Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 februari 2022, 21:15   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
1200 vlieguren is veel.
Wist je dat een motorboot op full power slechts 70 uur meegaat?
Op benzine.
wat je niet zegt, lol. En een formule 1 motor?

Wist je dat diesel bevriest?

En dat je met vuile diesel niets kunt aanvangen bij straalmotoren?

Citaat:
Can a commercial aircraft such as an Airbus A320 run on unmodified automotive diesel?

Mike Hanna , FE/Pilot/Captain (1965-present)

Answered Nov 18, 2019

Not likely. Aircraft jet fuel (Jet A-1, Jet B, JP-4, etc.) are different kerosene distillates from diesel fuel. For one thing, for jet airplane use, they need to be treated with corrosion and ice inhibitors, to keep the fuel lines clear and unplugged. This is especially true in commercial jet airplanes which are frequently in air with temperatures of -40 to -80 degrees Fahrenheit. Since the paraffins inherent in distilled fossil fuels can solidify at those temps as well as the formation of ice, the filters in the fuel lines must be free from debris including these solids. Additives and fuel heaters help but the threat is always there. Also, contaminants from fuel lines and other component’s corrosion must be minimized and, again, regular diesel does not fill the bill. There is a great deal of technology with av-fuels but I shall refrain from delving into that side of aviation!

https://www.quora.com/Can-a-commerci...omotive-diesel

Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2022 om 21:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 00:41   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Wist je dat zelfs je stookolie ketel stilvalt met vuile diesel?

Ah de oplossing : filters gebruiken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 08:08   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Duitsland wil ook na 2035 nog doorgaan met de verbrandingsmotoren. Ook Italië gaat die kant op.

Dat wij in 2030 geen andere dan een EV gaan mogen kopen zal nu ook wel moeten worden teruggedraaid.

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...motoren-redden
Door wie zal dat teruggedraaid worden?
Door de Vlaamse regering?
Ik hoop het, maar denk het niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 08:09   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...box=1645719327

Dat die EV echt de toekomst zijn is goed mogelijk maar voor wanneer lijkt me nog niet direct duidelijk.

Het zou ook kunnen dat het een soort Concorde verhaal wordt of een soort Smart verhaal.
In 1975 beweerde men ook dat tegen 2000 iedereen supersonisch zou vliegen. Echter vliegen we nu trager dan 50 jaar geleden
Iedereen zou ook gaan rijden in een Smartje. Het ideale stadsautootje. Nu rijden er meer SUV en pick-ups dan ooit tevoren en zijn de auto's alleen zwaarder en groter geworden. Niet zelden gebeurt precies het tegengestelde van wat alle ''experts'' voorspellen. Kijk maar naar de Brexit.....Ik zie dat de huizenmarkt in London helemaal niet is ingestort en het Pond is minder in waarde gezakt dan de Euro.

Echter hoor je nadien hoor je van die vetbetaalde fantasten van experts nadien niks meer.

Was het niet fantast Paul De Grauwe die tijdens de Griekenland crisis voorspelde dat de Euro recht de afgrond inreed ? Was het niet kwibus Eyskens die in 2001 voorspelde de derde wereldoorlog nu een feit was
EV gaat de toekomst niet zijn.
Veel te vervuilend.

Het zal meer dan wslk een tussenoplossing zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 08:10   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook al dikke zever dus.
Diesel kan nooit beter en zuiniger zijn voor het vliegen dan de lichtere kerosine.
En jij lult zelfs van de helft zuiniger, is dat zoals die miljarden doden door Covid?




Een liter diesel weegt in de regel 835 gram dat is 7% zwaarder dan kerosine van 780 gram.
Als diesel zuiniger is, dan speelt het gewicht geen rolleke meer.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 08:12   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Veel zuiniger.
20 liter diesel is veel minder dan 35 liter naft.

Het staat in het artikel.

Wat kom jij af met uw gewichtje?

En een beetje bijvullen duurt enkele minuten versus uren en uren opladen met electriek.
Elentriek kan ook snel met batterijwissel.
In grote fabrieken worden batterijen van heftrucks en ... ook gewisseld, ze worden nooit geladen in het voertuig zelf.

Geeft de mogelijkheid om giftige dampen op te vangen en zorgt ervoor dat voertuigen bijna 24 op 24 kunnen gebruikt worden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 08:14   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat begin jij nu plots te lullen over naft en electriek? Neem je geheugenpilletje eens en kijk eens terug wat jij voor een ONZIN beweerde.

Ik zal uw bewering nog eens posten, en blijven posten tot je met je ontwijkend gelul stopt:

Vliegtuigen (grote met veel passagiers), vooral die ik ken, vliegen allemaal op kerosine en niet op diesel. (de uitzondering van kleine vliegtuig-experimenten bevestigen de regel)

Zo bewijs me nu eens dat dezelfde vliegtuigje op diesel ipv op kerosine DE HELFT minder verbruikt.

Dus met geloofwaardige en veilige bron. Zoals de bron dat diesel 7% zwaarder is dan kerosine.

En geen bron van de vorige eeuw hé.

uw link werd overigens afgeblokt door mijn virusoppasser, zal fake zijn of diesel-eend-propaganda, lol



Ik zal zelf een link posten van dat onbeduidend dieselvliegtuigje dat blijkbaar net zijn FAA-certificaat kreeg, een link van 3 maand oud:


En electrische vliegtuigen zullen (in de toekomst als de veel lichtere batterijen er zijn) altijd veel minder verbruiken dat weet elk kind, zelfs zonder te googlen.
Het is nu eenmaal zo dat een diesel minder verbruikt maar dat Kerosine blijkbaar goedkoper is.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 08:34   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het is nu eenmaal zo dat een diesel minder verbruikt maar dat Kerosine blijkbaar goedkoper is.
Nee, dat is zeker niet zo.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 08:35   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee, dat is zeker niet zo.
Is kerosine, dat in feite een afvalproduct is, dan niet goedkoper?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 08:57   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is kerosine, dat in feite een afvalproduct is, dan niet goedkoper?
Een afvalproduct? LOL

Kersosine is idd goedkoper. Maar kerosine heeft wat meer energie-inhoud per gewicht en volume. Dus per gewicht - en dat is heel belangrijk bij het vliegen - is het verbruik minder, sowieso per volume ook, er wordt meer kracht=energie uitgehaald tijdens de verbranding.

En dat is simpel te googlen en hier te plakken:

Citaat:
https://neutrium.net/properties/spec...sity-of-fuels/

SPECIFIC ENERGY AND ENERGY DENSITY OF FUELS

SUMMARY
Specific energy and energy density are useful measures of the energy that will be released from a given weight or volume of fuel when it is burned. This article provides a quick reference for common values of specific energy and energy density.

3. TYPICAL VALUES OF SPECIFIC ENERGY AND ENERGY DENSITY
The Specific Energy and Energy Density of some common fuels and combustible compounds are given below. Note the values are negative as they represent the energy lost from the substance as it burns. The surrounding environment will gain this amount of energy.

3.1 . Common Fuels

Fuel Density kg/m³ | Specific Energy MJ/kg | Energy Density MJ/m³


Gasoline 716 | -47.3 | -33,867
Kerosene 830 | -46.2 | -38,346
Diesel Fuel 830 | -44.8 | -37,184
Ethanol 784 | -29.7 | -23,278
Coal (Anthracite) 1350 | -27 | -36,450
Methanol 787 | -22.7 | -17,855
Wood 600 | -15 | -9,000
Coal (Lignite) 801 | -15 | -12,015
Dus met kerosine getankt zal dezelfde kerosine-diesel-motor navenant iets minder verbruiken. Als er geen kerosine beschikbaar is op de luchthaven kan die dan wel ook diesel tanken.

Naar analogie:
als jij met dezelfde benzinemotor superplus 98 E5 rijdt ipv met euro 95 E10 zal je motor met superplus ook minder verbruiken, dat is proefondervindelijk bewezen door de ADAC. Ook omdat de 5% grotere deel ethanol (staat ook in de tabel) minder energieinhoud heeft dan benzine (zie tabel = gasoline)

En bij de duurdere betere diesel met meer energieinhoud tov de mindere diesel met meer bio en minder energieinhoud zal dat ook wel zijn.

Wil je de link en uitleg van ADAC ook nog ?

Vwala, tekst in het roze, 1,5% meerverbruik met de E10, beide zelfs 95 oktaan:
https://www.adac.de/verkehr/tanken-k...ng%20von%20E10.

Verbrauchsmessungen zur Einführung dieses Kraftstoffes auf dem ADAC Abgasprüfstand bestätigten diesen theoretischen Wert. So ergaben Vergleichsmessungen mit E10- und E5-Kraftstoffen (E10: 9,1 Vol.% Ethanol, E5: 4,9 Vol.% Ethanol) im Neuen Europäischen Fahrzyklus (NEFZ) einen Kraftstoffmehrverbrauch von 1,5 Prozent (4,85 l/100km zu 4,78 l/100 km) bei der Verwendung von E10. Als Testfahrzeug diente ein Opel Agila 1,2 l (69 kW, Euro 5). Die CO2-Emissionen wurden dagegen um 0,9 % (110,59 g/km zu 111,65 g/km) reduziert.

Zusätzlich zu dieser Reduktion ist zu berücksichtigen, dass das bei der Verbrennung von Ethanol frei werdende CO2 vorher von den Pflanzen aus der Atmosphäre entzogen wurden. Der CO2-Einsparungseffekt ist also größer, als am Auspuff gemessen.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2022 om 09:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 12:13   #31
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het is nu eenmaal zo dat een diesel minder verbruikt maar dat Kerosine blijkbaar goedkoper is.
Er wordt hier het één en ander door mekaar gehaald: voor gasturbinemotoren gaat er geen effect zijn op de efficiëntie of je nu diesel of kerosine gebruikt. Alleen is kerosine bestand tegen lagere temperaturen doordat het een andere destillatiefractie is (C8-C16 versus C12-C20 voor diesel).

In vliegtuigmotoren met een zuigermotor (kleine vliegtuigjes) wordt standaard gebruik gemaakt van benzine (nog steeds gelode benzine !) en kan de vervanging door diesel wel een significante efficiëntiestijging geven.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2022, 14:29   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.558
Standaard Teslas made in Germany mag serieproductie starten.

Tesla mag eindelijk beginnen met hun Europese massaproductie.

De Giga-fabriek zou op het einde van deze week zijn finale vergunning krijgen.
Ook een feest is gepland.

Bron minister-president van Brandenburg.
Citaat:
https://www.stern.de/auto/e-mobilita...-31662880.html

Tesla-Gigafactory kurz vor finaler Genehmigung – große Eröffnungsfeier mit Elon Musk

28.02.2022, 13:47 Uhr

Die Tesla-Gigafactory in Gründheide bei Berlin sollte eigentlich schon im Jahr 2021 eröffnet werden. Es scheiterte aber immer wieder an der Genehmigung. Jetzt steht die Fabrik offenbar kurz davor. Das Unternehmen plant bereits eine große Eröffnungsfeier.

Nach der kurzen Tagung der "Task Force Tesla" von Ministerpräsident Dietmar Woidke vergangenen Dienstag stehen die Zeichen für die Gigafactory von Tesla gut: Ende dieser Woche soll die Fabrik ihre endgültige Genehmigung erhalten, wie der "Tagesspiegel" berichtet. Damit wäre die letzte entscheidende Hürde geschafft und Tesla könnte im März mit der Auslieferung der ersten Modell Y-Fahrzeuge beginnen, welche in der neuen Fabrik in Grünheide produziert wurden.
Tesla mocht daar al (voor)seriemodellen maken en heeft onlangs zijn 1000e model Y gemaakt met LG batterijpack van 79 kWh (code 43):
https://twitter.com/tesla_adri/statu...ende-vin-46125

Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2022 om 14:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2022, 23:55   #33
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.416
Standaard

‘Mazda werkt aan wankelmotor op waterstof’

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 09:02   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Verbrandingsmotor. Geen brandstofcel.

Heeft BMW al dikwijls geprobeerd met hun omgebouwde motoren, wel bifuel waterstof-benzine, ook na 3 generaties een ramp: https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7

Met de typische vele nadelen.

Mazda beweert nog altijd dat een wankelmotor daar beter geschikt voor is, en nog altijd bakken ze er niets van.

Dit was hun eerste poging met de RX-8 Hydrogen RE, ook bivalent waterstof-benzine. Van 2003. De laatste BMW Hydrogen was 2006-2007.

https://de.wikipedia.org/wiki/Mazda_RX-8_Hydrogen_RE

Dit was Mazdas tweede en voorlopig laatste poging een wankelmotor bi-fuel benzine-waterstof met hybride hulp van een e-motor en Li ion batterijpack. Zelfs een plug-in versie: 2009-2010

https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_...ogen_RE_Hybrid

Efficiëntie blijft een ramp.
Wel een speeltje in de marge:

Citaat:
In een rijtest in 2009 beschreef het tijdschrift auto motor und sport de voertuigen als een "ingenieuze vingeroefening" en bekritiseerde het de extreem lage algehele efficiëntie (well-to-wheel) van de waterstofvoertuigen. Tot slot schreef ze: "Het zou veel logischer zijn om meteen een puur elektrische auto op de weg te zetten en af te zien van de omweg via waterstofhybriden."[10]

De in april 2009 gepresenteerde Mazda5 Hydrogen RE Hybrid (ook Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid buiten Duitsland) combineert de waterstofrotatiemotor met een elektromotor. Het systeem zet de door de verbrandingsmotor opgewekte energie om in elektriciteit, die vervolgens de elektromotor en daarmee het voertuig aandrijft. Ten opzichte van de RX-8 Hydrogen RE is de actieradius van de hybride Mazda met waterstoflading verdubbeld tot 200 kilometer, terwijl het maximale vermogen met 40% is verhoogd tot in totaal 110 kW/150 pk. Als er geen waterstof beschikbaar is, kan de bestuurder, net als bij de RX-8 Hydrogen RE, het dual-fuelsysteem gebruiken om de verbrandingsmotor op benzine te laten rijden.
Mazda maakt nu BEV, de eerste is de MX-30 (sinds 2020: https://ev-database.nl/auto/1241/Mazda-MX-30).
Maar nu gaan er nog 3 BEV-modellen volgen op een variabel E-platform, dus er worden (veel) grotere batterijpacks verwacht. Maar de BEV blijven compact, pakweg formaat Mazda 3, of 4,46 m lengte.

Citaat:
https://insideevs.de/news/564954/maz...ktroautos2025/

03. Februar 2022

Mazda will angeblich drei neue Elektroautos bis 2025 bringen

Basis soll eine neue dedizierte Elektro-Plattform variabler Größe sein

Mazda steht in Sachen Elektroautos nicht gerade im Fokus der Fans. Wie Honda hat die Marke bisher nur ein einziges Elektroauto auf dem deutschen Markt, und das ist wenig überzeugend: Der MX-30 hat eine WLTP-Reichweite von gerade mal 200 Kilometern. Doch Besserung ist in Sicht, denn die Japaner planen angeblich drei neue Elektroautos, so der britische AutoExpress ohne Angaben zur Quelle.

Nach dem Bericht sollen die drei neuen Modelle bis 2025 auf den Markt kommen. Sie basieren sämtlich auf der neuen Elektroauto-Plattform namens Skyactiv EV Scalable Architecture. Skalierbar wird die Plattform durch eine Platte in der Mitte des Chassis, die den Radstand je nach Bedarf verlängert oder verkürzt. So kann mit der Länge des Fahrzeugs auch die Größe der Batterie variiert werden.

Zuerst soll die neu Plattform bei kleineren Modellen eingesetzt werden; angeblich ist ein Elektroauto in der Größe des Mazda 3 (Länge: 4,46 Meter) oder CX-30 (Länge: 4,40 Meter) zu erwarten. Damit würde der Neuling in der gleichen Klasse wie der existierende MX-30 (Länge 4,40 Meter) antreten – was aus modellstrategischer Sicht wohl ein Nachteil wäre.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2022 om 09:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 09:43   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.558
Standaard

vervolg, nog een weetje...

• Mazda is weggezakt naar de 31e plaats qua marktkapitailsatie of bijna het minst waardevolle automerk qua toekomst...

Enkel nog in het kleingedrukte onderaan te vinden, of die buiten de top 25 vallen:
Citaat:
https://docs.google.com/spreadsheets...T62gs/htmlview

Updated: Mar 01, 2022 02:40 AM CT (delayed up to 20 mins)
Rank >25:
26. Mahindra $13.06B, 27. Subaru $12.58B, 28. Renault $9.34B, 29. Dongfeng $7.52B, 30. FAW $6.89B, 31. Mazda $4.66B, 32. Mitsubishi $3.88B, 33. Nikola $3.27B
• 2 jaar geleden haalde Mazda nog net de 25e plaats:

Naast Mazda zijn ook Subaru, Renault, Mitsubishi en Dongfeng uit de top 25 getuimeld en vervangen door Amerikaanse en Chinese BEV-makers.

Ik denk dat het hoog tijd is dat Mazda eens wat minder het nieuws haalt met experimenten, en zelfs de boekskes haalt met hun vergane wankelmotor. Die ik toen veelbelovend vond in mijn jonge jaren. Het kan verkeren.

Als je dat lijstje van januari 2020 bekijkt telde • Japan nog 7 automerken in de top 25 (waarvan 5 in de top 20), vandaag nog 4 waarvan 2 in top 20.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2022 om 10:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 15:29   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

EV
Stelselmatig afbouwen van kosten.
Beroepskosten dus.

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2026 100%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2027 95%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2028 90%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2029 82,5%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2030 75%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2031 67,5%

Valsspelen met ice ook natuurlijk.
Tegen 2026 wil minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dat álle nieuwe bedrijfswagens broeikasgasvrij zijn. Het plan? De fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens met een CO2-uitstoot sterk reduceren met als doel om deze uiteindelijk te beperken tot 0%.

Maw. Maak waardeloos wat goed is en promoot wat slecht is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 maart 2022 om 15:31.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 15:52   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
EV
Stelselmatig afbouwen van kosten.
Beroepskosten dus.

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2026 100%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2027 95%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2028 90%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2029 82,5%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2030 75%

Aankoop, lease of huur vanaf 1 januari 2031 67,5%

Valsspelen met ice ook natuurlijk.
Tegen 2026 wil minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dat álle nieuwe bedrijfswagens broeikasgasvrij zijn. Het plan? De fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens met een CO2-uitstoot sterk reduceren met als doel om deze uiteindelijk te beperken tot 0%.

Maw. Maak waardeloos wat goed is en promoot wat slecht is.
En de particulieren tellen niet mee?

Natuurlijk zijn ICE al altijd slecht geweest en gaan nu ook waardeloos worden.

Citaat:
Valsspelen met ice ook natuurlijk.
Daar zijn de ICEs de allerbeste is. En ook de mensen bedriegen.

Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/184422/r...ugkrijgen.html

Rechter lijkt te vonnissen dat eigenaren sjoemeldiesels 3000 euro terugkrijgen

Het lijkt erop dat de rechtbank Amsterdam woensdagmiddag zal vonnissen dat bezitters met een sjoemeldieselauto van het Volkswagen-concern recht hebben op een compensatie van 3000 euro. Daarover verscheen kort een inmiddels verwijderd bericht op de website van de rechtbank.
Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/184216/e...blue-tech.html

EU legt BMW en Volkswagen miljoenenboete op wegens afspraken AdBlue-tech

De Europese Commissie heeft autofabrikanten Volkswagen en BMW een boete opgelegd van 875 miljoen euro. De bedrijven zouden volgens de Europese Commissie technische afspraken hebben gemaakt rond het gebruik van een milieuvriendelijke technologie om elkaar niet te beconcurreren.

Volgens Europees Commissaris voor Concurrentie, Margrethe Vestager, hadden zowel Daimler, BMW als Volkswagen een technologie in handen om de schadelijke uitstoot bij dieselwagens te verminderen. Ze verwijst daarmee naar de AdBlue-vloeistof waarmee stikstofoxiden uit de uitlaatgassen van dieselwagens kan worden gefilterd.

"Deze bedrijven bezaten de technologie om de uitstoot van schadelijke stoffen nog verder af te bouwen dan wettelijk werd vereist door de Europese Commissie. Maar ze vermeden onderlinge concurrentie door afspraken met elkaar en dus werd het volledige potentieel van deze technologie niet gebruikt,” aldus Vestager in een persbericht.

Volkswagen denkt naar verluidt nog na of het in beroep gaat tegen de uitspraak van de Europese Commissie. "De Commissie begeeft zich op een nieuw juridisch terrein omdat het een technische samenwerking tussen bedrijven voor het eerst als concurrentievervalsend is gaan beschouwen", klinkt het.

Volkswagen moet 502,4 miljoen euro betalen en BMW 372,8 miljoen euro. Daimler ontspringt de dans omdat de autofabrikant de Europese Commissie had ingelicht over de samenwerking.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2022 om 16:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 16:42   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ice fabrikanten veroordeeld wegens gesjoemel....

Wat dan te zeggen over EV fabrikanten?

Polestar.
Rijbereik voorzien 430 km
Werkelijkheid 268 km

Cupra 420 km voorzien
Werkelijkheid 226 km

Tesla Y
Voorzien 507 km
Werkelijkheid 304 km

Enz.
Is dat niet sjoemelen?
De gascentrales draaien overuren voor hun.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-rijdt-deel-2/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 16:45   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

En vanaf 2025 beginnen hun taksen te lopen.
EV met 250 tot 450 pk...dat zal een bom duiten kosten want de pk regeling blijft standhouden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 18:35   #40
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En vanaf 2025 beginnen hun taksen te lopen.
EV met 250 tot 450 pk...dat zal een bom duiten kosten want de pk regeling blijft standhouden.
Vind dat ook eigenaardig. We willen wat doen aan milieu en klimaat maar die EV zijn raketten op wielen. Je gaat mij toch niet vertellen dat zo een EV met 400 pk niet meer verbruikt dan een EV met 100 pk moest die al bestaan.

Trouwens terwijl we toch bezig zijn....je mag overal nog amper 30 50 of 100 rijden en het aantal trajectcontroles neemt dag na dag toe.

Ze maken de mensen wat wijs

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 maart 2022 om 18:36.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be