Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 januari 2022, 15:03   #1
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard flamingant maar niet meer Vlaamsgezind stemmen

Ik ben nog steeds een flamingant, maar voor het eerst overweeg ik om niet meer op een Vlaams-nationalistische partij te stemmen.

Jarenlang stemde ik uitsluitend voor de N-VA. Ik was gecharmeerd door hun republikeinse gedachte en dit was m.i. ook de enige partij die een humaan gezicht gaf aan het Vlaams-nationalisme.

Ik herinner me nog heel goed hun electorale opmars ten tijde van de BHV-crisis nadat het kartel met de tsjeven werd opgeblazen.
Doch ben ik al meerdere malen ernstig teleurgesteld in de N-VA, en dit omwille van volgende redenen:

• Het stappen in een federale regering met de MR, waarbij het communautaire aspect – toch de core business - volledig naar de prullenbak werd verwezen in ruil voor regeringsdeelname.

• Het niet ogenblikkelijk tegenhouden van de achterlijke speculatietaks die destijds gefrustreerde ACW’ers en tsjeven doorgedrukt hebben. Deze taks heeft de liquiditeit van de beurs en meer bepaald small caps grondig ondermijnd. Tot overmaat van ramp waren meerwaarden gerealiseerd binnen 6 maand belastbaar, en verliezen niet aftrekbaar. Daardoor kon je bijvoorbeeld verlies gedraaid hebben, en toch belasting dienen te betalen wanneer je aandelen binnen de 6 maand had verkocht.

• De woonbonus werd door de Vlaamse Regering – waar de N-VA in zetelt - afgeschaft per 1 januari 2020. Dit stond in geen enkel verkiezingsprogramma. Het is verder verantwoordelijk voor een enorme discrepantie op fiscaal vlak tussen mensen die voor en na 2020 een eigen woning kochten. De lichte daling van de registratierechten weegt hier amper tegenop. Ook de prijzen van het vastgoed koelden zoals in politieke kringen geinsinueerd werd niet af, integendeel..

Daarnaast merk ik ook dat N-VA als de dood is voor Forza Flandria – zeg maar een alliantie met het Vlaams Belang – maar keer op keer laat De Wever zich een mes in de rug steken door de traditionele partijen. Voor het Vlaams Belang zie ik mezelf ook niet stemmen.

Naar mijn bescheiden mening kan gerichte migratie zeker een positieve bijdrage leveren tot een samenleving. Over meerdere generaties heen is er uiteindelijk toch sprake van min of meer volledige assimilatie.
Mijn grote probleem met het Vlaams Belang is eigenlijk hun linkse economische agenda.

Zelf haal ik heel wat inkomen uit vermogen, iets wat in Belgie veel gunstiger belast wordt dan inkomsten uit arbeid. Vermogensaangroei uit aandelen wordt niet belast, inkomsten uit geschreven call en put opties zijn niet belastbaar en ingehouden roerende voorheffing op dividend (= 30 %) kan voor een beperkt deel teruggevorderd worden via de belastingaangifte.

Wanneer partijen die economisch links zijn de plak zwaaien, zal dit vroeg of laat voor mij persoonlijk repercussies hebben voor wat betreft taxatie. Ik zou hier persoonlijk en financieel onder lijden, daarom zal ik wellicht niet meer op een flamingante partij stemmen.

Ik overweeg zelfs mijn kat te sturen wanneer er verkiezingen plaatsvinden. Ik voel me politiek dakloos als flamingant met een rechts-liberale agenda, zijn er nog mensen in hetzelfde schuitje?
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 15:06   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

er is nog een andere partij, en aan de linkerkant is er ook een Vlaams-nationalistische partij in opstart (als ze echt van de grond geraakt en kan deelnemen).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 15:09   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik ben nog steeds een flamingant, maar voor het eerst overweeg ik om niet meer op een Vlaams-nationalistische partij te stemmen.

Jarenlang stemde ik uitsluitend voor de N-VA. Ik was gecharmeerd door hun republikeinse gedachte en dit was m.i. ook de enige partij die een humaan gezicht gaf aan het Vlaams-nationalisme.

Ik herinner me nog heel goed hun electorale opmars ten tijde van de BHV-crisis nadat het kartel met de tsjeven werd opgeblazen.
Doch ben ik al meerdere malen ernstig teleurgesteld in de N-VA, en dit omwille van volgende redenen:

• Het stappen in een federale regering met de MR, waarbij het communautaire aspect – toch de core business - volledig naar de prullenbak werd verwezen in ruil voor regeringsdeelname.

• Het niet ogenblikkelijk tegenhouden van de achterlijke speculatietaks die destijds gefrustreerde ACW’ers en tsjeven doorgedrukt hebben. Deze taks heeft de liquiditeit van de beurs en meer bepaald small caps grondig ondermijnd. Tot overmaat van ramp waren meerwaarden gerealiseerd binnen 6 maand belastbaar, en verliezen niet aftrekbaar. Daardoor kon je bijvoorbeeld verlies gedraaid hebben, en toch belasting dienen te betalen wanneer je aandelen binnen de 6 maand had verkocht.

• De woonbonus werd door de Vlaamse Regering – waar de N-VA in zetelt - afgeschaft per 1 januari 2020. Dit stond in geen enkel verkiezingsprogramma. Het is verder verantwoordelijk voor een enorme discrepantie op fiscaal vlak tussen mensen die voor en na 2020 een eigen woning kochten. De lichte daling van de registratierechten weegt hier amper tegenop. Ook de prijzen van het vastgoed koelden zoals in politieke kringen geinsinueerd werd niet af, integendeel..

Daarnaast merk ik ook dat N-VA als de dood is voor Forza Flandria – zeg maar een alliantie met het Vlaams Belang – maar keer op keer laat De Wever zich een mes in de rug steken door de traditionele partijen. Voor het Vlaams Belang zie ik mezelf ook niet stemmen.

Naar mijn bescheiden mening kan gerichte migratie zeker een positieve bijdrage leveren tot een samenleving. Over meerdere generaties heen is er uiteindelijk toch sprake van min of meer volledige assimilatie.
Mijn grote probleem met het Vlaams Belang is eigenlijk hun linkse economische agenda.

Zelf haal ik heel wat inkomen uit vermogen, iets wat in Belgie veel gunstiger belast wordt dan inkomsten uit arbeid. Vermogensaangroei uit aandelen wordt niet belast, inkomsten uit geschreven call en put opties zijn niet belastbaar en ingehouden roerende voorheffing op dividend (= 30 %) kan voor een beperkt deel teruggevorderd worden via de belastingaangifte.

Wanneer partijen die economisch links zijn de plak zwaaien, zal dit vroeg of laat voor mij persoonlijk repercussies hebben voor wat betreft taxatie. Ik zou hier persoonlijk en financieel onder lijden, daarom zal ik wellicht niet meer op een flamingante partij stemmen.

Ik overweeg zelfs mijn kat te sturen wanneer er verkiezingen plaatsvinden. Ik voel me politiek dakloos als flamingant met een rechts-liberale agenda, zijn er nog mensen in hetzelfde schuitje?
Ik begrijp u eerlijk gezegd niet, zal wel aan mij liggen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 15:09   #4
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
zijn er nog mensen in hetzelfde schuitje?
Ik, maar om andere redenen.

Altijd N-VA gestemd, maar dat ze op zo'n zwakke manier meegaan in de COVID-hysterie, ligt voor mij zeer moeilijk.

Het probleem is dat andere partijen me nog veel minder aanspreken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 16:11   #5
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik, maar om andere redenen.

Altijd N-VA gestemd, maar dat ze op zo'n zwakke manier meegaan in de COVID-hysterie, ligt voor mij zeer moeilijk.

Het probleem is dat andere partijen me nog veel minder aanspreken.
Idem, maar niet gaan stemmen is wel geen optie voor mij. Ik overweeg wel een stem op VB om de rest te kloten
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 16:19   #6
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Idem, maar niet gaan stemmen is wel geen optie voor mij. Ik overweeg wel een stem op VB om de rest te kloten
Een proteststem, het zou wel eens kunnen dat het VB daardoor de grote winnaar wordt waar men niet meer om heen kan.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 16:29   #7
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.921
Standaard

Jean Marie Dedecker had iets voor u geweest, maar hij stopt binnenkort met nationale politiek.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 16:30   #8
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Een proteststem, het zou wel eens kunnen dat het VB daardoor de grote winnaar wordt waar men niet meer om heen kan.
Een scenario waarbij het Blok 51% van de zetels haalt is volkomen onrealistisch.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 16:31   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Jean Marie Dedecker had iets voor u geweest, maar hij stopt binnenkort met nationale politiek.
Hij legt net uit dat hij niet meer op NVA wil stemmen, en dan stuur jij hem door naar de west vlaamse huurling van NVA ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 16:45   #10
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een scenario waarbij het Blok 51% van de zetels haalt is volkomen onrealistisch.
Uiteraard want het Vlaams BLOK bestaat al lang niet meer.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 16:49   #11
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Een draad naar mijn hart....rechtsen die de N-VA beu zijn.
Het zou fantastisch zijn mochten ze VB stemmen en hun rechtse stem achter het cordon nutteloos maken.

Het zou natuurlijk nog veel beter zijn mochten ze een construktieve stem uitbrengen

En volgens mijn persoonlijke visie zou het ideaal zijn mochten deze mensen besluiten niet meer op te dagen (of ongeldig) te stemmen. Dat is de enige snelle weg naar een tabula rasa in de Vlaamse politiek.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 16:55   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een scenario waarbij het Blok 51% van de zetels haalt is volkomen onrealistisch.
49% zou perfect zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 16:55   #13
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een scenario waarbij het Blok 51% van de zetels haalt is volkomen onrealistisch.
Dat hoeft geen 51 % te zijn. Moesten ze 40% kunnen behalen dan is het hek van de dam.
Ik zeg niet dat ze 40% gaan halen, doch indien ze veel proteststemmen krijgen zullen de andere partijen vroeg of laat moeten kiezen. Regeren met het VB of nog meer stemmen verliezen.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 17:06   #14
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hij legt net uit dat hij niet meer op NVA wil stemmen, en dan stuur jij hem door naar de west vlaamse huurling van NVA ?
Dedecker is nooit echt NVA geweest. En zijn neoliberaal economisch programma zou hem wel moeten aanspreken.

Een neoliberaal programma is wat mij betreft absoluut niet mijn ding, wel in tegendeel.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 17:16   #15
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Dat hoeft geen 51 % te zijn. Moesten ze 40% kunnen behalen dan is het hek van de dam.
Ik zeg niet dat ze 40% gaan halen, doch indien ze veel proteststemmen krijgen zullen de andere partijen vroeg of laat moeten kiezen. Regeren met het VB of nog meer stemmen verliezen.
ALs VB 40 haalt, dat is zo'n 13% meer dan de peilingen nu voorspellen dan zakt de N-VA 13% en houdt er nog 8% over....Dus helemaal niets gebeurd in dat geval.

Ik al zou ik een walgelijke zondag beleven, met wat Vivaldi nu aan het klooien is (geen tegemoetkoming wurgende energieprijzen - totale waanzin in covid beleid) zie ik zker de 30% voor het VB mogelijk.

N-VA zal, wat de peilingen nu al aangeven, hiervan niet profiteren. Integendeel de belachelijke vertoningen die de Vlaamse N-VA regering ten beste geeft, zal hen stemmen kosten. 15% of minder lijkt mij haalbaar...

Dus niets gebeurd !
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 17:16   #16
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Jean Marie Dedecker had iets voor u geweest, maar hij stopt binnenkort met nationale politiek.
Moest LDD nog bestaan, was dat inderdaad de enige optie geweest.

Ik vind JMDD nogal een arrogante kwal, maar hij is wel één van de weinige politici die niet meestapten in de COVID-hysterie.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 17:25   #17
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Moest LDD nog bestaan, was dat inderdaad de enige optie geweest.

Ik vind JMDD nogal een arrogante kwal, maar hij is wel één van de weinige politici die niet meestapten in de COVID-hysterie.
en is zowat nog de enige echte Vlaamse liberaal
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 17:27   #18
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.651
Standaard

De proteststemmen die het VB zou kunnen krijgen zullen niet alleen van vroegere NVA kiezers komen. Wees daarvan overtuigd.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 17:30   #19
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.018
Standaard

wat wordt het , O-VLD ?
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2022, 17:44   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een scenario waarbij het Blok 51% van de zetels haalt is volkomen onrealistisch.
En die score van 51 procent is de enige die jij kan verzinnen die het Belang dan zo groot zou maken dat men er niet meer om heen kan ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be