Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2022, 19:17   #21
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Alles in een keer oplossen, gaat zeker niet.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij vroeg de draadstarter niet naar een oplossing. Laat staan naar een oplossing voor alles. Laat zeker staan naar een oplossing voor alles in één keer.

Waar het hier in deze draad om gaat, is de vraag of de verontwaardiging over Putin niet nogal selectief is.

Misschien kunnen we ook eens de hand in eigen boezem steken, en kijken naar de vele voorbeelden in het recente verleden waar wij in NATO verband - of individuele NATO partners - zonder goede reden militair zijn tussenbeide gekomen in soevereine landen, teneinde het plaatselijk regime proberen omver te werpen, met gevolgen die voor de bevolking in die betrokken landen desastreus waren.

En misschien kan die denkoefening ons helpen om de overdreven retoriek tegen alles wat Russisch is wat te dimmen.

Indien die denkoefening ook op internationaal diplomatiek niveau gevoerd wordt, kan dit misschien helpen om een nucleaire escalatie te vermijden.
vanderzapig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2022, 20:05   #22
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De oorlog in Irak zorgde voor 1 miljoen doden en 3 miljoen wezen, wat de oorzaak ook mag wezen, zoiets is niet te rechtvaardigen.
Ik heb het over de eerste golf oorlog met vader Bush.
Oud 28 februari 2022, 20:50   #23
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Niemand zegt dat dat geen probleem is.
Ik was ook zeer hard tegen de amerikaanse invasie in Irak in 2003, al was er aan Saddam weinig verloren. Vermoedelijk zijn daar nog sporen op dit forum van te vinden van vrij bitse discussies indertijd met GW Bush-fanaat Antoon die volledig achter die invasie stond.

Maar een complexe situatie of conflict herleiden tot iets zwart/wit is nogal simplistisch.
Is dat nu niet exact wat onze media en politiek doet?

Putin is de duivel en alles en iedereen daar niet mee akkoord is wordt nog maar eens gecensureerd. Het begint bij RT op YT en eindigt met iedereen die maar iets durft te zeggen op FB.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2022, 20:54   #24
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
whataboutisme

precies terug in de kleuterklas
Dat is nochtans de basis van onze democratie en rechtstaat, iedereen op dezelfde manier behandelen en eventueel straffen. Dat iemand sterker, rijker en meer vriendjes heeft zou geen groot verschil mogen maken, in theorie dan toch.
Oud 28 februari 2022, 21:08   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk een stuk dichter bij huis, maar het Westen mag zich wel ongestraft moeien in conflicten, landen veroveren en bombarderen.

Dus ja, eerlijke vraag.
Wat is nu het verschil met Libië, Irak, Syrië, Afghanistan, Yemen, Servië, … ?
De bodycount.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2022, 21:16   #26
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
De interventie in Irak , toen het Koeweit was binnengevallen, en Afghanistan, na 9/11 , vind ik wel gerechtvaardigd.
De andere kunnen evtl bediscussieerd worden.
Soit ,mijn mening.
In Syrië werd er pas "ingegrepen" toen IS 50.000 Jezidi's had omsingelt in het Sinjargebergte https://nl.wikipedia.org/wiki/Massamoorden_in_Sinjar. Daarna werd de strijd tegen IS verdergezet, het lijkt mij dat het ingrijpen in Syrië het meest gerechtvaardigd was van alle hierboven opgenoemde voorbeelden van Amerikaanse (NAVO) oorlogen.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2022, 22:18   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk een stuk dichter bij huis, maar het Westen mag zich wel ongestraft moeien in conflicten, landen veroveren en bombarderen.

Dus ja, eerlijke vraag.
Rusland mag dat ook ongestraft doen. Die krijgen achteraf wel hun deel van wat de wapenindustrie nu gaat fabriceren om te gaan opstellen aan de grenzen.

Miljarden euro's gaan er nu naar defensie gaan.

Dank U Poetin.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 00:25   #28
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:

Dus ja, eerlijke vraag.
Het grootste verschil is de reactie van de media, die mijns inziens compleet partijdig zijn. We hoorden nooit kritiek op de imperialistische oorlogen van de USA. Maar nu het een geopolitieke tegenstander is..

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 1 maart 2022 om 00:27.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 00:33   #29
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Het grootste verschil is de reactie van de media, die mijns inziens compleet partijdig zijn. We hoorden nooit kritiek op de imperialistische oorlogen van de USA.

Grappig, ik hoorde talloze kritieken op die oorlogen, die overigens niet echt imperialistisch waren in tegenstelling tot de illegale invasie van Oekraiene, een puur imperialistische gril van de BotoxSmurf die hij helemaal zelf genomen heeft en waar hij en zijn kleptoclub een jaar over gelogen heeft, zelfs publiek tegenover de hoogste diplomaten en presidenten.

Dat zijn geen manieren. Putin speelt niet meer mee, wat er verder ook gebeurt.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 00:36   #30
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Talking 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Maar een ander land, verder weg vol met negers en Arabieren is geen probleem?

Het probleem Oekraïne loopt ook al 30 jaar sinds het einde van de Sovjets. De ene keer is het te lang geleden en dan weer te lang geleden.

Ja joh, ik geef jou gelijk, die gasten uit afrika en MENA landen zijn profiteurs, gelukszoekers, en NIET BLANK, NIET Arisch, geen Europese Broedervolkeren, gekleurde AFro rassen ok, niet raszuiver.

Maar wij mensen zijn allemaal soortgericht, ook Hindoestanen die ik kende zijn puur Pro Surikoelie RAS, en neuken alleen met hun eigen soort, dus ik wil eerlijk zijn ok.

Oekraine heeft toch opvallend veel RASzuivere, Blanke Ariers, als ik die foto's bekijk en video beelden, had ik niet verwacht.

--------------------
MIaauw Hoofdstraat;9907131]

Probleem is nou juist:

waarom helpen de schatrijke Arabische en Afrikaanse landen hun zwarte RAS genoten niet zelf??

ZWARTEN helpen nooit een andere LAGER geplaatste, hulpbehoevende zwartje in nood ok, heb ik zelf ondervonden nu in harde praktijk. Juist hierom ben ik nu meer Pro White Race geworden afgelopen tien jaar.

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 00:37   #31
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht

Grappig, ik hoorde talloze kritieken op die oorlogen, die overigens niet echt imperialistisch waren in tegenstelling tot de illegale invasie van Oekraiene, een puur imperialistische gril van de BotoxSmurf die hij helemaal zelf genomen heeft en waar hij en zijn kleptoclub een jaar over gelogen heeft, zelfs publiek tegenover de hoogste diplomaten en presidenten.
Inderdaad, er was zeker wel kritiek. Ik was ook tegen de inval in Irak destijds en ik stond daar allesbehalve alleen in. Men laat hier uitschijnen dat onze publieke opinie totaal zwart-wit denkt maar dat is helemaal het geval niet geweest in die conflicten.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 02:11   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Ik wist niet dat Syriërs, Libiërs, Afghanen, Irakezen... ook "Amerikaanse broedervolkeren" waren.

De Rus als iemand die tegen zijn eigen broer zegt "ik zie je graag" om hem onmiddellijk daarna flink af te ranselen. Dit moet Russische humor zijn. Onbegrijpelijk voor mij, maar misschien zien de Wit-Russen daar iets grappig van in. De Oekraïners blijkbaar niet echt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 06:36   #33
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik wist niet dat Syriërs, Libiërs, Afghanen, Irakezen... ook "Amerikaanse broedervolkeren" waren.

De Rus als iemand die tegen zijn eigen broer zegt "ik zie je graag" om hem onmiddellijk daarna flink af te ranselen. Dit moet Russische humor zijn. Onbegrijpelijk voor mij, maar misschien zien de Wit-Russen daar iets grappig van in. De Oekraïners blijkbaar niet echt.
Aha, de Russen zijn slecht omdat Oekraïners blanken en een broedervolk zijn, genoteerd.
Oud 1 maart 2022, 06:50   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha, de Russen zijn slecht omdat Oekraïners blanken en een broedervolk zijn, genoteerd.
U mag uw eigen verzinsels altijd noteren, maar dan moet u dat wel beseffen.
Oud 1 maart 2022, 07:45   #35
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
In Syrië werd er pas "ingegrepen" toen IS 50.000 Jezidi's had omsingelt in het Sinjargebergte https://nl.wikipedia.org/wiki/Massamoorden_in_Sinjar. Daarna werd de strijd tegen IS verdergezet, het lijkt mij dat het ingrijpen in Syrië het meest gerechtvaardigd was van alle hierboven opgenoemde voorbeelden van Amerikaanse (NAVO) oorlogen.
Na Afghanistan, Irak (1e golfoorlog) is Syrië idd een perfekt accepteerbare interventie vh Westen, met dien verstande dat ik het niet heb over het steunen en bewapenen vd rebellen tegen Assad, maar wel nadien bij de successen van IS door low-profile interventie van Amerikanen (Trump trouwens) en door high - profile interventie van Russen tegen rebellen en IS.
Libië bvb is een vb van interventie van vnl Fransen en Britten, Europeanen dus.
Europeanen zijn dus geen haar beter dan de Amerikanen.
Oud 1 maart 2022, 08:02   #36
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Een Syriër zei me dit weekend "als het bij ons was mocht alles vernietigd worden, met duizenden burgerslachtoffers, maar was er van dergelijke sancties door de EU geen sprake. Nu het kort bij de EU is halen ze alles uit de kast"

Laatst gewijzigd door Skobelev : 1 maart 2022 om 08:02.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 08:05   #37
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Na Afghanistan, Irak (1e golfoorlog) is Syrië idd een perfekt accepteerbare interventie vh Westen, met dien verstande dat ik het niet heb over het steunen en bewapenen vd rebellen tegen Assad, maar wel nadien bij de successen van IS door low-profile interventie van Amerikanen (Trump trouwens) en door high - profile interventie van Russen tegen rebellen en IS.
Libië bvb is een vb van interventie van vnl Fransen en Britten, Europeanen dus.
Europeanen zijn dus geen haar beter dan de Amerikanen.
Wij hebben inderdaad niet het beste voorbeeld gegeven de laatste drie decennia. Na de val van de Soviet-Unie zette het Westen met de Eerste Golfoorlog, die in wezen een oorlog om olie was, al de eerste valse noot. Waarom zouden anderen dan heiliger dan de paus zijn? Voor de goede orde: ik steun de Russische inval absoluut niet en ze is op geen enkele manier te verantwoorden.
Ik vind wel dat onze steun aan de rebellen tegen Assad niet genegeerd kan worden. Het gevolg van die steun is net de opgang van IS en daarmee ook de tragedie van de Yezidi's.
Na de Volkerenbond en de Verenigde Naties moet er misschien een opvolger komen zonder vetorecht voor enkele geprivilegieerden. Laat Oekraïne het laatste land zijn dat zulk onrecht moet ondergaan.
Oud 1 maart 2022, 08:47   #38
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Wij hebben inderdaad niet het beste voorbeeld gegeven de laatste drie decennia. Na de val van de Soviet-Unie zette het Westen met de Eerste Golfoorlog, die in wezen een oorlog om olie was, al de eerste valse noot.
Olie speelde mss een rol, maar hoe dan ook Irak was Koeweit binnengevallen om het te annexeren (en om hun schulden te kunnen afbetalen wgs de oorlog met Iran). Trouwens, ook Rusland en ... Turkije maakten geen bezwaren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik vind wel dat onze steun aan de rebellen tegen Assad niet genegeerd kan worden. Het gevolg van die steun is net de opgang van IS en daarmee ook de tragedie van de Yezidi's.
Daar ben ik het mee eens. Maar veel meer dan rebellen bewapenen hebben de Amerikanen niet gedaan, Fransen en Britten wilden een meer actieve rol vd Amerikanen.
Die rol zijn de Amerikanen beginnen spelen onder Obama, trouwens.

Laatst gewijzigd door stab : 1 maart 2022 om 08:48.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2022, 09:16   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Een Syriër zei me dit weekend "als het bij ons was mocht alles vernietigd worden, met duizenden burgerslachtoffers, maar was er van dergelijke sancties door de EU geen sprake. Nu het kort bij de EU is halen ze alles uit de kast"
U hebt overduidelijk niet met een Syriër gesproken, want er werden wel allerlei sancties afgekondigd tegen Syrië. Gelijkaardige als tegen Rusland. Bijvoorbeeld bevriezen van tegoeden, inreisverboden, stopzetting handelsbetrekkingen... Daarnaast was de grootste verwoester in die gebieden IS, die je op dat vlak niet zomaar te pakken kreeg.
Oud 1 maart 2022, 09:24   #40
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Allez Skobbe:
GIJ en een Syriër? Spreken over lompe Engelse mosselkarren, ofwa?
"Lav yor U-mor, man"

Skuus, he: kontni laten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be