Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2022, 09:11   #101
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
In de praktijk kunnen artsen geen initiatief nemen als familie en de persoon zelf niet willen.
In het slechtse geval kan een arts een zorgoverleg met thuisverpleging, thuishulp en familie organiseren. Maar zelfs dan ligt de initiatiefplicht bij de familie.

Ik snap de hoge prijzen niet. Ik ken één eigenaar van een volledig privaat initiatief van ouderlingen zorgflats die die flats + beschikbaarheid van arts en verpleging + 3 maaltijden per dag + nutsdiensten (internet inbegrepen) voor minder dan de helft van de prijzen die ik lees in de pers.
Het is kleinschalig….12 flats
Dan zou de overheid toch perfect een alternatief moeten kunnen bieden aan een lagere prijs zonder verlieslatend te zijn?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 09:12   #102
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is overdreven...
We spreken niet over luxe hee, niet over op hotel gaan.
In de praktijk is een WZC een soort 'basisdienst' waar jammer genoeg veel oudjes niet rond kunnen.
Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders nooit naar zo een sterfkot zijn moeten gaan, en thuis zijn kunnen blijven. Maar voor sommigen zit dat er niet in.
Een alleenstaande bv, die begint te dementeren kan in veel gevallen niet meer zelfstandig wonen.

Als die mensen dan aan woekertarieven zoals nu (1800 tot 2000 euro per maand) in privé WZC's moeten leven omdat de openbare sector die privatiseerde dan zijn die financieel gejost.

En het surplus blijven afwentelen op OCMW is geen oplossing, zolang men geen prijsbeperkingen oplegt gaat de privé blijven massaal investeren in zowel nieuwe WZC's als in het opkopen van openbare.

Dit is big business geworden...

De marktwerking inzake prijsbepaling werkt hier niet langer...

Puur principieel ben ik ook tegen prijsregulering, maar hier dringt een prijsbeperking zich echt wel op.
Als de prijs zo veel te hoog zou liggen, kan de overheid perfect goedkopere alternatieven aanbieden zonder verlieslatend te zijn.

Als de overheid dat niet kan zonder verlieslatend te zijn, dan ligt de prijs blijkbaar niet te hoog.
Oud 15 april 2022, 09:35   #103
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dan zou de overheid toch perfect een alternatief moeten kunnen bieden aan een lagere prijs zonder verlieslatend te zijn?
dat denk ik dus ook.
Ik vraag mij af waarom dat niet gaat.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 09:42   #104
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Als de prijs zo veel te hoog zou liggen, kan de overheid perfect goedkopere alternatieven aanbieden zonder verlieslatend te zijn.

Als de overheid dat niet kan zonder verlieslatend te zijn, dan ligt de prijs blijkbaar niet te hoog.
Ik ken iemand die een privé rusthuis(je) heeft en die wel voor de helft van de prijs die ik lees in de kranten een flat kan aanbieden met permanente beschikbaarheid van dokter en verpleegster en maaltijden.

Er worden activiteiten voor de bewoners georganiseerd door vrijwilligers (wat trouwens ook in de overheidsrusthuizen op die basis gebeurd voor een (groot) deel)

Oud 15 april 2022, 09:48   #105
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken iemand die een privé rusthuis(je) heeft en die wel voor de helft van de prijs die ik lees in de kranten een flat kan aanbieden met permanente beschikbaarheid van dokter en verpleegster en maaltijden.

Er worden activiteiten voor de bewoners georganiseerd door vrijwilligers (wat trouwens ook in de overheidsrusthuizen op die basis gebeurd voor een (groot) deel)
Wel, zo'n rusthuizen zouden dan toch in principe moeiteloos die dure versies moeten kunnen wegconcurreren?

Ik vraag me op recht af waarom het niet mogelijk is meer goedkope versies aan te bieden.

(Op die vrijwilligers na natuurlijk. Er zijn te veel plaatsen nodig in woonzorgcentra om dat allemaal op vrijwilligers te kunnen laten draaien)

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 15 april 2022 om 09:49.
Oud 15 april 2022, 10:06   #106
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Wel, zo'n rusthuizen zouden dan toch in principe moeiteloos die dure versies moeten kunnen wegconcurreren?

Ik vraag me op recht af waarom het niet mogelijk is meer goedkope versies aan te bieden.

(Op die vrijwilligers na natuurlijk. Er zijn te veel plaatsen nodig in woonzorgcentra om dat allemaal op vrijwilligers te kunnen laten draaien)
Twaalf flats...wachtlijst 2 jaar. Maar de mensen op die wachtlijst hebben het er voor over.

U krijgt op dit moment geen nieuwe kleinschalige prive-WZC niet meer vergund omdat de onmiddellijke investering om 100% in orde te zijn niet meer haalbaar is. De vrouw heeft dat geleidelijk mee kunnen opbouwen.

Het is zoals met de automobielsector...een hoop redicuul hoge eisen (onder het mom van managements kwaliteitszorg) maken de prijs onbetaalbaar voor mensen met een gewoon pensioen (dat in België al niet al te hoog is)

Oud 15 april 2022, 10:22   #107
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat zou zeker kunnen, maar de realiteit is dat de overheid die keuze niet wil maken. Omgekeerd, er is al jarenlang een tendens om openbare WZC's te verkopen aan privé investeerders.

Voor mij is dit geen ideologisch vraagstuk pro of contra privé, maar wel rond betaalbaarheid van een verlengstuk van de sociale zekerheid. In gezondheidszorg bv is prijsnivellering en zelfs de prijszetting op zich de normaalste zaak van de wereld.

In WZC' dringt een nivellering zich op, als er onvoldoende openbare alternatieven beschikbaar zijn.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 15 april 2022 om 10:23.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 10:25   #108
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat denk ik dus ook.
Ik vraag mij af waarom dat niet gaat.
Omdat zowel de Vlaamse overheid, als zeer veel lokale besturen politiek de keuze maken dat het geen overheidstaak is om dat ZELF te organiseren. Vandaar de privatiseringsgolf, met als gevolg een prijsspiraal en de facto géén marktwerking.
Oud 15 april 2022, 10:38   #109
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Omdat zowel de Vlaamse overheid, als zeer veel lokale besturen politiek de keuze maken dat het geen overheidstaak is om dat ZELF te organiseren. Vandaar de privatiseringsgolf, met als gevolg een prijsspiraal en de facto géén marktwerking.
die marktwerking wordt door de overheid zeer sterk bemoeilijkt, zoniet onmogelijk gemaakt. Ik vermoed (weet dus niets zeker in deze) dat er zelfs lobbygroepen van prive ouderlingen-fabrieken aan het werk zijn om zo veel mogelijk de marktwerking uit te schakelen

Oud 15 april 2022, 10:56   #110
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die marktwerking wordt door de overheid zeer sterk bemoeilijkt, zoniet onmogelijk gemaakt. Ik vermoed (weet dus niets zeker in deze) dat er zelfs lobbygroepen van prive ouderlingen-fabrieken aan het werk zijn om zo veel mogelijk de marktwerking uit te schakelen
Het kleinschalige initiatief dat jij hier beschreef, zou anno 2022 niet meer mogelijk zijn als nieuw project. Die krijgen daar nooit goedkeuring voor. De regelgeving is gemaakt om alles grootschalig te doen, eigenlijk is nieuwbouw zowat niet te vermijden door de strakke regels. Een lokaal bestuur gaat het niet in haar hoofd halen om nu nog een nieuwbouw WZC met een capaciteit van pakweg 100 kamers te bouwen, wegens onbetaalbaar. Voor de privé is dat geen probleem, gezien er geen prijsregulering/nivellering is en ze dus hun inkomsten zelf kunnen bepalen.

Ik weet van een kaderlid in het Gents WZC dat door de privé is overgenomen dat die financiers hun businessplan heel simpel was : drakonisch snijden in de uitbatingskosten door het vroegere personeel te dumpen en de prijzen verhogen. Die halen een ROI van maar liefst 20% op jaarbasis.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 15 april 2022 om 10:56.
Oud 15 april 2022, 12:51   #111
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Het kleinschalige initiatief dat jij hier beschreef, zou anno 2022 niet meer mogelijk zijn als nieuw project. Die krijgen daar nooit goedkeuring voor. De regelgeving is gemaakt om alles grootschalig te doen, eigenlijk is nieuwbouw zowat niet te vermijden door de strakke regels. Een lokaal bestuur gaat het niet in haar hoofd halen om nu nog een nieuwbouw WZC met een capaciteit van pakweg 100 kamers te bouwen, wegens onbetaalbaar. Voor de privé is dat geen probleem, gezien er geen prijsregulering/nivellering is en ze dus hun inkomsten zelf kunnen bepalen.

Ik weet van een kaderlid in het Gents WZC dat door de privé is overgenomen dat die financiers hun businessplan heel simpel was : drakonisch snijden in de uitbatingskosten door het vroegere personeel te dumpen en de prijzen verhogen. Die halen een ROI van maar liefst 20% op jaarbasis.
Volledig akkoord...met monopoliepositie en extreme prijzen voor gevolg
En de Vlaamse en lokale overheden laten maar doen....
Zouden die politiekertjes eraan verdienen ?

Oud 15 april 2022, 13:05   #112
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Twaalf flats...wachtlijst 2 jaar. Maar de mensen op die wachtlijst hebben het er voor over.

U krijgt op dit moment geen nieuwe kleinschalige prive-WZC niet meer vergund omdat de onmiddellijke investering om 100% in orde te zijn niet meer haalbaar is. De vrouw heeft dat geleidelijk mee kunnen opbouwen.

Het is zoals met de automobielsector...een hoop redicuul hoge eisen (onder het mom van managements kwaliteitszorg) maken de prijs onbetaalbaar voor mensen met een gewoon pensioen (dat in België al niet al te hoog is)
Dat is het probleem overal met alles dat iets met gezondheid van doen heeft. Managment tools, kwaliteitszorg, etc... Natuurlijk ook ergens normaal he, maar tracability en kwaliteitszorg kost nu eenmaal veel geld. Dat heeft geen directe opbrengst ook. Ja levenskwaliteit misschien. En de perceptie dat alles goed gecontroleer, opgevolgd etc... wordt. (reken maar dat niet alle directies even nobel zijn... )

Iemand moet dat betalen, en dat is uiteindelijk de consument.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 13:49   #113
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is het probleem overal met alles dat iets met gezondheid van doen heeft. Managment tools, kwaliteitszorg, etc... Natuurlijk ook ergens normaal he, maar tracability en kwaliteitszorg kost nu eenmaal veel geld. Dat heeft geen directe opbrengst ook. Ja levenskwaliteit misschien. En de perceptie dat alles goed gecontroleer, opgevolgd etc... wordt. (reken maar dat niet alle directies even nobel zijn... )

Iemand moet dat betalen, en dat is uiteindelijk de consument.
Zelfs dat niet.
In zeer vele gevallen is de kwaliteitsmanager de creativste van de hoop.
Hij / zij is de persoon die de realiteit beschrijft op een zulkdanige manier dat ze binnen de een (veelal brede) interpretatie van de opgelegde regels valt.

Oud 15 april 2022, 14:16   #114
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wanneer komt de volgende aanpassing aan de index voor de gepensioneerden ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 14:23   #115
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volledig akkoord...met monopoliepositie en extreme prijzen voor gevolg
En de Vlaamse en lokale overheden laten maar doen....
Zouden die politiekertjes eraan verdienen ?
Als een lokaal bestuur haar WZC van de hand kan doen aan de privé, is dat weer een hoop personeel dat niet meer van hen afhangt. De gemeente ziet dat als 'winst'.
Als de uitbating bij een privé uitbater komt te liggen, en er loopt ergens een wiel af omdat er problemen zijn inzake brandveiligheid of kwaliteit van verzorging dan kunnen ze er hun handen vanaf trekken en wijzen naar die uitbater.

Pure boerenmentaliteit bij onze lokale politici.
Oud 15 april 2022, 14:24   #116
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs dat niet.
In zeer vele gevallen is de kwaliteitsmanager de creativste van de hoop.
Hij / zij is de persoon die de realiteit beschrijft op een zulkdanige manier dat ze binnen de een (veelal brede) interpretatie van de opgelegde regels valt.
Oud 15 april 2022, 14:32   #117
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zelfs mijn grootouders (langs vader's kant) slaagden er in om een eigen huis (zeer bescheiden huisje, maar wel hun eigendom) te bezitten, en die hebben twee wereldoorlogen moeten doorstaan, en zes kinderen opgevoed.
En heb jij, en vooral jouw kinderen, nu ook al allemaal een eigen huis? Of is dat intussen onbetaalbaar geworden?
Oud 15 april 2022, 16:18   #118
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

We privatiseren wzc’s en als oudjes niet kunnen betalen legt de overheid bij
Tegelijk spelen wzc’s op emoties en zoeken ze voor alles vrijwilligers

Winsten verzekerd
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 16:52   #119
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
En heb jij, en vooral jouw kinderen, nu ook al allemaal een eigen huis? Of is dat intussen onbetaalbaar geworden?
Zowel ik als mijn drie kinderen hebben een eigen woning, ja. Geen villa's van 700K, maar een woning volgens ons budget. Eens gepensioneerd, zullen wij alleszins geen huishuur meer te betalen hebben. De eerste vijf jaar na de aankoop nijpt het altijd een beetje, maar daarna is de huurprijs dikwijls hoger dan de hypothecaire afbetaling.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 06:04   #120
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U krijgt op dit moment geen nieuwe kleinschalige prive-WZC niet meer vergund omdat de onmiddellijke investering om 100% in orde te zijn niet meer haalbaar is.
Mogelijks is dit de eerste ware uitspraak in je betoog.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be