Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2021, 17:55   #281
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ik ben mijn middelbaar begonnen in 1970 (Wetenschappelijke A), dus een paar jaar na de invoering van de MW. Aangezien ik geen andere wiskunde in het middelbaar gehad heb is er dus geen vergelijking mogelijk.
Maar ik vond het allemaal heel abstract en zonder veel practisch nut. Ik herinher mij dat in de natuurkunde les er een crash-cursus goniometrie gegeven moest worden omdat er sinusen en cosinusen nodig waren die nog niet in de wiskundeles aan de beurt waren gekomen.
De laatste jaren leerden we afgeleiden en integralen, maar ook altijd vanuit puur theoretisch standpunt. De oppervlakte onder een curve. Ja, leuk.
Pas toen ik er zelf wat meer over las, naast het schoolmateriaal, werd de relatie met practische begrippen als snelheid, versnelling enz... duidelijk. Niet vanuit de school.
Misschien is het later verbeterd. Mogelijk waren die eerste jaren ook voor de leraren een beetje zoeken hoe ze 't moesten doen.
Oud 9 juni 2021, 21:42   #282
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ah ja, en we (ttz onze ouders) kochten plastieken mallen om mooie venn-diagrammen te kunnen tekenen.
Ja, ook toen al lag de commercie op de loer.
Oud 9 juni 2021, 23:08   #283
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ah ja, en we (ttz onze ouders) kochten plastieken mallen om mooie venn-diagrammen te kunnen tekenen.
Ja, ook toen al lag de commercie op de loer.
Mijn leeftijdsgroep kreeg als eerste moderne wiskunde. Ik herinner mij nog dat wij onze ellipsmallen zelf moesten maken uit karton. Die waren nog niet verkrijgbaar in de winkel.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 9 juni 2021 om 23:08.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2021, 06:05   #284
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Mijn leeftijdsgroep kreeg als eerste moderne wiskunde. Ik herinner mij nog dat wij onze ellipsmallen zelf moesten maken uit karton. Die waren nog niet verkrijgbaar in de winkel.
Dan bent u van 1956, want ik kreeg ook als eerste moderne wiskunde.
Oud 10 juni 2021, 07:21   #285
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Misschien zijn er wel mensen die de overschakeling van wat men noemt de 'oude' wiskunde' nog meegemaakt hebben naar de 'nieuwe wiskunde'?

'Leerstof'

Oud 10 juni 2021, 08:22   #286
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2021, 08:29   #287
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben mijn middelbaar begonnen in 1970 (Wetenschappelijke A), dus een paar jaar na de invoering van de MW. Aangezien ik geen andere wiskunde in het middelbaar gehad heb is er dus geen vergelijking mogelijk.
Maar ik vond het allemaal heel abstract en zonder veel practisch nut. Ik herinher mij dat in de natuurkunde les er een crash-cursus goniometrie gegeven moest worden omdat er sinusen en cosinusen nodig waren die nog niet in de wiskundeles aan de beurt waren gekomen.
Maar dat is nog altijd het geval he, ook zonder moderne wiskunde. Dat was zelfs zo in de eerste ingenieursjaren: de wiskunde liep altijd achter op de noden van de natuurkunde en zo. Differentiaalvergelijkingen werden pas in het tweede jaar gegeven, terwijl we die volop nodig hadden in de mechanica in het eerste jaar.

Hier in Frankrijk worden afgeleiden gezien op het einde van het voorlaatste jaar humaniora, en integralen in het laatste jaar, en ik denk dat dat in Belgie ook zo moet zijn.
Oud 10 juni 2021, 08:35   #288
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De laatste jaren leerden we afgeleiden en integralen, maar ook altijd vanuit puur theoretisch standpunt. De oppervlakte onder een curve. Ja, leuk.
Pas toen ik er zelf wat meer over las, naast het schoolmateriaal, werd de relatie met practische begrippen als snelheid, versnelling enz... duidelijk. Niet vanuit de school.
Misschien is het later verbeterd. Mogelijk waren die eerste jaren ook voor de leraren een beetje zoeken hoe ze 't moesten doen.
Wel, de "vader" van de moderne wiskunde in Belgie was Papy. Het probleem was dat ze in het begin een beetje totaal zot geworden waren, en dat programma veel te overladen was.

Ik heb zijn boeken tweedehands op de kop kunnen tikken. Ze zijn niet slecht, maar gewoon heel overladen.

Voor mij is het essentiële van moderne wiskunde, dat men het inzicht moet inlepelen dat elk wiskundig object een verzameling is. Een getal is een verzameling, de optelling is een verzameling, een vierkant is een verzameling, de functie sinus is een verzameling, het concept "integraal" is een verzameling. Alles is een verzameling in de wiskunde. Maar let op, niet alles wat een verzameling is, is wiskunde.

Het voordeel van alle wiskunde concepten tot 1 enkel idee te herleiden, maakt dat gans de wiskunde "een" geworden is, en dat er geen ambiguiteiten zijn over wat een zeker concept nu eigenlijk is, geen metafysische zever meer en geen flou over waar men mee bezig is. Het maakt dat alle vormen van bewijsvoering en zo gemakkelijk te verifieren zijn, gemakkelijk te begrijpen en dergelijke meer.

De prijs die men moet betalen, is dat men nu heel duidelijk is op formeel vlak, maar misschien wat intuitie moet inboeten - maar eigenlijk is het goeie wiskunde onderwijs, een dat U ook de intuitie meegeeft, met als "solide onderbouw" het formele.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2021 om 08:37.
Oud 10 juni 2021, 08:48   #289
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Ja, dat was eigenlijk bijzonder verkeerd, al die "propere Venn diagrammen", waar droge onderwijzers konden vitten op het feit dat uw ABSTRACT CONCEPT VAN VERZAMELING "lelijk getekend" was op uw concreet blad papier

Hoewel dat Venn gedoe in de kleuterklas misschien wel kon dienen om een vaag idee te geven wat een verzameling was, was het eigenlijk dodelijk slecht als techniek, want gans het idee is dat een verzameling zelf een element kan zijn van een andere verzameling. En met dat Venn gedoe maakt ge dat zo goed als onmogelijk om te begrijpen.
Oud 10 juni 2021, 09:16   #290
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, dat was eigenlijk bijzonder verkeerd, al die "propere Venn diagrammen", waar droge onderwijzers konden vitten op het feit dat uw ABSTRACT CONCEPT VAN VERZAMELING "lelijk getekend" was op uw concreet blad papier

Hoewel dat Venn gedoe in de kleuterklas misschien wel kon dienen om een vaag idee te geven wat een verzameling was, was het eigenlijk dodelijk slecht als techniek, want gans het idee is dat een verzameling zelf een element kan zijn van een andere verzameling. En met dat Venn gedoe maakt ge dat zo goed als onmogelijk om te begrijpen.
Op dat punt hadden wij goede onderwijzers.
Bij meetkunde moesten de tekeningen juist zijn, maar onze venn diagrammen mochten abstracte kunst zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2021, 10:09   #291
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens, als we toch bezig zijn, ga ik hier mijn boekje Euclidische meetkunde (in 't Frans) ook maar posten. Het is uiteraard GEEN moderne wiskunde.

https://mega.nz/file/McRCAD6B

paswoord:

C8bL-EnOfNk8e8PvGgB_bnzHoHpM2ctuxMEb89uzWPk

Ik heb dat boekje geschreven voor iemand die ik heb willen helpen (een volwassene) die technisch onderwijs had gevolgd, en die wiskunde wilde leren om eventueel hogere studies aan te vangen. Hij had een wiskunde niveau van ergens halverwege lager middelbaar.
Oud 10 juni 2021, 11:22   #292
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf twee boekjes geschreven in het Frans hierover. Hier is het eerste, dat het meeste uitgewerkt is.

https://mega.nz/file/5AwGVB5A

pw: DpOxYVbeyLj3Ywrooyd86g2Utb1Te6J41dKBXamOkSE

(...)
Ei, fiston,
s'entrainer , schrijfde gij , maarreh, waar zijn de oplossingen ,slummeke ?
Oud 10 juni 2021, 11:42   #293
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ei, fiston,
s'entrainer , schrijfde gij , maarreh, waar zijn de oplossingen ,slummeke ?
Die zijn te verkrijgen als ge mijn prive lessen wilt krijgen
Oud 10 juni 2021, 11:43   #294
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, als we toch bezig zijn, ga ik hier mijn boekje Euclidische meetkunde (in 't Frans) ook maar posten. Het is uiteraard GEEN moderne wiskunde.

https://mega.nz/file/McRCAD6B

paswoord:

C8bL-EnOfNk8e8PvGgB_bnzHoHpM2ctuxMEb89uzWPk

Ik heb dat boekje geschreven voor iemand die ik heb willen helpen (een volwassene) die technisch onderwijs had gevolgd, en die wiskunde wilde leren om eventueel hogere studies aan te vangen. Hij had een wiskunde niveau van ergens halverwege lager middelbaar.
Dank. Waarom onderwijs jij zelf geen wiskunde? Of is het programma erg dwingend zodat je zelf de methode niet kan bepalen?
Oud 10 juni 2021, 12:01   #295
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Dank. Waarom onderwijs jij zelf geen wiskunde? Of is het programma erg dwingend zodat je zelf de methode niet kan bepalen?
De arbeidscondities he . Zou mijn loon door 3 of 4 delen of zo.
Oud 10 juni 2021, 12:44   #296
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie heeft dat destijds gehad in de humaniora en wat vond U ervan ?
)
het deelstukje meetkunde moet dringend herzien worden
wat volgens veel mensen 1,5m is, van 80 tot 6 jarigen, er zitten heel vele gebuisden tussen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2021, 13:01   #297
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De arbeidscondities he . Zou mijn loon door 3 of 4 delen of zo.
Maar je kan welke dag met je hobby bezig zijn en theater spelen.
Oud 10 juni 2021, 13:05   #298
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Maar je kan welke dag met je hobby bezig zijn en theater spelen.
In mijn huidige job ook
Oud 10 juni 2021, 13:51   #299
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
het deelstukje meetkunde moet dringend herzien worden
wat volgens veel mensen 1,5m is, van 80 tot 6 jarigen, er zitten heel vele gebuisden tussen
Na 12 jaar een antwoord

Maar ik ben het met U eens. Vandaar mijn boekje over meetkunde.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2021 om 13:51.
Oud 10 juni 2021, 16:08   #300
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Na 12 jaar een antwoord .
waarom opent ge anders topics
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be