Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2022, 12:56   #81
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En hoeveel rijden er nog?
Ik heb er ééntje en verder liefst zo weinig mogelijk. Minder kans op leveringsproblemen voor LPG en speculanten blijven bij die brandstof weg.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 13:01   #82
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zijn de verkiezingen on topic?
Als antwoord op uw stelling wel. Daar was nog een link te vinden.
Of de azijn in uitverkoop is heeft er totaal niets mee te maken.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 13:04   #83
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik ben helemaal geen fan van LPG om misverstanden te voorkomen.
Ik ben uitermate fan van LPG wagens.
Telkens (op korte tijd) voltanken met de glimlach.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 13:14   #84
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als antwoord op uw stelling wel.
Uiteraard helemaal niet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 13:23   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik ben uitermate fan van LPG wagens.
Telkens (op korte tijd) voltanken met de glimlach.
LPG is het meeste opgeslagen, +58,1% tov 1 jaar geleden.
Benzine is 31,5% opgeslagen tov 1 jaar geleden.

https://carbu.com/belgie/index.php/officieleprijs

Het verbranden van LPG is trouwens gezondheidsschadelijker dan benzine.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 18:35   #86
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het verbranden van LPG is trouwens gezondheidsschadelijker dan benzine.
Toch niet waar zeker? Een tabelletje van natuur en milieu ..
X-as van nul naar getal 350 ... verder niks .... kunnen mogelijk boterkoeken zijn.
Zelfs jij kan dat toch niet serieus nemen, of toch?

Nu wordt het even plezierig. Ik zie daar bio-CNG tussen staan / uit afval ...
Klimaatschade gereduceerd met 75% t.o.v. 'verse' CNG.

Mensen die verder rijden met wagens opgebouwd uit afval zouden dus ook de impact op het milieu moeten gereduceerd zien met 75% t.o.v. een nieuwe vergelijkbare wagen. Toch?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 19:31   #87
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idem ADAC, en dat zijn de grootste in Europa.
(...)
Voor mij geen slecht woord over de ADAC. Integendeel: goede ervaring.

Jaren geleden ooit in panne gestaan in de buurt van Stuttgart op een tankstation langs de autoweg. Ik was aangesloten bij Touring, natuurlijk toen in die tijd enkel in België.

Gaan informeren in het tankstation wat ik kon doen en die kerel zei: "bel gewoon de ADAC, die zullen je wel helpen." Dus de ADAC gebeld en enige tijd later kwam er een servicewagen langs. Ik legde uit: probleem met de auto, wel aangesloten bij Touring in België. En die mens zei me: "geen probleem, ik zal eens kijken." Bleek dat de ventilator losgekomen was van zijn as en dat gaf een hoop geratel. Hij heeft die ventilator verwijderd en me uitgelegd dat ik zonder ventilator probleemloos kon rijden zolang ik maar niet te lang in een file terechtkwam. We zijn probleemloos thuis geraakt.
Maw: prima service van die mannen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 22:21   #88
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als je je verplaatst met de bus of de trein, dan rij je op kosten van de belastingbetaler. De kosten voor de belastingbetaler liggen vele malen hoger dan wat de gebruikers ervoor betalen. Netto een kost.

Als je je verplaatst met de auto, ook al is dat een bedrijfswagen, dan haalt de overheid daar netto inkomsten uit.
Bussen en treinen afschaffen en iedere werknemer een bedrijfswagen. Tweemaal langs de kassa.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 maart 2022 om 22:25.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2022, 22:53   #89
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als je je verplaatst met de bus of de trein, dan rij je op kosten van de belastingbetaler.
Dat willen wij niet. Dus rijden we met de wagen. Goedkoper ook.
En als je de gewonnen tijd ten gelde kan maken verdien je er zelfs nog aan.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 08:57   #90
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Het systeem om de maximum prijzen te bepalen werkt in feit niet bij deze prijsstijgingen. Pomphouders zouden aan maximumprijs met verlies aan de klanten moeten verkopen. De prijs aan de pomp zou hoger moeten zijn momenteel.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 09:00   #91
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.790
Standaard

Wie is hier nu de sjlemiel?
https://gocar.be/nl/autonieuws/actua...go_daily_nl_v2
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 09:34   #92
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Meneer de automobilist.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 09:44   #93
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Meneer de automobilist.
Waarom?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 09:52   #94
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Waarom?
De pomphouder is de pineut.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 10:12   #95
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De pomphouder is de pineut.
Hier? Wellicht.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 10:35   #96
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Rode mazout zit in de lift op de weg, en gelijk hebben ze.

Laatst gewijzigd door Deo : 10 maart 2022 om 10:35.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 11:29   #97
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Ik was CNG vergeten. In Belgie heeft CNG op enkele jaren zelfs LPG ingehaald in het wagenpark, maar beide aantallen zijn echt verwaarloosbaar klein. LPG, ooit 2% wagenpark op zijn piek, sterft uit en heeft nog maar 0,24% wagenpark. CNG heeft 0,3% van het wagenpark maar zal ook niet meer oplopen. (bron Febiac)

Die CNG prijs is natuurlijk ontploft door de oorlog.
De CNG-rijders voelen zich het meeste in de steek gelaten. De meeste rijden dan op hun zeer kleine benzinetank en tanken dan elke 150 tot 200 km.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220309_96276184

Wie op CNG rijdt, betaalt zich dubbel zo blauw aan de pomp

Hasselt/Houthalen-Helchteren - Wie vandaag met een auto op CNG rijdt, heeft dubbel zoveel pech als diesel- en benzinerijders. Voor de meer ecologische brandstof betaal je nu liefst 4,85 euro/kg. “Ik word gestraft omdat ik de moeite doe om met een minder vervuilende wagen te rijden.”

Een CNG-wagen staat synoniem voor een milieuvriendelijkere auto dan een benzine- of dieselwagen. De lage verbruikskosten voor Compressed Natural Gas – onder hoge druk samengeperst gas – is samen met het ecologische aspect vaak het doorslaggevende argument voor kandidaat-kopers. Tot voor enkele jaren schipperde de prijs tussen 0,80 en 1 euro per kilogram. Maar eind vorig jaar stond de teller al op 1,70 euro. En woensdag was dat maar liefst 4,85 euro. De CNG-rijders lijken uit te groeien tot een van de grootste slachtoffers van de exploderende energieprijzen.

Hopen op prijsstabilisatie

“De CNG-prijzen volgen de internationale marktprijzen van aardgas”, duidt Maarten Van Houdenhove van DATS24, een onderdeel van de Colruyt Group en zowat de grootste CNG-verdeler van België. “Jarenlang zijn de aardgasprijzen stabiel geweest, maar nu heb je naast de onstabiele situatie in Oekraïne nog andere factoren. Er waren al de lage gasvoorraden in Europa. Tel daarbij een stijging van de vraag door het aantrekken van de economie na de coronacrisis. Een jaar geleden schommelden de prijzen nog rond de 20 euro/MWh, maandag was dat liefst 345 euro/MWh.”

Maar ook al heeft hij geen kristallen bol, Van Houdenhove houdt de moed erin. “De situatie gaat zich stabiliseren. Alleen kunnen wij er geen termijn op plakken. De prijs voor diesel bedraagt nu 2,08 euro per liter. CNG is qua verbruik voordeliger als de prijs circa 2,1 tot 2,2 euro per kilogram bedraagt.”

Ook benzinetank

Een geluk voor CNG-auto’s is dat ze ook over een benzinetank beschikken. Alleen bedraagt die vaak nog geen tien liter. Lommelaar Ronny Cuypers maakt intussen de rekening voor zijn Volkswagen Golf. “Op dit moment ben ik 80 euro kwijt, toen ik hem kocht was dat nog zo’n 16 euro voor een volle tank”, zegt hij. “Ik was er in het begin zo tevreden van dat ik mijn zoon en dochter ook overtuigd heb om een CNG-wagen te kopen. Maar nu kan ik niet anders dan op benzine rijden. Alleen rijd ik dan van pompstation tot pompstation: ik geraak zo’n 150 tot 200 km ver.” Cuypers voelt zich in de steek gelaten. “De overheid laat CNG-rijders vallen als een baksteen. Ik heb moeite gedaan om een minder vervuilende auto te kopen en krijg nu de rekening gepresenteerd. Mijn auto verkopen? Dat heeft geen zin. Wie wil hem hebben? Op benzine rijden is de enige optie.

Biogas

Houthalenaar Luciano Ferro (72) is ondanks de prijsstijging een tevreden CNG-rijder. “In januari betaalde ik 17 euro voor een volle tank, goed voor zo’n 320 km. Op 5 maart was dat net geen 50 euro en nu moet dat ruim 75 euro zijn. Ik heb mijn Skoda Octavio nu al vier jaar en heb zo’n 65.000 km gereden. Daar heb ik toch al redelijk wat winst mee geboekt. Er moeten al veel kilometers bijkomen om dat om te buigen, wat niet eenvoudig zal zijn omdat ik de voorbije jaren vaak naar Italië reed. Ik zou kunnen overschakelen op benzine, maar ik ben een groene jongen en zie dat niet zitten. Het is verschieten, maar het is zo.”

Kunnen CNG-rijders dan geen grotere benzinetank in de auto laten installeren? “Dat is onmogelijk op het vlak van homologatie en kosten”, weet Joost Kaesemans van Touring. Hij ziet geen grote toekomst meer voor CNG: “De autosector is consumenten naar elektrisch rijden aan het leiden. De CNG-technologie gaat niet veel kans meer krijgen.” Maarten Van Houdenhove van DATS24 ziet uiteraard wel nog kansen: “In deze situatie is het meer dan ooit een waardevolle optie om versneld om te schakelen naar bio-CNG, met lokale productie op basis van mestoverschotten, slib en etensresten. Dat maakt ons minder afhankelijk van buitenlands gas.”

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2022 om 11:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 11:35   #98
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Rode mazout zit in de lift op de weg, en gelijk hebben ze.
Nog meer kassa kassa voor de staat. En nu zal de Douane nog meer jagen dan enkele jaren geleden. De boetes zullen nog hoger zijn, minstens 500 € . Bij recidive wslk tot 5000 euro. En de douane hoopt dan dat ze u alweer kunnen betrappen, met nummerplaatherkenning en al eenmaal betrapt zit je in de databank. Kadjing. Het extra-materiaal is heel snel terugbetaald, ook het labo.

2018:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11...n%20500%20euro

Douane jaagt met ANPR-camera’s en nieuw labo op rode diesel

De douane betrapt opvallend meer bestuurders met rode diesel in hun tank. Door de hoge dieselprijs blijken steeds meer mensen goedkope stookolie te tanken. Tegelijk zet de douane ook nieuwe middelen in bij controles: een nieuw labo en slimme ANPR-camera’s om recidivisten extra te controleren. En dat lijkt te lonen.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2022 om 11:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 11:38   #99
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.257
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik fiets nog net iets meer nu.

en de accu laden doe ik lekker op't werk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2022, 11:41   #100
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik fiets nog net iets meer nu.

en de accu laden doe ik lekker op't werk.
Hopelijk hebben enkele forummers daar niets tegen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be