![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1301 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1302 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met of zonder Walen, de Vlaamse begroting en regering zal een puinhoop blijven maak je geen illusies. Welke "Vlaamse Minister President" (de titel maakt de man niet) heeft Vlaanderen al echt vooruit geholpen? De Walen worden gebruikt als bliksemafleider maar wie de politiek wat volgt weet wel beter, wat de transferts uiteraard niet goed klapt.
![]() |
![]() |
#1303 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Onverdraagzaamheid kent geen grenzen en met mensen die "denken" "alleen" perfect te zijn valt moeilijk te leven.
![]() |
![]() |
#1304 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Best grappig. Toen ik in Nederland werkte moest ik zelfs wennen aan het Rotterdams bij sommige collega's. Het went wel hoor en uiteindelijk begin je de taal te appreciëren. Geen enkele Vlaming stoort zich trouwens aan het Hollands in Flodder waar Amsterdams wordt gesproken (en Haags door Kareltje). Waarom? Omdat het eloquent en goed gebracht wordt. Het is natuurlijk en niet te plat.
Omgekeerd moest één collega (uit Dordrecht) ook gewennen aan mijn accent en dat gaf die openlijk toe. Het kwam hem initieel dissonant over (beetje bekrompen van hem, maar geen slecht persoon verder). Ze kunnen ook ons accent nabootsen en een zachte G uitspreken, alleen slaan ze de bal mis in grammatica. Als je welbespraakt bent dan kom je met ieder accent wel weg, denk ik. Maar het Hollands is sterk verwaterd tegenwoordig. Ik word zelfs blij als ik het nog hoor. Taal evolueert nu eenmaal en dat is prima. Laatst gewijzigd door Weyland : 8 augustus 2021 om 18:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1305 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hier, de vier grote Hollandse stadsdialecten.
https://youtu.be/qOLJ4X8Cdhw?t=297 Wordt soms nog gebezigd vandaag, maar minder dan vroeger. Ja, daar moet je soms aan wennen als Vlaming. ![]() Het ABN en ook het Poldernederlands accent heeft veel terrein gewonnen en dat is OK voor mij. Ik praat ook liever standaardtaal. Een accent en regionaal taalgebruik krijg je er sowieso niet uit. Laatst gewijzigd door Weyland : 8 augustus 2021 om 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1306 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
https://www.meertens.knaw.nl/ndb/#europa Laatst gewijzigd door cato : 8 augustus 2021 om 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1307 |
|
![]() ![]() Nederland en Vlaanderen samen: AD: Met een recordoogst van 36 medailles keert de olympische equipe terug uit Tokio. Bij zijn laatste Olympische Zomerspelen is de helft van de missie van sportbaas Maurits Hendriks geslaagd. Nederland staat bij de beste tien landen. De uitdaging voor zijn opvolger: daar ook blijven. https://www.telegraaf.nl/sport/13341...daillewinnaars Laatst gewijzigd door cato : 8 augustus 2021 om 23:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1308 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1309 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van mijn kant uit is het dan weer een zuiver Antwerps dialect ,en dit aangevuld met hetgeen men tijdens mijn jeugd in de Rupelstreek sprak.... En sinds mijn huwelijk en de verhuis naar het Mechelse heb ik dat dialect ook weten waarderen ... En weet u ,wat je ook in dialect spreekt ,u bent verstaanbaar tenzij u uit bruhhe komt ,maar dat ligt niet in onze direkte nabijheid..... Laatst gewijzigd door Svennies : 8 augustus 2021 om 23:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1310 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De Wever is trouwens niet de eerste Nederlandstalige politicus die zich hier (lees: GrootNeerlandisme) sterk voor maakt. CDA-politicus Andries Postma deed dit zo'n vijfentwintig jaar geleden ook al. De tijd lijkt er rijp voor
![]() Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 9 augustus 2021 om 06:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1311 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Niet persoonlijk hoor maar "zalig zijn de simpelen van geest want zij zullen God zien" .....
![]() |
![]() |
#1312 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik geloof ook in een Groot-Nederlandse toekomst, maar voor mijn gezondheid verhuis ik toch naar het noorden. De Vlaming moddert gewoon te veel aan om het hier nog leuk te houden. Maar wel graag tot in het oneindig miljarden betalen aan een deel dat ons vaak het zonlicht in de ogen niet gunt. Laatst gewijzigd door Weyland : 9 augustus 2021 om 08:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1314 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja maar Duitsers hadden wel al lang een gevoel van verbondenheid tussen mekaar. Tussen 962 na Christus en 1806, toen de Oostenrijkse keizer vernietigend werd verslagen door Napoleon, maakte het huidige Duitsland deel uit van het Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie. Het was een los verband van staten, stadstaatjes en kerkelijke gebieden, die in naam vielen onder een door keurvorsten gekozen keizer. Dat grootnederlands gevoelen ontbreekt volledig bij ons. Tenminste toch in Vlaanderen. Het is wel aanwezig in enkele verwaaide geesten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1315 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk dat jij dat gewoon onderschat. We zullen zien in de toekomst. Geesten kunnen snel rijpen hoor.
Laatst gewijzigd door Weyland : 9 augustus 2021 om 08:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1316 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1317 | |
|
![]() Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08...c-rapport-ar6/ Zouden wij het nog wel halen, dat onafhankelijk Vlaanderen voordat 3/4 ervan onder de zeespiegel is verdween. De wraak van de natuur op gevaarlijk nationalisme kan wreed zijn.
![]() |
![]() |
#1318 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het blijft natuurlijk wel een serieus onderwerp, het klimaat. Laatst gewijzigd door Weyland : 9 augustus 2021 om 09:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1319 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het hogere EU-gehalte anno nu heeft er toe geleid dat bepaalde barrières al automatisch (gedeeltelijk) zijn weggevallen. Zo hebben we al één en dezelfde munteenheid, zijn landsgrenzen vervaagd (of doen er in ieder geval minder toe), en hebben we al veel gemeenschappelijke (vanuit Brussel geregelde) wetgeving. Tel hier nu de politieke chaos in België bij op en je hebt een uitgangspositie die veel beter is dan pakweg vijfentwintig jaar geleden. Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 9 augustus 2021 om 09:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1320 | |
|
![]() Citaat:
die niet in staat is om een staat te worden. De toekomst zal ons leren of de stukken met moedertalen, nog samen kunnen gaan met de staten van het vaderland. Laatst gewijzigd door cato : 9 augustus 2021 om 09:42. |
|
![]() |
![]() |