![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#4161 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Citaat:
Dat is heel vlot gereden met een EV-slurper. 25 kwh/100 km*0,24/kWh = 6 €/100 km Citaat:
Citaat:
Gemiddelde dieselprijs Fankrijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar een eventueel abo is sowieso beter, die tellen ook in het buitenland als je toch al een hebt. Citaat:
![]() Vergeet ook niet op tijd adblue bij te vullen, 0,80 €/liter. .... en nog eens de verbruikscijfers van een middenklasse E-SUV in mei 2021, met de breedste banden, en eerder koude temperaturen, 9°C, dus niet ideaal: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2022 om 20:31. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4162 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() De reporter schreef 17€.
Ze zullen dat niet schrijven zonder enige ervaring en testen. En ik rij met een zware bmw diesel en verbruik op snelweg circa 4 liter. Op bandenmaat 255. Wel een coupe en geen suv. Hoge auto's verbruiken altijd meer, soms veel meer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 13 februari 2022 om 22:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4163 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Daar zie ik niets van, ik lees ook geen context.
En een andere reporter in een andere hln-link schreef dat je ook GRATIS kunt opladen, wat nu Mambo? Citaat:
Kijk, ze zullen een heel zware EV nemen met een max-verbruik (in de winter geen probleem) en dan de duurste prijs 0,69 €/kWh zonder abonnnement, en dan kom je aan 17 €/100 km schreef ik toch. Maar dat is niet de praktijk over een gans jaar, bijlange niet. Ook niet ober een maand. Bij elke EV-merk krijg je aanbiedingen, en goedkopere abo-kosten en veel lagere stroomprijzen. Die van Ionity en Fastned heb ik al geplakt. 0,69 €/kWh maal 25 kWh/100 km is 17,25 €/100 km. Zo simpel is het clickbait verhaaltje van jouw reporter, voor de rest blijf je blind? ![]() ![]() Maar dat is een appelen- en peren-vergelijk om zo duur mogelijk te laden met een zware EV. Dan moet je dat ook toepassen bij een ICE, best korte afstanden in de winter, ofzo. Citaat:
Citaat:
Je gaf een vb van naar Spanje rijden via Frankrijk. Ik gaf een Tesla voorbeeld maar dat past niet in je kraam? ![]() Dan neem ik alle andere merken die bij Ionity in Frankrijk snelladen, OK? Of ga je dat alweer negeren? Dit zijn de actuele prijzen van Frankrijk bij Ionity, in € per minuut laden, de link geef ik mee, alles in het Frans: Op 20 minuten snelladen krijg je er pakweg gemiddeld 200 km rijbereik bij, sommige zelfs 250 km zoals de EVs met groter batterijpack. Sommige laden zelfs 10 tot 80% in 20 minuten, dat is + 300 km erbij in 20 minuten, kan ik allemaal aantonen. Toon me toch eens een EV-merk die aan 17 €/100 km geraakt: Ik plak een zware Audi e-tron (die laadt wel sneller als het gemiddelde), die staat bovenaan in de link: Simulatie met een Audi e-tron Neem het geval van een Audi e-tron. Aangezien Audi deel uitmaakt van het consortium op basis van Ionity, kan het voordeeltarieven hanteren. Dit zijn de twee abonnementen die de jaarbouwer aanbiedt. Maandelijks vast tarief / Prijs laden HPC per minuut / prijs laden 20 min Stad: 4,91 euro / maand 0,79 euro / min / 15,8 euro Transit: 17,80 euro / maand 0,31 euro / min / 6,2 euro Afhankelijk van het abonnement waarvoor u zich hebt aangemeld, variëren de kosten. Als je 20 minuten besteedt aan een ultrasnelle Ionity-paal, betaal je 15,8 euro met het City-abonnement en slechts 6,2 euro met het Transit-abonnement. Als men het geval van een Volkswagen-model neemt, worden door de fabrikant drie formules voorgesteld: We Charge Free, We Charge Go en We Charge Plus. Na 20 minuten opladen betaal je 14,6 euro bij de eerste formule (0,73 euro/min), 11 euro bij de tweede formule (0,55 euro/min) en slechts 6 euro bij de derde en laatste formule (0,30 euro/min). Citaat:
Naar Spanje met de EV zelfs maar 6 Euro voor +200 km bij te laden met een VW EV, Audi 6,20 voor 250 km erbij, uiteraard naargelang abonnement dat bij de aankoop van de bepaalde EV inbegrepen was. Uiteraard betaal je daar maandelijks een klein bedrag voor naargelang de formule die je het best past. VW biedt 3 formules aan, Audi 2 formules. Wat begrijp je niet aan die prijzen? Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 00:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4164 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Blabla micele.
17€ per 100 km blijft staan, uw alternatief via hotels en dergelijke niet. EV is en blijft een energie slurper ondanks alles. Its wrong!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4165 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
|
![]() Citaat:
Meestal niet technisch geschoold en veel van die eigen verklaarde specialisten hebben zelfs geen EV. Dat je om veel geld uit te geven aan vervoer nog eerst een fortuin moet uitgeven om dat te KUNNEN doen dan zit er toch een vijs los. Niet vergeten ... door laadverliezen moet je om 100 kWh te 'tanken' 105 tot 110 kWh betalen. Stel je even voor dat je telkens je 10 liter brandstof koopt telkens een have liter moet bijkopen om weg te gieten. Wacht dus gewoon af. Ik zie me binnen enkele jaren met mijn oude Renault 5 chauffeur spelen voor alle buren die zonder bruikbaar vervoer gevallen zijn. Openbaar vervoer zal nooit een alternatief kunnen bieden voor alle mensen die het EV verhaal niet kunnen of willen betalen. Deze zijn in goede staat binnen 10 jaar een fortuin waard. Die man weet wat hij moet bijhouden. ![]()
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 14 februari 2022 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4166 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Citaat:
![]() Dus nul argumenten en maar blijven liegen over zijn verbruik. De zuinigste wagentjes volgens spritmonitor.de: https://www.carblogger.nl/zuinigste-autos/ (mambo zal een Smartje rijden lol) Bron Ionity Frankrijk, Skoda en Volkswagen, onderaan in de link: https://insideevs.fr/features/493657...rapide-ionity/ Indien men geen abonnement neemt of Charge free 0,79 €/minuut snelladen Heeft men als een simpel Charge booster abo 4,99€/maand kost het maar 0,5 €/ min snelladen. Voor de frequente snellader is het 9,99 €/maand en spotgoedkope 0,3 €/min. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 10:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4167 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.430
|
![]() Citaat:
Verder geloof ik geen fluit van het verhaaltje zware diesel aan 4 liter. Ofwel heb je een flutmoter zitten, ofwel verbruik je veel meer.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 14 februari 2022 om 12:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4168 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Van hier tot over de grens van Spanje zonder bijtanken. Mocht ik even voorzichtig rijden zoals een EV die zich constant inhoud dan zou ik op 3 liter komen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 februari 2022 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4169 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() Citaat:
(toch nog iemand die @mambo niet op zijn negeerlijst heeft staan) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4170 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]()
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4171 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Een Nissan leaf 17 kwh (grootste prutsauto ter wereld).
Zo ligt de prijs om op te laden op het werk (2 euro/ 100 km) absoluut het laagst maar stijgt die prijs aan een publieke laadpaal al richting de 6,7 euro per honderd kilometer. Voor een snellaadpaal gaat het zelfs over 11,7 euro per 100 kilometer. Thuis opladen aan nachttarief komt uit op 3,4 euro/ 100 km. Neem je het gemiddelde van al die tarieven, dan kom je op een 5 euro per 100 kilometer dat je bij een elektrische auto aan "brandstof" betaalt (lees: energie). Dus vertaal dat naar een betere EV met meer kwh en de prijzen verhogen. Conclusie : EV en snelladers zijn het duurst.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 februari 2022 om 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4172 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Laten we ook eens het tanken bekijken.
Hoe gebruiksvriendelijk is dat? Zo berekende de mobiliteitsorganisatie hoe lang je moet "tanken" om 100 kilometer verder te kunnen rijden. Voor benzine, diesel, CNG en elektriciteit (elektrische auto) is dat respectievelijk 23 seconden, 23 seconden, 30 seconden en 1u en 13 minuten aan een snellaadpaal. Hang je een elektrische auto trouwens aan een regulier stopcontact thuis, dan mag je zo maar even 7 uur en 48 minuten wachten voor je 100 kilometer extra range kan noteren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4173 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() En hybride?
CNG BOVEN EV Maar wat dan met de (plug-in)hybride? Wel, het aanbod is momenteel niet enkel marginaal voor de versies met stekker, ze zijn ook vaak peperduur en maken nog steeds gebruik van een reguliere verbrandingsmotor. Of met een voorbeeld; een Mitsubishi Outland PHEV komt in realistische testen naar buiten met een cijfer van 8,1 euro per honderd kilometer aan brandstofverbruik (benzine + elektriciteit). CNG blijkt dus de meest goedkope brandstof om mee rond te toeren in België.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4174 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() CNG goedkoopste ..."als" je niet teveel gas geeft.
De caddy's van het werk verbruikten boven 110km/u wel ineens een pak meer . Mijn plug in (bmw ) 5 liter op benzine (battery save ) op autowegen en gecombineerd 3,5 liter + zijnen ellenktriek ( auto e-drive) .....en dan rij ik elke EV voorbij op autowegen . Laatst gewijzigd door chris k : 14 februari 2022 om 15:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4175 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
In elk geval is een EV feitelijk de slechtste keuze, duurste keuze en ecologisch ook geen goede zaak.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4176 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Neem nu de Nissan leaf.
Enigzins betaalbaar, maar.... Naast het tegenvallende rijbereik ondervinden de chauffeurs ook problemen met het snelladen van de Nissan Leaf. Dat gaat goed op het moment dat de auto nog niet warm is, maar als dat wel het geval is dan vertraagd het laden zodanig dat er geen sprake meer is van snelladen. En hij is heel snel leeg ook. Gebruikers laten weten dat ze maximaal 140 km ver geraken aan 100 km per uur.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 februari 2022 om 15:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4177 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() 7 negeer-posten achtereen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4178 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.397
|
![]() Je beseft toch dat je nu reageert op iemand die je wil negeren?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4179 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
|
![]() ev-database heeft alle mogelijke laadkosten van alle EV modellen netjes in tabelletjes staan.
Ook de snellaadkosten. Ook de snelheid waarmee men van 10% tot 80% bijlaadt, dat is 250-300 km voor de kleine batterijpacks en tot 100 km meer voor de grotere. Soms wordt de snellaadgrafiek er ook bijgezet, die komt van Fastned. Uiteraard laadt 90-95% niet of eerder zelden aan (ultra)snellaadpalen, studies uit Noorwegen en Nederland tonen dat aan, laadmix dus. (NL zal wel wat afwijken, want dichter bevolkt, meer rijhuisjes...). Hoe meer er thuis een laadpunt hebben hoe minder ze gaan snelladen. (enkel de verre rit op vakantie, men laadt thuis tot quasi vol bij het vertrek, en dan is de eerste snellader meestal nog in het buitenland voor de kleine landen zoals BE-NL...). Werkpendelaars met de EV zullen wel af en toe een snellaadpaal nemen, en ook regelmatig als ze langere afstanden moeten doen (daarom die aangeboden formules met of zonder maandbedrag) ••• Recent laadonderzoek Nederland, pdf: Citaat:
# Zonder op voorhand gelezen te hebben, evtl evolutie 2021 tov 2020 is ook interessant. Zeker de laadmix, beide zijn "coronajaren". # Zou dat de prijs/kWh zijn? ![]() # Ik schat eerder de afstand tot de snellader, en natuurlijk hoe snel de lader kan laden, ze willen rap verder tijdens de "dagelijkse sleur". Die beiden zullen in de top 3 staan, naja spannend... mmh... Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2022 om 17:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4180 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
|
![]() Het blijft toch een dure grap...
Even het traject gesimuleerd voor de jaarlijkse vakantietrip naar N-Italië (profiel van een Ioniq 5 AWD LR gebruikt, op abetterrouteplanner.com): 5 snellaadbeurten, samen met thuislaadstroom om met een volle batterij te starten = 205 euro voor 1100 km... dubbel zo duur als momenteel met de diesel. Tuurlijk, met laadpasjes en abonnementen wordt het goedkoper. Dan heb ik pasjes nodig voor Ionity, Enel-X en Allego en bij sommige moet je al een jaarcontract afnemen (Ionity), waardoor er geen enkel financieel voordeel is, als je niet regelmatig (lees: meer dan louter alleen voor de vakantietrip) snellaadt. |
![]() |
![]() |