Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2021, 17:53   #1301
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Je hebt het net andersom denk ik... Het zijn Vlamingen (O en W) die met dat gatachterlijke dialect van aantwaarepe lachen.

Het volstaat om even te luisteren naar het opgepoetste aantwaarps van Liesbeth Homans dat zou moeten doorgaan voor Algemeen Nederlands om te weten waarom.
Er is geen enkel taalgebied binnen Europa waar iedereen de formele taal accentloos spreekt. Niet in Vlaanderen, niet in Nederland, niet in Duitsland, niet in Italië en óók niet in Frankrijk. Toegegeven, bij de ene is het meer opvallend dan bij de andere en sommigen gaan met hun accent dusdanig ver dat ze nagenoeg dialect tateren.
Oud 8 augustus 2021, 17:55   #1302
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Als de Vlaamse begroting niet klopt, is dat niet de schuld vd Walen. Aan hen om hun begroting ook te doen kloppen.

Met of zonder Walen, de Vlaamse begroting en regering zal een puinhoop blijven maak je geen illusies.
Welke "Vlaamse Minister President" (de titel maakt de man niet) heeft Vlaanderen al echt vooruit geholpen?
De Walen worden gebruikt als bliksemafleider maar wie de politiek wat volgt weet wel beter, wat de transferts uiteraard niet goed klapt.
Oud 8 augustus 2021, 17:59   #1303
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is geen enkel taalgebied binnen Europa waar iedereen de formele taal accentloos spreekt. Niet in Vlaanderen, niet in Nederland, niet in Duitsland, niet in Italië en óók niet in Frankrijk. Toegegeven, bij de ene is het meer opvallend dan bij de andere en sommigen gaan met hun accent dusdanig ver dat ze nagenoeg dialect tateren.

Onverdraagzaamheid kent geen grenzen en met mensen die "denken" "alleen" perfect te zijn valt moeilijk te leven.
Oud 8 augustus 2021, 18:03   #1304
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Best grappig. Toen ik in Nederland werkte moest ik zelfs wennen aan het Rotterdams bij sommige collega's. Het went wel hoor en uiteindelijk begin je de taal te appreciëren. Geen enkele Vlaming stoort zich trouwens aan het Hollands in Flodder waar Amsterdams wordt gesproken (en Haags door Kareltje). Waarom? Omdat het eloquent en goed gebracht wordt. Het is natuurlijk en niet te plat.
Omgekeerd moest één collega (uit Dordrecht) ook gewennen aan mijn accent en dat gaf die openlijk toe. Het kwam hem initieel dissonant over (beetje bekrompen van hem, maar geen slecht persoon verder).

Ze kunnen ook ons accent nabootsen en een zachte G uitspreken, alleen slaan ze de bal mis in grammatica.

Als je welbespraakt bent dan kom je met ieder accent wel weg, denk ik.

Maar het Hollands is sterk verwaterd tegenwoordig. Ik word zelfs blij als ik het nog hoor. Taal evolueert nu eenmaal en dat is prima.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 augustus 2021 om 18:10.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 18:19   #1305
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Hier, de vier grote Hollandse stadsdialecten.

https://youtu.be/qOLJ4X8Cdhw?t=297

Wordt soms nog gebezigd vandaag, maar minder dan vroeger. Ja, daar moet je soms aan wennen als Vlaming.

Het ABN en ook het Poldernederlands accent heeft veel terrein gewonnen en dat is OK voor mij. Ik praat ook liever standaardtaal. Een accent en regionaal taalgebruik krijg je er sowieso niet uit.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 augustus 2021 om 18:21.
Oud 8 augustus 2021, 19:56   #1306
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Hier, de vier grote Hollandse stadsdialecten.

https://youtu.be/qOLJ4X8Cdhw?t=297

Wordt soms nog gebezigd vandaag, maar minder dan vroeger. Ja, daar moet je soms aan wennen als Vlaming.

Het ABN en ook het Poldernederlands accent heeft veel terrein gewonnen en dat is OK voor mij. Ik praat ook liever standaardtaal. Een accent en regionaal taalgebruik krijg je er sowieso niet uit.
Ook de vele plattelandsdialecten zijn moeilijk te volgen.

https://www.meertens.knaw.nl/ndb/#europa

Laatst gewijzigd door cato : 8 augustus 2021 om 20:02.
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 23:08   #1307
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Tof, zo kan het ook .....

Nederland en Vlaanderen samen:

AD: Met een recordoogst van 36 medailles keert de olympische equipe terug uit Tokio. Bij zijn laatste Olympische Zomerspelen is de helft van de missie van sportbaas Maurits Hendriks geslaagd. Nederland staat bij de beste tien landen. De uitdaging voor zijn opvolger: daar ook blijven.

https://www.telegraaf.nl/sport/13341...daillewinnaars

Laatst gewijzigd door cato : 8 augustus 2021 om 23:14.
Oud 8 augustus 2021, 23:26   #1308
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ook de vele plattelandsdialecten zijn moeilijk te volgen.

https://www.meertens.knaw.nl/ndb/#europa
Plattelandsdialecten ligt echt aan waar je vandaan komt. En je relatieve taalgevoel...
Oud 8 augustus 2021, 23:49   #1309
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Plattelandsdialecten ligt echt aan waar je vandaan komt. En je relatieve taalgevoel...
En dan, het is maar hoe je het bekijkt ...van grootvader zijn kant uit was het Nederlands dialect ,van moeders kant uit was het Kempens dialect ,van mijn vaders kant uit was het dan weer een Oost-Vlaams dialect....

Van mijn kant uit is het dan weer een zuiver Antwerps dialect ,en dit aangevuld met hetgeen men tijdens mijn jeugd in de Rupelstreek sprak....

En sinds mijn huwelijk en de verhuis naar het Mechelse heb ik dat dialect ook weten waarderen ...

En weet u ,wat je ook in dialect spreekt ,u bent verstaanbaar tenzij u uit bruhhe komt ,maar dat ligt niet in onze direkte nabijheid.....

Laatst gewijzigd door Svennies : 8 augustus 2021 om 23:54.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 06:46   #1310
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

De Wever is trouwens niet de eerste Nederlandstalige politicus die zich hier (lees: GrootNeerlandisme) sterk voor maakt. CDA-politicus Andries Postma deed dit zo'n vijfentwintig jaar geleden ook al. De tijd lijkt er rijp voor

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 9 augustus 2021 om 06:51.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 08:06   #1311
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
De Wever is trouwens niet de eerste Nederlandstalige politicus die zich hier (lees: GrootNeerlandisme) sterk voor maakt. CDA-politicus Andries Postma deed dit zo'n vijfentwintig jaar geleden ook al. De tijd lijkt er rijp voor

Niet persoonlijk hoor maar "zalig zijn de simpelen van geest want zij zullen God zien" .....
Oud 9 augustus 2021, 08:09   #1312
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet persoonlijk hoor maar "zalig zijn de simpelen van geest want zij zullen God zien" .....
Op een andere post las ik je vrees dat de Hollanders Antwerpen zouden boycotten (beetje dom, armoede creëren in een grote stad, de mensen tegen je harnas jagen en de totale economie van het land schaden). Ik vind het zo typisch, die angst. En een jammere mentaliteit dat belet heeft dat de tijd inderdaad nu rijp zou geweest kunnen zijn.

Ik geloof ook in een Groot-Nederlandse toekomst, maar voor mijn gezondheid verhuis ik toch naar het noorden. De Vlaming moddert gewoon te veel aan om het hier nog leuk te houden.

Maar wel graag tot in het oneindig miljarden betalen aan een deel dat ons vaak het zonlicht in de ogen niet gunt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 augustus 2021 om 08:22.
Oud 9 augustus 2021, 08:35   #1313
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog hierover nog kan worden gediscussieerd. Het is toch evident dat een scheiding tussen het Noorden en het Zuiden sinds de 80 jarige Oorlog tot in onze tijd, niet anders tot gevolg kan hebben gehad dan een groot verschil in cultuur en mentaliteit tussen het Noorden en het Zuiden. En dat dit verschil er nog steeds is.

Alleen willen sommige wouldbe grootnederlanders dat niet inzien . En dit omdat ze hun wensdroom laten voorgaan op de realiteit.
Duitsland is eeuwen verdeeld geweest in kleine staatjes.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 08:46   #1314
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Duitsland is eeuwen verdeeld geweest in kleine staatjes.

Ja maar Duitsers hadden wel al lang een gevoel van verbondenheid tussen mekaar.

Tussen 962 na Christus en 1806, toen de Oostenrijkse keizer vernietigend werd verslagen door Napoleon, maakte het huidige Duitsland deel uit van het Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie. Het was een los verband van staten, stadstaatjes en kerkelijke gebieden, die in naam vielen onder een door keurvorsten gekozen keizer.

Dat grootnederlands gevoelen ontbreekt volledig bij ons. Tenminste toch in Vlaanderen. Het is wel aanwezig in enkele verwaaide geesten.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 08:51   #1315
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
JDat grootnederlands gevoelen ontbreekt volledig bij ons. Tenminste toch in Vlaanderen. Het is wel aanwezig in enkele verwaaide geesten.
Ik denk dat jij dat gewoon onderschat. We zullen zien in de toekomst. Geesten kunnen snel rijpen hoor.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 augustus 2021 om 08:52.
Oud 9 augustus 2021, 09:01   #1316
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat jij dat gewoon onderschat. We zullen zien in de toekomst. Geesten kunnen snel rijpen hoor.
Ik ga daar geen woorden meer aan besteden. Alles is hierover meer dan overvloedig gezegd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 09:05   #1317
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In warmere omstandigheden rijpen geesten beter.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08...c-rapport-ar6/
Zouden wij het nog wel halen, dat onafhankelijk Vlaanderen voordat 3/4 ervan onder de zeespiegel is verdween.
De wraak van de natuur op gevaarlijk nationalisme kan wreed zijn.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 09:09   #1318
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
In warmere omstandigheden rijpen geesten beter.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08...c-rapport-ar6/
Zouden wij het nog wel halen, dat onafhankelijk Vlaanderen voordat 3/4 ervan onder de zeespiegel is verdween.
De wraak van de natuur op gevaarlijk nationalisme kan wreed zijn.
Gevaarlijk nationalisme kan ook slaan op Belgisch nationalisme als straf van God. Maar ik hou me buiten deze kinderlijkheden en volg Het Oosten. Laten we het wel nog gezellig houden.

Het blijft natuurlijk wel een serieus onderwerp, het klimaat.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 augustus 2021 om 09:18.
Oud 9 augustus 2021, 09:18   #1319
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het hogere EU-gehalte anno nu heeft er toe geleid dat bepaalde barrières al automatisch (gedeeltelijk) zijn weggevallen. Zo hebben we al één en dezelfde munteenheid, zijn landsgrenzen vervaagd (of doen er in ieder geval minder toe), en hebben we al veel gemeenschappelijke (vanuit Brussel geregelde) wetgeving. Tel hier nu de politieke chaos in België bij op en je hebt een uitgangspositie die veel beter is dan pakweg vijfentwintig jaar geleden.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 9 augustus 2021 om 09:21.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 09:40   #1320
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Het hogere EU-gehalte anno nu heeft er toe geleid dat bepaalde barrières al automatisch (gedeeltelijk) zijn weggevallen. Zo hebben we al één en dezelfde munteenheid, zijn landsgrenzen vervaagd (of doen er in ieder geval minder toe), en hebben we al veel gemeenschappelijke (vanuit Brussel geregelde) wetgeving. Tel hier nu de politieke chaos in België bij op en je hebt een uitgangspositie die veel beter is dan pakweg vijfentwintig jaar geleden.
België is een restjesland ,door het lot en de loop van de geschiedenis samengevoegd tot een staat,
die niet in staat is om een staat te worden.
De toekomst zal ons leren of de stukken met moedertalen,
nog samen kunnen gaan met de staten van het vaderland.

Laatst gewijzigd door cato : 9 augustus 2021 om 09:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be