Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2021, 00:03   #61
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Een Franstalige volksvertegenwoordiger moet binnen zijn kieskring tot 1/3 minder stemmen halen om verkozen te worden. Dus er is geen evenwaardigheid in stem tussen noord en zuid. Op dit gebied is dus elke Belg niet gelijk. Ik vermoed dat het systeem-Dhondt aan de basis van deze discrepantie ligt.
De situatie is toch complexer.

1) Elke inwoner van België is gelijk vertegenwoordigd. Wel neemt de Grondwet de bevolking als maatstaf en niet het aantal kiesgerechtigden en werkelijk kiezende Belgen.

In bepaalde provincies, zoals Namen of Henegouwen, zijn er meer mensen die niet kunnen stemmen (bv. omdat ze geen Belg zijn of minderjarig zijn) of wier stemmen eenvoudigweg niet naar partijen gaan die in de Kamer vertegenwoordigd zijn.

2) Zo stemde bij de federale wetgevende verkiezingen van 2019 11% van de Namenaars op partijen die de kiesdrempel niet haalden t.o.v. 5% van de Limburgers; 7% stemde blanco of ongeldig t.o.v. 4% van de Limburgers; 13% ging niet stemmen t.o.v. 9% van de Limburgers.

Kortom, bijna 1/3de van de Naamse stemmen ging “verloren”, terwijl dat aantal in Limburg minder dan 1/5de bedroeg.

Geen wonder dat een Naamse zetel dan ook relatief “goedkoper” was en dat Naamse kandidaten met minder stemmen verkozen werden.

3) Bovendien stemmen in het zuiden van België meer mensen voor zogenaamd kleine partijen.

Zo werd in Namen een belangrijk deel van de stemmen (1/10) gespreid over acht « kleinere» partijen, waarvan geen enkele de kiesdrempel van 5% bereikte (in Limburg ging het om slechts 3 partijen).

Die keuzevrijheid kan de (grond)wetgever uiteraard niet veranderen.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 00:09   #62
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De situatie is toch complexer.

1) Elke inwoner van België is gelijk vertegenwoordigd. Wel neemt de Grondwet de bevolking als maatstaf en niet het aantal kiesgerechtigden en werkelijk kiezende Belgen.

In bepaalde provincies, zoals Namen of Henegouwen, zijn er meer mensen die niet kunnen stemmen (bv. omdat ze geen Belg zijn of minderjarig zijn) of wier stemmen eenvoudigweg niet naar partijen gaan die in de Kamer vertegenwoordigd zijn.

2) Zo stemde bij de federale wetgevende verkiezingen van 2019 11% van de Namenaars op partijen die de kiesdrempel niet haalden t.o.v. 5% van de Limburgers; 7% stemde blanco of ongeldig t.o.v. 4% van de Limburgers; 13% ging niet stemmen t.o.v. 9% van de Limburgers.

Kortom, bijna 1/3de van de Naamse stemmen ging “verloren”, terwijl dat aantal in Limburg minder dan 1/5de bedroeg.

Geen wonder dat een Naamse zetel dan ook relatief “goedkoper” was en dat Naamse kandidaten met minder stemmen verkozen werden.

3) Bovendien stemmen in het zuiden van België meer mensen voor zogenaamd kleine partijen.

Zo werd in Namen een belangrijk deel van de stemmen (1/10) gespreid over acht « kleinere» partijen, waarvan geen enkele de kiesdrempel van 5% bereikte (in Limburg ging het om slechts 3 partijen).

Die keuzevrijheid kan de (grond)wetgever uiteraard niet veranderen.
De discrepantie blijft dus.

Men zou die kunnen wegwerken door bij de zetelverdeling te vertrekken van het totaal correct uitgebrachte stemmen.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 00:10   #63
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn tekst was breder dan een antwoord te formuleren op jouw vraag.
Je bedoelt "naast de kwestie"...

Citaat:
Maar ik begrijp niet goed waarom je het per definitie als onrechtvaardig beschouwt dat een West-Vlaming niet kan stemmen op een Waal voor de Kamer.
Het is nochtans de drogreden die de belgicisten hanteren om de federale kieskring in te voeren, niet specifiek West-Vlaming natuurlijk, het kan evengoed Oost-Vlaming, Antwerpenaar, ... zijn.
Goed dat je toegeeft dat er geen onrechtvaardigheid is...

Dus als er geen onrechtvaardigheid is, waarom moest die federale kieskring er dan ook weer komen?

Citaat:
Zoals in die tekst staat:
Wow, een tekst die je zelf geschreven hebt, ga je nu als een soort bijbelse waarheid gaan gebruiken.

Citaat:
Vind je dan ook dat heel het Vlaams parlement in dezelfde kieskring zou moeten verkozen worden?
Het hoeft niet, maar ik zou er absoluut geen probleem mee hebben.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 10 augustus 2021 om 00:10.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 00:12   #64
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
De discrepantie blijft dus.

Men zou die kunnen wegwerken door bij de zetelverdeling te vertrekken van het totaal correct uitgebrachte stemmen.
Dat klopt.
Oud 10 augustus 2021, 00:14   #65
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht

Het is nochtans de drogreden die de belgicisten hanteren om de federale kieskring in te voeren, niet specifiek West-Vlaming natuurlijk, het kan evengoed Oost-Vlaming, Antwerpenaar, ... zijn.
Goed dat je toegeeft dat er geen onrechtvaardigheid is...

Dus als er geen onrechtvaardigheid is, waarom moest die federale kieskring er dan ook weer komen?
Maar ik ben helemaal niet per se voor een federale kieskring, behalve dan voor de Senaat (zie mijn tekst). Je vergist je van vijand, denk ik.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 10 augustus 2021 om 00:15.
Oud 10 augustus 2021, 10:49   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Even wat tekst uit HLN knippen en plakken, over dit onderwerp:
Citaat:
...
Ook dat middenveld wordt bevraagd in de enquête. Curieus. Alsof de CM, het ABVV, het VBO en co hun weg niet vlot vinden naar de politiek. Alsof zij niet weten op welke deuren te kloppen en niet bij machte zijn om hun stem te laten horen. Het middenveld regeert het land! Meer dan het laat uitschijnen. Curieus is het ook dat academici als aparte categorie worden gepeild. Krijgen de stem van academici en van dat middenveld dan meer gewicht in de discussie?
...
Isolde Van Den Eynde
Citaat:
Toch vrezen de politicologen dat het vooral goed geïnformeerde burgers zullen zijn die zich willen mengen in de constitutionele discussie. "Of mensen die 'baat' hebben bij deze kwestie. Denk maar aan belgicisten, leden van de Vlaamse beweging of partijmilitanten", denkt Sinardet.
...
Toch stelt Devos zich vragen bij het 'nut' ervan. "Ik wil niet de cynische politicoloog zijn, maar ik vrees dat de berg een muis zal baren. Als er niets gebeurt met die resultaten, organiseer je dan niet de antipolitiek?"

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 10:54   #67
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even wat tekst uit HLN knippen en plakken, over dit onderwerp:
Allemaal terechte opmerkingen. Het gaat nog meer discussie en gemor opleveren. Er zal steeds een groep zijn die vindt dat ze niet genoeg inbreng had, niet genoeg gehoord is enz... Het is daarom 'ongezond' dat deze bevraging uitgaat van de federale regering en niet van het parlement, de wetgevende macht.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
Oud 10 augustus 2021, 14:01   #68
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Elke verkiezingen komt VRT af met resultaten van bevragingen bij de bevolking.

De vorige verkiezingen scoorden volgens VRT thema's al migratie niet hoog. Volgens VRT lag de Vlaming daar niet wakker van. Maar wel van groene thema's

En wat bleek de avond van de verkiezing ? ............

de ene echte bevraging volgens mij is de stembus
Bwa, niet echt hé. Ik ben het met bepaalde standpunten van de partij waarop ik stem eens, met andere standpunten ben ik het dan weer compleet oneens. Er zijn overigens ook veel punten uit het programma van Open VLD waarmee ik mij kan identificeren, maar aangezien ik weet dat hun programma lijnrecht tegenover hun eigen beleid staat, stem ik daar natuurlijk nooit op hé.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 15:19   #69
Shadowke

Standaard

Citaat:
peiling van Nieuwsblog.be

NIEUWE PEILING VL

Vlaams Belang 35,7%
N-VA 26,2%
PVDA 10,5%
Vooruit 9,3%
Groen 6,2%
CD&V 4,8%
Open VLD 4,1%

https://twitter.com/nieuwsblog/statu...97208427909124
is de burgerbevraging nog wel noodzakelijk?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 augustus 2021 om 15:20.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 15:21   #70
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
peiling van Nieuwsblog.be

NIEUWE PEILING VL

Vlaams Belang 35,7%
N-VA 26,2%
PVDA 10,5%
Vooruit 9,3%
Groen 6,2%
CD&V 4,8%
Open VLD 4,1%

https://twitter.com/nieuwsblog/statu...97208427909124
Oei, ik hoop voor mijn Belgisch-nationalistische vrienden hier dat het een hoax is.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 10 augustus 2021 om 15:24.
Oud 10 augustus 2021, 15:23   #71
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lol, slaat nergens op dit. Hebben ze een internetpoll gehouden of zo?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 10 augustus 2021, 15:32   #72
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
die van de MSM is ni veel beter hoor, daar wordt de 'bevriende partij' altijd bevoordeeld en de Vlaams-nationalisten altijd benadeeld.

het is maar een 'peiling', en een peiling is maar een momentopname en geeft een tendens weer.
we zullen zien bij de volgende verkiezingen.
Oud 10 augustus 2021, 15:38   #73
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die van de MSM is ni veel beter hoor, daar wordt de 'bevriende partij' altijd bevoordeeld en de Vlaams-nationalisten altijd benadeeld.

het is maar een 'peiling', en een peiling is maar een momentopname en geeft een tendens weer.
we zullen zien bij de volgende verkiezingen.
die is wel veel beter. Daar zit nooit meer dan 2 a 3 procent verschil op. CD&V en OpenVLD onder de kiesdrempel is natuurlijk te belachelijk voor woorden, dat zou je toch moeten beseffen. Er zijn idioten genoeg in Vlaanderen die daar nog op stemmen hoor.
Oud 10 augustus 2021, 15:43   #74
Shadowke

Standaard

Citaat:
die is wel veel beter. Daar zit nooit meer dan 2 a 3 procent verschil op. CD&V en OpenVLD onder de kiesdrempel is natuurlijk te belachelijk voor woorden, dat zou je toch moeten beseffen. Er zijn idioten genoeg in Vlaanderen die daar nog op stemmen hoor.
de laatste tijd jagen CD&V en VLD hun eigen mandatarissen weg ... dus zou me niet verbazen dat die beginnen te flirten met de kiesdrempel
Oud 10 augustus 2021, 17:05   #75
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ah. De PVDA is groter dan VLD en CD&V. Krijgen we nu gulags?
Oud 10 augustus 2021, 17:29   #76
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ah. De PVDA is groter dan VLD en CD&V. Krijgen we nu gulags?
Neeneen, Poppov Hedebauw aan het hoofd van het franstalige circus.
Oud 10 augustus 2021, 17:47   #77
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kwakkel, Vooruit staat niet eens in het lijstje.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 17:49   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn wel humoristen. Kijk wat ze tweeten over hun eigen:

De door @NieuwsBlog
gepubliceerde peilingen zijn gebaseerd op eigen uitgevoerde peilingen en peilingen door derden. Daar wordt een gemene deler van genomen. Deze methodologie zorgt voor een betrouwbaarder resultaat dan de peilingen van politiek afhankelijke traditionele media.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 17:56   #79
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Kwakkel, Vooruit staat niet eens in het lijstje.
9,3% (beter kijken)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 18:13   #80
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
9,3% (beter kijken)
Dankje Zipper.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be