Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2022, 14:28   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Vanmorgen was het ongewoon druk op de ring voor een zondag.

Vanmorgen zelfs vele Old timers clubs gezien die wat gingen rondtoeren voor de lol. Volgens mij waren daar verscheidene karretjes bij die rond de 15 liter zitten.
Ook een Harley Club gezien. Volgens mij is zo een 20 jarige Harley met carburators ook niet echt een zuinig beestje.

Waarschijnlijk veel mensen die hun noodzakelijke verplaatsingen met bedrijfswagens kunnen doen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 maart 2022 om 14:29.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 16:49   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Een deftige speed-pedelec, daar ga je toch niet veel kosten mee uitsparen op het woon-werk verkeer. Er is de steile aanschafprijs, maar ook het onderhoud (wat op kilometerbasis niet moet onderdoen voor een auto, in tegendeel...).
Ik doe zelf het onderhoud (werkuren zijn dus op mijn conto), maar telkens om de 10000 km bedraagt de materiaalkost min. 400 euro (banden, verschillende sets remblokken, bleedkit, ketting, cassette, tandwielen,..).[/quote]
Die conclusie heb ik ook getrokken. Als je voor elke kleinigheid naar de fietsenmaker moet, dan loopt de rekening snel op.
Gelukkig dat ik alles zelf kan.
En ik hoop dat de Rohloff de belofte waar kan maken, tandwiel omdraaien na 5000 km, en er nog eens 5000 mee doen, en met een oliewissel per jaar zou het weinig gezever mogen opleveren.
Citaat:
En dan nog de grootste kost van al: de li-ion batterij, na 20000 km zit die nauwelijks nog op 50~60% van de oorspronkelijke capaciteit (=na 500 volle laadcycli). Vervangkost is al snel 750 euro.
Daar ontsnap ik gedeeltelijk aan. Ik gebruik een Cycle satiator. Daarmee kan je de levensduur van accu's ferm mee rekken, maar je geeft wel 30% bereik af. Maar da's iets waar ik geen gebrek aan heb. Met een volle accu (100% geladen) en in comfortstand haal ik de mooie 200 km wel, nu is dat maar 150 km.
Langs de andere kant, ik rij dan ook rond met 48V 2x17Ah.
Oud 13 maart 2022, 18:59   #23
Patrick M
Provinciaal Statenlid

Standaard

Laat ons allemaal samen gezellig de trein nemen.
Per 4 man kunnen we kaarten.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 19:19   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Dat is wel een voordeel. Als je wil kaarten.
Maar dan heb je in je wagon zo'n stel hangjongeren met een ghettoblaaster, een jonge vrouw met 3 kinderen jonger dan 5, en een lege fles duitse witte product vodka die onder de banken doorrolt....
Oud 14 maart 2022, 17:58   #25
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Lijkt. Drukte? Hoeveel km heb je afgelegd, of beter hoeveel uren heb je de wagens geteld?

Heb je het verkeer op het 152.256 km Belgisch wegennet dan ook geteld?

Het is al altijd zo geweest dat de filedrukte over een lange periode bij dure brandstofprijzen verminderde.

Het verkeersinformatiecentrum van België en Nederland zal dat bevestigen. In 2008 was dat alleszins het geval, ggl maar. En toen waren de brandstofprijzen minder hoog.
Ik zei "lijkt en niet "is".
Op mijn dagelijks traject is de drukte alleszins weer op niveau van voor Corona.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 18:02   #26
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wacht maar even tot er nog wat meer elektrische fietsen bijkomen. Ze zullen er wel iets op vinden. Rijbelasting .....speciale kledij....speciaal rijbewijs parkeergeld Technische keuring en nog meer fraais. Ge weet toch al langer dat de hoofdtaak van politici mensen pesten is ? Ze zijn trouwens meester in het veranderen van de regels als de wedstrijd al is begonnen.
Er worden fietsostrades aangelegd, maar wie betaalt daar eigenlijk voor? Niet de fietsers.
Vroeger moest je op je fiets een taksplaat hebben, elk jaar te vernieuwen, om op de openbare weg te mogen rijden. Veel kostte dat niet maar zo deed je als fietser toch een bijdrage aan het onderhoud van het fietswegennet.
Oud 14 maart 2022, 18:05   #27
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Een deftige speed-pedelec, daar ga je toch niet veel kosten mee uitsparen op het woon-werk verkeer. Er is de steile aanschafprijs, maar ook het onderhoud (wat op kilometerbasis niet moet onderdoen voor een auto, in tegendeel...).

Ik doe zelf het onderhoud (werkuren zijn dus op mijn conto), maar telkens om de 10000 km bedraagt de materiaalkost min. 400 euro (banden, verschillende sets remblokken, bleedkit, ketting, cassette, tandwielen,..).

En dan nog de grootste kost val al: de li-ion batterij, na 20000 km zit die nauwelijks nog op 50~60% van de oorspronkelijke capaciteit (=na 500 volle laadcycli). Vervangkost is al snel 750 euro.
Ja dat tikt wel aan. Goed dat je dat deelt. Goed om weten.

Nog één vraag: wat is een bleedkit?

Laatst gewijzigd door PeterCC : 14 maart 2022 om 18:06.
Oud 14 maart 2022, 18:14   #28
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Vanmorgen was het ongewoon druk op de ring voor een zondag.
Je zou het zo niet zeggen maar de weekenddagen zijn door de band de drukste verkeersdagen. Maar verspreid over de hele dag, niet gepiekt 's morgens en 's avonds.

Ik herken het verder wel. Het was een mooi weekend, mooi weer, de dagen zijn al beduidend langer, geen gehannes meer met mondmaskers en CST. De mensen blijven niet in hun kot en trekken erop uit.
Dure brandstof of niet.
Oud 14 maart 2022, 20:43   #29
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Er mag er niet veel wind zijn ....niet vriezen of sneeuwen .....vertrek uur staat nooit vast en heenrit is ook nooit gegarandeerd.

En lunchpakket zoals vroeger bij de Nederlandse Spoorwegen is er bij de NMBS niet .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 20:50   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ja dat tikt wel aan. Goed dat je dat deelt. Goed om weten.

Nog één vraag: wat is een bleedkit?
Bleed-kit, ontlucht setje voor de hydraulische remmen van de high end fietsen.

Ik gebruik nog steeds kabel-getrokken schijfremmen. Maar ik heb er dan ook 3
Oud 14 maart 2022, 20:52   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er worden fietsostrades aangelegd, maar wie betaalt daar eigenlijk voor? Niet de fietsers.
Vroeger moest je op je fiets een taksplaat hebben, elk jaar te vernieuwen, om op de openbare weg te mogen rijden. Veel kostte dat niet maar zo deed je als fietser toch een bijdrage aan het onderhoud van het fietswegennet.
Die fietsostrades zijn ook niet zaligmakend. Ik kan er een paar gewoon niet gebruiken. 'k Moet mijn fiets over de "veiligheids-bevorderende-obstakels" heen tillen.
Oud 29 april 2022, 16:36   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Diesel nog altijd 25 cent duurder dan benzine.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2022, 16:42   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is een eeuwige schande. De regeringk zal het zich nog bekopen.

En dat noemt u Godverdomme subsidies. Ga elders zeiken.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2022, 16:56   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is een eeuwige schande. De regeringk zal het zich nog bekopen.

En dat noemt u Godverdomme subsidies. Ga elders zeiken.
Kom je hier bleiten? Ga elders mensen vergiftigen met uw kankerdiesel.

Diesel moest eigenlijk het dubbele kosten van benzine om al die miljarden kosten aan ziekteverlet en gezondsheidskosten van de (werkende) mensen te kunnen betalen.

Ik ben toevallig een halfuur geleden dit tankstation gepasseerd, daarom mijn post.
Citaat:
https://carbu.com/belgie/index.php/s...eek/3660/19807
Brandstoffen

Super 95 (E10)
1,739 €/L
29/04/22

Super 98 (E5)
1,889 €/L
29/04/22

Diesel (B7)
1,989 €/L
29/04/22

AdBlue
1,299 €/L
01/04/22
Spijtig genoeg wordt benzine morgen 6 cent duurder.
In elke geval rijdt het verkeer altijd trager, mijn verbruik van mijn zuipkist ligt ondertussen bij 5 liter/100 km benzine.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 april 2022 om 16:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2022, 18:54   #35
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is wel een voordeel. Als je wil kaarten.
Maar dan heb je in je wagon zo'n stel hangjongeren met een ghettoblaaster, een jonge vrouw met 3 kinderen jonger dan 5, en een lege fles duitse witte product vodka die onder de banken doorrolt....
En dan wil je nog niet weten wie er op de zetels heeft gezeten .

Ene die opgepakt was in broek gescheten of ondergekotst ....nadien vrijgelaten met het pakje in broek op bus tram of trein op de zetel .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2022, 19:26   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is afgeschaft omdat de kost van de administratie hoger was dan de opbrengst ervan.
Idem dito voor de hondentaks.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2022, 19:32   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er wordt wellicht minder auto gereden, en meer gefietst.
Ik denk dat dat meer ligt aan de ontwikkeling van de diverse elektrische fietsen, dan aan de duurdere brandstof.
Corona-maatregelen hebben dan weer gemaakt dat veel mensen het recreatief fietsen ontdekt hebben.

Het valt mij de laatste jaren ook erg op dat veel jongedames op koersfietsen rondrijden. Geen woonwerkverkeer maar eer recreatief-sportief. De hippe fietskledij zal er misschien toe bijgedragen hebben. (ze steken mij voorbij en dan moet ik noodgedwongen naar hun kontje kijken)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2022, 20:19   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb gisteren voor mijn werk in Eeklo gezeten, daarna Brugge en dan naar Oostende en terug naar Gent.
Vandaag Kortrijk gedaan.

Ik vrees dat het met openbaar vervoer of een fiets niet zou lukken.

Maar ja mensen die achter de hoek werken en er gesubsidieerd eten bovenop zijn natuurlijk niet echt rationeel om te snappen dat wat hun overkomt niet een ander overkomt.
Oud 29 april 2022, 20:22   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er wordt wellicht minder auto gereden, en meer gefietst.
Ik denk dat dat meer ligt aan de ontwikkeling van de diverse elektrische fietsen, dan aan de duurdere brandstof.
Corona-maatregelen hebben dan weer gemaakt dat veel mensen het recreatief fietsen ontdekt hebben.

Het valt mij de laatste jaren ook erg op dat veel jongedames op koersfietsen rondrijden. Geen woonwerkverkeer maar eer recreatief-sportief. De hippe fietskledij zal er misschien toe bijgedragen hebben. (ze steken mij voorbij en dan moet ik noodgedwongen naar hun kontje kijken)
Dat is omdat het puntje van hun zadel recht op hun démarreur duwt.
Oud 29 april 2022, 21:34   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En brandstoffen, diesel of benzine, in België zijn nog steeds veel duurder dan in Venezuela.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be