Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2022, 17:01   #61
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is ,ik moet dat ook toegeven,eenvoudigweg onverschoonbaar dat het Vlaams Onderwijs achteruitboert.Ditv ondanks dat het bij de grootste uitgavenposten van de Vlaamse begroting zit,ondanks ikweetniethoeveel hervormingsplannen en moderniseringen..

We zijn nu zover dat,ondanks dat er MINDER jongeren zijn dan pakweg 50 jaar geleden en er MEER geld per kop beschikbaar is, er MINDER kennisoverdracht is....

En dan vernemen we dat aan de ZOGENAAMDE "onderkant" van het middelbaar onderwijsspectrum,het beroepsonderwijs,de bodem er echt wel uitgevallen is.Er is GEEN waarneembaar niveau meer....

Ik weet niet meer wat schrijven....

Laatst gewijzigd door kelt : 1 april 2022 om 17:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2022, 17:06   #62
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het PISA onderzoek gaat alleen over theoretische vakken
Praktijkvakken zijn voor die mensen blijkbaar niet belangrijk genoeg om de resultaten te onderzoeken.
Nochtans: als ze een loodgieter nodig hebben, vragen ze niet of hij goed was in talen, wetenschappen,...
Ze verwachten dat hij z'n STIEL kent !
Ik kan u niet tegenspreken...het is zoals u schrijft.
Maar vanuit een rekruteringservaring (wat een woord ?!!) in de industrie (textiel en chemie) meen ik te mogen stellen (en ik hoop echt dat dit een heel persoonlijke ervaring is) dat het ook met de praktische vaardigheden niet echt vooruit gaat in het BSO.

Om maar te zwijgen over de verschrikkelijke inzet dat die mensen vertonen.

Maar nogmaals, u hebt gelijk dat ook de praktische vaardigheden zouden moeten onderzocht worden in een onderwijsstudie.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2022, 17:09   #63
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is ,ik moet dat ook toegeven,eenvoudigweg onverschoonbaar dat het Vlaams Onderwijs achteruitboert.Ditv ondanks dat het bij de grootste uitgavenposten van de Vlaamse begroting zit,ondanks ikweetniethoeveel hervormingsplannen en moderniseringen..

We zijn nu zover dat,ondanks dat er MINDER jongeren zijn dan pakweg 50 jaar geleden en er MEER geld per kop beschikbaar is, er MINDER kennisoverdracht is....

En dan vernemen we dat aan de ZOGENAAMDE "onderkant" van het middelbaar onderwijsspectrum,het beroepsonderwijs,de bodem er echt wel uitgevallen is.Er is GEEN waarneembaar niveau meer.

Mocht ik niet beter kunnen ik zou "een dikke twee" schrijven.
Maar met uw ene kernachtige superzin (blauw) snoert u de mond van mensen die ontkennend arrogant vragen wat het probleem is met het Vlaamse onderwijs.

Oud 1 april 2022, 17:15   #64
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Kent u het 'strawman argument'? Ik lees hier niemand die zegt dat het prima gaat met het Vlaamse onderwijs, of dat het niet erg is als de onderwijskwaliteit achteruit gaat.
Maar u komt af met een "oplossing" om dan maar het onderwijs terug te federaliseren, en dus 'minder goed Vlaams' onderwijs samen te voegen met 'zeer slecht Waals' onderwijs. Zelfs die halve analfabeten uit ons BSO begrijpen dat die oplossing niet zal werken.
Als jij met je auto in panne staat, denk ik dat je tevreden bent als een van die analfabeten je wagen terug in gang zet.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2022, 18:23   #65
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als jij met je auto in panne staat, denk ik dat je tevreden bent als een van die analfabeten je wagen terug in gang zet.
Dat is dan eentje die begrepen heeft dat de lompste van zijn klas geen voorbeeld is.
Maar da's wel waar ons onderwijs naar streeft tegenwoordig, de egalisatie naar onder.
Onder druk van aandachtsgeile ambtenaren (Kijk eens, hoe een geniaal idee ik heb kunnen doordrukken, en dus hoe belangrijk in ben) en corrupte politici.
Oud 1 april 2022, 20:22   #66
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is dan eentje die begrepen heeft dat de lompste van zijn klas geen voorbeeld is.
Maar da's wel waar ons onderwijs naar streeft tegenwoordig, de egalisatie naar onder.
Onder druk van aandachtsgeile ambtenaren (Kijk eens, hoe een geniaal idee ik heb kunnen doordrukken, en dus hoe belangrijk in ben) en corrupte politici.
Ons onderwijs streeft NIET naar lage egalisatie.
Het waren een aantal politici die wilden dat het onderwijs "democratischer" werd.
Ze wilden o.a. dat de gemiddelde leerling ook de moeilijkste afdelingen in het secundair onderwijs kon halen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2022, 22:04   #67
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het komt er in feite op neer dat de minister onbekwaam is ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 07:06   #68
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Welke partij bash ik ?
Geef mij eens een voorbeeld ?
Dit onderwijs falen is een gemeenschappelijk falen van de ganse Vlaamse politiek.

U lijkt bang om inhoudelijk naar de PISA resultaten te kijken...en te moeten toegeven dat Vlaanderen het zeer slecht doet.
Waarom ?
Wie wil je beschermen ?
In uw openingspost hebt u het over twee bevoegdheden van ministers die uit een bepaalde partij komen.
Het ligt er toch vingerdik boven op hé.

Citaat:
Nog maar eens een bewijs dat het versnipperen van bevoegdheden zeker geen zege is geweest voor Vlaanderen.
Niet alleen milieubeleid is een Vlaamse ramp, op het gebied van onderwijs, ook een volledige Vlaamse bevoegdheid, is het nog veel rampzaliger.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220331_97711744
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220331_97402606

Wanneer schiet onze Vlaamse politiek eens wakker ?
Een kaarsje gaan branden bij de paus zal echt niet helpen, maar blijkt het beste dat die Vlaamse regering kan verzinnen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 07:08   #69
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dit is te wijten aan de personen die de mond vol hebben van inclusief onderwijs. Ze hebben het gekregen en dat is het resultaat. Als iedereen mee moet kunnen, moet de lat naar omhoog. Telkens opnieuw.

Dit op de regionalisering steken is natuurlijk compleet ridicuul, dus daar ga ik zelfs geen woorden aan vuilmaken.
2
Oud 2 april 2022, 07:09   #70
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Kent u het 'strawman argument'? Ik lees hier niemand die zegt dat het prima gaat met het Vlaamse onderwijs, of dat het niet erg is als de onderwijskwaliteit achteruit gaat.
Maar u komt af met een "oplossing" om dan maar het onderwijs terug te federaliseren, en dus 'minder goed Vlaams' onderwijs samen te voegen met 'zeer slecht Waals' onderwijs. Zelfs die halve analfabeten uit ons BSO begrijpen dat die oplossing niet zal werken.
2
Oud 2 april 2022, 07:11   #71
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog maar eens een bewijs dat het versnipperen van bevoegdheden zeker geen zege is geweest voor Vlaanderen.
Niet alleen milieubeleid is een Vlaamse ramp, op het gebied van onderwijs, ook een volledige Vlaamse bevoegdheid, is het nog veel rampzaliger.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220331_97711744
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220331_97402606

Wanneer schiet onze Vlaamse politiek eens wakker ?
Een kaarsje gaan branden bij de paus zal echt niet helpen, maar blijkt het beste dat die Vlaamse regering kan verzinnen.

Als je de norm naar beneden haalt om de losers ook te kunnen laten winnen, ja... dan moet je niet verder zoeken he.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 07:16   #72
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is een heel andere discussie die helemaal niet relevant is om de dalende onderwijsperformantie te duiden.

Onderwijs is een volledig 100% Vlaamse bevoegdheid....u moogt grendel, sleutel, afsluiting en andere dijkwetten er bij sleuren. Over onderwijs is alleen Vlaanderen bevoegd...

En laat nu net deze 100% volledig Vlaamse bevoegdheid, waar geen grendel of andere wet enige inspraak van het federale of Waalse niveau kan afdwingen, nu net het grote voorbeeld zijn hoe deze bevoegdheid totaal verknoeid wordt.

Splitsen heeft bewezen zeker geen voordeel te leveren voor Vlaanderen. Er dringt zich een noodzaak op om anderen oplossingen te zoeken. Nu een piste weigeren te bekijken zou van criminele verwaarlozing getuigen.
Vandaar dat de Vlaamse overheidsfinanciën beter in orde zijn dan de Waalse.
We merkten deze zomer dat Vlaanderen geld in de pot had voor het geval er natuurrampen zouden zijn, Wallonië, laat staan de federale ...
Oud 2 april 2022, 07:18   #73
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is geen strawman argument.
Mijn vergelijking is zelfs helemaal juist. Sommige op dit forum (zichzelf al meermaals veroordeeld tot een slaafse partijslaaf) willen de lamentabele toestand van het Vlaamse onderwijs wegroepen door naar andere landen of streken te wijzen.
Het falen van anderen kan nooit dienen om het eigen falen uit de spotlights te houden.

En dan "mijn" oplossing....dat is natuurlijk persoonlijk, dat besef ik ook. En kadert in een algemene persoonlijke visie over hoe ik de toekomst zou aanpakken. Hoe kom ik daarbij ?
Onderwijs, als 100% Vlaamse bevoegdheid (er is geen enkele inspraak of bemoeienis mogelijk van Walen of Brusselaars of federalen) bewijst dat het opsplitsen van bevoegdheden niet leidt tot betere resultaten.
Bovendien zijn de noden van Vlaamse, Brusselse en Waalse kinderen zeer gelijklopen in de huidige geglobaliseerde wereld.
Mijn (persoonlijke conclusie) laat het ons Belgen allemaal terug gezamelijk aanpakken...schaalvergroting kan alleen maar voordelen hebben.

Dat mijn persoonlijke mening indruist tegen separatistische meningen lijkt mij normaal. Maar dit is een open en neutraal forum. Dus ik mag mijn mening hier toch ventileren, denk ik.
Te zot voor woorden.
Oud 2 april 2022, 07:18   #74
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Bwa, even nuanceren:

Het slechte resultaat is dus eerder een gevolg van de schoolsluitingen, die federaal bedisseld werden he...

Als je maar op rechts kan bashen he...
Ja waarom hij een door links gecreerd probleem (import van anderstaligen) in combinatie (feminisering van het onderwijs en de mietjes maatschappij in het algemeen) een rechtse draai wil geven, ja dat is nu eenmaal een typisch links verschijnsel.

Geef de eigen fouten nu eens toe en doe er iets aan voor het kalf helemaal versmoord is en we weer draconische maatregelen moeten nemen om tot een oplossing te komen.
Oud 2 april 2022, 07:26   #75
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja waarom hij een door links gecreerd probleem (import van anderstaligen) in combinatie (feminisering van het onderwijs en de mietjes maatschappij in het algemeen) een rechtse draai wil geven, ja dat is nu eenmaal een typisch links verschijnsel.

Geef de eigen fouten nu eens toe en doe er iets aan voor het kalf helemaal versmoord is en we weer draconische maatregelen moeten nemen om tot een oplossing te komen.
Waar bash ik op rechts ?
Ik heb het over alle beleidspartijen die ooit in de Vlaamse regering hebben gezeten.
Ik meen mij zelfs te herinneren dat ene sos Pascal Smet de ergste ramp was die het Vlaamse onderwijs ooit heeft moeten ondergaan.

Ik kan alleen maar vaststellen dat enkele rechtse mensen dit onderwerp nogal sterk aan rechts associeren. Ik vraag mij af waarom ?

Oud 2 april 2022, 07:26   #76
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

En dan vernemen we dat aan de ZOGENAAMDE "onderkant" van het middelbaar onderwijsspectrum,het beroepsonderwijs,de bodem er echt wel uitgevallen is.Er is GEEN waarneembaar niveau meer....

De hervormingen waren dan ook niet steeds een succes hé; denk maar aan het M decreet.

En veel, heel veel investeringen in het onderwijs gaat naar gebouwen en naar de leerkrachten, leerkrachten die een voltijdse job hebben met 20 uur van 50 minuten.

En dan iets waar ik nog altijd niet over te spreken ben, de invasie van Nederlandse studenten hier in onze streek, in sommige scholen de helft of meer.

Doe daar iets aan.
Onderwijs is een investering in de toekomst van ons land, dat mag geen investering zijn in de toekomst van een buurland.
Oud 2 april 2022, 07:27   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
U mag dat denken. De praktijk, tja, u schrijft het zelf.
Citaat:
Ze wilden o.a. dat de gemiddelde leerling ook de moeilijkste afdelingen in het secundair onderwijs kon halen.
De gemiddelde leerling in het secundair onderwijs, wat moet ik me daar bij voorstellen?
De klimaatstakers?
Maar zelfs dan, als we er van uit gaan dat de gemiddelde leerling een IQ van 100 heeft, en een doorsnee opvoeding heeft gehad met een basiskennis
Citaat:
Het waren een aantal politici die wilden dat het onderwijs "democratischer" werd.
Het is gelukt nietwaar.
Oud 2 april 2022, 07:28   #78
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Bwa, even nuanceren:

Het slechte resultaat is dus eerder een gevolg van de schoolsluitingen, die federaal bedisseld werden he...

Als je maar op rechts kan bashen he...
De dalende curven sinds 2003...schoolsluitingen door de federale ?
Euh ?
even uitleggen aub ?

Of moet ik besluiten : als je maar Willem kunt bashen

Oud 2 april 2022, 07:29   #79
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet waar ze naar streven maar wel wat ze geschapen hebben.

Als je omdat de zwakste niet meekan, je de norm lager legt, dan maak je van de goeie ook losers. Dat is wat ze vandaag de dag doen. Als ik die invulboekjes zie dan zakt mijn broek af. Dat je dat in de kleuteruniversiteit gebruikt ja daar kan in inkomen. Je kan er dan van die stikkertjes opkleven ook...

Maar in het secundair hebt ge ne cursusblok, ne stylo en een handboek, Met daarin duidelijk de theorie vermeld, eventueel handige tabellen met informatie in kortom datgene dat je in het echt ook gebruikt.

Denk je dat ze het Microsoft Curiculum in invulboekjes uitbrengen, ? . Ok dat is geen niveau middelbaar onderwijs, maar een 18 jarige moet wel in staat zijn dat te verwerken, want dat is niveau hoge school hetgeen hij het jaar daarop voor zijn /haar kiezen krijgt.

Daarover gaat het ok, de meeste BSO leerlingen stromen niet door naar het hoger onderwijs, maar moeten we daarom een structurele hoeveelheid mensen produceren die niet in staat zijn een technische handleiding te lezen en te begrijpen ?

Zelf een orderpicker moet tegenwoordig in staat zijn om met nen handterminal om te gaan he.
Oud 2 april 2022, 07:32   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan u niet tegenspreken...het is zoals u schrijft.
Maar vanuit een rekruteringservaring (wat een woord ?!!) in de industrie (textiel en chemie) meen ik te mogen stellen (en ik hoop echt dat dit een heel persoonlijke ervaring is) dat het ook met de praktische vaardigheden niet echt vooruit gaat in het BSO.

Om maar te zwijgen over de verschrikkelijke inzet dat die mensen vertonen.

Maar nogmaals, u hebt gelijk dat ook de praktische vaardigheden zouden moeten onderzocht worden in een onderwijsstudie.
Het BSO levert over het algemeen goede werkkrachten die een goede basis hadden.

In mijn hele loopbaan zag ik ieder jaar opnieuw jongeren komen die een goede basis hadden, maar toch nog een drietal weken nodig hadden om mee te kunnen draaien.

Laat de "nieuwe" bazen nu net daarin niet meer willen investeren.
Een nieuwe werkkracht moet onmiddellijk opbrengen, met het gevolg dat veel jongeren gewoon geen kans krijgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be