Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2022, 20:03   #4161
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als je bv naar spanje wilt met een EV aan 17€ per honderd km en het is 1200 km ben je 204€ kwijt.
Banee, eerder aan 6 €/100 km dan ben je 72€ kwijt., en dan reken ik zelfs 25 kWh/100 km.
Dat is heel vlot gereden met een EV-slurper.
25 kwh/100 km*0,24/kWh = 6 €/100 km

Citaat:
Tesla Supercharger tarieven die golden tot februari 2021:

Oostenrijk: 0,28€/kWh
Kroatië: 1,69 HRK/kWh
Tsechjië: 6,31 CZK/kWh
Denemarken: 2,9 kr./kWh
Finland: 0,24€/kWh
Frankrijk: 0,24€/kWh
Duitsland: 0,40€/minuut boven 60 kW. 0,20€/minuut onder 60 kW
Hongarije: 73,24 HUF/kWh
Ierland: 0,29€/kWh
Italië: 0,30€/kWh
Liechtenstein: 0,30 CHF/kWh
Luxemburg: 0,25€/kWh
Nederland: 0,25€/kWh
Noorwegen: 1,7 kr./kWh
Polen: 1,24 PLN/kWh
Slowakije: 0,25€/kWh
Slovenië: 0,26€/kWh
Spanje: 0,29€/kWh
Zweden: 2,56 SEK/kWh
Zwitserland: 0,30 CHF/kWh
Verenigd Koninkrijk: 0,24£/kWh
In Spanje laadt ik gratis aan het laadpunt van het hotel, is inbegrepen in de kamerprijs, Tesla destination Chargers Spanje: https://www.tesla.com/findus/list/chargers/spain

Citaat:
Met een diesel circa 100€
Banee aan 6 liter/100 km maal 1,712 €/liter * 12 is dat 123 Euro.

Gemiddelde dieselprijs Fankrijk.
Citaat:
https://carbu.com/france/prixmoyens

Gazole (B7) 1,712 €/l
Diesel is dan een heel pak duurder.

Citaat:
Het verbruik ligt ook veel lager met een dieselmotor op snelweg. Pakweg 4 liter per 100 km.
Bij een EV ook, is dan pakweg 18 kWh/100 km bij 120 kmh, bij stokkend verkeer /sleurhutten vrachtwagens nog minder zelfs 13,6 kWh/100 km bij 90 kmh.
Citaat:
https://insideevs.com/news/519345/bj...del3-lr-range/
2021 Tesla Model 3 Long Range AWD (82 kWh)

Results at 120 km/h (75 mph); up 33% compared to 90 km/h:

range of 422 km (262 miles); down 25%
energy consumption of 180 Wh/km (290 Wh/mile); up 32%
used battery capacity: 76 kWh (estimated)
temperature of 25°C
18" Michelin PS4

Results at 90 km/h (56 mph)

range of 563 km (350 miles)
energy consumption of 136 Wh/km (219 Wh/mile)
used battery capacity: 76.5 kWh (estimated)
temperature of 27°C
18" Michelin PS4
Citaat:
Ook geen abonnement kosten.
Bij Tesla ook niet. De oude Teslas < 2016 laden nog altijd gratis, want dat was levenslang.
Maar een eventueel abo is sowieso beter, die tellen ook in het buitenland als je toch al een hebt.

Citaat:
Diesels zijn daarvoor gemaakt.
Ik rij altijd met benzines naar Zuid-Oostenrijk en ook Italië. Ik kan dat heel goed weten, dat benzines daarvoor gemaakt zijn.

Vergeet ook niet op tijd adblue bij te vullen, 0,80 €/liter.

.... en nog eens de verbruikscijfers van een middenklasse E-SUV in mei 2021, met de breedste banden, en eerder koude temperaturen, 9°C, dus niet ideaal:

Citaat:
https://insideevs.com/news/506153/sk...v-bjorn-range/

The all-new Skoda Enyaq iV 80 (with a 82 kWh battery), the cousin of the Volkswagen ID.4, was recently range tested by Bjørn Nyland.

As it turns out, the Skoda Enyaq iV with 21" wheels not only looks very good, it is also quite efficient - especially at highway speeds.

According to Bjørn Nyland, the range at 90 km/h (56 mph) is 452 km (281 miles). That's nearly 16% below the WLTP rating of 536 km (333 miles) for the most efficient version with 19" wheels (according to the manufacturer, the switch from 19" to 21" increases energy consumption by 3%). At 120 km/h (75 mph) the range is 316 km (196 miles).

Skoda Enyaq iV 80

Results at 90 km/h (56 mph):

range of 452 km (281 miles)
energy consumption of 166 Wh/km (267 Wh/mile)

Results at 120 km/h (75 mph); up 33% compared to 90 km/h:

range of 316 km (196 miles); down 30%
energy consumption of 236 Wh/km (380 Wh/mile); up 42%

https://www.youtube.com/watch?v=OHP1RNcXG50

Skoda Enyaq iV 80 range test

08.05.2021

Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2022 om 20:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 22:21   #4162
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De reporter schreef 17€.

Ze zullen dat niet schrijven zonder enige ervaring en testen.

En ik rij met een zware bmw diesel en verbruik op snelweg circa 4 liter. Op bandenmaat 255.
Wel een coupe en geen suv. Hoge auto's verbruiken altijd meer, soms veel meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 februari 2022 om 22:23.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2022, 23:53   #4163
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De reporter schreef 17€.
Daar zie ik niets van, ik lees ook geen context.

En een andere reporter in een andere hln-link schreef dat je ook GRATIS kunt opladen, wat nu Mambo?

Citaat:
Ze zullen dat niet schrijven zonder enige ervaring en testen.
En dat gratis opladen dan ook niet zonder ervaring en testen.

Kijk, ze zullen een heel zware EV nemen met een max-verbruik (in de winter geen probleem) en dan de duurste prijs 0,69 €/kWh zonder abonnnement, en dan kom je aan 17 €/100 km schreef ik toch.
Maar dat is niet de praktijk over een gans jaar, bijlange niet. Ook niet ober een maand.

Bij elke EV-merk krijg je aanbiedingen, en goedkopere abo-kosten en veel lagere stroomprijzen. Die van Ionity en Fastned heb ik al geplakt.

0,69 €/kWh maal 25 kWh/100 km is 17,25 €/100 km. Zo simpel is het clickbait verhaaltje van jouw reporter, voor de rest blijf je blind?

Maar dat is een appelen- en peren-vergelijk om zo duur mogelijk te laden met een zware EV. Dan moet je dat ook toepassen bij een ICE, best korte afstanden in de winter, ofzo.

Citaat:
En ik rij met een zware bmw diesel en verbruik op snelweg circa 4 liter. Op bandenmaat 255.
Jamaar dat schreven die reporters niet. Ze hadden ook een diesel kunnen nemen die 10 liter verbruikte en aan 1,90 €/liter ging tanken langs de snelweg. Dat is 19 € per 100 km. Ook aan 6 liter/100 km maal 1,8 € is nog altijd 11 € of zo duur als mijn voorbeeld van een EV bij Fastned met abonnement, dat is de duurste denk ik. Ionity kan wat goedkoper zijn.

Citaat:
Wel een coupe en geen suv. Hoge auto's verbruiken altijd meer, soms veel meer.
Wat begreep je niet aan mijn berekeningen? Waarom wijk je telkens uit met andere verhaaltjes?

Je gaf een vb van naar Spanje rijden via Frankrijk. Ik gaf een Tesla voorbeeld maar dat past niet in je kraam?

Dan neem ik alle andere merken die bij Ionity in Frankrijk snelladen, OK?
Of ga je dat alweer negeren?

Dit zijn de actuele prijzen van Frankrijk bij Ionity, in € per minuut laden, de link geef ik mee, alles in het Frans:

Op 20 minuten snelladen krijg je er pakweg gemiddeld 200 km rijbereik bij, sommige zelfs 250 km zoals de EVs met groter batterijpack. Sommige laden zelfs 10 tot 80% in 20 minuten, dat is + 300 km erbij in 20 minuten, kan ik allemaal aantonen.

Toon me toch eens een EV-merk die aan 17 €/100 km geraakt:

Ik plak een zware Audi e-tron (die laadt wel sneller als het gemiddelde), die staat bovenaan in de link:

Simulatie met een Audi e-tron

Neem het geval van een Audi e-tron. Aangezien Audi deel uitmaakt van het consortium op basis van Ionity, kan het voordeeltarieven hanteren.


Dit zijn de twee abonnementen die de jaarbouwer aanbiedt.

Maandelijks vast tarief / Prijs laden HPC per minuut / prijs laden 20 min

Stad: 4,91 euro / maand 0,79 euro / min / 15,8 euro
Transit: 17,80 euro / maand 0,31 euro / min / 6,2 euro

Afhankelijk van het abonnement waarvoor u zich hebt aangemeld, variëren de kosten. Als je 20 minuten besteedt aan een ultrasnelle Ionity-paal, betaal je 15,8 euro met het City-abonnement en slechts 6,2 euro met het Transit-abonnement.

Als men het geval van een Volkswagen-model neemt, worden door de fabrikant drie formules voorgesteld:
We Charge Free, We Charge Go en We Charge Plus.


Na 20 minuten opladen betaal je 14,6 euro bij de eerste formule (0,73 euro/min), 11 euro bij de tweede formule (0,55 euro/min) en slechts 6 euro bij de derde en laatste formule (0,30 euro/min).

Citaat:
https://insideevs.fr/features/493657...rapide-ionity/

Simulation avec une Audi e-tron

Prenons le cas d'une Audi e-tron. Comme Audi fait partie du consortium ?* la base d'Ionity, il peut y avoir des tarifs préférentiels. Voici les deux abonnements proposés par le constructeur aux anneaux.

Forfait mensuel | Prix recharge HPC | Coût recharge 20 min

City 4,91 euros/mois | 0,79 euro/min | 15,8 euros
Transit 17,80 euros/mois | 0,31 euro/min | 6,2 euros

Selon l'abonnement auquel vous aurez souscrit, le coût de la recharge varie. En vous branchant 20 minutes ?* une borne ultra-rapide Ionity, vous paierez 15,8 euros avec l'abonnement City et seulement 6,2 euros avec l'abonnement Transit.

Maintenant, si l'on prend le cas d'un modèle Volkswagen, trois formules sont proposées par le fabricant : We Charge Free, We Charge Go et We Charge Plus. Après 20 minutes de recharge, vous paierez 14,6 euros avec la première formule (0,73 euro/min), 11 euros avec la seconde formule (0,55 euro/min) et seulement 6 euros avec la troisième et dernière formule (0,30 euro/min).
QED.

Naar Spanje met de EV zelfs maar 6 Euro voor +200 km bij te laden met een VW EV, Audi 6,20 voor 250 km erbij, uiteraard naargelang abonnement dat bij de aankoop van de bepaalde EV inbegrepen was. Uiteraard betaal je daar maandelijks een klein bedrag voor naargelang de formule die je het best past. VW biedt 3 formules aan, Audi 2 formules.

Wat begrijp je niet aan die prijzen?

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 00:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 01:13   #4164
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Blabla micele.
17€ per 100 km blijft staan, uw alternatief via hotels en dergelijke niet.

EV is en blijft een energie slurper ondanks alles.

Its wrong!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 09:34   #4165
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Blabla micele.
17€ per 100 km blijft staan, uw alternatief via hotels en dergelijke niet.

EV is en blijft een energie slurper ondanks alles.

Its wrong!
Doe geen moeite, er zullen er altijd zijn die niet kunnen rekenen.
Meestal niet technisch geschoold en veel van die eigen verklaarde specialisten hebben zelfs geen EV.

Dat je om veel geld uit te geven aan vervoer nog eerst een fortuin moet uitgeven om dat te KUNNEN doen dan zit er toch een vijs los.
Niet vergeten ... door laadverliezen moet je om 100 kWh te 'tanken' 105 tot 110 kWh betalen.

Stel je even voor dat je telkens je 10 liter brandstof koopt telkens een have liter moet bijkopen om weg te gieten.

Wacht dus gewoon af. Ik zie me binnen enkele jaren met mijn oude Renault 5 chauffeur spelen voor alle buren die zonder bruikbaar vervoer gevallen zijn.
Openbaar vervoer zal nooit een alternatief kunnen bieden voor alle mensen die het EV verhaal niet kunnen of willen betalen.

Deze zijn in goede staat binnen 10 jaar een fortuin waard. Die man weet wat hij moet bijhouden.

__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 14 februari 2022 om 09:45.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 09:52   #4166
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Blabla micele.
17€ per 100 km blijft staan, uw alternatief via hotels en dergelijke niet.

EV is en blijft een energie slurper ondanks alles.

Its wrong!

Dus nul argumenten en maar blijven liegen over zijn verbruik.
De zuinigste wagentjes volgens spritmonitor.de:
https://www.carblogger.nl/zuinigste-autos/
(mambo zal een Smartje rijden lol)


Bron Ionity Frankrijk, Skoda en Volkswagen, onderaan in de link:
https://insideevs.fr/features/493657...rapide-ionity/

Indien men geen abonnement neemt of Charge free 0,79 €/minuut snelladen
Heeft men als een simpel Charge booster abo 4,99€/maand kost het maar 0,5 €/ min snelladen.
Voor de frequente snellader is het 9,99 €/maand en spotgoedkope 0,3 €/min.

Citaat:
Pour les Skoda électriques :

Charge Free / Simply Charge Booster / Charge Faster Booster
Tarifs de base: 0,00 €/mois / 4,99 €/mois / 9,99 €/mois
Ionity HPC: 0,79 €/min / 0,50 €/min / 0,30 €/min
Bij Volkswagen is Charge free 0,73 €/minuut snelladen of 6 cent goedkoper, We Charge Go is dan weer 5 cent duurder, Charge Plus is idem spotgoedkoop.

Citaat:
Volkswagen

• We Charge Free

Tarifs de base: 0,00 €/mois / Ionity HPC 0,73 €/min

• We Charge Go

Tarifs de base: 0 euro/mois / Ionity HPC 0,55 €/min

(pour les modèles ID. compatibles avec la recharge rapide) et 7,49 euros/mois (pour les modèles ID. non compatibles avec la recharge rapide)

• We Charge Plus

Tarifs de base: 0 euro/mois / Ionity HPC 0,30 €/min

(pour les modèles ID. compatibles avec la recharge rapide) et 7,49 euros/mois (pour les modèles ID. non compatibles avec la recharge rapide) 9,99 euros/mois (pour les modèles ID. compatibles avec la recharge rapide) et 17,49 euros/mois (pour les modèles ID. non compatibles avec la recharge rapide)

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 10:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 12:15   #4167
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Blabla micele.
17€ per 100 km blijft staan, uw alternatief via hotels en dergelijke niet.

EV is en blijft een energie slurper ondanks alles.

Its wrong!
Die 17€ mag gerust blijven bestaan in uw hoofd hoor. De realiteit is natuurlijk compleet anders. Ik heb nog nooit die tarieven gezien aan een snellader, zelfs niet de helft ervan.

Verder geloof ik geen fluit van het verhaaltje zware diesel aan 4 liter. Ofwel heb je een flutmoter zitten, ofwel verbruik je veel meer.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 14 februari 2022 om 12:16.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 12:49   #4168
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Die 17€ mag gerust blijven bestaan in uw hoofd hoor. De realiteit is natuurlijk compleet anders. Ik heb nog nooit die tarieven gezien aan een snellader, zelfs niet de helft ervan.


Verder geloof ik geen fluit van het verhaaltje zware diesel aan 4 liter. Ofwel heb je een flutmoter zitten, ofwel verbruik je veel meer.
6 cylinder en 3 liter.
Van hier tot over de grens van Spanje zonder bijtanken.
Mocht ik even voorzichtig rijden zoals een EV die zich constant inhoud dan zou ik op 3 liter komen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 februari 2022 om 12:54.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 13:01   #4169
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Die 17€ mag gerust blijven bestaan in uw hoofd hoor. De realiteit is natuurlijk compleet anders. Ik heb nog nooit die tarieven gezien aan een snellader, zelfs niet de helft ervan.

Verder geloof ik geen fluit van het verhaaltje zware diesel aan 4 liter. Ofwel heb je een flutmoter zitten, ofwel verbruik je veel meer.
2

(toch nog iemand die @mambo niet op zijn negeerlijst heeft staan)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 13:55   #4170
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Experten (echte) leggen het u uit.

https://www.hln.be/mijn-gids/snellad...erkt~a0de2ece/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 14:03   #4171
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Een Nissan leaf 17 kwh (grootste prutsauto ter wereld).

Zo ligt de prijs om op te laden op het werk (2 euro/ 100 km) absoluut het laagst maar stijgt die prijs aan een publieke laadpaal al richting de 6,7 euro per honderd kilometer. Voor een snellaadpaal gaat het zelfs over 11,7 euro per 100 kilometer. Thuis opladen aan nachttarief komt uit op 3,4 euro/ 100 km. Neem je het gemiddelde van al die tarieven, dan kom je op een 5 euro per 100 kilometer dat je bij een elektrische auto aan "brandstof" betaalt (lees: energie).

Dus vertaal dat naar een betere EV met meer kwh en de prijzen verhogen.

Conclusie : EV en snelladers zijn het duurst.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 februari 2022 om 14:04.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 14:21   #4172
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Laten we ook eens het tanken bekijken.
Hoe gebruiksvriendelijk is dat?

Zo berekende de mobiliteitsorganisatie hoe lang je moet "tanken" om 100 kilometer verder te kunnen rijden. Voor benzine, diesel, CNG en elektriciteit (elektrische auto) is dat respectievelijk 23 seconden, 23 seconden, 30 seconden en 1u en 13 minuten aan een snellaadpaal. Hang je een elektrische auto trouwens aan een regulier stopcontact thuis, dan mag je zo maar even 7 uur en 48 minuten wachten voor je 100 kilometer extra range kan noteren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 14:32   #4173
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

En hybride?

CNG BOVEN EV
Maar wat dan met de (plug-in)hybride? Wel, het aanbod is momenteel niet enkel marginaal voor de versies met stekker, ze zijn ook vaak peperduur en maken nog steeds gebruik van een reguliere verbrandingsmotor. Of met een voorbeeld; een Mitsubishi Outland PHEV komt in realistische testen naar buiten met een cijfer van 8,1 euro per honderd kilometer aan brandstofverbruik (benzine + elektriciteit). CNG blijkt dus de meest goedkope brandstof om mee rond te toeren in België.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 15:00   #4174
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

CNG goedkoopste ..."als" je niet teveel gas geeft.

De caddy's van het werk verbruikten boven 110km/u wel ineens een pak meer .

Mijn plug in (bmw ) 5 liter op benzine (battery save ) op autowegen en gecombineerd 3,5 liter + zijnen ellenktriek ( auto e-drive) .....en dan rij ik elke EV voorbij op autowegen .

Laatst gewijzigd door chris k : 14 februari 2022 om 15:00.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 15:07   #4175
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
CNG goedkoopste ..."als" je niet teveel gas geeft.

De caddy's van het werk verbruikten boven 110km/u wel ineens een pak meer .

Mijn plug in (bmw ) 5 liter op benzine (battery save ) op autowegen en gecombineerd 3,5 liter + zijnen ellenktriek ( auto e-drive) .....en dan rij ik elke EV voorbij op autowegen .
Cng lijkt dan wel de goedkoopste maar allicht niet de meest voor de hand liggende keuze qua tankgemak.

In elk geval is een EV feitelijk de slechtste keuze, duurste keuze en ecologisch ook geen goede zaak.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 15:10   #4176
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Neem nu de Nissan leaf.
Enigzins betaalbaar, maar....

Naast het tegenvallende rijbereik ondervinden de chauffeurs ook problemen met het snelladen van de Nissan Leaf. Dat gaat goed op het moment dat de auto nog niet warm is, maar als dat wel het geval is dan vertraagd het laden zodanig dat er geen sprake meer is van snelladen.

En hij is heel snel leeg ook.

Gebruikers laten weten dat ze maximaal 140 km ver geraken aan 100 km per uur.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 februari 2022 om 15:16.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 15:40   #4177
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

7 negeer-posten achtereen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 16:15   #4178
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
7 negeer-posten achtereen.
Je beseft toch dat je nu reageert op iemand die je wil negeren?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 17:02   #4179
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

ev-database heeft alle mogelijke laadkosten van alle EV modellen netjes in tabelletjes staan.

Ook de snellaadkosten.

Ook de snelheid waarmee men van 10% tot 80% bijlaadt, dat is 250-300 km voor de kleine batterijpacks en tot 100 km meer voor de grotere.

Soms wordt de snellaadgrafiek er ook bijgezet, die komt van Fastned.

Uiteraard laadt 90-95% niet of eerder zelden aan (ultra)snellaadpalen, studies uit Noorwegen en Nederland tonen dat aan, laadmix dus. (NL zal wel wat afwijken, want dichter bevolkt, meer rijhuisjes...).

Hoe meer er thuis een laadpunt hebben hoe minder ze gaan snelladen. (enkel de verre rit op vakantie, men laadt thuis tot quasi vol bij het vertrek, en dan is de eerste snellader meestal nog in het buitenland voor de kleine landen zoals BE-NL...). Werkpendelaars met de EV zullen wel af en toe een snellaadpaal nemen, en ook regelmatig als ze langere afstanden moeten doen (daarom die aangeboden formules met of zonder maandbedrag)

••• Recent laadonderzoek Nederland, pdf:
Citaat:
https://www.rvo.nl/sites/default/fil...rzoek-2021.pdf korte inhoud , blz

• 3.3 Laadgedrag algemeen 18

• 3.4 Manieren van laden 22

A. Thuis laden 22
B. Openbaar laden 25
C. Snel laden 28
D. Werk laden 29

• 3.5 Slim laden 30
## Toch eens lezen/plakken wat de grootste bekommernis is in Nederland voor iemand die regelmatig gaat snelladen (niet zozeer die op vakantie gaan, die zijn niet zo haastig, en willen die rustpauze, maar die zijn wel meegenomen in de antwoorden)

# Zonder op voorhand gelezen te hebben, evtl evolutie 2021 tov 2020 is ook interessant. Zeker de laadmix, beide zijn "coronajaren".

# Zou dat de prijs/kWh zijn? Dat zal wel van de minste zorg zijn want eigenlijk nog altijd goedkoop t.o.v. een ICE-slurper.

# Ik schat eerder de afstand tot de snellader, en natuurlijk hoe snel de lader kan laden, ze willen rap verder tijdens de "dagelijkse sleur".
Die beiden zullen in de top 3 staan, naja spannend... mmh...

Citaat:
[ C. Snel laden p. 28 ]

• Locatie bepaalt keuze snellader [N=1.101]

De laadsnelheid en de exploitantspelen een rol in de keuze voor de specifieke snellader. Opvallend is dat als tweede keuze het vaakst de laadsnelheid wordt genoemd. Met de toename van het aantal EV's dat supersnel kan laden, is de verwachting dat de behoefte aan snelladers die sneller dan 50 kWh kunnen laden toe neemt.

Wat bepaalt je keuze voor een snellader?

1. Nabijheid snellader: 52%
2. Exploitant: 21%
3. Laadsnelheid: 15%
4. Kosten van laden: 9%
5. De aanwezigheid van andere faciliteiten: 3%

• De meeste EV-rijders laden tussen de tien en twintig minuten aan een snellader [N=1.151]

• Hoe lang laad je gemiddeld aan de snellader?

Minder dan 10 minuten: 7%
Tussen de 10-20 minuten: 62%
Meer dan 20 minuten: 31%

• In de meeste gevallen is het benodigde aantal kWh leidend voor de laadtijd [N=1.153]

• Wat bepaalt hoe lang je bij de snellader laadt?

Aan de hand van een minimaal aantal kWh dat ik wil laden: 68 %
Aan de hand van een maximale tijd die ik wil laden : 13 %
Anders, namelijk… : 13%
Ik laad tot mijn batterij weer vol is: 7%

[ • 3.3 Laadgedrag algemeen p.18 ]

• Snellader en privé laadpaal thuis door de grootste groep EV-rijders gebruikt [N=1.697]
69% van de EV-rijders maakt gebruik van de snellader en 31% doet dat nooit. Opmerkelijk is dat zo'n 50% van de EV-rijders nooit een openbare laadpaal gebruikt.

• Op welke manieren laad je wel eens?

Snellader: 69%
Privé laadpaal thuis: 65%
Openbare laadpaal elders: 53%
Laadpaal op werk: 35%
Openbare laadpaal nabij woning: 30%
Stopcontact thuis: 14%

• Laadmix: meer thuis geladen ten opzichte van vorig jaar [N=1.697]

Dat er meer thuis is geladen is een logisch, maar ook relatief bescheiden effect van de COVID-19 pandemie. Men is immers veel minder naar het werk of überhaupt op pad gegaan. Daardoor is een groter aandeel van de kilometers thuis geladen. De EV-rijder is vooral een thuis lader, ondanks dat slechts 25% van de Nederlandse huishoudens de mogelijkheid heeft om thuis op te laden. De vraag is of de thuis lader dominant blijft tot 2030. Naar verwachting zal dan 1 op de 5 auto's volledig elektrisch zijn. De voordelen van thuisladen zijn groot: goedkoop, altijd plek en aantrekkelijk in combinatie met zonnepanelen.
De eerste generatie EV-rijders zijn vooral thuis laders, maar is de tweede generatie dat ook? Dit moet nog blijken. (*NB: in de laadmix van 2020 is geen onderscheid gemaakt tussen ‘openbare laadpaal in de buurt van je woning’ en ‘openbare laadpaal elders’.)

>>> • Laadmix: percentage geladen kilometers per laadmogelijkheid

Laadmix voor de jaren : 2020 | 2021

- Privé laadpaal thuis : 40 % | 51%
- Stopcontact thuis : 7% | 8%
- Openbare laadpaal in de buurt van je woning: 23% | 16%
- Openbare laadpaal elders: -*- | 6%
- Laadpaal op het werk: 19 % | 11 %
- Snellader: 11 % | 8%

• Laadmix: 76% van de gereden kilometers wordt thuis geladen (wanneer men deze mogelijkheid heeft) [N=1.697]

Zonder eigen oprit of garage is men volledig aangewezen op de publieke laadpunten en maakt men ook meer dan twee keer zo vaak gebruik van een snellader en een paal op het werk.

Laadmix: naar wel/geen laadgelegenheid thuis

° Wel laadgelegenheid thuis:

- Privé laadpaal thuis: 65%
- Stopcontact thuis: 11%
- Openbare laadpaal in de buurt van je woning: 3%
- Openbare laadpaal elders: 4%
- Laadpaal op het werk: 8%
- Snellader: 7%

° Geen laadgelegenheid thuis:

- Openbare laadpaal in de buurt van je woning: 61%
- Openbare laadpaal elders: 9%
- Laadpaal op het werk: 18%
- Snellader: 10 %


• Laadmix verschilt naar eigendomsvorm [N=1.697]

Zakelijke rijders laden vaker op de zaak, particuliere EV-rijders zijn vaker stopcontact laders, deelautorijders staan vaker bij publieke laadpaal en de snellader. Er is weinig verschil in gebruik snellader tussen zakelijk of privé.

Laadmix naar constructie
(...)

• De meeste EV-rijders betalen zelf voor hun laadkosten [N=1.742]

Particulieren, ZZP'ers en voor een deel ook de werknemers en de zakelijke kopers betalen zelf voor hun laadkosten. In 35% van de gevallen betaalt de werkgever en in 3% betaalt de werkgever gedeeltelijk.

Wie betaalt voor laden?
(...)
Er zijn nog interessantere stukjes, zoals • 3.5 Slim laden page 30

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 17:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 17:57   #4180
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
Standaard

Het blijft toch een dure grap...

Even het traject gesimuleerd voor de jaarlijkse vakantietrip naar N-Italië (profiel van een Ioniq 5 AWD LR gebruikt, op abetterrouteplanner.com): 5 snellaadbeurten, samen met thuislaadstroom om met een volle batterij te starten = 205 euro voor 1100 km... dubbel zo duur als momenteel met de diesel.

Tuurlijk, met laadpasjes en abonnementen wordt het goedkoper. Dan heb ik pasjes nodig voor Ionity, Enel-X en Allego en bij sommige moet je al een jaarcontract afnemen (Ionity), waardoor er geen enkel financieel voordeel is, als je niet regelmatig (lees: meer dan louter alleen voor de vakantietrip) snellaadt.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be