Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2021, 09:33   #1881
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Maar gevaccineerden kunnen ook ziek worden door gevaccineerden he! Het dringt precies nog altijd niet door, maar de premisse dat massale vaccinatie virus propagatie stopt is fout gebleken. De premisse dat gevaccineerden niet meer in het ziekenhuis belanden is fout gebleken.
Ja, dat weten we. Alles kan, en zo blijven we bezig. Bekijk eerst eens de verhouding gevaccineerden niet gevaccineerden als het gaat over opnames, rekening houdend met de vaccinatiegraad.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2021, 09:37   #1882
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het nuttig om een onderscheid te maken via een CST tussen de goei (de gevaccineerden) en de slechte? Neen: dat heeft geen enkel sanitair nut. Initieel kon dat nut hebben om mensen aan te zetten tot vaccinatie (wat ik een fout idee vind maar dat is een ideologische keuze) maar met een vaccinatiegraad van 90% is ook dat geen argument meer.
In Brussel is de impact van het CST op de vaccinatiegraad gering om niet te zeggen verwaarloosbaar.
In Vlaanderen, met een vaccinatiegraad van omtrent 90 procent is een CST een belachelijke keuze.
Oud 23 oktober 2021, 10:06   #1883
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ja, dat weten we. Alles kan, en zo blijven we bezig. Bekijk eerst eens de verhouding gevaccineerden niet gevaccineerden als het gaat over opnames, rekening houdend met de vaccinatiegraad.
Akkoord ja, verhoudingsgewijs zijn de gevaccineerden duidelijk beter beschermd. Dat blijkt uit de (beperkte) ziekenhuis cijfers die we vast krijgen.

Mijn frustratie gaat over het valse narratief dat vaccins wondermiddelen waren die ons van corona gingen verlossen en dat we alles op alles moeten zetten om iedereen te vaccineren.

Dat verdeeldheidzaaiend debat is verloren energie en de foute focus. Men moet de last van dit virus indammen door de gevoelige groepen zo veel mogelijk gevaccineerd te krijgen en de rest van de samenleving moet men zo veel mogelijk met rust laten.

Ik word bijzonder ongemakkelijk van de bocht die we aan het maken zijn van de Westers democratische waarden naar een samenleving die meer en meer op de Chinese begint te lijken. Vooral het gemak waarmee sommige dingen worden ingevoerd is schrikwekkend.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2021, 10:12   #1884
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord ja, verhoudingsgewijs zijn de gevaccineerden duidelijk beter beschermd. Dat blijkt uit de (beperkte) ziekenhuis cijfers die we vast krijgen.

Mijn frustratie gaat over het valse narratief dat vaccins wondermiddelen waren die ons van corona gingen verlossen en dat we alles op alles moeten zetten om iedereen te vaccineren.

Dat verdeeldheidzaaiend debat is verloren energie en de foute focus. Men moet de last van dit virus indammen door de gevoelige groepen zo veel mogelijk gevaccineerd te krijgen en de rest van de samenleving moet men zo veel mogelijk met rust laten.

Ik word bijzonder ongemakkelijk van de bocht die we aan het maken zijn van de Westers democratische waarden naar een samenleving die meer en meer op de Chinese begint te lijken. Vooral het gemak waarmee sommige dingen worden ingevoerd is schrikwekkend.
U bent bang van een prikje. Daar komt het op neer.

Dat is eigenlijk het inhoudelijk betoog van de antivaxxers. Ze zijn bang van een prikje.

En dan gaan ze daar nazi’s en fascisme bijsleuren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2021, 10:15   #1885
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben geprikt. Het debat gaat niet over wat ik of jij doet, dat is een persoonlijke keuze. Het debat gaat over hoe we als maatschappij willen omgaan met dingen als een nieuw virus.

Als uw horizon niet verder gaat dan "dit is een gruwelijk virus en idereen moet gevaccineerd worden en dan kan iedereen terug doen wat hij/zij wilt" dan gaan we nergens geraken. Dat die horizon bij de gemiddelde HLN reactie zo ver rijkt dat vind ik nog begrijpelijk, dat het gros van de politici en experts niet verder kunnen/willen denken dat is echt kwalijk.
Oud 23 oktober 2021, 10:23   #1886
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is eigenlijk het inhoudelijk betoog van de antivaxxers. Ze zijn bang van een prikje.

En dan gaan ze daar nazi’s en fascisme bijsleuren.
Dit is het inhoudelijk niveau van nihilisme.

Wetenschap die stopt bij een prik en niet bij de inhoud van die prik.
En dan de vergelijking maken van fascisme nazisme.

Oud 23 oktober 2021, 10:24   #1887
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geprikt. Het debat gaat niet over wat ik of jij doet, dat is een persoonlijke keuze. Het debat gaat over hoe we als maatschappij willen omgaan met dingen als een nieuw virus.

Als uw horizon niet verder gaat dan "dit is een gruwelijk virus en idereen moet gevaccineerd worden en dan kan iedereen terug doen wat hij/zij wilt" dan gaan we nergens geraken. Dat die horizon bij de gemiddelde HLN reactie zo ver rijkt dat vind ik nog begrijpelijk, dat het gros van de politici en experts niet verder kunnen/willen denken dat is echt kwalijk.
Nu begrijp ik het helemaal niet. Ben jij ook een patrickist: zelf het vaccin nemen omdat je het nuttig acht (ik vermoed toch dat je niet gedwongen bent) en dan maar hopen dat anderen dat niet nemen zodat jij uiteindelijk de enige mens ter wereld bent?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2021, 10:31   #1888
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu begrijp ik het helemaal niet. Ben jij ook een patrickist: zelf het vaccin nemen omdat je het nuttig acht (ik vermoed toch dat je niet gedwongen bent) en dan maar hopen dat anderen dat niet nemen zodat jij uiteindelijk de enige mens ter wereld bent?
"A ja he?".

En dan die theorie tegenstrijdigerwijze overal uitbazuinen. Beetje psychopatische holbewoner spelen kan geen kwaad zal ie misschien denken.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2021, 10:50   #1889
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hehe

Ik heb het destijds genomen omwille van de sociale druk maar ook omdat ik ervan overtuigd was dat ik er niks bij te verliezen had. Ik behoor niet bij de groep die denkt dat die vaccins gigantische risico's inhouden (alhoewel je altijd een risico hebt op nog niet-gekende lange termijngevolgen). Maar als men mij nu vraagt om een 3de prik te zetten dan laat ik dat aan mij voorbijgaan. De praktische rompslomp is er mij te veel aan vs wat ik erbij te winnen heb.

Maar ik ben geen Patrickist: ik sta iets minder competitief in het leven en in tegendeel tot zijn levensvisie vind ik het wel lovenswaardig om de miserie bij anderen zo veel mogelijk te beperken.
Oud 23 oktober 2021, 10:53   #1890
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
"A ja he?".

En dan die theorie tegenstrijdigerwijze overal uitbazuinen. Beetje psychopatische holbewoner spelen kan geen kwaad zal ie misschien denken.
Maar dat is toch niet tegenstrijdig?! Mijn standpunt is heel duidelijk en laat veel ruimte voor persoonlijke keuze: moedig de kwetsbare groepen zo veel mogelijk aan om het vaccin te nemen en laat de rest met rust.

Ik vind het zelfs bizar dat dit als een vreemd standpunt wordt aanzien want dit is exact wat men bij het influenza vaccin doet.

Laatst gewijzigd door alpina : 23 oktober 2021 om 10:57.
Oud 23 oktober 2021, 10:55   #1891
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik snap wel wat je bedoelt.
Om te beginnen bieden vaccins geen volledige bescherming, het zijn geen mirakeloplossingen.
Het klassieke griepvaccin tegen de seizoensgriep is dat ook niet.
Punt is dat de samenleving ook nog leefbaar moet zijn.
Ik zie wat covid betreft de zaak ook zo evolueren dat wie een zekere bescherming wilt zich maar moeten laten vaccineren. Er zullen altijd mensen sterven aan de griep of covid. Het alternatief is je levenslang opsluiten.

Wat de democratische waarden betreft. Het verleden heeft aangetoond dat zelfs een democratie ingrijpende maatregelen kan opleggen. Daarom is het niet minder democratisch. Er zal nog veel inkt vloeien over wat er scheef is gelopen. Dat moet je in China niet proberen.
Oud 23 oktober 2021, 10:59   #1892
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Covid is niet 100% dodelijk zonder vaccin he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2021, 11:00   #1893
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dit.
Oud 23 oktober 2021, 11:01   #1894
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik ben geen Patrickist: ik sta iets minder competitief in het leven en in tegendeel tot zijn levensvisie vind ik het wel lovenswaardig om de miserie bij anderen zo veel mogelijk te beperken.
Maar ik ook. Ik ben geen sadist, in tegendeel. Ik wil mensen snel en zo pijnloos mogelijk uit hun miserie verlossen.

Dat is trouwens iets wat ik de nazi's enorm verwijt, die totaal nutteloze en vernederende sadistische dingen die enkel maar de inefficientie verhoogden, en de afkeer nadien verschoonde.
Oud 23 oktober 2021, 11:07   #1895
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou trouwens willen zeggen dat de VOORNAAMSTE reden waarom ik als een van de weinigen wenste gevaccineerd te zijn, het risico op snellere resistentie tegen vaccins beschouwde (zoals resistentie tegen anti biotica) als teveel volk zou gevaccineerd worden met vergelijkbare vaccins.
Het lijkt (leek?) er nu op dat dat gevaar overschat is (hoewel die nieuwe Britse delta versie misschien precies exact dat is....). Indien de vaccins mogen uitgedeeld worden zonder er de levensduur van in te korten voor mij, dan word ik genereuzer en mogen anderen dat ook nemen als ze dat willen.

Maar een TWEEDE reden om te willen dat anderen niet gevaccineerd zijn en ik wel is dat natuurlijke immuniteit beter is, als je de ziekte hebt overleefd. Voor jezelf is dat natuurlijk idioot, maar ik heb liever een maatschappij waarin 1 of 2% is gestorven, en de rest nadien goed immuun is en dus de verdere propagatie van corona stopt tegen dat mijn vaccin is uitgewerkt.

Omdat ikzelf het risico niet moet dragen van andermans risico op overlijden, maar wel profiteer van zijn betere immuniteit nadien als hij het overleefd heeft, is het voor mij dus beter als anderen natuurlijk ziek worden.

En dat was EXACT hetzelfde vorig jaar. Ideaal gezien had ik mij enkele weken opgesloten terwijl IEDEREEN ziek werd. Dat zou voor mij (en trouwens voor elke snuggere als er niet te veel van waren) veruit het beste geweest zijn.

Omdat het voor MIJ minder erg is dat 2% van de bevolking dood gaat dan dat ik zelf enig risico loop, natuurlijk.
Oud 23 oktober 2021, 11:11   #1896
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Op 1 november wordt coronapas uitgebreid in Wallonië

Op 1 november wordt coronapas uitgebreid in Wallonië en ze zien nu al het effect: "Vier keer meer vraag naar vaccinatie"

Op één november wordt ook in Wallonië het gebruik van de coronapas uitgebreid, zoals dat nu al in Brussel het geval is. De Waalse minister van Volksgezondheid Christie Morreale (PS) zegt dat vier keer meer mensen zich nu inschrijven voor een vaccinatie. In Wallonië is nu 70 procent van de totale bevolking minstens deels gevaccineerd.

Bron: VRT NWS

In Wallonië is de impact van het CST blijkbaar beter dan in Brussel.
Oud 23 oktober 2021, 11:12   #1897
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Wallonië is de impact van het CST blijkbaar beter dan in Brussel.
De impact op een fetish cijfer: "bevolkingsvaccinatie graad". Maar we zouden graag de impact op CORONA zien he
Oud 23 oktober 2021, 11:17   #1898
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De impact op een fetish cijfer: "bevolkingsvaccinatie graad". Maar we zouden graag de impact op CORONA zien he
Bekijk het grafiekje gehospitaliseerden eens op deze pagina

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10...evaccineerden/

Vooral het aandeel 65+ niet gevaccineerden.
Oud 23 oktober 2021, 11:24   #1899
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bekijk het grafiekje gehospitaliseerden eens op deze pagina

Lees vooral:
Citaat:
In absolute cijfers waren er 614 nieuwe hospitalisaties de voorbije week. 55 procent was gevaccineerd.
Citaat:
PER 100 000 VAN HUN SOORT. Kortom, je ziet daar de efficientie van het vaccin, meer niet. DAT PLOTJE HANGT NIET AF VAN DE VACCINATIEGRAAD.

En je ziet daar dat het vaccin nog maar een factor 3 of 4 beschermt tegen ziekenhuis opname, boven de 65 jaar.

Beneden de 65 jaar zien we dat het een factor 10 is.

En ja, het is jammer dat er nog een kleine helft niet-gevaccineerden in het ziekenhuis komt. Het zou EEN KLEIN BEETJE de ziekenzorg minder belasten.
Maar dat zijn niet de mensen die met een CST tot vaccinatie zullen aangezet worden he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 oktober 2021 om 11:26.
Oud 23 oktober 2021, 11:53   #1900
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Om hier verder op te kijken: het is eigenlijk redelijk verontrustend, dat grafiekje.

We nemen er even de cijfers van:

Bij de 65+:
Vlaanderen: 25.3 ongevaccineerd, 8.8 gevaccineerd , verhouding 2.8
Brussel: 50.4 ongevaccineerd, 18.6 gevaccineerd, verhouding 2.7
Wallonie: 40.5 ongevaccineerd, 11.2 gevaccineerd, verhouding 3.6

Bij de 18-64:
Vlaanderen: 9.8 ongevaccineerd, 0.9 gevaccineerd: verhouding 10.9
Brussel: 9.7 ongevaccineerd, 1.6 gevaccineeerd: verhouding 6.1
Wallonie: 5.2 ongevaccineerd, 1.6 gevaccineerd: verhouding 3.2

De efficientie van het vaccin is dus ergens tussen de 3 en de 10 beneden de 65 jaar, en rond de 3 boven de 65 jaar. Niet echt om naar huis over te schrijven !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be