![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Brussel, daar voel ik me niet meer thuis terwijl het onze hoofdstad is .... niets meer om fier over te zijn als Belg.
![]() |
![]() |
#22 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Net zoals materieel cultureel erfgoed met hand en tand beschermd wordt zou dit in de Brusselse context toch ook voor de Nederlandse taal moeten gelden? Verfransing is een vorm van taal- en cultuurassimilatie, niet meer en niet minder. Waarom wordt er vanuit de overheid niets gedaan om dit proces te stoppen vraag ik me af?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het ergste zijn nog de ziekenhuizen
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is de hoogste tijd voor de Vlaamse onafhankelijkheid of anders is binnen enkele jaren gans de Vlaamse Rand verfranst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() ik heb 2 keer in Bxl gewerkt voor een baas die geen woord nederlands sprak , niet leuk !
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U kan ook eens een poging doen in een bankkantoor ( als je die nog vinden kunt) Ook kan u een poging ondernemen aan een loket van de metro of een inlichting vragen aan een buschauffeur van de MIVB. Van de chauffeurs van de lijn wordt uiteraard verwacht dat die NL praten. Doen ze dat niet krijgen ze gegarandeerd klop. Breng voor alle zekerheid maar je bloeddrukmeter mee ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 oktober 2021 om 08:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn dochter woonde in Brussel stad, aan het loket van het stadsbestuur steeds in het nederlands geholpen. In een ziekenhuis is taalwetgeving van toepassing voor zover het een openbaar ziekenhuis is, in privé ziekenhuizen niet. In een bankkantoor is taalwetgeving uiteraard niet van toepassing, nergens in de privé trouwens. Als ik in Brussel Centraal kom, merk ik dat het loketpersoneel tweetalig is. Ook aan de info balie, idem zo aan de toeristische dienst. Aan de balie van de Metro zitten bediendes die mij in het nederlands geholpen hebben, overigens allemaal duidelijk met migratie achtergrond. Die doen trouwens hun best om de vele verloren gelopen engelstalige toeristen de juiste richting uit te leggen in hun steenkolen-engels. Kortom : men helpt je en daar draait het uiteindelijk om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Aanvraag om parkeerruimte te huren op gemeentehuis: de ambtenaar stond er op om ons in correct Nederlands te woord te staan. Bank: KBC perfect Nederlandstalige contact met bediende. Huisarts: perfect Nederlandstalig, zoals iedereen kon kon horen in dat TV-programma over huisartsen. Horeca: Als men hoort dat je Nederlandstalig bent doet men minstens de moeite om de begroeting in het Nederlands te doen. Dit is volgens mij een teken van respect. Indien Nederlands onkundig zal men je meestal in de Engelse taal proberen te bedienen. Wat dat laatste betreft las ik vandaag in HBVL dat in de toekomst je in Vlaanderen ook dikwijls in het Engels bediend gaat worden. Gewoon omdat men wegens tekort aan horecapersoneel noodgedwongen buitenlanders (Aziaten) zal moeten inschakelen. PS ieder keer als ik in Brussel op bezoek ga hoor ik daar op straat of op de horecaterrassen Nederlands praten. Dat in een stad waar een kleine minderheid Nederlandstalig is, men moeite heeft om personeel te vinden dat de Nederlandse taal goed beheerst lijkt mij logisch. Dat gezeur over het verleden ben ik ook beu. Er is geen enkele flamingant die hier zaagt over verlies van de cultuur, die ook maar één seconde zich zorgen maakt over het feit dat de kennis van de Limburgse taal verdwijnt. Waarom? Omdat ze louter een politieke agenda hebben, gebaseerd op macht verwerven. Cultuur kan hun gen bal schelen. Een bewijs werd hier enkel dagen geleden nog geleverd. Het eventuele verlies van Limburg aan Nederland was enkel nadelig om hun democratische(???) meerderheid te verliezen. Cultuur? Dat interesseert hen niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Grappig hoe de belgicisten hier over elkaar vallen om te vertellen hoe perfect tweetalig het BHG wel is, terwijl ik dat na er twintig jaar te hebben gewoond (in vier Brusselse gemeenten) dat nooit heb mogen ervaren.
![]() |
#30 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik beweer nergens dat men in Brussel perfect tweetalig is. In tegendeel. Maar mijn ervaring is wat het is. Wat de toekomst betreft: de strijd voor het Nederlands wordt tegen de verkeerde vijand gestreden. Niet Frans, maar het Engels zal de Nederlandse taal verdrukken. Dat zal gebeuren met dezelfde argumenten als het Nederlands mijn Limburgse moedertaal verdrukt heeft. Moet je daar ongelukkig voor worden? Ik denk het niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Brussel centraal kan je gelijk hebben opdat bij de NMBS veelal Vlamingen aan het werk zijn. Ik wil niet GEHOLPEN worden bij een loket van de metro maar evenwaardig worden behandelt gezien ik dezelfde belastingplichten heb dan een Franstalige. En ja uw dochter zal aan het loket zijn wat jij noemt geholpen maar dat zal dan zelden zonder slag of stoot zijn geweest want meestal komt daar eerst veel ergernis en moeite bij te pas en verlies je niet zelden heel wat tijd. Ga me nu niet vertellen dat bij de Brusselse gemeentebesturen de bedienden tweetalig zijn ...vertel dat aan iemand anders dan de Fred die al 200 keer in zijn leven aan een Brussels loket heeft gestaan. Ik twijfel of Franstaligen zouden kunnen leven met alleen af en toe wat te worden geholpen ![]() Tot 20 jaar geleden was de situatie een pak beter want waren het niet zelden echte Brusseleirs die er de dienst uitmaakten en moesten de ambtenaren slagen in hun tweetaligheidsexamens (selor) alvorens te kunnen meedingen voor een betrekking Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 oktober 2021 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Parlementslid
|
![]() Raymond Colleye anno 1915: "La Belgique sera latine ou ne sera pas"
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja er bestaan uiteraard Vlaamse huisartsen in Brussel. Er wonen zelfs Vlamingen in Brussel wist je dat ? ![]() Ik ben akkoord dat die artsen NL praten en begrijpen. Raar dat die artsen in de ziekenhuizen dan geen of omzeggens geen woord NL praten om nog maar te zwijgen over het verzorgend personeel. En ja rond de Dansaertlaan en de terassen langs de graanmarkt waar je 3 euro of meer betaalt voor een koffie hoor je wel wat NL praten maar daar houdt het dan ook op of ga anders maar eens op een terras zitten in Elsene. Als je op sommige plaatsen in Brussel iets bestelt lijkt het of je praat een Bengaals dialect. Ooit dacht een dienster dat ik Duits sprak ![]() Als Vlaming is het een eeuwige zoektocht in de hoop je voluit te kunnen uitdrukken in je moedertaal. Dat beetje helpen hoeft voor mij niet dat is goed als ik 100 gram hesp wil bestellen maar niet als ik een belangrijke zaak heb af te handelen of te bespreken. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 oktober 2021 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me af hoe die hun middelbare school zijn kunnen lukken ??? Tijdens mijn humaniora kregen wij Engels Frans en Duits en je had er alle belang bij in die vakken te slagen of het was bros. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 oktober 2021 om 11:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach Brussel.
Vooral uit de Rand verdwijnt het Nederlands snel? En neemt Pools de positie van het NL over? Wemmel Taal van moeder en nieuwgeborene (Kind & Gezin) ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 16 oktober 2021 om 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De standbeelden van de Graven de Egmont en Hoorn in het Kleine Zavelpark zijn het bezoeken waard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoogste tijd voor de Vlaamse onafhankelijkheid of we zijn ook de Vlaamse Rand kwijt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() die zijn we de facto voor een groot stuk al kwijt