Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2022, 15:18   #81
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik kan alweer maar zien dat u op de boodschapper schiet.
Niets houdt u tegen om in plaats van op mij te schieten een lange lijst van maatregelen die de Vlaamse N-VA regering heeft getroffen om de dagdagelijkse energiefactuur van de Vlaamse werkende burger te verlagen.

Als u er mij één (1) kunt geven op dit moment, dan stop ik met oppositie voeren tegen de N-VA

En wat ik met dit bericht wil bereiken ? Het enorme verschil aanduiden tussen de federale goede Vivaldi regering die wel iets doet om de energiefactuur van de burger te verlagen en de slechte Vlaamse rechtse regering waarin de grootste rechtse partij niet verder komt dan wat steekvlam uitspraken en niets doet om in de huidige dagdagelijkse praktijk de energiefactuur te verlagen.
Ben blij dat het getrol gaat stoppen.

Vlaamse trendbreuk
Vlaanderen heeft een belangrijke trendbreuk gerealiseerd, die de elektriciteitsfactuur ontlast. Demir hierover: “De steunhoogte voor hernieuwbare energie werd afgebouwd, nieuw beleid zoals de nieuwe premie voor kleine installaties met zonnepanelen wordt niet via de factuur gefinancierd en de kosten voor openbare verlichting verdwijnen vanaf 1 januari 2022 uit de factuur. Ook de retroactieve investeringspremie voor eigenaren van zonnepanelen na het arrest van het Grondwettelijk Hof over de terugdraaiende teller wordt niet via de elektriciteitsfactuur gefinancierd. Dit alles doen we zodat de Vlaamse componenten van de energiefactuur niet zouden toenemen en ons tientallen jaren blijven achtervolgen op hoog niveau, zoals de 20 miljard euro groenestroomcertificaten die we op dit moment nog steeds afbetalen tot 2030.”
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 15:20   #82
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan alweer maar zien dat u op de boodschapper schiet.
Niets houdt u tegen om in plaats van op mij te schieten een lange lijst van maatregelen die de Vlaamse N-VA regering heeft getroffen om de dagdagelijkse energiefactuur van de Vlaamse werkende burger te verlagen.

Als u er mij één (1) kunt geven op dit moment, dan stop ik met oppositie voeren tegen de N-VA

En wat ik met dit bericht wil bereiken ? Het enorme verschil aanduiden tussen de federale goede Vivaldi regering die wel iets doet om de energiefactuur van de burger te verlagen en de slechte Vlaamse rechtse regering waarin de grootste rechtse partij niet verder komt dan wat steekvlam uitspraken en niets doet om in de huidige dagdagelijkse praktijk de energiefactuur te verlagen.

Ben blij dat het getrol zal stoppen.
Federale ondersteuning
Hoewel het federale regeerakkoord hoopvol was, is Demir bezorgd dat de federale onderdelen nog meer de pan uit zullen rijzen. “Ik zie dat het bedrag voor de federale offshore jaar na jaar blijft stijgen: een gezin betaalde in 2008 slechts 1 euro per jaar, in 2021 zal dit gestegen zijn tot 49 euro per jaar. Ik zie ook dat de kosten van de federale ondersteuning voor de gascentrales, mogelijk enkele honderden miljoenen euro’s, volgens de huidige wetteksten volledig doorgerekend zullen worden aan alle verbruikers. Ik herhaal mijn oproep aan de federale regering om het Vlaamse voorbeeld te volgen en zo weinig mogelijk kosten in de energiefactuur door te rekenen.”
Oud 15 maart 2022, 15:24   #83
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Wat een gedaas.’.hoeveel brengt het mij nu op ?
De onzin die u post is een jaar oud en heeft geen enkele relevantie met de huidige hoge energiefactuur van de werkende burger.

De federale onderdelen zijn vandaag met enkele percenten gezakt.
De vlaamse niet
De rest is gedaas voor het decorum.

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 15 maart 2022 om 15:29.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 15:58   #84
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wat doet Vivaldi dan eigenlijk? BTW verlagen op gas in de zomer. Ik weet niet hoeveel mensen hun verwarming aanzetten in de zomer, maar veel zullen het er toch niet zijn.

Wat doen ze nog? De accijnsverhoging op benzine en diesel deels teruggeven en dan zeggen dat dit geld kost.

Soit, als jullie blij zijn met een dode mus, mij niet gelaten.
Het gasverbruik wordt 1 keer per jaar gemeten (toch bij de niet-digitale meters), en dan volgens standaard profiel verdeeld over de maanden. Aangezien uiteraard het gasverbruik meestal veel hoger is in de winter, zegt dat profiel dat de maanden april-september goed zijn voor 16.9 % van het jaarverbruik.

Concreet: wie een jaarfactuur van 4000 euro excl btw heeft, betaalt nu 6% op 676 euro, en 21% op de rest. Wat in totaal een factuur van 4738.6 euro oplevert, een besparing van 101 euro.

Niet niets, maar een stookolieverbruiker krijgt een cheque van 200 euro. Wat overigens zelf al problematisch zou kunnen worden, want ik denk niet dat er ergens een lijst van stookolueverbruikers is...

Opmerking: meeste gasverbruikers wonen in Vlaanderen, Wallonië verbruikt meer stookolie...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 16:00   #85
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Citaat:
Citaat:
Wat heeft de Vlaamse regering beslist?

De premies voor verbouwingen worden opgetrokken. Vanaf 1 juli wordt de renovatiepremies van Vlaanderen en Fluvius/VEKA samengebracht in één MijnVerbouw-premie. Gezinnen die jaarlijks bruto tussen 46.170 en 65.960 euro verdienen, krijgen daarin tot 35 procent van hun renovatiekosten terugbetaald (met een maximum van 17.500 euro). Gezinnen met een laag inkomen (minder dan 46.170 euro bruto per jaar) krijgen de helft terug (maximaal 25.000 euro). Volgens bevoegd minister Zuhal Demir (N-VA) gaat het samen om 61 procent van de bevolking. Vlaanderen betaalt de premie uit na de voltooiing en de facturatie van de werken.

Voor mensen die de middelen niet hebben om meteen een groot renovatiebudget op te hoesten, komt er een 'MijnVerbouw-lening' waarbij gezinnen per wooneenheid maximaal 50.000 euro kunnen lenen met een maximale looptijd van 25 jaar.

Ook de premies voor warmtepompen gaan vanaf juli omhoog. De premie voor een hybride warmtepomp gaat naar 2.000 euro en die voor een lucht-waterwarmtepomp naar 3.000 euro. Voor de laagste inkomens ligt de premie nog iets hoger.

Voor zonnepanelen zou de steun van maximaal 1.500 euro normaal gezien op 1 juni aflopen, maar de regering heeft beslist dat te verlengen tot het einde van het jaar.

Voorts trekt Vlaanderen de ambities voor hernieuwbare energie op. De regering wil de doelstelling van 108 MW windenergie per jaar optrekken naar 150 MW in 2022 en 2023. Wat zonne-energie betreft, krikt de regering de ambitie op van 300 MW extra per jaar naar 450 MW in dit en volgend jaar.
Een verademing... Iemand die een inhoudelijk antwoord geeft !

Dit zijn inderdaad Vlaamse bevoegdheden.
A priori goede maatregelen, al is de eerder al geformuleerde kritiek dat het verplicht samen uit te voeren pakket van investeringen financieel niet altijd haalbaar is voor jonge mensen die net een huis kochten. Buitenisolatie + verwarming + overal dubbel glas is géén klein budget.

Maar... in welke mate komt dit tegemoet aan de burger die NU botst op exploderende energie facturen ? De subsidie krijgt hij pas na beëindiging van het hele restauratieproject en na controle. Zeg dus maar : binnen een jaar of 2.

Warmtepompen subsidiëren ? Wat gaat die 2 tot 3.000 euro verschil maken op een installatie die snel 25.000 euro kost ? De verplichte warmtepomp gaat er net voor zorgen dat modale gezinnen gewoon géén huis meer gaan kunnen kopen. Dat is budgettair zeker 5 keer duurder dan een installatie op gas.

Subsidie verderzetten voor zonnepanelen : goede maatregel !
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 16:05   #86
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een verademing... Iemand van rechtse signagtuur die een inhoudelijk antwoord geeft !
Sorry voor het rode persoonlijke bijvoegsel.
Het is de uitzondering die de regel van rechtse inhoudsloosheid bevestigd
voor de rest ook 2!

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 15 maart 2022 om 16:07.
Oud 15 maart 2022, 17:05   #87
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een gedaas.’.hoeveel brengt het mij nu op ?
De onzin die u post is een jaar oud en heeft geen enkele relevantie met de huidige hoge energiefactuur van de werkende burger.

De federale onderdelen zijn vandaag met enkele percenten gezakt.
De vlaamse niet
De rest is gedaas voor het decorum.
Wat is het nu Godverdomme? Stop met uw getrol.
U vraagt, ik geef het u op een briefke en nog is het niet goed.
Oud 15 maart 2022, 17:11   #88
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat is het nu Godverdomme? Stop met uw getrol.
U vraagt, ik geef het u op een briefke en nog is het niet goed.
Wat uitleg van een jaar geleden is niet relevant in de huidige discussie over het onmiddellijk verlagen van de huidige energiefactuur van de werkende burger.
Mijn excuses, maar dat is zo.
Ik heb dus niets op een briefke gekregen dat enige verandering in de stand van zaken omtrent deze discussie zou kunnen brengen.

Ook na het lezen van uw link blijft de toestand zoals het is.
Vivaldi verlaagt de dagdagelijkse energiefactuur van de werkende burger zo goed als onmiddellijk.
Van de Vlaamse regering hebben we op dat vlak niets gehoord !

Oud 15 maart 2022, 17:17   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het al jaren hé
Elke vier of vijf jaar is die verkiezingsavond de meest dolkomische van die periode.
Kronkelaars die zwaar verliezen zien uitleggen dat ze eigenlijk gewonnen zijn...bestaat er iets meer lachwekkend?
Lachwekkend is zeggen dat de geletrui winnaar van de Ronde van Frankrijk dit jaar slechts 1 minuut voorsprong had op nr. 2, en dus "verloor".
Want vorig jaar was hij ook geletrui winnaar en had hij 2 minuten voorsprong op de tweede in het klassement.

Winnaar is winnaar.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 17:18   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets is wel heel weinig om over content te zijn hé ?
Je laat de link weg uit mijn post die jij quoot.
Onvolledig quoten om iets vervalst voor te stellen, hoe noemen we dat?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 15 maart 2022, 17:20   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Er is geen enkele maatregel binnen de bevoegdheid van de Vlaamse regering die de factuur met meer dan een paar % kan doen dalen.

Het overgrote deel zijn immers geen Gewestelijke heffingen.
2
En alle maatregelen van de vorige jaren (die ingrepen vb. in de bestuursstructuren met al die gemeenteraadsleden die zitpenningen opstrijken ...), worden handig verzwegen.

Sommige anti-flaminganten zouden zelfs durven zeggen dat de federale regering zeer veel goeds doet in het domein van onderwijs, bijvoorbeeld ...

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 maart 2022 om 17:22.
Oud 15 maart 2022, 17:22   #92
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
...

Vivaldi werkt onder druk v.d. media & de industrie.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 17:22   #93
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Lachwekkend is zeggen dat de geletrui winnaar van de Ronde van Frankrijk dit jaar slechts 1 minuut voorsprong had op nr. 2, en dus "verloor".
Want vorig jaar was hij ook geletrui winnaar en had hij 2 minuten voorsprong op de tweede in het klassement.

Winnaar is winnaar.
Volledig off topic
Maar een dreun van -8 als een overwinning willen verkopen...ik wens u veel succes.
Voor mij is dat een zwaar electoraal verlies.

Oud 15 maart 2022, 17:22   #94
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Je laat de link weg uit mijn post die jij quoot.
Onvolledig quoten om iets vervalst voor te stellen, hoe noemen we dat?
De kern van de zaak was perfect duidelijk.

Oud 15 maart 2022, 17:23   #95
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat uitleg van een jaar geleden is niet relevant in de huidige discussie over het onmiddellijk verlagen van de huidige energiefactuur van de werkende burger.
Mijn excuses, maar dat is zo.
Ik heb dus niets op een briefke gekregen dat enige verandering in de stand van zaken omtrent deze discussie zou kunnen brengen.

Ook na het lezen van uw link blijft de toestand zoals het is.
Vivaldi verlaagt de dagdagelijkse energiefactuur van de werkende burger zo goed als onmiddellijk.
Van de Vlaamse regering hebben we op dat vlak niets gehoord !
Vivaldi mocht ook de accijnzen verlagen tot het EU minimum.
Oud 15 maart 2022, 17:26   #96
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
2
En alle maatregelen van de vorige jaren (die ingrepen vb. in de bestuursstructuren met al die gemeenteraadsleden die zitpenningen opstrijken ...), worden handig verzwegen.

Sommige anti-flaminganten zouden zelfs durven zeggen dat de federale regering zeer veel goeds doet in het domein van onderwijs, bijvoorbeeld ...
Neen die worden niet verzwegen.
Ik heb die zelfs zeer nuttig en noodzakelijk genoemd.
MAAR
deze zijn totaal irrelvant voor de discussie over het onmiddellijk verlagen van de huidige torenhoge energiefactuur door de politiek.
Ondanks de goede (?) maatregelen op lange termijn van de Vlaamse regering doen die niets maar dan ook niets aan de huidige dagdagelijkse hoge energiefactuur van de Vlaming.
Die Vlaamse regeringmaatregelen die jullie aanhalen zijn niet eens in de richting om mensen die vandaag bang zijn zich dagelijks te wassen wegens de hoge facturen die eraan verbonden zijn, meer vertrouwen te geven dagelijks onder de douche te gaan !!!

Jammer voor U, maar die maatregelen die jullie zo naar voor pouchen veranderen niets aan de situatie van deze discussie.
En die situatie is
Vivaldi heeft maatregelen genomen om de dagdagelijkse energiefactuur onmiddellijk te doen dalen.
De Vlaamse rechtse niet

Oud 15 maart 2022, 17:28   #97
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Vivaldi werkt onder druk v.d. media & de industrie.
In het voordeel van de werkende burger.
Kan mij niet schelen onder welke druk.

De Vlaamse regering werkt niet in het voordeel van de burger als het er op aan komt de dagdagelijkse energiefactuur van de werkende Vlaming onmiddellijk te verlagen.

Oud 15 maart 2022, 17:31   #98
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het voordeel van de werkende burger.
Kan mij niet schelen onder welke druk.

De Vlaamse regering werkt niet in het voordeel van de burger als het er op aan komt de dagdagelijkse energiefactuur van de werkende Vlaming onmiddellijk te verlagen.
De federale goede regering doet iets om vooral de industrie achter zich te krijgen. Neveneffect: de burger heeft chance dat hij mee profiteert.
Oud 15 maart 2022, 17:33   #99
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Vivaldi mocht ook de accijnzen verlagen tot het EU minimum.
Dat mocht.
Ik schreef dat het dan ook een klein en laattijdig musje was...maar zeker springlevend en ten zeerste welkom.

Maar wie er niet content mee is, mag altijd het door Vivaldi veroorzaakte verschil naar mij doorstorten.

En wat ook mag...het kleine Vivaldi musje mag gerust een Vlaams broertje of zusje krijgen natuurlijk. Maar daar lijken ze zich tevreden te stellen met wat steekvlamwoorden van de grootste partij...praatjes maar die vullen geen portemonai gaatjes.

Oud 15 maart 2022, 17:35   #100
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mocht.
Ik schreef dat het dan ook een klein en laattijdig musje was...maar zeker springlevend en ten zeerste welkom.

Maar wie er niet content mee is, mag altijd het door Vivaldi veroorzaakte verschil naar mij doorstorten.

En wat ook mag...het kleine Vivaldi musje mag gerust een Vlaams broertje of zusje krijgen natuurlijk. Maar daar lijken ze zich tevreden te stellen met wat steekvlamwoorden van de grootste partij...praatjes maar die vullen geen portemonai gaatjes.
OK het musje is niettegenstaande alles welkom.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be