![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De "elite" (hoewel ze weinig elitair zijn en des te psychopatischer) tegen de bevolking. Het probleem is dat onze tegenstanders valsspelers zijn. Nu, men zegt weleens dat in oorlog en liefde alles toegestaan is, maar hoe win je een oorlog als de tegenstander een valsspeler is, die, in de wetenschap dat hij liegt, evengoed weet dat de leugen traktie heeft bij de minder intelligente mens? Totalitaire maatschappijen hebben nog altijd de toestemming van de bevolking nodig, ook al wordt deze toestemming door onderdrukking, leugens, censuur en propaganda verkregen. Ook op dit forum is dat duidelijk. De rechtschapen mens heeft zich niet te verantwoorden tegenover de bange mens, maar moet hem wél verdedigen.
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
Daarbij is meldenswaardig dat "antivaxxers" een term is die door de tegenstander werd verzonnen. "Antivaxxers" zijn mensen die weten dat er iets mis is, maar ze weten niet wat. De geschiedenis leert ons wat er mis is. Een nieuwe religie is geboren. Wetenschap is irrelevant.
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 22 mei 2021 om 12:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Wat niet "afbreekbaar is "is." De aarde was plat, tot dit "afbreekbaar" was. De aarde is een bol, is niet "afbreekbaar" en dus "vooruitgang" in de wetenschap. Als morgen de stelling dat de aarde een kubus is, niet "afbreekbaar" is, en dat de aarde een bol is wél "afbreekbaar" is, dan is dat een nieuwe "vooruitgang" in de wetenschap.
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 22 mei 2021 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
ik kreeg ooit een compliment op dit forum toen ik schreef; "slechte mensen zullen altijd méér "doen" dan goede om aan de macht te komen."
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is trouwens perfect equivalent aan evolutie. Het leven van vandaag is geschapen door de gigantische eliminatie (dood) van enorm veel "misbaksels". Het genereren van misbaksels is niet moeilijk. Moesten die allemaal blijven bestaan, dan zou het krioelen van misbaksels. Maar het harde gegeven dat zelfs de minder goeien er rapper aan gaan dan de wat beteren, is wat het leven vorm gegeven heeft. Het genereren van mutaties is niet moeilijk. Het selecteren van die paar verbeteringen, op die miljoenen mislukte pogingen, is wat de wonderbaarlijke levende omgeving van vandaag heeft laten ontstaan. Ik denk trouwens dat de verloedering van het onderwijs voor een groot deel komt omdat men elke vorm van "rigeur" heeft laten schieten, en de nadruk heeft gelegd op "uw creativiteit beleven". Maar het gros van de creativiteit is bullshit. Het kunnen elimineren van bullshit is veel en veel belangrijker dan het genereren van goeie ideeen. Het spam filter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
ik schreef het elders al; immanual kant is de schuldige aan het feit dat feiten minder belangrijk geworden zijn dan gevoelens en foute ideeën. Alle collectivisten/communisten/fascisten staan op zijn schouders. De maakbare mens bestaat niet, en ideeën en "wil" zijn ondergeschikt aan realiteit. Een tafel is een tafel, ook al heb je dat niet graag. De shit die we nu meemaken is de vervolmaking van dat inherent slechte idee van kant. Je eerdere bijdrage dat menswetenschappen moeilijk "af te breken zijn" is daarin duaal, want in realiteit steunt het overheidsnarratief rond "covid" nergens op. Het narratief is "afgebroken" maar toch houdt men het aan. Het is daarom dat er een tsunami van leugens, bedrog, censuur en propaganda nodig is om de wetenschappelijke fout van heel deze covid-toestand toe te dekken.
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Wat doen , zeggen politici ? Volg de wetenschap , follow the science. Maar het is een geperverteerde wetenschap. Statistiek toegepast op nice-to-have modelletjes. Statistiek - ik overdrijf enigszins - kan wetenschap perverteren.
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Maar dat is een andere discussie.
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Als je al die management-lagen wegneemt, kom je automatisch uit bij de enige concentratie van macht die geoorloofd is, en dat is het gezin. En dan beginnen gezinnen zich te verenigen in stammen. En stammen worden dorpen. En dorpen worden steden. En steden worden provincies. En provincies worden landen. En landen worden superstaten. En dan hebben we globalisme. Waar in dat lijstje “directe” democratie ophoudt? Ik denk dat een burgemeester voldoende is om een samenleving bepaalde groepsaankopen te laten doen. Meer is niet nodig.
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- het 'afbreken' van (de beperktheid of regelrechte onzinnigheid van) lagere standpunten door hogere is inderdaad geboden (of volgt uit de creatieve schepping van die hogere standpunten als zodanig, als ze effectief ook alomvattender, economische, accurater etc. zijn) maar dat is iets anders dan de popperiaanse falsificatie als criterium daarvoor nemen, wat onzinnig (en ideologisch) is om de redenen die ik aangaf. - het mimetisme stelt de mens voor het probleem dat hij niet vanuit zijn 'natuur' als zodanig kan leven omdat het principe van zijn evolutionaire sterkte (de imitatieve overdracht van innovaties) onderliggend tegelijk het principe is van de ontbinding van elk sociaal equilibrium (door de imitatie van dominantiesignalen en daarmee verbonden toe-eigeningsgedrag), waardoor het robuuste net gelegen is in het - alweer langs mimetische weg, nl. bemiddeld door opvoeding - overwinnen van die strijdlogica (zonder de strijd zelf als die er is domweg te 'ontkennen'), gepaard gaand met het stellen van hogere doelen en het cultiveren van hogere vreugdes (vreugde aan synergie, kunst die niet louter propaganda is, ambachtelijkheid etc.). Voor de primitieve mens was dat onbereikbaar maar gelukkig had die de religie als voorlopige kruk (waarvan hij zelf de aard van de werking niet doorzag).
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
https://www.climategate.nl/2020/08/a...-en-scepticus/ Hij (Arthur Rorsch) stelde continu heersende wetenschappelijke inzichten ter discussie met drie grondvragen: Hoe weten we iets? Waarom geloven we het? Waar is het bewijs? Hij vond dat veel wetenschappelijke standpunten in feite politiek waren gemotiveerd.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Ik ken uw standpunt inzake mimetiek, en ben het er niet mee eens. Ja, mensen kijken van mekaar af, maar leren ook van mekaar. Dat mensen te reduceren zijn tot kopieën van mekaar kan niet verklaren dat mensen aan de andere kant van de wereld dezelfde ideeën hebben dan hier. Bovendien, en ik weet niet of Girard het zo bedoelde, maar mimetiek lijdt tot ontmenselijking, en we weten waartoe dat kan lijden. Alle totalitaire regimes hechten géén belang aan het individu (met uitzondering van diegenen die het totalitaire regime leiden, wel te verstaan), en plaatsen het collectief op de eerste plaats. De componenten van de collectief worden door de ontmenselijking individueel inwisselbaar, en gezien van ondergeschikt belang aan het collectief ook vrolijk "opgeruimd." Mimetiek, en andere psycholoigische vormen van ontmenselijking, hebben aldus het bloed van honderden miljoenen mensen aan de handen.
![]() |
![]() |
#35 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 26 mei 2021 om 01:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals je zegt: de ontdekking dat een idee dat we hadden, fout bleek te zijn, is 1000 keer belangrijker dan aanwijzingen dat andere ideeen (voorlopig nog) juist zijn. Dat is omdat een fout idee een steen is in de raderbak van het denken ; terwijl een ongekend juist idee niet belet van andere juiste afleidingen te doen op basis van wat we wel weten. Natuurlijk zijn ontdekkingen van juiste ideeen ook belangrijk, maar de eliminatie van een fout idee is gewoon veel en veel fundamenteler: het elimineert bullshit. En ja, ik noem alle vormen van zogezegde samenleving die niet ten minste deels gebaseerd is op het individu als fundament, een fascistisch regime. Natuurlijk zal er altijd wat collectivisme aanwezig zijn in een samenleving, maar men moet dat zien als een noodzakelijk of onvermijdelijk kwaad, nooit als een doel op zich. Het individu staat altijd boven het collectief, want het collectief is maar een middel om het individu een beter leven te geven. Het collectief is niks anders dan een mutueel voordelige deal, maar niet gesloten tussen 2 partijen, maar tussen N partijen. Het collectief is hetzelfde als een handelsakkoord, waar elke partij misschien water in zijn wijn moet doen om tot het akkoord te komen, maar nog altijd vindt dat hij er voordeel aan doet. Elk collectief dat zich daarboven wil hijsen is een vorm van fascisme. Laatst gewijzigd door patrickve : 26 mei 2021 om 04:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met andere woorden: men doet hier aan een vilificatie van de hoeksteen van de wetenschap, de bullshit meter, omdat men weet dat men iets aan het verkopen is dat nooit een werkende bullshit meter zal overleven. Het is het fundament van elke sekte, en elk geloof: "stop met kritisch zijn".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De ideologische werking van het falsificationisme blijkt al uit de eerste zin van gunther: "Popperiaanse falsificatie geldt onverkort, in zoverre "waarheid" wetenschappelijk in de toekomst weerlegd kan worden. " De echte waarheid k?*n natuurlijk niet weerlegd worden want dan zou ze niet waar zijn: de waarheid is de ultieme coherentie, de volstrekte positieve feedback tussen het denken en de realiteit (met inbegrip van de interactie tussen denken en realiteit zelf). Hoe dichter je bij de waarheid komt, hoe minder weerlegbaar die is, omdat ze alles integreert, waaronder natuurlijk ook empirische bevindingen maar ook patronen van complexere aard. Het is de werking van de ideologie die 'onweerlegbaar' een negatieve connotatie geeft, en die a priori de dwang van de waarheid wil uitsluiten of althans buiten de 'legitieme' wetenschap plaatsen. En nee, dat biedt geen vrijgeleide voor freudiaanse etc. fantasie want de gebrekkigheid daarvan is perfect beargumenteerbaar (en één component daarvan is 'empirisch' maar het gaat dan ook om inconsisentie, gebrek aan economie, de verklaarbaarheid van het freudianisme zelf in zijn historische context indien mimetisch geanalyseerd etc.). Citaat:
Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 26 mei 2021 om 04:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 26 mei 2021 om 04:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Dogmatische, morele, culturele "waarheden" die ingaan tegen de realiteit, lijden enkel en alleen tot onderdrukking van de bevolking die ze moet ondergaan. Voorbeelden genoeg. Honderden miljoenen doden... Of anders gezegd, geef me eens een voorbeeld wanneer realiteit ondergeschikt is aan "denken" of "willen?"
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 26 mei 2021 om 10:49. |
|
![]() |
![]() |