn van nergens, we weten niet wie we zijn, dan zoeken we elkaar en lachen we veel met onszelf".)

En Benoit Poelvoorde! Wie? Nog een Waalse acteur, nog meer bekend in Frankrijk, vooral met de film rond Claude François "Podium" maar ook "Les Randonneurs", "Le Boulet" en nu in de actualiteit met de nieuwe film waarin hij speelt, "Narco". Wat Poelvoorde zegt : "Chez nous, en Belgique, star, ca ne veut rien dire, cela n'existe pas". ("Bij ons, in België, ster, dat betekent niets, dat bestaat niet".) Om te eindigen met een "Je dois tout ?* la France!" ("Ik heb alles aan Frankrijk te danken!").

Die twee Waalse acteurs zijn misschien geen separatist maar ze zeggen duidelijk dat ze geen Belgische gevoelens hebben en dat ze met Frankrijk ergens verbonden zijn. Stel je voor, Poelvoorde heeft meer media-aandacht in Frankrijk dan in België, en dat voor iemand die uit België komt. Is het normaal? Maar ja, wat is nog normaal in België? Da's een andere vraag.
Niets is normaal in België. Dat "nog" is overbodig.
Die twee mensen voelen zich duidelijk ontvoerde Fransen.

Bien étonné de me trouver ensemble? Jules Destrée had het bij het rechte eind...

Eerder vanzelfsprekend: ik herinner me nog levendig mijn verbijstering toen ik na doorworstelen van een paar meter geschiedenisboekenplank tot het schokkend inzicht kwam dat wie we vandaag Vlamingen noemen in wezen ontvoerde Nederlanders zijn.

Outside the box bekeken en na feiten van meningen gescheiden te hebben worden sommige schijnbaar bizarre feiten wat duidelijker: bijvoorbeeld waarom die Vlamingen na de muiterij van 1830 geweigerd hebben op te gaan in de prestigieuze - en laat ons eerlijk zijn - prachtige Franse kultuur, ondanks de zware druk zoals die door Charles Rogier verwoord werd in zijn brieven aan lord Palmerston en Jean-Joseph Raikem.

Wat drijft ons naar elkaar toe? Er is het geheel van normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, de kant waar voldoende neuzen naar gericht zijn om er een onderstroom in te kunnen herkennen en te kunnen vaststellen dat het spreekwoordelijke idem velle idem nolle daarin opvalt. Dat is de voedingsbodem geweest die het Nederlands karakter van wat we nu Vlaanderen noemen uiteindelijk heeft doen prevaleren op het negentiende-eeuwse neofeodale knutselwerk.

Die onderstroom wordt voelbaar op allerlei nieuwe gebieden zoals blijkt uit de berichtgeving in de media. De Lage Landen worden op het internationale vlak stap voor stap als één gebied op de kaart gezet, niet alleen in de literatuur maar ook in handelsmissies. De opvallend gelijklopende arbeidsetiek zorgt voor fusies met North Sea Port als kers op de taart. Het Vlaamse koopgedrag laat een voorkeur zien voor noordelijker assortimenten. Studies over de meest uiteenlopende terzake doende onderwerpen schieten als paddenstoelen uit de grond en bevestigen de trend. Er wordt geïnvesteerd in betere wederzijdse verbindingen voor de “zwakke” weggebruiker. We kijken naar elkaar, leren van elkaar en nemen elkaars ideeën over.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 23 april 2021 om 08:11.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2021, 18:58   #168
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Leuke poll.
44 forummers zijn separatisten.
18 waaronder 5 bubbels zijn unitaristen.


Dat België ooit uiteen valt staat in de sterren geschreven.
Unitarisme behoort met zekerheid voorgoed tot het alles behalve roemrijke Belgische verleden.
Hahaha. Wie hecht er nu waarde aan een poll op een forum dat overspoeld wordt door partijleden die een vergoeding krijgen om hier de partijstandpunten te verspreiden en verdedigen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2021, 19:07   #169
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Ik mis de optie: ‘het kan mij geen kloten schelen’.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2021, 22:16   #170
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

We moeten het nageven dat die BUBbels straffe mannekes waren...

Zij zijn erin geslaagd om zélf sneller te splitsen dan het land dat ze terug naar een unitaire eenheid wilden brengen....

Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2021, 20:40   #171
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 13.725
Standaard

De opties zijn totaal niet logisch.
Als je levenslang separatist blijft, en België splitst, dat zou dan willen zeggen dat je altijd voort wilt blijven splitsen, wat redelijk absurd is.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2021, 07:43   #172
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Ik mis de optie ik ben het aan het worden.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2021, 01:49   #173
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Ik ben een fundamentele anti-separatist.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Dietsland is éen volk, maar om het Dietse volk in een staat te krijgen moet ons huidig land ontbonden worden en het Nederlandse koningshuis zal moeten plaats ruimen voor een Diets Republiek, maar nogmaals: de eerste stap zal erin bestaan om Vlaanderen af te scheiden.
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Dietsland
Niet noodzakelijk !
In de plaats van België te konfederaliseren zou men beter de Nederlanden konfederaliseren uitgaande van een politieke integratie van de Benelux (een kutwoord overigens)
In mijn visie wordt het Groot-Nederlandisme verenigd met het Heel-Nederlandisme, waarbij de Nederlanden worden heropgericht en heringericht maar op een konfederale basis, hetgeen volledig in overeenstemming is metonze aloude Nederlandse traditie.
Een konfederatie bestaande uit 4 deelstaten: Dietsland (de Nederlandssprekenden), Friesland, de Franssprekenden, en de Duitstaligen (Luxemburg en de Oostkantons)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2021 om 02:18.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2021, 01:57   #174
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann Bekijk bericht
Dietsland is een begrip dat alleen in verhaaltjes voorkomt waar elfjes en trollen de hoofdrol vertolken. We leven in België anno 2004. De Middeleeuwen en de bijhorende sprookjes zijn al lichtjaren van ons verwijderd!
Ik ken geen verhaal met elfjes en trollen waarin Dietsland voorkomt. (Dat zal dan misschien aan mij liggen, maar ik dank niet dat ik iets mis.)
Wel ken ik tal van kulturele tijdschriften en verenigingen uit de 19 e en de eerste helft van de 20e eeuw die zich Diets noemden.
Dietse Warande en Belfort bestaat trouwens nog steeds...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
yann, ik denk niet dat jij mij de les moet spellen over wat middeleeuws is en wat niet. .../... Trouwens, in de middeleeuwen was er nog lang geen sprake van Dietsland.
Maar ook gij vergist u: Dietsland - en precies zo geschreven ! - komt voor zover ik het tot op heden kon nagaan, voor het eerst voor in de 13e eeuw bij Jacob Van Maerlant. Het begrip Diets bestond al langer.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2021 om 02:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2021, 02:23   #175
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Lees er de Pragmatieke Sanctie van de Sjarel nog maar eens op na !

De oprichting van een Vlaamse Republiek zou alleen maar een verdere desïntegratie der Nederlanden betekenen, en een verdere opslokking ervan door zijn buurlanden.
Want waarschijnlijk wordt Wallonië dan een Frans departement. Dietsland verliest dan een geografische buffer die in het verleden zeer van pas gekomen is.

De Sjarel, die wist het wel, maar die is helaas al lang dood en wie kent nog de o zo visionaire tekst van zijn Pragmatieke Sanctie !

https://forum.politics.be/showthread.php?t=169286
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2021 om 02:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2021, 10:30   #176
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Niet noodzakelijk !
In de plaats van België te konfederaliseren zou men beter de Nederlanden konfederaliseren uitgaande van een politieke integratie van de Benelux (een kutwoord overigens)
In mijn visie wordt het Groot-Nederlandisme verenigd met het Heel-Nederlandisme, waarbij de Nederlanden worden heropgericht en heringericht maar op een konfederale basis, hetgeen volledig in overeenstemming is metonze aloude Nederlandse traditie.
Een konfederatie bestaande uit 4 deelstaten: Dietsland (de Nederlandssprekenden), Friesland, de Frans sprekenden, en de Duitstaligen (Luxemburg en de Oostkantons)
Nederland heeft de afgelopen decennia een uitstekende relatie met Duitsland en de Scandinavische landen.
De Benelux is op sterven na dood en de meeste Belgen hebben meer met Frankrijk en de Latijnse landen , dan met Nederland en de Noordelijke landen.
België ligt naast Nederland maar de afstand is erg groot , ook in politieke zaken.

Hier komt nog bij dat veel Belgen de 15 jaar van het VKN 1815-1830 ,als de donkerste periode zien in de Belgische geschiedenis.

Laatst gewijzigd door cato : 9 mei 2021 om 10:31.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2021, 15:03   #177
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het grotere plaatje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederland heeft de afgelopen decennia een uitstekende relatie met Duitsland en de Scandinavische landen.
Wel, des te beter natuurlijk ! Alleen, wij zijn geen Scandinaven, en wij zijn Nederduitsers die niet willen verhoogduitst worden.
Citaat:
De Benelux is op sterven na dood
En dat is jammer want het zou een prachtige uitgangspositie zijn om mijn ideaal te realiseren. Maaar goed, het feit dat men die ooit oprichtte heeft natuurlijk zijn redenen; ik zie daarin dat de Heel-Nederlandse geest nog aanwezig is.
Citaat:
en de meeste Belgen hebben meer met Frankrijk en de Latijnse landen , dan met Nederland en de Noordelijke landen.
Dat weet ik nog zo niet, en er zijn trouwens twee soorten Belgen zoals ge wel weet.
Secundo: "meer hebben met " doet volstrekt niets ter zake. Het gaat om a) geopolitiek en b) om ons gemeenschappelijk belang.
Citaat:
België ligt naast Nederland maar de afstand is erg groot , ook in politieke zaken.
Als dat zo zou zijn dan is dat gewoon een kwestie van een rake marketingkampagne op touw te zetten om de publieke opinie te bewerken.
En op politiek vlak wil elk bestuursniveau zijn eigen macht bestendigen in de plaats van die te delen. Daarom gaat het ook niet vooruit met de Europese integratie. En wat de Nederlandse integratie betreft knelt het schoentje op precies dezelfde plaats.

Maar goed, ik heb het over de wenselijkheid van het N-projekt. Niet over de haalbaarheid ervan. Momenteel is dat volstrekt onmogelijk omdat het op geen enkele politieke agenda staan.
Citaat:
Hier komt nog bij dat veel Belgen de 15 jaar van het VKN 1815-1830 ,als de donkerste periode zien in de Belgische geschiedenis.
Dat onderzoek of die rondvraag daarnaar is mij volledig onbekend.
Wat ik echter des te beter weet is dat de meeste mensen geen snars van hun geschiedenis kennen. De meeste Belgen hebben wellicht niet de minste notie van het bestaan van het VKN überhaupt.
Tot die marketingkampagne zou ook een aanpassing van de "eindtermen" in het geschiedenisonderwijs behoren in Nederlands perspektief. Om te beginnen zou men zowel in noord als zuid de geschiedenis van het andere deel der Nederlanden moeten behandelen na de scheiding van 1648.
Waarom hoorde ik in het college nooit iets over de Luxemburgse delingen, toch een belangrijk gegeven in de geopolitieke geschiedenis (van de desïntegratie) der Nederlanden ?
En waarom hoorde ik nooit iets over de Patriottenbeweging in het noorden terwijl de parallel met het Vonckisme in het zuiden toch wel treffend is ?
Kortom als "vaderlandse geschiedenis " de geschiedenis der ganse Nederlanden behandelen. Dat zou op zich al een krachtig signaal zijn in de vorming van een Nederlandse identiteit.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2021 om 15:31.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2021, 16:33   #178
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wel, des te beter natuurlijk ! Alleen, wij zijn geen Scandinaven, en wij zijn Nederduitsers die niet willen verhoogduitst worden.

En dat is jammer want het zou een prachtige uitgangspositie zijn om mijn ideaal te realiseren. Maaar goed, het feit dat men die ooit oprichtte heeft natuurlijk zijn redenen; ik zie daarin dat de Heel-Nederlandse geest nog aanwezig is.

Dat weet ik nog zo niet, en er zijn trouwens twee soorten Belgen zoals ge wel weet.
Secundo: "meer hebben met " doet volstrekt niets ter zake. Het gaat om a) geopolitiek en b) om ons gemeenschappelijk belang.
Als dat zo zou zijn dan is dat gewoon een kwestie van een rake marketingkampagne op touw te zetten om de publieke opinie te bewerken.
En op politiek vlak wil elk bestuursniveau zijn eigen macht bestendigen in de plaats van die te delen. Daarom gaat het ook niet vooruit met de Europese integratie. En wat de Nederlandse integratie betreft knelt het schoentje op precies dezelfde plaats.

Maar goed, ik heb het over de wenselijkheid van het N-projekt. Niet over de haalbaarheid ervan. Momenteel is dat volstrekt onmogelijk omdat het op geen enkele politieke agenda staan.

Dat onderzoek of die rondvraag daarnaar is mij volledig onbekend.
Wat ik echter des te beter weet is dat de meeste mensen geen snars van hun geschiedenis kennen. De meeste Belgen hebben wellicht niet de minste notie van het bestaan van het VKN überhaupt.
Tot die marketingkampagne zou ook een aanpassing van de "eindtermen" in het geschiedenisonderwijs behoren in Nederlands perspektief. Om te beginnen zou men zowel in noord als zuid de geschiedenis van het andere deel der Nederlanden moeten behandelen na de scheiding van 1648.
Waarom hoorde ik in het college nooit iets over de Luxemburgse delingen, toch een belangrijk gegeven in de geopolitieke geschiedenis (van de desïntegratie) der Nederlanden ?
En waarom hoorde ik nooit iets over de Patriottenbeweging in het noorden terwijl de parallel met het Vonckisme in het zuiden toch wel treffend is ?
Kortom als "vaderlandse geschiedenis " de geschiedenis der ganse Nederlanden behandelen. Dat zou op zich al een krachtig signaal zijn in de vorming van een Nederlandse identiteit.
Je weet dat ik in grote lijnen je mening deel.
Alleen is het geschiedenis onderwijs ,zowel in Nederland als in België minimaal tot slecht.
In Nederland is het op de middelbare school geen verplicht vak

Politici die naar een hereniging streven in Nederland, zitten in een rechts radicale hoek en zijn daarom verdacht en hun doelen maken daarom weinig kans.

Belgen denken veel negatiever over Nederlanders dan andersom en dat bevordert niet de samenwerking

Afgezien dat Nederland een meer Noord Europees land is dan België ,
zie ik niet een Benelux federatie de komende decennia ontstaan.
Misschien een paar generaties later.:
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2021, 19:36   #179
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik mis de optie: ‘het kan mij geen kloten schelen’.
M. a. w. ge hebt u afgesplitst van de separatisten.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2021, 22:27   #180
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Misschien een paar generaties later.:
Ik ben ervan overtuigd dat het er nooit van komt.
Zoals vele ideale situaties.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be