Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2021, 21:56   #1561
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zal voor de arbeiders met hun kroostrijke gezinnen een zorg zijn geweest. Brood op de plank moest er komen. Dat brood kwam niet meer. En Willem I moest de bonen fretten. Terecht, want de man had zich mateloos verrijkt. Bovendien was zijn bestuur uiteindelijk een mislukking. Ook later in het Koninkrijk Nederland. Bij zijn abdicatie in 1840 liet hij zijn koninkrijk Nederland zo goed als bankroet achter.

Toegegeven, hij deed ook een paar goede dingen. Op onderwijsvlak deed hij een grote inspanning en hij zorgde voor de uitbouw van een zekere economische infrastructuur (in Wallonië vooral) Maar eilaas, hij was te eigengereid, luisterde niet naar het Zuiden, en bestuurde vanuit het calvinistische en Hollandse Den Haag . Dat was ook een reden van zijn ondergang.
Boeken dicht dan?

Zoveel Belgisch blauw bloed was gewoon wars van elke vorm van kritiek.

Kan de Fluppe I het wel aan?

-_-
Oud 11 augustus 2021, 22:27   #1562
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat zal voor de arbeiders met hun kroostrijke gezinnen een zorg zijn geweest. Brood op de plank moest er komen. Dat brood kwam niet meer. En Willem I moest de bonen fretten. Terecht, want de man had zich mateloos verrijkt. Bovendien was zijn bestuur uiteindelijk een mislukking. Ook later in het Koninkrijk Nederland. Bij zijn abdicatie in 1840 liet hij zijn koninkrijk Nederland zo goed als bankroet achter.

Toegegeven, hij deed ook een paar goede dingen. Op onderwijsvlak deed hij een grote inspanning en hij zorgde voor de uitbouw van een zekere economische infrastructuur (in Wallonië vooral) Maar eilaas, hij was te eigengereid, luisterde niet naar het Zuiden, en bestuurde vanuit het calvinistische en Hollandse Den Haag . Dat was ook een reden van zijn ondergang.
Waar heeft u zo'n slecht geschiedenis onderwijs gekregen?

Na Napoleon trof Willem I een bankroet Nederland aan , door het continentaal stelsel.

https://historiek.net/continentaal-stelsel/77683/

Hij heeft de economie een flinke bush gegeven, door het graven van kanalen.
Hij heeft goed voor de vele armen gezorgd met het stichten van kolonies van Weldadigheid ,
uniek in Europa en in de wereld en sinds kort nog wereld erfgoed geworden.

https://www.kolonienvanweldadigheid.eu

Laatst gewijzigd door cato : 11 augustus 2021 om 22:33.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2021, 22:39   #1563
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

https://www.at5.nl/artikelen/210427/...nd-zal-blijven
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2021, 22:48   #1564
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Jij leeft blijkbaar echt in een alternatieve realiteit... Enkel wat nostalgici naar de tijd dat Bompa met den duits mee marcheerde zijn bezig met zulke lulkoek. We zijn ondertussen 3 generaties verder, smijt die ouwe meuk in de vuilbak van de geschiedenis waar hij thuis is. Bompa is dood. De Fuhrer ook.
Sluit jij met jouw “Renaix” maar aan bij uw goede buren uit de Borinage. Zoals Ronse er uit ziet zal het toch niet veel verschil uitmaken.
Oud 11 augustus 2021, 23:01   #1565
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat mag wel allemaal zijn, maar van alle doodstraffen die werden uitgevoerd wegens collaboratie, was 56% Franstalig.
Dan moet de collaboratie in Wallonië toch een pak erger geweest zijn dan in Vlaanderen als de doodstraffen die voor verglijkbare zaken in Vlaanderen we, en in Wallonië meestal niet werden uitgevoerd ondanks bewijs en als het merendeel van de franstalige dossiers door de vlammen is verteerd? Lijkt me een logische redenering, toch? Ook wetende dat Wallonië maar de helft van de inwoners van Vlaanderen telt.
Misschien keurden ze in Wallonië die collaboratie niet openlijk goed, maar vergaten ze wel die te vervolgen zoals in het aangehaalde voorbeeld?
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 11 augustus 2021 om 23:04.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2021, 23:21   #1566
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:

Jij leeft blijkbaar echt in een alternatieve realiteit... Enkel wat nostalgici naar de tijd dat Bompa met den duits mee marcheerde zijn bezig met zulke lulkoek. We zijn ondertussen 3 generaties verder, smijt die ouwe meuk in de vuilbak van de geschiedenis waar hij thuis is. Bompa is dood. De Fuhrer ook.
U kent mijn bompa niet. De man verloor twee kinderen en zijn broer tijdens WO Ii: de eerste zoon tijdens een razzia van Duitse troepen, de twee overigen in een concentratiekamp. De jongste van hen was 16 jaar oud toen hij werd weggevoerd omdat verzetshelden in de buurt een heldendaad hadden verricht.
Waar haalt u het lef vandaan om mijn bompa in uw zielige reactie op die manier te vernoemen en te schandaliseren?
Zulke ziekelijke en totaal ongefundeerde uitlatingen doen me dit kloteland nog meer haten en bezorgen me nog meer walging voor die geborneerde Belgisch-nationalistische toetsenbordhelden die zich alles denken te kunnen permitteren.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 11 augustus 2021 om 23:35.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 01:41   #1567
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Pvv en fvd zijn alvast voor. Al jaren trouwens.

Groenlinks en D66 willen ook een hereniging, maaar dan onder Europese vlag, onder leiding van Berlijn/Parijs
D66 is niet meer D66 onder Sigrid Kaag.
Ze walgt van PVV Wilders wat zou ze doen met De Wever ?

Laatst gewijzigd door Bierke : 12 augustus 2021 om 01:44.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 02:53   #1568
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Zeeuwen zijn mijn favoriete Hollandse buren.
Voor mij alleen hun platte oesters uit Yerzeke.
Oud 12 augustus 2021, 03:22   #1569
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U hebt blijkbaar geen notie van De Nederlanden. Als dat zo is dan is het een hiaat in uw opvoeding. Neem een voorbeeld aan de Britten. Zij noemen Nederland en het huidige “België” in één adem “The Low Countries”. Dat doen ze reeds eeuwen zo.
En hoe zou dat te verklaren zijn denk je?
"The Belgae were a large tribal confederation from northern Gaul, who settled in southern Britain around the 1st century BC.
Their territory covered parts of modern Hampshire, centred on the Roman site of Venta Belgarum (modern Winchester)."

+/- 100 BC.
Nu gij met dat ander hiaat, Kjoe.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 12 augustus 2021 om 03:23.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 06:27   #1570
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Dan moet de collaboratie in Wallonië toch een pak erger geweest zijn dan in Vlaanderen als de doodstraffen die voor verglijkbare zaken in Vlaanderen we, en in Wallonië meestal niet werden uitgevoerd ondanks bewijs en als het merendeel van de franstalige dossiers door de vlammen is verteerd? Lijkt me een logische redenering, toch? Ook wetende dat Wallonië maar de helft van de inwoners van Vlaanderen telt.
Misschien keurden ze in Wallonië die collaboratie niet openlijk goed, maar vergaten ze wel die te vervolgen zoals in het aangehaalde voorbeeld?
Niet per se. In Wallonië hebben ze gewoon strenger gestraft dan in Vlaanderen.
Ook kregen zware collaborateurs in Vlaanderen vrij snel strafvermindering en/of werden ze vervroegd vrijgelaten.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 06:29   #1571
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waar heeft u zo'n slecht geschiedenis onderwijs gekregen?

Na Napoleon trof Willem I een bankroet Nederland aan , door het continentaal stelsel.

https://historiek.net/continentaal-stelsel/77683/

Hij heeft de economie een flinke bush gegeven, door het graven van kanalen.
Hij heeft goed voor de vele armen gezorgd met het stichten van kolonies van Weldadigheid ,
uniek in Europa en in de wereld en sinds kort nog wereld erfgoed geworden.

https://www.kolonienvanweldadigheid.eu
Ik denk dat u eerder 'salonfähig' onderwijs hebt genoten.

Overigens verheel ik niet dat Willem I ook goede zaken heeft gedaan. Zie mijn vorige post. Maar blijkbaar niet genoeg, anders had het Zuiden zich nooit kunnen of willen afscheiden. Zo simpel is het.

Willem I trof helemaal geen Zuiden aan dat bankroet was. Integendeel. Het Noorden echter was er financieel zeer slecht aan toe. En het Zuiden werd verplicht om de Noordelijke schulden mee te helpen delgen. Zo zat het het in mekaar. Uw geschiedenisonderwijs is blijkbaar maar erg pover geweest en vertoont grote lacunes.

Merk overigens op dat, zoals ik reeds vroeger stelde, toen Koning Willem I troonsafstand deed in 1840, zijn nieuw koninkrijk weer eens zo goed als failliet was. Willem I maakte persoonlijke schulden en liet die als een soort absolutie vorst betalen door rijk. De winsten die hij boekte in allerhande deals kwamen op zijn persoonlijke rekening. Toen hij vertrok, was de Nederlandse staatskas zo goed als leeg. Dat is ook één van de redenen waarom men in Nederland, naar het voorbeeld van België, de ministeriële verantwoordelijkheid heeft ingevoerd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2021 om 06:47.
Oud 12 augustus 2021, 06:45   #1572
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u eerder 'salonfähig' onderwijs heb genoten.

Overigens verheel ik niet dat Willem I ook goede zaken heeft gedaan. Zie mijn vorige post. Maar blijkbaar niet genoeg, anders had het Zuiden zich nooit kunnen of willen afscheiden. Zo simpel is het.
Het invoeren van "het Nederlands als voertaal" en "godsdienstvrijheid" waren hete hangijzers voor de Franstalige elite, met deze twee wetswijzigingen konden zij zich niet vereenzelvigen. Dit heeft in belangrijke mate bijgedragen tot de uiteindelijke breuk.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 07:02   #1573
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Het invoeren van "het Nederlands als voertaal" en "godsdienstvrijheid" waren hete hangijzers voor de Franstalige elite, met deze twee wetswijzigingen konden zij zich niet vereenzelvigen. Dit heeft in belangrijke mate bijgedragen tot de uiteindelijke breuk.
Heel wat orangisten, aanhangers dus van Willem I, die de economische elite uitmaakten, zaten in Wallonië. Begrijpelijk. Onder meer in Luik. Zij spraken Frans natuurlijk. Maar ook de orangisten in Gent en Antwerpen spraken Frans en gaven 4 Franstalige kranten uit. Dus deze elite zal het in ieder geval niet geweest zijn die Willem wilde verjagen.

Maar Willem I wilde te snel gaan met de vernederlandsing van de notabelen. Hij brak dan ook zijn tanden stuk op zijn taalpolitiek. Meer nog, hij moest deze politiek terugdraaien op het einde van zijn bewind. Was hij wat wijzer geweest en die vernederlandsing rustig uitgevoerd, gespreid over decennia, dan was er waarschijnlijk geen probleem geweest. Want de elite neemt altijd op termijn de taal over van de machthebber (s). Natuurlijk was dit taalprobleem maar één van de vele problemen. Ook de belastingen op het vlees en graan (alleen opgelegd aan het Zuiden) maakten dat de gewone burger flink geraakt werd in zijn dagdagelijks budget (Cfr. het gezegde van de mensen bij ons : 'Bij ieder boterham eet Jan Kaas mee')

Edoch, Willem was niet wijzer. Hij werd het ook niet. En daarom verloor hij de helft van zijn koninkrijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2021 om 07:13.
Oud 12 augustus 2021, 07:21   #1574
cato

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u eerder 'salonfähig' onderwijs hebt genoten.

Willem I trof helemaal geen Zuiden aan dat bankroet was. Integendeel. Het Noorden echter was er financieel zeer slecht aan toe. En het Zuiden werd verplicht om de Noordelijke schulden mee te helpen delgen. Zo zat het het in mekaar. Uw geschiedenisonderwijs is blijkbaar maar erg pover geweest en vertoont grote lacunes.

Merk overigens op dat, zoals ik reeds vroeger stelde, toen Koning Willem I troonsafstand deed in 1840, zijn nieuw koninkrijk weer eens zo goed als failliet was. Willem I maakte persoonlijke schulden en liet die als een soort absolutie vorst betalen door rijk. De winsten die hij boekte in allerhande deals kwamen op zijn persoonlijke rekening. Toen hij vertrok, was de Nederlandse staatskas zo goed als leeg. Dat is ook één van de redenen waarom men in Nederland, naar het voorbeeld van België, de ministeriële verantwoordelijkheid heeft ingevoerd.
Na Napoleon was armoe troef in Nederland door de bezetting van de Fransen , want Nederland was een handelsland.
Napoleon was de held van België en België is tot op de dag van vandaag een wingewest van Frankrijk gebleven.
Dus we leven in totaal verschillende werelden.

Willem I heeft veel geïnvesteerd, zoals ik hier boven heb aangegeven met een staatskas die al jaren leeg was.
Natuurlijk was de wet van Thorbecke in 1848 een bittere noodzaak ,
want Nederland kenden als republiek al eeuwen geen koning meer.

Nederlanders kennen al eeuwen geen verering van koning en paus
en Vlaanderen begint nu pas de overheersing van paus en francofone staat af te schudden.

Daarom u kent geen geschiedenis , door de geschiedvervalsing die met de paplepel is ingegoten.

Belgen hebben andere geschiedenisboeken in het onderwijs.
Hoe zou dat komen?

Laatst gewijzigd door cato : 12 augustus 2021 om 07:51.
Oud 12 augustus 2021, 07:26   #1575
cato

Standaard

Citaat:
Heel wat orangisten, aanhangers dus van Willem I, die de economische elite uitmaakten, zaten in Wallonië. Begrijpelijk. Onder meer in Luik. Zij spraken Frans natuurlijk. Maar ook de orangisten in Gent en Antwerpen spraken Frans en gaven 4 Franstalige kranten uit. Dus deze elite zal het in ieder geval niet geweest zijn die Willem wilde verjagen.

Maar Willem I wilde te snel gaan met de vernederlandsing van de notabelen. Hij brak dan ook zijn tanden stuk op zijn taalpolitiek. Meer nog, hij moest deze politiek terugdraaien op het einde van zijn bewind. Was hij wat wijzer geweest en die vernederlandsing rustig uitgevoerd, gespreid over decennia, dan was er waarschijnlijk geen probleem geweest. Want de elite neemt altijd op termijn de taal over van de machthebber (s). Natuurlijk was dit taalprobleem maar één van de vele problemen. Ook de belastingen op het vlees en graan (alleen opgelegd aan het Zuiden) maakten dat de gewone burger flink geraakt werd in zijn dagdagelijks budget (Cfr. het gezegde van de mensen bij ons : 'Bij ieder boterham eet Jan Kaas mee')

Edoch, Willem was niet wijzer. Hij werd het ook niet. En daarom verloor hij de helft van zijn koninkrijk.
Waarom was de vernederlandsing onder Willem I slechter, dan de verfransing van Vlaanderen in de Belgische staat ?
Oud 12 augustus 2021, 07:27   #1576
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Na Napoleon was armoe troef in Nederland door de bezetting van de Fransen , want Nederland was een handelsland.
Napoleon was de held van België en België is tot op de dag van vandaag een wingewest van Frankrijk gebleven.

Willem I heeft veel geïnvesteerd, zoals ik hier boven heb aangegeven met een staatskas die al jaren leeg was.

en Vlaanderen begint nu pas de overheersing van paus en francofone staat af te schudden.

Daarom u kent geen geschiedenis , door de vervalsing die met de paplepel is ingegoten.

Maar nu hebben ze wél een hysterische verering voor de Oranjes. Hoe dom kan men toch maar zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2021 om 07:28.
Oud 12 augustus 2021, 07:31   #1577
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daarom u kent geen geschiedenis , door de geschiedvervalsing die met de paplepel is ingegoten.
Ik zou toch maar eens een paar degelijke boeken lezen over Willem I moest ik in uw plaats zijn. Want u bakt er niet veel van. U papegaait uw salonfähige schoolboekjes na.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2021 om 07:31.
Oud 12 augustus 2021, 07:32   #1578
cato

Standaard

Citaat:
Maar nu hebben ze wél een hysterische verering voor de Oranjes. Hoe dom kan men toch maar zijn.
Een duidelijk bewijs dat u Nederland niet kent.
De Oranjes zijn slechts een symbool van eenheid in de diversiteit .
Ze mogen niet te veel geld uitgeven en te veel macht uitoefenen ,
want het liefst heeft iedere Nederlander een eigen politiek partij.
Vroeger hadden we heel veel kerken en afsplitsingen.
Tegenwoordig hebben we 20 politieke partijen en eigenlijk is dat nog te weinig.
Oud 12 augustus 2021, 07:34   #1579
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een duidelijk bewijs dat u Nederland niet kent.
De Oranjes zijn slechts een symbool van eenheid in de diversiteit .
Ze mogen niet te veel geld uitgeven en te veel macht uitoefenen ,
want het liefst heeft iedere Nederlander een eigen politiek partij.
Vroeger hadden we heel veel kerken en afsplitsingen.
Tegenwoordig hebben we 20 politieke partijen en eigenlijk is dat nog te weinig.
Jaja, dat zal wel. Nederland wordt stilletjes aan onbestuurbaar. Het gidsland is op dit vlak 'ontgidst'.
Oud 12 augustus 2021, 07:36   #1580
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
D66 is niet meer D66 onder Sigrid Kaag.
Ze walgt van PVV Wilders wat zou ze doen met De Wever ?
De N-VA kun je het beste vergelijken met de rechts-conservatieve partij de VVD van Rutte en BDW zal wel met Rutte door een deur kunnen.
D66 lijkt het meest op de O-VLD van de Croo.
Kaag zit in een regering met de VVD , dus waarom niet met N-VA en O-VLD?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be