Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 november 2021, 09:58   #101
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
je moet toch eens lezen wat ik schreef.



En als men zware kranen electrisch kan maken kan men dat ook met een bulldozer.
Liebherr gaat van alle zware machines een zero emissie-versie maken.
Je moogt ook de links lezen.

Unplugged is puur electrisch (dus altijd met batterijpack).
Er zijn natuurlijk ook pure electrische machines die je kunt aansluiten op het stroomnet (link met foto gaf ik al)

Bovendien wie zoekt die vind, er rijdt zelfs een electrisch bulldozer met 240 kWh batterijpack, in China:


Steek daar 480 kWh in zou ik zeggen.

Proterra heeft redelijk lichte batterijpacks, gewoon stapelbaar:

https://insideevs.com/news/440822/pr...ery-pack-oems/


Jantje zal nu wel lullen dat die 10 ton wegen.
Ik dacht dat Liebherr die reeds allemaal had.

Heb immers reeds in 2008 met hun kabel-batterij telecoopkranen 100 ton gewerkt.
En in 1987 reeds met kabel-batterij bulldozers.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 10:27   #102
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Goh weet je sinds enkele maanden zijn wij nu ook traders van heavy machinery geworden.
Kranen of buldozers of wat dan ook.
Altijd zijn daar slijtage kosten aan voor verkoop.
Soms een paar duizend euro en soms 15 of 20000€.
Maar we kunnen er nog winst uithalen.

Natuurlijk als daar ook nog een batterij pakket bovenop komt van ettelijke 10000€ + de slijtage kosten van ettelijke duizenden € zou dat wel eens onmogelijk kunnen worden.

Maar dat is nog afwachten.
De kosten aan onderhoud en vervanging van batterijen liggen lager dan die van verbrandingsmotoren.
Het enige verschil is dat de kosten samenvallen bij batterijen, terwijl van verbrandingsmotoren zeer versprijd zijn.
Bij de batterijpacks, heb je ook zelden het volledige pack dat je moet vervangen, meestal gaat het over 1 of 2 elementen die stuk zijn in het batterijpack.

Het klinkt gek om het van mij te horen, maar batterijmachines zijn veel onderhoudsvriendelijker en goedkoper dan ICE-machines.

Heb zelf 20 jaar geleden een bedrijfsleider doen overschakelen van 3t dieselheftruck op 3t batterijheftrucks enkel met de rekening aan besparingen op technisch personeel.

Daarnaast waren de besparingen op smeerolie nog eens enorm en de pannes waren met 85% gedaald.
Je angst voor meer onderhoudskosten en herstellingskosten is dus onterecht.

En Micele gaat het graag horen en lezen, maar ook het extra gewicht van de batterijen is voor die machines een fabel, zij hebben immers contergewichten nodig.
En de batterijpacks plaatst men daar waar de verbrandingsmotor zit.

Een ander voordeel is dat de meeste batterijmachines ook kabelmachines zijn.
En ze goedkoper zijn in vonkvrije versie tegenover de vonkvrije verbrandingsmotormachines.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 12:26   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

België: 47% minder CO2-equivalent uitstoot in 2030 of in 9 jaar, t.o.v. 1990

Door de kerncentrales en hernieuwbare energie is het peil al gedaald (-25,8%***), maar zal binnenkort weer pakweg 12% toenemen (volgens Planbureau), ook door de sluiting van de kerncentrales. Dan wordt het een eindsprint vanaf 2028 tot 2030.

(***2020 heeft ook geprofiteerd van de pandemiemaatregelen, plots -7,4% tov 2019)

Begin er best nu maar aan.

Of gaat de regering nog een vijftal jaren kibbelen?

*** https://klimaat.be/news/2021/voorlop...n-7-t-o-v-2019

Totale uitstoot van broeikasgassen
(in miljoenen ton CO?-equivalenten, afgerond)

------------------- 1990 | 2019 | 2020
totale uitstoot 145 719**| 116 651*| 108 070***
daling ten opzichte van 1990: -- |-19,9 %| -25,8 %
daling ten opzichte van 2019 : --- | --- | -7,4 %

*** De scherpe daling van de uitstoot in België in 2020 kan waarschijnlijk voor een groot deel worden toegeschreven aan de gevolgen van de gezondheidscrisis en de lockdownmaatregelen, maar er zijn geen aanwijzingen dat deze berust op structurele veranderingen. Deze ontwikkeling, die conjunctuurgebonden is, kan dus niet worden geïnterpreteerd als een belangrijke stap in de richting van klimaatneutraliteit, en mag ons niet uit het oog doen verliezen dat de acties ter vermindering van de uitstoot moeten worden voortgezet en versterkt, om onze klimaatdoelstellingen op middellange en lange termijn te bereiken.

* De definitieve raming van de uitstoot van broeikasgassen voor het jaar 2020 zal in maart 2022 formeel worden meegedeeld (een tussentijdse versie zal al in januari 2022 beschikbaar zijn).
** Bron: Nationale Inventaris 2021 (uitstoot 1990-2019)
*** Bron: voorlopige inventaris 2020

Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2021 om 12:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 12:50   #104
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
België: 47% minder CO2-equivalent uitstoot in 2030 of in 9 jaar, t.o.v. 1990

Door de kerncentrales en hernieuwbare energie is het peil al wat gedaald, maar zal binnenkort weer pakweg 10% toenemen, zeker door de sluiting van de kerncentrales. Dan wordt het een eindsprint vanaf 2028 tot 2030.

Begin er best nu maar aan.

Of gaat de regering nog een vijftal jaren kibbelen?
Het probleem is de politieke bevoegdheidsversnippering in Belgistan.

Milieu en klimaat zijn gewestelijke bevoegdheden, maar energie is een gedeelde bevoegdheid.
De hernieuwbare energiewinning is een gewestelijke bevoegdheid, de massale energiewinning is een federale bevoegdheid.

Anders gezegd, als ik biogasdiesel produceer voor een paar kleine verbruikers, valt dat oner Vlaanderen, produceer ik biodiesel voor enkele grootverbruikers, is dat een federale bevoegdheid.

Bij elektriciteit zijn de bevoegdheden nog ingewikkelder.

Kerncentrales vallen onder federale bevoegdheid, gascentrales en alternatieve centrales vallen onder gewestelijke bevoegdheid, maar de back-up centrales vallen dan weer onder federale bevoegdheid.

De kleine energiewinningscentrales vallen dan weer onder gemeentelijke en intercommunale bevoegdheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2021, 23:26   #105
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Nog niks gehoord pf gelezen over electrische vliegtuigen!
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 06:11   #106
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De kosten aan onderhoud en vervanging van batterijen liggen lager dan die van verbrandingsmotoren.
Het enige verschil is dat de kosten samenvallen bij batterijen, terwijl van verbrandingsmotoren zeer versprijd zijn.
Bij de batterijpacks, heb je ook zelden het volledige pack dat je moet vervangen, meestal gaat het over 1 of 2 elementen die stuk zijn in het batterijpack.

Het klinkt gek om het van mij te horen, maar batterijmachines zijn veel onderhoudsvriendelijker en goedkoper dan ICE-machines.

Heb zelf 20 jaar geleden een bedrijfsleider doen overschakelen van 3t dieselheftruck op 3t batterijheftrucks enkel met de rekening aan besparingen op technisch personeel.

Daarnaast waren de besparingen op smeerolie nog eens enorm en de pannes waren met 85% gedaald.
Je angst voor meer onderhoudskosten en herstellingskosten is dus onterecht.

En Micele gaat het graag horen en lezen, maar ook het extra gewicht van de batterijen is voor die machines een fabel, zij hebben immers contergewichten nodig.
En de batterijpacks plaatst men daar waar de verbrandingsmotor zit.

Een ander voordeel is dat de meeste batterijmachines ook kabelmachines zijn.
En ze goedkoper zijn in vonkvrije versie tegenover de vonkvrije verbrandingsmotormachines.
Voor voertuigen waar gewicht een voordeel is zoals heftrucks en hoogtewerkers werken batterijen inderdaad goed.

Alleen is er zeker bij heftrucks in productie omgevingen meestal wel de voorwaarde dat je ze snel moet kunnen wisselen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 09:28   #107
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Voor voertuigen waar gewicht een voordeel is zoals heftrucks en hoogtewerkers werken batterijen inderdaad goed.

Alleen is er zeker bij heftrucks in productie omgevingen meestal wel de voorwaarde dat je ze snel moet kunnen wisselen.
Er zijn inderdaad verschillende voorwaarden verbonden aan het gebruik van batterij en kabel werktuigen.
De intensiteit en omgeving van gebruik is daarvan de belangrijkste factor.

En bij veel werktuigen heb je steeds een contergewicht.
Wielladers, hijskraan en graafkraan is dat zelfs een bepalende factor in hun hefvermogen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 10:46   #108
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn inderdaad verschillende voorwaarden verbonden aan het gebruik van batterij en kabel werktuigen.
De intensiteit en omgeving van gebruik is daarvan de belangrijkste factor.

En bij veel werktuigen heb je steeds een contergewicht.
Wielladers, hijskraan en graafkraan is dat zelfs een bepalende factor in hun hefvermogen.
Goh het zal er op neerkomen dat plaatsen met grote elektrische toestellen overdag en in de nacht zullen opgeladen worden met hele zware diesel generators in continu gebruik.

Ze kunnen moeilijk iedere dag alles op diepteladers zetten en naar het depot op en af voeren he?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 11:07   #109
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Goh het zal er op neerkomen dat plaatsen met grote elektrische toestellen overdag en in de nacht zullen opgeladen worden met hele zware diesel generators in continu gebruik.

Ze kunnen moeilijk iedere dag alles op diepteladers zetten en naar het depot op en af voeren he?
Dat zijn zeker zaken die zullen moeten gebeuren bij werkzaamheden op plaatsen waar geen stroomvoorzieningen zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 11:29   #110
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Nog niks gehoord pf gelezen over electrische vliegtuigen!
Wie zoekt die vindt. Kleine vliegtuigen uiteraard.

De korte vluchten in Noorwegen gaan in xx-jaren allemaal electrisch worden.

Stond in alle gazetten nochtans.

Zelfs met foto:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...nnen-noorwegen

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 11:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 11:48   #111
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.722
Standaard

Elektrisch vliegen :

https://www.dennisdeal.com/products/...SABEgL1dPD_BwE
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 12:18   #112
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Nee deze is groter:



En deze nog groter:
https://www.timesofisrael.com/israel...e-of-aviation/

DHL heeft er 12 besteld in de cargo-versie.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 12:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 12:21   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M
Nog niks gehoord pf gelezen over electrische vliegtuigen!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie zoekt die vindt. Kleine vliegtuigen uiteraard.

De korte vluchten in Noorwegen gaan in xx-jaren allemaal electrisch worden.

Stond in alle gazetten nochtans.

Zelfs met foto:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...nnen-noorwegen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
De vraag is zelfs het antwoorden niet waar.

Bijna alle drones die je kan kopen in de winkels, zijn batterijvliegtuigen.
Men is zelfs al decenia bezig met batterij-zonnepanelen vliegtuigen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 12:23   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De vraag is zelfs het antwoorden niet waar.

Bijna alle drones die je kan kopen in de winkels, zijn batterijvliegtuigen.
Men is zelfs al decenia bezig met batterij-zonnepanelen vliegtuigen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
Ook zonder zonnepanelen:

Citaat:
https://www.timesofisrael.com/israel...e-of-aviation/

Israeli all-electric plane maker readies for 1st flight, new ‘age of aviation’
Eviation signs deal with DHL to deliver 12 aircraft for cargo operations, set to reveal new customers for commuter planes

By RICKY BEN-DAVID 12 September 2021
Ze wachten allemaal op de strukturele 4680 batterijcellen.
Vanaf 450 Wh/kg is het zover.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 12:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 12:25   #115
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De vraag is zelfs het antwoorden niet waar.

Bijna alle drones die je kan kopen in de winkels, zijn batterijvliegtuigen.
Men is zelfs al decenia bezig met batterij-zonnepanelen vliegtuigen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
Er zijn ook al elektrische schepen. Je kan daar de Donk mee rondvaren.
Of er al economisch rendabele batterijschepen zijn die goederen van pakweg China naar hier kunnen verschepen? Ik vrees van niet.

Gepruts in de marge.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 12:30   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Er zijn ook al elektrische schepen. Je kan daar de Donk mee rondvaren.
Of er al economisch rendabele batterijschepen zijn die goederen van pakweg China naar hier kunnen verschepen? Ik vrees van niet.

Gepruts in de marge.
Containerbinnenschepen op de kanalen en stromen is zeker mogelijk, geen gepruts in de marge. Een of twee containers bij het laden en lossen is een vers x-megapack. Daar was al een draad van.

Geen gezondheidschadelijke emissies in de stadhavens en stadkanalen zal er wel van komen. Betere ademlucht is ook geen gepruts in de marge.

Portliner opteert voor vanadium redox flow-batterijen:

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/te...jen/?gdpr=deny

In de praktijk vaart er eentje, maar wel geen Portliner:

https://zeroemissionservices.nl/en/z...ces-operation/

Citaat:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...tterij-gebruik

Eerste binnenvaartschip met verwisselbare batterij in gebruik genomen

06 september 2021 12:22

Het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat vaart op verwisselbare elektrische batterijen is in gebruik genomen.

Het schip Alphenaar kan bij het laden en lossen een nieuwe batterij aan boord hijsen en de reis meteen voortzetten. Het elektrische schip vaart tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk voor bierbrouwer Heineken.

Voor de ontwikkeling van het elektrische schip met verwisselbare batterijen werd het bedrijf Zero Emission Services (ZES) opgezet door ING, ENGIE, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam. Dat gebeurde met steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De eerste link plak ik voor de emissies.

First emission-free inland shipping vessel on energy containers in service

6 September 2021 – Zero Emission Services (ZES) commences today with the Alphenaar, the first Dutch inland vessel to use interchangeable energy containers for propulsion. The Alphenaar sails between Alphen aan den Rijn and Moerdijk transporting beer for HEINEKEN, ZES’s first end customer.

This makes the commissioning of the innovative ZES energy system for inland shipping a fact. The energy containers – ‘ZESpacks’ – are standard 20ft containers filled with batteries, which are charged with green electricity. The first two ZESpacks are loaded and exchanged at the first charging station at the CCT terminal in Alphen aan den Rijn. ZES’s ambition is to scale up in the short term and aims to realise 30 zero-emission shipping routes by 2030. The company was founded last year by ENGIE, ING, Wärtsilä and the Port of Rotterdam Authority with the support of the Ministry of Infrastructure and Water Management, thereby taking an important step in the transition to emission-free inland shipping.

System change of inland shipping

Inland shipping plays an important role in reducing environmental emissions. Within the transport sector, inland shipping makes up 5% of CO2 emissions in the Netherlands. In addition, 11% of the total Dutch NOx emissions are caused by inland shipping. To achieve the goals set in the Climate Agreement, the Green Deal for Sea Shipping, Inland Shipping and Ports aim to reduce emissions in inland shipping by 50% by 2030. Achieving this goal requires a transition to fully electrically powered waterborne transport. ZES provides the solution to put this system change into effect; a complete service package based on exchangeable energy containers with green energy, open-access charging infrastructure and a pay-per-use payment concept for vessel owners. The charging stations can act as energy hubs that can stabilise the grid during peak loads and where other vehicles can also charge. Thanks to their mobility, ZESpacks can be used to supply and store energy at all kinds of locations, such as construction sites and festivals.

A truly green solution for authorities and businesses

‘The energy concept that ZES is launching on the market contributes directly to the reduction of emissions by saving around 1,000 tonnes of CO2 and 7 tonnes of NOx per vessel per year. In addition, vessels sailing with ZES do not produce particulate matter and noise,’ says Willem Dedden, CEO of ZES. The concept also includes the organisation of the required charging infrastructure and a pay-per-use construction that enables skippers to pay only for the use of energy. The investment in ZESpacks is for ZES’s account. This setup makes ZES very user-friendly and scalable. Dedden: ‘ZES actually offers authorities and companies a ready-made solution for increasing sustainability.’ One of those companies is HEINEKEN, which, together with CCT shipping, is the first ZES customer with a ten-year contract. ZES originated from a Green Circles project to realise a climate-neutral container shuttle between the Heineken brewery in Zoeterwoude and the Port of Rotterdam.

To standardise is to accelerate

Dedden: ‘In addition to directly contributing to the realisation of emission-free inland shipping, ZES is setting a standard that accelerates the transition to emission-free inland shipping. We are laying the foundation with our ZESpack (a standard 20ft container) and a standard connector (the ‘plug’). In combination with the financing and pay-per-use package devised by ING, ZES offers skippers an accessible, future-proof open access innovation. The ZESpack system adapts as technology advances: the ZESpacks currently in use work with lithium-ion batteries, but in the future this could also be hydrogen, ammonia or something else. The ZESpack always fits on the connection, regardless of the type of energy in the container.’ For this reason, ZES is releasing the profiles for the connector without rights, so that the market can work with various suppliers of energy containers.

From construction to speed

Wärtsilä, supplier of the first ZESpacks, has been working in recent months on assembling and testing the energy containers, which are equipped with safety and communication systems, and 45 battery modules totalling 2 MWh – comparable to the capacity of around 36 electric cars. The ZESpack is completely tailor-made for ZES. The interchangeability of the containers, which until now have been stationary installations, is particularly unique. The ZESpacks are charged with certified green energy at the first ZES charging station on the Alpherium, CCT’s container terminal in Alphen aan den Rijn. This charging station, developed in by ENGIE, was delivered in April. In July, the Alphenaar was converted and fitted with, among other things, the standard plug connection for receiving the ZESpacks. The first successful sea trail took place at the end of August. With operations up and running, ZES will start gaining user experience to achieve completely emission-free shipping as soon as possible.

Upscaling

ZES’s ambition is to scale up in the short term to eight vessels, eight loading stations and fourteen ZESpacks. The company aims to realise 30 zero-emission shipping routes by 2030, which can save up to 360,000 tonnes of CO2 and 2,800 tonnes of NOx. In order to really compete with fossil fuels, simultaneous action and commitment from the government, ports and terminals as well as the business community are required. ZES is working closely with national, regional and local authorities and forward-thinking carriers such as BCTN to contract the next vessels and develop the associated network of charging stations, starting in Rotterdam, Moerdijk and Alblasserdam.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 12:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 12:39   #117
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Er zijn ook al elektrische schepen. Je kan daar de Donk mee rondvaren.
Of er al economisch rendabele batterijschepen zijn die goederen van pakweg China naar hier kunnen verschepen? Ik vrees van niet.

Gepruts in de marge.
Micele heeft al een link gepost met een rendabel batterijschip.
Binnen de passagiersscheepvaart en plezierscheepvaart zijn er wereldwijd al enkele duizenden batterijschepen in gebruik.
Ze dragen de naam fluisterboten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 12:46   #118
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Containerbinnenschepen op de kanalen en stromen is zeker mogelijk, geen gepruts in de marge. Een of twee containers bij het laden en lossen is een vers x-megapack. Daar was al een draad van.

Geen gezondheidschadelijke emissies in de stadhavens en stadkanalen zal er wel van komen. Betere ademlucht is ook geen gepruts in de marge.

Portliner opteert voor vanadium redox flow-batterijen:

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/te...jen/?gdpr=deny

In de praktijk vaart er eentje, maar wel geen Portliner:

https://zeroemissionservices.nl/en/z...ces-operation/


De eerste link plak ik voor de emissies.

First emission-free inland shipping vessel on energy containers in service

6 September 2021 – Zero Emission Services (ZES) commences today with the Alphenaar, the first Dutch inland vessel to use interchangeable energy containers for propulsion. The Alphenaar sails between Alphen aan den Rijn and Moerdijk transporting beer for HEINEKEN, ZES’s first end customer.

This makes the commissioning of the innovative ZES energy system for inland shipping a fact. The energy containers – ‘ZESpacks’ – are standard 20ft containers filled with batteries, which are charged with green electricity. The first two ZESpacks are loaded and exchanged at the first charging station at the CCT terminal in Alphen aan den Rijn. ZES’s ambition is to scale up in the short term and aims to realise 30 zero-emission shipping routes by 2030. The company was founded last year by ENGIE, ING, Wärtsilä and the Port of Rotterdam Authority with the support of the Ministry of Infrastructure and Water Management, thereby taking an important step in the transition to emission-free inland shipping.

System change of inland shipping

Inland shipping plays an important role in reducing environmental emissions. Within the transport sector, inland shipping makes up 5% of CO2 emissions in the Netherlands. In addition, 11% of the total Dutch NOx emissions are caused by inland shipping. To achieve the goals set in the Climate Agreement, the Green Deal for Sea Shipping, Inland Shipping and Ports aim to reduce emissions in inland shipping by 50% by 2030. Achieving this goal requires a transition to fully electrically powered waterborne transport. ZES provides the solution to put this system change into effect; a complete service package based on exchangeable energy containers with green energy, open-access charging infrastructure and a pay-per-use payment concept for vessel owners. The charging stations can act as energy hubs that can stabilise the grid during peak loads and where other vehicles can also charge. Thanks to their mobility, ZESpacks can be used to supply and store energy at all kinds of locations, such as construction sites and festivals.

A truly green solution for authorities and businesses

‘The energy concept that ZES is launching on the market contributes directly to the reduction of emissions by saving around 1,000 tonnes of CO2 and 7 tonnes of NOx per vessel per year. In addition, vessels sailing with ZES do not produce particulate matter and noise,’ says Willem Dedden, CEO of ZES. The concept also includes the organisation of the required charging infrastructure and a pay-per-use construction that enables skippers to pay only for the use of energy. The investment in ZESpacks is for ZES’s account. This setup makes ZES very user-friendly and scalable. Dedden: ‘ZES actually offers authorities and companies a ready-made solution for increasing sustainability.’ One of those companies is HEINEKEN, which, together with CCT shipping, is the first ZES customer with a ten-year contract. ZES originated from a Green Circles project to realise a climate-neutral container shuttle between the Heineken brewery in Zoeterwoude and the Port of Rotterdam.

To standardise is to accelerate

Dedden: ‘In addition to directly contributing to the realisation of emission-free inland shipping, ZES is setting a standard that accelerates the transition to emission-free inland shipping. We are laying the foundation with our ZESpack (a standard 20ft container) and a standard connector (the ‘plug’). In combination with the financing and pay-per-use package devised by ING, ZES offers skippers an accessible, future-proof open access innovation. The ZESpack system adapts as technology advances: the ZESpacks currently in use work with lithium-ion batteries, but in the future this could also be hydrogen, ammonia or something else. The ZESpack always fits on the connection, regardless of the type of energy in the container.’ For this reason, ZES is releasing the profiles for the connector without rights, so that the market can work with various suppliers of energy containers.

From construction to speed

Wärtsilä, supplier of the first ZESpacks, has been working in recent months on assembling and testing the energy containers, which are equipped with safety and communication systems, and 45 battery modules totalling 2 MWh – comparable to the capacity of around 36 electric cars. The ZESpack is completely tailor-made for ZES. The interchangeability of the containers, which until now have been stationary installations, is particularly unique. The ZESpacks are charged with certified green energy at the first ZES charging station on the Alpherium, CCT’s container terminal in Alphen aan den Rijn. This charging station, developed in by ENGIE, was delivered in April. In July, the Alphenaar was converted and fitted with, among other things, the standard plug connection for receiving the ZESpacks. The first successful sea trail took place at the end of August. With operations up and running, ZES will start gaining user experience to achieve completely emission-free shipping as soon as possible.

Upscaling

ZES’s ambition is to scale up in the short term to eight vessels, eight loading stations and fourteen ZESpacks. The company aims to realise 30 zero-emission shipping routes by 2030, which can save up to 360,000 tonnes of CO2 and 2,800 tonnes of NOx. In order to really compete with fossil fuels, simultaneous action and commitment from the government, ports and terminals as well as the business community are required. ZES is working closely with national, regional and local authorities and forward-thinking carriers such as BCTN to contract the next vessels and develop the associated network of charging stations, starting in Rotterdam, Moerdijk and Alblasserdam.
Micele, hoewel ze niet onder de fluisterboten vallen, zijn alle niet kernduikboten, elektrische batterijschepen eens ze onder water zijn.

De fluisterboten bestaan al heel lang, langer dan jij en ik oud zijn.
Ik heb als kind nog met batterijboten gevaren op de meren van de waterval van Coo.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fluisterboot
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 12:53   #119
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat weet ik.

Ik wou gewoon ook eens de prijzen geven van de benzine en dieselwagens die bij ons in de buurt in de showroom staan.

Het scheelt nauwelijks van een vergelijkbare EV die bovendien nog wat ruimer is. En als je weet dat je geen BIV en geen wegentaks moet betalen is die al goedkoper na 1 jaar.



Ik was onlangs ook bij Skoda en een E-SUV van bijna 4,7 m de Enyaq met 80 kWh batterij en 204 pk was maar €4000 duurder vanafprijs dan een vergelijkbare Kodiaq 1,5 TSi met 150 pk, DSG natuurlijk.

Beide dezelfde Style versie.

Men mag ze gerust vergelijken met dit autogids-tool:
https://www.autogids.be/auto-kopen/a...rgelijken.html

Nam ik een krachtigere versie Kodiaq 2.0 TSi, dus 190 pk-benzine en AWD, dan scheelde het maar € 3000 maar dan had ik wel 2 E-motoren en 265 PK in de Enyaq.
Die wegentaks gaat er toch komen hoor.
Wegen moeten nu eenmaal onderhouden worden, en de weg maakt geen onderscheid tussen ne benzine, diesel of elektrische wagen.

En de BIV, tje die gaan we ook mogen betalen, zeker als we geen alternatief meer hebben.

.Blijf dus rustig verder dromen, het ontwaken zal ...
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 13:06   #120
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Die wegentaks gaat er toch komen hoor.
Wegen moeten nu eenmaal onderhouden worden, en de weg maakt geen onderscheid tussen ne benzine, diesel of elektrische wagen.

En de BIV, tje die gaan we ook mogen betalen, zeker als we geen alternatief meer hebben.

.Blijf dus rustig verder dromen, het ontwaken zal ...
De wegentaks zal binnen afzienbare tijd vervangen worden door een kilometerheffing.
En daarin zal er inderdaad geen onderscheid gemaakt worden voor het type aandrijfkracht.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be