Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2021, 21:05   #13481
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Maar wat als het niet teveel kosten vergt? Tot nader order is dit nog beheersbaar. De meeste zaken gaan gewoon door.
+50 miljard, en dat enkel in 2020
Oud 23 december 2021, 09:20   #13482
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
"Complexity is in the eye of the beholder", complexiteit is wat de planner of bestuurder er van vindt. Prijsvorming en prijsberekeningen vormen daarvan een deel. De onvoorspelbaarheid hiervan leidt tot onbestuurbaarheid en tot 'onvoorziene' consequenties. Laag- en hoogwater kan men ook niet tegenhouden. Sommigen denken van wel.
(ik denk dat ge Mises misinterpreteert, maar bon, niet meteen relevant voor dit topic)
Oud 23 december 2021, 09:27   #13483
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar wat als het niet teveel kosten vergt? Tot nader order is dit nog beheersbaar. De meeste zaken gaan gewoon door.
Ik heb voorlopig enkel back-of-the-envelope berekeningen gezien en dan kom je, zelfs met conservatieve schattingen over de kosten en positieve impact van de maatregelen op vermeden doden op verschillende 100.000en euro's per gewonnen levensjaar. Dat is véél meer dan we als samenleving "bereid zijn te betalen" voor andere "vermijdbare plagen" waar we iets tegen zouden kunnen doen als we er geld in steken.

Ik heb enige reserve's bij de methodiek van zo'n afwegingen, maar o.a. bij medicijnontwikkeling is zo'n indicator als kost per gewonnen (kwaliteitsvol) levensjaar dé indicator die go/nogo voor ontwikkeling bepaalt. Als die methodiek daar gebruikt wordt, dan kan(/moet) je dat ook voor covid doen.

Dat een dergelijke deftige trade-off oefening blijkbaar niet gedaan is, of toch tenminste niet de aandacht krijgt die ze verdient, is de echte schande van deze crisis vind ik persoonlijk...
Oud 23 december 2021, 09:33   #13484
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik heb voorlopig enkel back-of-the-envelope berekeningen gezien en dan kom je, zelfs met conservatieve schattingen over de kosten en positieve impact van de maatregelen op vermeden doden op verschillende 100.000en euro's per gewonnen levensjaar. Dat is véél meer dan we als samenleving "bereid zijn te betalen" voor andere "vermijdbare plagen" waar we iets tegen zouden kunnen doen als we er geld in steken.

Ik heb enige reserve's bij de methodiek van zo'n afwegingen, maar o.a. bij medicijnontwikkeling is zo'n indicator als kost per gewonnen (kwaliteitsvol) levensjaar dé indicator die go/nogo voor ontwikkeling bepaalt. Als die methodiek daar gebruikt wordt, dan kan(/moet) je dat ook voor covid doen.

Dat een dergelijke deftige trade-off oefening blijkbaar niet gedaan is, of toch tenminste niet de aandacht krijgt die ze verdient, is de echte schande van deze crisis vind ik persoonlijk...
Bij ons vaart men, zoals gewoonlijk, blind. Maar in Nederland is die berekening wel degelijk gemaakt door een van hun ministeries, vóór hun eerste lockdown. De ambtenaren hebben aan de ministerraad hun rapport voorgelegd, waaruit bleek dat de negatieve gevolgen veel zwaarder wogen dan de voordelen. En vervolgens heeft de ministerraad het advies in de wind geslagen en toch voor een lockdown gekozen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 09:45   #13485
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Bij ons vaart men, zoals gewoonlijk, blind. Maar in Nederland is die berekening wel degelijk gemaakt door een van hun ministeries, vóór hun eerste lockdown. De ambtenaren hebben aan de ministerraad hun rapport voorgelegd, waaruit bleek dat de negatieve gevolgen veel zwaarder wogen dan de voordelen. En vervolgens heeft de ministerraad het advies in de wind geslagen en toch voor een lockdown gekozen.
Waar is dat rapport ergens? Ik weet dat CBS wel wat scenario's heeft gemaakt van de impact van maatregelen op de economie, maar dat is maar een deel van de oefening
Oud 23 december 2021, 10:05   #13486
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ken je Frédéric Bastiat?
Oud 23 december 2021, 10:06   #13487
gunter5148

Standaard

Citaat:
Waar is dat rapport ergens? Ik weet dat CBS wel wat scenario's heeft gemaakt van de impact van maatregelen op de economie, maar dat is maar een deel van de oefening
Wat is de rest van de oefening dan?
Oud 23 december 2021, 10:12   #13488
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ken je Frédéric Bastiat?
nee
Oud 23 december 2021, 10:16   #13489
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Berekening van het counterfactual scenario van de gezondheidsimpact, zowel de positieve als de negatieve effecten. i.e. hoeveel vermeden doden (enfin, gewonnen levensjaren) zijn er + alle knock-on effecten, positief en negatief (vb. spill-over uitblijven griep etc. etc.)

Zeker niet simpel, maar gezien we (blijkbaar) grote onzekerheid aanvaarden op epidemiologische modellen, hoeft dat geen principieel probleem te zijn.
Oud 23 december 2021, 10:19   #13490
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mentaal welzijn, toekomstige impact van verloren scholing, uitgestelde zorg, de zorg die minder geld zal krijgen in de toekomst, dalende weerstand, verhoogde armoede, ...
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 10:49   #13491
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Mentaal welzijn, toekomstige impact van verloren scholing, uitgestelde zorg, de zorg die minder geld zal krijgen in de toekomst, dalende weerstand, verhoogde armoede, ...
Je moet niet enkel de nadelen cherry-picken om tot een resultaat te komen dat jij wenselijk zal vinden.

Net door te cherry-picken maakt ge uw analyse ongeloofwaardig.

Ik word daar heel erg ambetant van want dat zorgt er OPNIEUW voor dat een genuanceerd en redelijk debat over de kosten-baten ook meteen geparkeerd kan worden als onwetenschappelijk. Niet doen aub
Oud 23 december 2021, 10:56   #13492
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste zaken voor gepensioneerden gaan gewoon door. Voor de jeugd is min of meer alles kapot gemaakt. Waaronder het onderwijs.

Onderwijs met een masker op is geen onderwijs. Onderwijs op afstand is geen onderwijs.

Een kleine percent doden, essentieel bejaarden, is iets dat gewoon niet alleen niks kost, maar zelfs nog gunstig is ook, dus waarom we die winst willen vermijden en kosten maken is iets dat er bij mij niet in gaat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 december 2021 om 10:56.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 10:58   #13493
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet bang voor omicron.

Ik ben bang voor de totalitaire medisch fascistische experten-dictatatuur. De groep die dat invoert, en de groep die dat goedkeurt, is minuscuul klein.

Maar ze zitten wel aan de knoppen. Ik ben geen idioot.

Schoof en de zijnen krijgen gelijk. De geschiedenis heeft gelijk.
Inderdaad, dat was aangekondigd in maart 2020, bevestigd in november 2020, en nu dus in de praktijk gebracht. Daar is nu in de komende decennia niet veel meer tegen te doen, behalve lantaarnpalen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 11:22   #13494
gunter5148

Standaard

Citaat:
Berekening van het counterfactual scenario van de gezondheidsimpact, zowel de positieve als de negatieve effecten. i.e. hoeveel vermeden doden (enfin, gewonnen levensjaren) zijn er + alle knock-on effecten, positief en negatief (vb. spill-over uitblijven griep etc. etc.)

Zeker niet simpel, maar gezien we (blijkbaar) grote onzekerheid aanvaarden op epidemiologische modellen, hoeft dat geen principieel probleem te zijn.
dus; wat zou het "gekost" hebben moest de totalitaire staat zich NIET geïnstalleerd hebben, wetende dat het voor de "totalitaire staat" geen ene flikker uitmaakt wat het kost om zich te installeren. Betaald met vers gedrukte euro's/dollars etc. "Debt slavery....."

Over onzichtbare kosten; That Which Is Seen, and That Which Is Not Seen

https://cdn.mises.org/The%20Bastiat%20Collection_4.pdf
Oud 23 december 2021, 11:24   #13495
gunter5148

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, dat was aangekondigd in maart 2020, bevestigd in november 2020, en nu dus in de praktijk gebracht. Daar is nu in de komende decennia niet veel meer tegen te doen, behalve lantaarnpalen.
Ja en neen. Een collectieve "fuck-off" van de gevaccineerden en de niet-gevaccineerden is genoeg om de vax-forceurs en de vax-verbieders (die laatsten zijn er quasi niet) te doen verdwijnen als sneeuw in de sahara.
Oud 23 december 2021, 12:08   #13496
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
dus; wat zou het "gekost" hebben moest de totalitaire staat zich NIET geïnstalleerd hebben, wetende dat het voor de "totalitaire staat" geen ene flikker uitmaakt wat het kost om zich te installeren. Betaald met vers gedrukte euro's/dollars etc. "Debt slavery....."

Over onzichtbare kosten; That Which Is Seen, and That Which Is Not Seen

https://cdn.mises.org/The%20Bastiat%20Collection_4.pdf
Je moet (zelfs) niet terugvallen op ethisch-principiële argumenten (de vermeende installatie van de totalitaire staat), die een rekenoefening moeilijker maken, om tot een resultaat te komen dat jij wenselijk zal vinden.

Hanteer gewoon de sec benadering zoals die nu gebeurt voor medicijnontwikkeling. Dat is een makkelijker verhaal om te vertellen. Er ZIJN schattingen op GDP impact, dus neem dat gewoon (hoe eng die benadering ook is). Het zal volstaan om aan te tonen dat het "te duur" was om in lockdown etc. te gaan.
Oud 23 december 2021, 12:20   #13497
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben niet bang voor omicron.

Ik ben bang voor de totalitaire medisch fascistische experten-dictatatuur. De groep die dat invoert, en de groep die dat goedkeurt, is minuscuul klein.

Maar ze zitten wel aan de knoppen. Ik ben geen idioot.

Schoof en de zijnen krijgen gelijk. De geschiedenis heeft gelijk.
Ik ga me wagen aan een voorspelling se; iets wat ik niet vaak doe, maar nu toch durf... Reken mij er maar op af binnen 6 maanden

1. Omicron gaat meevallen, totaal geen ziekenhuisoverrompeling zoals voorspeld
2. Er gaat dan een échte backlash zijn op de modellen omdat voorspellingen er dus compleet naast zaten. Er zullen vragen gesteld worden in de pers (Joel DC zal ne keer tegenwind krijgen van zijn collega's).
3. Die backlash zal breed maatschappelijk ingang vinden. Je ziet nu al de kiemen daarvan met "dissidente" experts die genuanceerder zijn en steeds meer durven terugduwen tav de "officiele" expert.
4. Die kanteling gaat de publieke perceptie keren waardoor de politiek zal volgen en niet anders kan dan maatregelen afbouwen, want niet meer verdedigbaar en steeds breder ongenoegen tot protest

Ik durf claimen dat CST tegen midden volgend jaar ofwel afgeshaft is ofwel compleet uitgehold en de facto niets meer voorstelt. Ik heb geen schrik mijn fout toe te geven binnen 6 maanden als ik ernaast zit

De enige bedreiging die ik zie voor een proces zoals hierboven is een versterking en verharding van de blinde, idiote "anti"-beweging (antivax, tinfoil wappies) die elk protest voor hun kar zal spannen, waardoor de huidige lijn blijvend munitie vindt om toch maar door te doen zoals nu.
Oud 23 december 2021, 12:35   #13498
gunter5148

Standaard

Citaat:
Je moet (zelfs) niet terugvallen op ethisch-principiële argumenten (de vermeende installatie van de totalitaire staat), die een rekenoefening moeilijker maken, om tot een resultaat te komen dat jij wenselijk zal vinden.

Hanteer gewoon de sec benadering zoals die nu gebeurt voor medicijnontwikkeling. Dat is een makkelijker verhaal om te vertellen. Er ZIJN schattingen op GDP impact, dus neem dat gewoon (hoe eng die benadering ook is). Het zal volstaan om aan te tonen dat het "te duur" was om in lockdown etc. te gaan.
Wat kost 1 levensjaar?
Hoeveel levensjaren zijn er op de gehele wereld vernietigd?
Hoeveel levensjaren zijn er op de gehele wereld gewonnen?

Wat wil je NOG in de berekening opnemen?
Oud 23 december 2021, 12:45   #13499
gunter5148

Standaard

Citaat:
Ik ga me wagen aan een voorspelling se; iets wat ik niet vaak doe, maar nu toch durf... Reken mij er maar op af binnen 6 maanden

1. Omicron gaat meevallen, totaal geen ziekenhuisoverrompeling zoals voorspeld
2. Er gaat dan een échte backlash zijn op de modellen omdat voorspellingen er dus compleet naast zaten. Er zullen vragen gesteld worden in de pers (Joel DC zal ne keer tegenwind krijgen van zijn collega's).
3. Die backlash zal breed maatschappelijk ingang vinden. Je ziet nu al de kiemen daarvan met "dissidente" experts die genuanceerder zijn en steeds meer durven terugduwen tav de "officiele" expert.
4. Die kanteling gaat de publieke perceptie keren waardoor de politiek zal volgen en niet anders kan dan maatregelen afbouwen, want niet meer verdedigbaar en steeds breder ongenoegen tot protest

Ik durf claimen dat CST tegen midden volgend jaar ofwel afgeschaft is ofwel compleet uitgehold en de facto niets meer voorstelt. Ik heb geen schrik mijn fout toe te geven binnen 6 maanden als ik ernaast zit

De enige bedreiging die ik zie voor een proces zoals hierboven is een versterking en verharding van de blinde, idiote "anti"-beweging (antivax, tinfoil wappies) die elk protest voor hun kar zal spannen, waardoor de huidige lijn blijvend munitie vindt om toch maar door te doen zoals nu.
Ik heb ook wel hetzelfde "gevoel" omdat ik meer en meer mensen de booster zie "weigeren" (hé schoof). Hoe dit zich concreet zal ontplooien, daar waag ik me niet aan voorspellingen.

Vaccin-verbieders ken ik eigenlijk niet.

Daarom zou ik toch het onderscheid willen blijven onderstrepen tussen mensen die tegen vaccinatie zijn en mensen die anderen willen verbieden een vaccin te nemen. Die laatsten zijn net even laaghartig dan de mensen die vaccinatie willen verplichten.
Maar ik herhaal, ik ken géén vaccin-verbieders.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 23 december 2021 om 12:46.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 12:53   #13500
Voltian
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat kost 1 levensjaar?
Hoeveel levensjaren zijn er op de gehele wereld vernietigd?
Hoeveel levensjaren zijn er op de gehele wereld gewonnen?

Wat wil je NOG in de berekening opnemen?
Je had het over de kosten van de maatregelen

"wat zou het "gekost" hebben moest de totalitaire staat zich NIET geïnstalleerd hebben, wetende dat het voor de "totalitaire staat" geen ene flikker uitmaakt wat het kost om zich te installeren."

Ik zeg gewoon, ge moet het zo moeilijk niet maken; gebruik gewoon de prognoses van GDP impact; dat zal wel volstaan

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be