Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
Discussietools
Oud 27 maart 2022, 22:25   #19841
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Oekraïens is sedert 1991 de rijkstaal. Weinig redenen om het onderwijs van de taal dus af te wijzen.

Uw negatief oordeel over Oekraïens intrigeert mij wel. Wat zijn dan wel de redenen om het lelijk te vinden en het zelfs neer te zetten als "een boerentaaltje"?
Weinig grote schrijvers schreven in het Oekraiens. Het is pas onder Lenin dat deze taal voor het eerst in de geschiedenis een officiele taal werd.
Toen West-Oekraine bij Polen hoorde (tot 1939) was het verboden Oekraiens te praten. Tot 1939 waren de voornaamste talen die gesproken werden in Lemberg Pools en Jiddisch. Oekraiens werd enkel op het platteland gesproken, door boeren die in feite nog in de middeleeuwen leefden, en in lijfeigenschap.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 maart 2022 om 22:29.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2022, 22:26   #19842
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het is duidelijk dat ze in Kiev en West-Oekraïne niet zitten wachten op Russische "bevrijding", maar heel veel mensen in Oost- en Zuid-Oekraïne wel. Ik zeg dat als iemand met jarenlange ervaring in het land, die de taal spreekt.
Al eerder opgemerkt: was dat inderdaad het geval, dan was het strijdtoneel heel anders verlopen. Dan had de bevolking actief meegewerkt om het Oekraïens leger een hak te zetten en de Russische troepen te helpen om de steden in te nemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2022, 22:30   #19843
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weinig grote schrijvers schreven in het Oekraiens. Het is pas onder Lenin dat deze taal voor het eerst in de geschiedenis een officiele taal werd.
Toen West-Oekraine bij Polen hoorde (tot 1939) was het verboden Oekraiens te praten.
Dat is een reductie van de geschiedenis:

https://www.youtube.com/watch?v=4j2ARB1I1Z4
Oud 27 maart 2022, 22:33   #19844
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oekraiens werd enkel op het platteland gesproken, door boeren die in feite nog in de middeleeuwen leefden, en in lijfeigenschap.
We zitten hiermee heel dicht bij de denigrerende kwalificaties die de Franstalige elite gebruikte om neer te kijken op "le flamand"...
Oud 27 maart 2022, 22:33   #19845
edwinp
Banneling

Standaard

het feitelijk doel is dus een genocide op de Oekraïners uit voeren, nu ben ik weer mee
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2022, 22:45   #19846
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Belgie heb je nog tal van Leopold 2 straten, pleinen en boulevards.
Goed mogelijk, maar ik zie niet in wat dit afdoet aan het feit dat Lenin de ongemeen harde terreur heeft losgelaten op de bevolking van het voormalig tsaristisch rijk. En dat men dat in Rusland nog altijd best ok vindt.
Oud 27 maart 2022, 22:51   #19847
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat inderdaad een lelijk boerentaaltje maar dat is persoonlijk.
Mijn vraag was echter: Waarom vindt u het een "lelijke taal" en waarom betitelt u het met "boerentaaltje"? Kijk, ik vind gesproken Iers bijvoorbeeld niet mooi, poldernederlands vind ik ook niet mooi, Portugees vind ik ook niet mooi... maar er is niets in mij wat ervoor zorgt dat ik de talen die ik niet mooi vind als "boerentaaltjes" zou willen omschrijven.
Oud 27 maart 2022, 22:51   #19848
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat inderdaad een lelijk boerentaaltje maar dat is persoonlijk.
Mijn vraag was echter: Waarom vindt u het een "lelijke taal" en waarom betitelt u het met "boerentaaltje"? Kijk, ik vind gesproken Iers bijvoorbeeld niet mooi, poldernederlands vind ik ook niet mooi, Portugees vind ik ook niet mooi... maar er is niets in mij wat ervoor zorgt dat ik de talen die ik niet mooi vind als "boerentaaltjes" zou willen omschrijven.
Oud 27 maart 2022, 23:15   #19849
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen West-Oekraine bij Polen hoorde (tot 1939) was het verboden Oekraiens te praten. Tot 1939 waren de voornaamste talen die gesproken werden in Lemberg Pools en Jiddisch. Oekraiens werd enkel op het platteland gesproken, door boeren die in feite nog in de middeleeuwen leefden, en in lijfeigenschap.
Ook nog bij vermelden dat het gewoon echt een minder mooie taal is dan Russisch volgens mij. Net zoals Frans duizend keer mooier is dan het boeren taaltje waarin we nu communiceren.
Oud 27 maart 2022, 23:17   #19850
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook nog bij vermelden dat het gewoon echt een minder mooie taal is dan Russisch volgens mij. Net zoals Frans duizend keer mooier is dan het boeren taaltje waarin we nu communiceren.
Dit ruikt meer en meer naar "een volk dat ik leuker vind heeft het recht een volk dat ik minder leuk vind te onderwerpen".

Griezelig, Tomm.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2022, 23:19   #19851
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot Lenin het een officiële taal maakte werd het enkel door boeren gesproken. In West-Oekraïne werd in de steden Jiddisch, Pools, en in mindere mate Russisch gesproken, in Oost-Oekraïne bijna uitsluitend Russisch.
Het is dus, historisch gezien, een boeren taal. De taal heeft enorm veel te danken aan Lenin, Stalin en de communisten. Die hebben ook andere "boeren talen" verheven, zoals het Tadjieks, Oezbeeks, Kazachs, Georgisch, etc.
Oud 27 maart 2022, 23:24   #19852
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dit ruikt meer en meer naar "een volk dat ik leuker vind heeft het recht een volk dat ik minder leuk vind te onderwerpen".

Griezelig, Tomm.
Nee, ik vind Russisch mooier dat klopt. Dat vinden trouwens de meeste mensen. Maar van mij mag iedereen die dat wil Oekraïens praten.
Wat onderwerping betreft, de Russisch taligen in Oost-Oekraïne worden al 30 jaar verplicht een taal te gebruiken voor alle officiële handelingen die niet de hunne is. Een taal die ze amper beheersen, waardoor ze heel wat jobs mislopen.
Oud 27 maart 2022, 23:26   #19853
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed mogelijk, maar ik zie niet in wat dit afdoet aan het feit dat Lenin de ongemeen harde terreur heeft losgelaten op de bevolking van het voormalig tsaristisch rijk. En dat men dat in Rusland nog altijd best ok vindt.
Lenin heeft de grote massa van de boeren verlost uit het lijfeigenschap. De terreur was gericht tegen overblijfselen van het ancien regime.
Oud 27 maart 2022, 23:59   #19854
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lenin heeft de grote massa van de boeren verlost uit het lijfeigenschap. De terreur was gericht tegen overblijfselen van het ancien regime.
Jusit ja,en wat heeft Stalin zoal verricht op dat gebied ,vertel het eens hier....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2022, 00:06   #19855
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Dit is goud:

https://twitter.com/beek38/status/15...C--dCNhe0pAAAA
Oud 28 maart 2022, 01:00   #19856
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot Lenin het een officiële taal maakte werd het enkel door boeren gesproken. In West-Oekraïne werd in de steden Jiddisch, Pools, en in mindere mate Russisch gesproken, in Oost-Oekraïne bijna uitsluitend Russisch.
Het is dus, historisch gezien, een boeren taal. De taal heeft enorm veel te danken aan Lenin, Stalin en de communisten. Die hebben ook andere "boeren talen" verheven, zoals het Tadjieks, Oezbeeks, Kazachs, Georgisch, etc.
Daar bijna alle beschavingen sedentair zijn geworden en dan overschakelden naar landbouw, zijn dus het grootste deel van de talen "boerentalen". Alleen gaat het daar niet over: met "boerentaaltje" drukt u uw minachting en misprijzen uit voor een taal. U begint nu wat te schuifelen, maar het was helemaal niet uw opzet een of andere geschiedkundige les te geven.
Oud 28 maart 2022, 01:04   #19857
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh, dat is nog steeds geen antwoord op de vraag. Wat is er dan wel zo "minder mooi"?

Waarom acht u het Nederlands "een boeren taaltje" (sic)? Nogmaals, ik voel geen enkele neiging om een taal als "boerentaaltje" neer te zetten. Alle talen zijn in mijn ogen volwaardige idiomen die in de domeinen waarin ze gebruikt worden hun waarde hebben.
Oud 28 maart 2022, 01:09   #19858
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is berichtgeving vanuit Russisch perspectief, propaganda maar niet meer propaganda als onze media.
Als je de 2 naast elkaar legt krijg je al een behoorlijk beeld, maar dat wordt ons ontzegd door onze elite die niet wil dat we een volledig beeld krijgen.
Als het u inderdaad menens is om de twee zijden te horen, dan moet u maar eens de tijd nemen om goed te luisteren naar dit interview. In het Russisch. Ik bekeek het met de vertaling in de ondertiteling.

https://www.youtube.com/watch?v=9YbJMEhUjsw
Oud 28 maart 2022, 01:22   #19859
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook dit is weer eens een reductie van de geschiedenis van het Oekraïens. Net als in Vlaanderen ontstaat er in de 19e eeuw in zowel het Oostenrijks als Russisch deel een Oekraïense bewustwording die in de eerste plaats door een taalbewuste elite zal gedragen wordt. De tsaren hebben dat vervolgens in de kiem willen smoren. Begin 19e eeuw wordt er een verbod uitgevaardigd om Oekraïens in het onderwijs te gebruiken. En een van de instituten die deze bewustwording uitdroeg, de universiteit van Kyiv-Mohyla moest op bevel van de tsaar de deuren sluiten. In de komende decennia zal er vanuit Moskou steeds verder op ingegrepen worden, zullen er allerlei verboden afgekondigd worden. Tot tweemaal moeten de tsaren een verbod uitvaardigen op de publicaties van boeken in het Oekraïens.

En juist in het Oostenrijks deel wordt er wel ruimte gegeven aan die ontwikkeling en komen er geen noemenswaardige belemmeringen vanuit Wenen.
Oud 28 maart 2022, 01:25   #19860
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik vind Russisch mooier dat klopt. Dat vinden trouwens de meeste mensen.
Wie zijn dan wel die "de meeste mensen"? Laat je een Oekraïense vluchteling enkele zinnen in het Oekraïens of Russisch zeggen, en de meeste Vlamingen horen niet eens het verschil. Laat staan dat ze het ene mooier zouden vinden dan het andere.

Uit de typering die u gebruikt, komt evenwel tot uiting dat dat mooi of lelijk vinden veel meer steunt op uw onverholen sympathie voor de Sovjettijd, de Russen en nu zelfs iemand als Poetin. En bijgevolg ook uw antipathie voor de andere partij. Daarom vindt u Oekraïens maar dat "boerentaaltje".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be