Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 maart 2022, 12:36   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Pure geldklopperij.
Nee.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 10:17   #22
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vallen motoren onder de LEZ zone? Ik dacht het niet.

Ik zou in theorie met een oude Kawasaki H2 door Brussel kunnen rijden, rond de 15L/100km verkachelen en een oliewalm verspreidende, en dat zou legaal zijn.
Ik bedoel daarmee dat motorijders ook wegentaks betalen.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 10:36   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.891
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Ik bedoel daarmee dat motorijders ook wegentaks betalen.
Niet allemaal hoor. Tot 250CC betaalt een motorrijder geen wegenbelasting.

Ook zijn motorfietsen op accu verkeersbelastingvrij.

Spijtig dat de Zero zo achterlijk duur is in verhouding, en de Super Soco GTX te belabberd van prestaties.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 13:29   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.500
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Helemaal geen zever. Diesels werden al altijd bevoordeeld, je bevestigt het hieronder.


Hoeveel dagpassen kun je daarvan betalen?

De diesel is nu toch al een tijdje duurder dan de benzine, en sinds de oorlog nog wat meer (30 cent begint al te tellen)
Nu weer wel maar wie zegt hij volgend jaar weer niet goedkoper zal zijn ?
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 13:49   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
Standaard

Men (vooral VAB en andere) hebben > 4 jaar geleden de mensen toen al verwittigd zeker geen duurdere dieselwagen meer te kopen.

Tenzij natuurlijk de 5% veelrijders die veel snelweg rijden en snel genoeg kunnen rijden. Dan kon men nog van een omslagpunt spreken. Vandaag ook al niet meer, dieselrijders leggen er nog geld bovenop.

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180102_03275985

In 2018 wordt diesel duurder dan benzine, voorspelt VAB

“Gewone gezinnen: koop geen dieselauto meer”

Gezinnen kunnen maar beter geen dieselauto meer kopen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB. “2018 wordt het jaar dat diesel duurder wordt aan de pomp dan gewone benzine”, zegt Maarten Matienko van VAB. “Alleen wie 30.000 kilometer per jaar rijdt of meer, doet nog een klein voordeel.”

tom le bacq Dinsdag 2 januari 2018
april 2016 idem, vrt.be
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/04...aar-1-2642259/

Dieselwagen pas voordeliger dan benzine vanaf 30.000 km/jaar

Een dieselwagen is pas voordeliger dan een benzinewagen als je er minimum 30.000 km/jaar mee aflegt. Dat blijkt uit de budgettest van mobiliteitsclub VAB. Die vergeleek voor 10 modellen wagens de benzine- en dieselmodellen met elkaar op basis van de kostprijs per kilometer.

Kirsten Sokol vr 29 apr 2016
Men kan ze niet anders dan gelijk blijven geven.

En betreft de LEZ en de dieselwagens euronorm 4 nog ff een berekening:
De dieselwagens euronorm 4 werden tussen ~ 2004 en 2008 verkocht dus worden dit jaar14 tot 18 jaar oud. Wie toen +20.000 km/jaar reed en daarvoor een diesel koos (CO2-propaganda domme overheid), ondanks men toen in de stad woonde waar diesels altijd afgeraden werden (hoofdzakelijk te korte afstanden in de stad, roetfilterproblematiek), die hebben dus in 2022 al minstens 280.000 tot 360.000 km op de teller en wslk al hopen kosten achter de rug (risicokost diesel). Dieselgate was er ook nog in 2015.

Of is er een onoverkomelijk probleem een occasie-benzine euronorm 5 of 6 te vinden?

Wie toen veel minder kms reed... en een benzine-allergie had? ja die kan men echt niet meer helpen...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2022 om 14:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 14:31   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
Standaard

Vervolg,...

einde 2006 verwittigde de VAB nog eens de verstokte stad-dieselrijders voor de hoge risicokost.

Of ze binnenkort nog altijd graag (domheids)belasting willen betalen in hun stad met LEZ weet ik niet.

Het onderzoek VAB van 2005 is hier te lezen: https://adoc.pub/jaar-rijdt.html

Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf22122006_022

Dieselwagen niet altijd beste keuze

BRUSSEL - Wie jaarlijks minder dan 10.000 kilometer met de wagen rijdt en daarbij vooral korte afstanden doet, kiest best niet voor een dieselmotor. Wie weinig rijdt met een dieselwagen, riskeert namelijk extra onderhoudskosten. Daardoor verdwijnt het voordeel van de lagere dieselprijs aan de pomp. Dat berekende de automobilistenorganisatie VAB.
llc

Vrijdag 22 december 2006 om 00:00

België is een land van verstokte dieselrijders. Uit cijfers blijkt dat in de prijscategorie tot 14.500 euro de helft van de automobilisten kiest voor een diesel. In de categorie tot 23.000 euro loopt dat op tot acht op de tien.

Automobilisten lijken een diesel vaak te verkiezen boven een benzinewagen door de lagere dieselprijs aan de pomp. Maar wie jaarlijks minder dan 10.000 km rijdt en vooral korte stukken aflegt, doet er volgens VAB beter aan geen diesel te kopen.

Dieselmotoren zijn minder geschikt voor het eenzijdig afleggen van korte afstanden. Door met een diesel vooral korte ritten te maken, gebruikt men de motor eigenlijk verkeerd en slijten bepaalde onderdelen (roetfilter, batterij, turbo, gloeikaarsen, EGR-klep en uitlaat) sneller dan normaal. VAB spreekt daarbij van een verhoogde risicokost, zeg maar de onverwachte kosten als gevolg van een bepaald verplaatsingspatroon.

VAB geeft enkele voorbeelden: wie op een jaar 10.000 km rijdt met een Opel Corsa 1.4 benzine heeft een gebruikskost van 0,46 euro per kilometer. Kiest men echter voor de 1.3 CDTi diesel, dan komt men uit op een gebruikskost van 0,51 euro per kilometer. Die hogere gebruikskost is volgens VAB toe te schrijven aan de gestegen risicokost. Daardoor betaalt de dieselgebruiker in dit geval een meerprijs van 5,1 eurocent per km tegenover de benzinerijder.

Rijdt men met dezelfde wagens echter 20.000 km, dan valt die risicokost weg en wordt het weer wel voordeliger om te kiezen voor een diesel. In dat geval zou de dieselgebruiker een voordeel van 1 eurocent per km hebben tegenover de benzinerijder.

Uit cijfers en onderzoek blijkt dat de Belg gemiddeld zo'n 15.000 km per jaar rijdt en dat veel mensen vooral korte afstanden rijden. Een voorbeeld: voor wie in het stadsgewest Gent woont en jaarlijks minder dan 10.000 km rijdt, zijn acht op de tien autoverplaatsingen korter dan 10 km. Wie voldoet aan dat profiel en toch kiest voor een diesel, moet volgens VAB dus rekening houden met onderhoudskosten, die ,,niet te onderschatten'' zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2022 om 14:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 15:33   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Winkels hebben klanten van buiten de stad nodig om hun noodzakelijke omzet te bereiken.
Mensen die naar de stad komen en 5 broeken 3 puls en 2 jassen tegelijk kopen.

Als iedere stad met hun eigen mobiliteitsplan en regeltjes afkomen blijven die klanten gewoon weg.

En met de huidige studenten en toch veel leefloners die net die steden en centrums bezetten met hun fietsen en armoede is dat stilgelegd.

Wie zie je nu nog met 4 of 5 zakken in de hand?
Niemand meer.
En die bakfiets is ook altijd leeg tenzij 2 kleuters er in of hun hond.

Groen zal zich moeten herstarten want van liefde en 2 hands spulletjes zal het niet komen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 16:10   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Winkels hebben klanten van buiten de stad nodig om hun noodzakelijke omzet te bereiken.
Mensen die naar de stad komen en 5 broeken 3 puls en 2 jassen tegelijk kopen.

Als iedere stad met hun eigen mobiliteitsplan en regeltjes afkomen blijven die klanten gewoon weg.

En met de huidige studenten en toch veel leefloners die net die steden en centrums bezetten met hun fietsen en armoede is dat stilgelegd.

Wie zie je nu nog met 4 of 5 zakken in de hand?
Niemand meer.
En die bakfiets is ook altijd leeg tenzij 2 kleuters er in of hun hond.

Groen zal zich moeten herstarten want van liefde en 2 hands spulletjes zal het niet komen.
De webwinkels kennen geen LEZ zones.
Daar worden de mensen gewoon naartoe gedreven.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 18:04   #29
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet allemaal hoor. Tot 250CC betaalt een motorrijder geen wegenbelasting.

Ook zijn motorfietsen op accu verkeersbelastingvrij.

Spijtig dat de Zero zo achterlijk duur is in verhouding, en de Super Soco GTX te belabberd van prestaties.
Die geven dus geen gas maar geven electriciteit.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 18:18   #30
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Die geven dus geen gas maar geven electriciteit.
Als we dat doortrekken geeft een motto ook geen gas, maar benzine.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 19:44   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
Standaard

En in de formule van de wegenbelasting zit Euronorm en CO2-uitstoot uitlaat.

Of de vervuiler betaald.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 19:54   #32
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als we dat doortrekken geeft een motto ook geen gas, maar benzine.
Met een Zero vol optrekken( volle gas ellentriek ) is snel zero in de batterij .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 20:46   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
Standaard

Zo wordt er gemeten.

Citaat:
https://www.autocar.co.uk/car-news/f...ssions-testing

Emissions testing isn’t a glamorous subject, but understanding the system can save you a tidy sum on car tax
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 20:56   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
Standaard

De rangschikking van de beste electrische motos naargelang eigenschappen:

(het waarom/specs wordt uitgelegd in de 13 links)

Citaat:
https://luxe.digital/lifestyle/cars/...c-motorcycles/

The 13 best electric motorcycles of 2022

Rank Model Category

1 Energica EGO+ / RS Overall best
2 Zero SR/S Best value
3 Harley-Davidson LiveWire Best premium
4 Lightning LS-218 Fastest motorbike
5 Arc Vector Most stylish
6 Damon Hypersport Best for commuting
7 Pursang E-Tracker Best for offroad
8 Gogoro Smartscooter 2 Best for varied terrain
9 Damon Hypersport Pro Best range
10 Tarform Best for tech lovers
11 Evoke 6061 Fastest charge
12 Super Soco TC Most classic styling
13 Sondors Metacycle Best budget

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2022 om 20:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 21:17   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.891
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Met een Zero vol optrekken( volle gas ellentriek ) is snel zero in de batterij .
Veranderen van snelheid kost energie, gelukkig dat remmen die energie terug kan sturen naar de accu.

Dus heel rustig optrekken, en extreem agressief regeneratief remmen.
Ideaal in het Blegische verkeer op verouderde slecht onderhouden infrastructuur
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 21:17   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De webwinkels kennen geen LEZ zones.
Daar worden de mensen gewoon naartoe gedreven.
Als de winkels zullen wegtrekken heeft een stad geen betekenis meer.

Als de economie van een stad in elkaar stort, leidt dat gewoonlijk tot sociaal verval. Voor je het weet geldt een stad als probleemplek en nemen de bewoners en bezoekers af – waardoor het economisch nog slechter gaat. Probeer dan maar eens het tij te keren

Vb Detroit ooit bloeiende stad.
het toenemende vertrek van bedrijven naar steden even buiten Detroit. Dat zorgde vanaf 1950 voor een torenhoge werkeloosheid in de stad. Bewoners trokken weg en panden bleven leeg achter.

De leegstand zorgde weer voor andere problemen. De criminaliteit nam toe, waardoor nóg meer mensen wegtrokken. De stad zat decennia lang in een negatieve spiraal. Zwartgeblakerde huizen, ingestorte pandjes en overwoekerde kavels gaven Detroit het imago van een spookstad waar je liever niet wilde zijn. De getallen liegen er niet om: van de 1,8 miljoen inwoners in 1950 waren er nog maar ongeveer 700000 over in 2010. In 2012 stonden er 70000 verlaten gebouwen in Detroit en 31000 lege huizen. In 2015 werd bovendien bekend dat bijna 7300 kavels vervuild waren door illegaal dumpen van rotzooi.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 21:20   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.891
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als de winkels zullen wegtrekken heeft een stad geen betekenis meer.

Als de economie van een stad in elkaar stort, leidt dat gewoonlijk tot sociaal verval. Voor je het weet geldt een stad als probleemplek en nemen de bewoners en bezoekers af – waardoor het economisch nog slechter gaat. Probeer dan maar eens het tij te keren

Vb Detroit ooit bloeiende stad.
het toenemende vertrek van bedrijven naar steden even buiten Detroit. Dat zorgde vanaf 1950 voor een torenhoge werkeloosheid in de stad. Bewoners trokken weg en panden bleven leeg achter.

De leegstand zorgde weer voor andere problemen. De criminaliteit nam toe, waardoor nóg meer mensen wegtrokken. De stad zat decennia lang in een negatieve spiraal. Zwartgeblakerde huizen, ingestorte pandjes en overwoekerde kavels gaven Detroit het imago van een spookstad waar je liever niet wilde zijn. De getallen liegen er niet om: van de 1,8 miljoen inwoners in 1950 waren er nog maar ongeveer 700000 over in 2010. In 2012 stonden er 70000 verlaten gebouwen in Detroit en 31000 lege huizen. In 2015 werd bovendien bekend dat bijna 7300 kavels vervuild waren door illegaal dumpen van rotzooi.
Klein probleem met dat soort van scenario in Blegië. Het is hier in vergelijking met Detroit 1 grote stad. Men kan niet naar "buiten" emigreren zonder naar het buitenland te gaan, zoals Wallonië. Of zoals Micele, naar Mofrika, of Daelemans of PVE, naar Frogistan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 22:03   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klein probleem met dat soort van scenario in Blegië. Het is hier in vergelijking met Detroit 1 grote stad. Men kan niet naar "buiten" emigreren zonder naar het buitenland te gaan, zoals Wallonië. Of zoals Micele, naar Mofrika, of Daelemans of PVE, naar Frogistan.

Het vertrek uit de steden van handelaars is al enige tijd bezig nu, in tegenstelling tot vroeger waar men net wel naar de steden trok als handelaar.

Deze maand hebben de meeste handelaars in centrum Gent hun slechtste maand in 30 jaar genoteerd.

Jullie weten dat niet want jullie hebben daar geen weet van.

Het verval is al ruim toegenomen hoor.
En de junkies ook, de werklozen ook en de leegstand eveneens.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2022, 22:06   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
Standaard

Waarom iemand reeds zijn derde electrische moto kocht, en al 10 jaar een electrische moto rijdt:

Citaat:
https://thedriven.io/2022/02/03/dont...ic-motorcycle/

“Don’t you miss the sound?” What it is really like to own an electric motorcycle

NIGEL MORRIS

FEBRUARY 3, 2022 7 MINUTE READ.


I have a confession to make: I’m slightly obsessed with electric motorcycles.

I recently purchased my third fully electric motorcycle, which I have justified as the perfect way to celebrate my tenth year of electric motorcycling.

But how did this obsession come about? And what’s it really like to own an electric motorcycle which, after all, is a tiny niche within the already niche market that is electric vehicles, in Australia at least?

Like so many others, I got my motorcycle license the day I turned sixteen. Over almost 40 years I have owned a huge variety of motorcycles and raced two-strokes in the 1980s.
(.....)

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2022 om 22:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2022, 08:21   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En in de formule van de wegenbelasting zit Euronorm en CO2-uitstoot uitlaat.

Of de vervuiler betaald.
Het is dus totaal van de pot gerukt om daar nog eens extra taxen of boetes bovenop te gooien.

Het is niet te doen om het milieu, het gaat gewoon om de centen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be