Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2021, 23:49   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard Rijbereik electrische auto valt te relativeren

Wanneer ik nog een rijbereik heb van om en bij de 70 KM vertrek ik niet van Nieuwpoort naar Brugge, dan ga ik eerst gaan tanken voor alle zekerheid. Ik kan dan ook eerst gaan tanken, maar wie elektrisch rijd met een actieradius van 370 Km gaat niet vertrekken naar Brugge na driehonderd Km afgelegd te hebben.

Dus zijn actieradius beperkt zich tot de afstand die hij nog af te leggen heeft die dag. Stel dat ge in Brussel of Antwerpen zit en ge hebt 200 KM afgelegd en ge moet nog naar Oostende wordt het toch stressvol rijden vooral als het juist een extra koude dag is die dag. Ik voel me dan toch meer op mijn gemak met een diesel die ik even snel onderweg kan bijtanken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 07:59   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wanneer ik nog een rijbereik heb van om en bij de 70 KM vertrek ik niet van Nieuwpoort naar Brugge, dan ga ik eerst gaan tanken voor alle zekerheid. Ik kan dan ook eerst gaan tanken, maar wie elektrisch rijd met een actieradius van 370 Km gaat niet vertrekken naar Brugge na driehonderd Km afgelegd te hebben.

Dus zijn actieradius beperkt zich tot de afstand die hij nog af te leggen heeft die dag. Stel dat ge in Brussel of Antwerpen zit en ge hebt 200 KM afgelegd en ge moet nog naar Oostende wordt het toch stressvol rijden vooral als het juist een extra koude dag is die dag. Ik voel me dan toch meer op mijn gemak met een diesel die ik even snel onderweg kan bijtanken.
Valt wel mee hoor. Gewoon een superlaadpaal en het is zo gefikst.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 09:19   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Doet een electrische wagen ook.

En het gaat alsmaar sneller, toch als de wagen het aankan.

100 km erbij in 3 minuten voor de mensen die geen tijd hebben:

Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10335802.html

Nieuwe snelladers bieden 100 kilometer extra bereik in 3 minuten

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2021 om 09:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 09:51   #4
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Doet een electrische wagen ook.

En het gaat alsmaar sneller, toch als de wagen het aankan.

100 km erbij in 3 minuten voor de mensen die geen tijd hebben:
En in drie uur voor de mensen die geen sjoemelpoedel in de familie hebben?
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 09:53   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
En in drie uur voor de mensen die geen sjoemelpoedel in de familie hebben?
Leg uit?

Een van de kleinste EV, de Fiat 500e (28.600 €) doet er 100 km bij in 9-10 minuten. Die bestuurder of passagier kan desnoods nog net een plasje gaan doen.

Een bescheiden 100 kW CCS-laadpunt is al genoeg want op zijn piek laadt die maar aan 85 kW.

Hier nog eens overgedaan: (en dezelfde laadgrafiek als in ev-database.nl)
Citaat:
https://www.teslanews.co.uk/analysis...-500-electric/

To add 100 km (62 miles) of range, Fiat 500 electric needs about 9-10 minutes (if starting at 10-20% SOC). To add 200 km the time increases to about 21-24 minutes (starting at 10-20% SOC).

De laadkurve van een Kia EV-6 LR (52.000 €) is bijna 3 maal meer vermogen, maar die heeft wel een minstens 250 kW laadpunt nodig, in de regel is dat 300 kW (Ionity, Fastned, Tesla V3, EnBW, andere...)
)

Citaat:

Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 68 min 250 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 162 kW* 21 min 840 km/u
CCS (350 kW DC) 233 kW* 200 kW* 17 min 1030 km/u

https://ev-database.nl/auto/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2021 om 10:20.
Oud 29 december 2021, 10:20   #6
Patrick M
Provinciaal Statenlid

Standaard

Iets wat rond draait kan stroom produceren.
Past dat toe in de elec. wagens.
Moet toch te doen zijn.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 10:23   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Iets wat rond draait kan stroom produceren.
Past dat toe in de elec. wagens.
Moet toch te doen zijn.
Dat gebeurt toch al bij elke EV.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Recuperatief_remmen

Meer uitleg van manueel instelbaar tot automatisch-intelligent:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...eratief-remmen

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2021 om 10:32.
Oud 29 december 2021, 10:27   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We zijn 2022, en nog geen 2025.

Je moet een auto kopen die past bij je rijdend leven.
Als je alleen maar in de stad of in het dorp max 40 km per dag rijdt, heb je niet direct een extra grote en zware diesel nodig.

Voor de ritten die jij beschrijft als dagelijkse gewoonte, moet je nu nog even wachten om het elektrisch te doen. Het kan al, maar dan moet je wel een comfortabel rustig werkleven en levensritme/karakter hebben. Als overgang is in tegengesteld geval een stekkerhybride interessant.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 10:36   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mensen die een EV mentaal niet aankunnen blijven best zolang mogelijk bij hun oude gewoontes.

Ik heb gehoord dat de wachttijden bij EVs al naar meer dan 1 jaar oplopen wegens de hoge vraag, en omdat de constructeurs er niet meer van kunnen maken, ook door chiptekort. Skoda Enyaq is alvast +1 jaar wachttijd.

Ook deze bron met tips om die wachttijd eventueel in te korten: https://www.hln.be/video/genre/news/...norm-op-272034

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2021 om 10:40.
Oud 29 december 2021, 10:47   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die een EV mentaal niet aankunnen blijven best zolang mogelijk bij hun oude gewoontes.

Ik heb gehoord dat de wachttijden bij EVs al naar meer dan 1 jaar oplopen wegens de hoge vraag, en omdat de constructeurs er niet meer van kunnen maken, ook door chiptekort. Skoda Enyaq is alvast +1 jaar wachttijd.

Ook deze bron met tips om die wachttijd eventueel in te korten: https://www.hln.be/video/genre/news/...norm-op-272034
De wachttijden voor elke nieuwe auto, dat is één zaak.
De rest van de grote beloften (intelligente teller, die dan nog intelligent werkt ook liefst, in mijn kot, en andere zaken zoals voldoende laadpalen aan schappelijke prijs per kwu) dat is ook lekkere koek. Maar dan betonkoek. Voor soldaten in den oorlog.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 29 december 2021 om 10:48.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 11:11   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De wachttijden voor elke nieuwe auto, dat is één zaak.
De rest van de grote beloften (intelligente teller, die dan nog intelligent werkt ook liefst, in mijn kot, en andere zaken zoals voldoende laadpalen aan schappelijke prijs per kwu) dat is ook lekkere koek. Maar dan betonkoek. Voor soldaten in den oorlog.
daarisemweermetbeloftes.

Die kWh prijzen zijn alom geweten, als men een EV aankoopt zal men best een abbo moeten nemen als men véél wilt snelladen en dus de dagelijkse km-vreter of lange afstanden(3-5% van de bestuurders) .

Wie eerder zelden snellaad (zoals jaarlijks x-maal op 1000 km-vakanties) kan dat met een rekenmachinetje uitrekenen of een snellaadabbo nog kan lonen.

of deze Ionity-prijzen nog gelden weet ik niet, kan meer of minder zijn, het gaat om wat de automerken aanbieden: (Ionity zijn in de regel een van de duurste)
Citaat:
https://www.egear.be/ionity-prijs/

Sommige automerken onderhandelden voordeeltarieven voor hun klanten. Bij Audi bijvoorbeeld kan je een laadabonnement nemen van 17,95€ per maand, en dan laad je bij Ionity voor 0,31€ per kWh.

Hieronder vind je een overzicht van alle merken die voordelige Ionity tarieven aanbieden.

AUTOMERK LAADABONNEMENT TARIEF
(PER MAAND) IONITY TARIEF
(KWH-PRIJS)
Audi 17,95€ 0,31€
Mercedes 0€ (eerste jaar)
Prijs tweede jaar onbekend 0,29€
Polestar 0€ 0,35€
VW 0€ (VW Charge Go) 0,55€
VW 9,99€ (VW Charge Plus) 0,30€

Thuis laden

Uiteraard is thuis laden nog altijd de goedkopere oplossing. In Vlaanderen betalen particuliere klanten 0,19€ tot 0,22€ per kWh voor een nachtelijke laadsessie. Grote bedrijven en KMO’s weten vaak nog veel betere tarieven te bemachtigen.
En wie een Tesla koopt hoeft daar niet aan te denken, want plug and charge aan de goedkoopste kwh prijs, ook aan de tragere Tesla laadpalen, indien niet vertel het mij.

Ik denk dat men toch ~50% spaart tov een plofmobiel aan huidige plofbrandstofprijzen.

Gepensioneerden zonder den oorlog die meestal thuis kunnen laden gaan wslk ook regelmatig bij de horeca en diverse markten gratis laden.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2021 om 11:26.
Oud 29 december 2021, 11:25   #12
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Kan je eens even duidelijk maken wat je eigenlijk bedoeld?
Oud 29 december 2021, 11:27   #13
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
...voldoende laadpalen aan schappelijke prijs per kwu) dat is ook lekkere koek.
En eerlijk gezegd, voor de prijs die ze voor een kWh aan een laadpaal rekenen zou er toch een toilet in de buurt mogen zijn.
Oud 29 december 2021, 11:29   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Kan je eens even duidelijk maken wat je eigenlijk bedoeld?
De mensen die een bepaalde schrik hebben van electrische wagens en alles erond (men leest veel van zulke **schrikbarende verhalen op dit forum ook, nietwaar) blijven best eeuwig verder rijden met hun klassieke wagen. Duidelijk?

**geen toiletten :
Citaat:
En eerlijk gezegd, voor de prijs die ze voor een kWh aan een laadpaal rekenen zou er toch een toilet in de buurt mogen zijn.
Citaat:
VW 9,99€ (VW Charge Plus) 0,30€ /kWh
Of 930 € per jaar aan 15.000 km/jaar aan 18 kWh/100 km.
(120 € abbo inbegrepen)

En dat zonder de gratis laadmogelijkheden.

QED.

Met een bescheiden en zuinige ICE (en ei onder het gaspedaal) zou men pakweg minstens 1.500 € bij 15.000 km/jaar moeten ophoesten. En dan tankt men aan de goedkoopste pompen, zonder WC uiteraard.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2021 om 11:41.
Oud 29 december 2021, 11:39   #15
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:

Ik denk dat men toch ~50% spaart tov een plofmobiel aan huidige plofbrandstofprijzen.
Een mens moet niet 'denken' maar uitrekenen. Eens men tot die volwassenheid is gekomen ziet men hoe het er in de reële wereld aan toe gaat.
100kWh vullen is 105/110kWh betalen. Per kWh rekent men doorgaans zo'n 0.6€/kWh.
'Voltanken' komt in dit voorbeeld dus op 63/66€ zonder het tijdverlies mee te rekenen.
Daar kom je 350 ?* 400 km ver mee.
Elke 100 km kost je dus tussen de 16 en 19€.

Een pak duurder dan een benzine en bijna het dubbele van wat je voor een dieselversie uit je zak moet halen.

In België rijden de slimsten met LPG, in Frankrijk met E85...

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 december 2021 om 11:41.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 11:45   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een mens moet niet 'denken' maar uitrekenen.
Dat heb ik net gedaan. Kijk nog eens terug, met bron VW.

vwala:

VW 9,99€ (VW Charge Plus) 0,30€ /kWh
Of 930 € per jaar aan 15.000 km/jaar aan 18 kWh/100 km (laadverlies inbegrepen
(120 € abbo inbegrepen)

Praktijkverbruik 16,6 kWh/100 km, bron: https://ev-database.nl/auto/1531/Volkswagen-ID3-Pro

En dat zonder de gratis laadmogelijkheden. QED.

Met een bescheiden en zuinige ICE (en ei onder het gaspedaal) zou men pakweg minstens 1.500 € bij 15.000 km/jaar moeten ophoesten. En dan tankt men aan de goedkoopste pompen, zonder WC uiteraard.

Citaat:
Eens men tot die volwassenheid is gekomen ziet men hoe het er in de reële wereld aan toe gaat.
Je bent over jezelf bezig?

Citaat:
100kWh vullen is 105/110kWh betalen. Per kWh rekent men doorgaans zo'n 0.6€/kWh.
Neen 0,3 € je bent dus onwetend of niet volwassen?

Citaat:
'Voltanken' komt in dit voorbeeld dus op 63/66€ zonder het tijdverlies mee te rekenen.
Daar kom je 350 ?* 400 km ver mee.
Elke 100 km kost je dus tussen de 16 en 19€.
Lol.
Citaat:
Een pak duurder dan een benzine en bijna het dubbele van wat je voor een dieselversie uit je zak moet halen.
Een benzine is pakweg dubbel zo duur als een EV als men dzelfde vermogens neemt.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2021 om 11:51.
Oud 29 december 2021, 11:50   #17
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
aan 18 kWh/100 km.
Das zever. Gisteren een vriend over de vloer gehad met zijn nieuwe Audi-E tron..
'volgetankt' melde de wagen (2650 kg zwaar ... !?) een rijbereik van 230 km en dit met een batterijpakket van 60kWh. (ja, de 'goedkope' versie dus)

Lijkt dus eerder 26 kWh/100 km te zijn. Hij is vertrokken met een geladen trailer van 2000 kg en was niet zeker dat hij zonder bijladen zou thuis geraken.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 december 2021 om 11:51.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2021, 11:52   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Das zever. Gisteren een vriend over de vloer gehad met zijn nieuwe Audi-E tron..
Neem eens deze van mijn berekening
Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1531/Volkswagen-ID3-Pro

Energieverbruik
EVDB Real Range
Actieradius 350 km
Verbruik Voertuig 166 Wh/km
Neem nog 18,5 kWh incl laadverliezen. EV zijn spotgoedkoop zelfs bij snelladers.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2021 om 11:54.
Oud 29 december 2021, 11:54   #19
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Een benzine is pakweg dubbel zo duur als een EV als men dzelfde vermogens neemt.
Zo'n zin vraagt toch eerst wat extra uitleg.
Heb je het over het effectief gebruikte vermogen of over de niet gebruikte beschikbare maximum vermogens?
Oud 29 december 2021, 11:55   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo'n zin vraagt toch eerst wat extra uitleg.
Heb je het over het effectief gebruikte vermogen of over de niet gebruikte beschikbare maximum vermogens?
Trololo.

Heb je uw rekenkemel ondertussen verteerd?

Toon nog eens aan met bronnen zoals ik doe.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2021 om 11:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be