Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2022, 00:54   #81
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanguard Bekijk bericht
Ik wens geen hele etnische groep 2 meter on de grond. En zeker geen blanke broeders.
OK dan, dat heb jij voor op Putin!
Oud 30 april 2022, 02:22   #82
Vanguard
Provinciaal Statenlid

Vanguard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U kan toch hier vrijelijk uw pro Russische propaganda ongestraft verkondigen hé....

Mijn "propaganda"? Vrijelijk?

Maar ventje toch, gaat het wat in dat bolleke van u?

Een gewone mening verkondigen die wat afwijkt van de standaard mening is propaganda en moet bestraft worden volgens u ?

Is Belgie in een militair conflict met vele doden verwikkeld? Ik verraad geen soldaten die voor mijn land vechten en sterven zoals dat in Rusland het geval is.

Het zou er nog aan mankeren dat ik hier mijn mening al dan niet ongestraft mag verkondigen. Met een nickname dan nog wel. Omdat anders "mensen" zoals gij ongetwijfeld wraak zouden nemen tegen afwijkende meningen. Zo vrij zijn wij hier. De russobie, haat en onwetendheid druipt van uw teksten af.

Uwe vriend parcifal heeft hier zelfs iemand gedoxxed. Zo "vrij" zijn wij hier se.

Enne, laat ons even volledig zijn. Uw mening in heel deze Rusland materie is eigenlijk gestoeld op onwetendheid en van horen zeggen, besef zelfs jij dat niet een heel klein beetje?? Gewoon al omdat jij geen woord russisch spreekt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
In Moskou is dat echter wél genoeg om opgepakt te worden...
De grote ruslandkenner zonder kennis van het russisch gaat het ons eens komen vertellen hoe het eraan toe gaat in Rusland. Er zijn mensen die zich voor veel minder belachelijk maken.

Efkes een tekeningske voor Skippies:

Betogers in Rusland worden opgepakt. Om een goeie reden. Rusland is in oorlog. Soldaten sterven voor het vaderland. Belgie is niet in oorlog. Ik verraad niemand. Rusland wordt existentieel bedreigd. Betogerkes daar zijn dus verraders van het vaderland, verraders van al die jongens die voor hun vaderland sterven. Begrijp je het nu een beetje Skippies?

Ik kan zelfs stellen dat jij een verrader bent van onze belangen. Uw "propaganda" steunt rechstreeks en onrechtsreeks alle acties en sancties die de prijzen van alles omhoog jagen.

Uw niet aflatende russen haat, meeloperij met de VS en gebrek aan inzicht kan er toe leiden dat de Russen zelfs kernwapens gaan gebruiken.

Voor de rest, laat dat denigrerende toontje nu maar stilaan vallen. Steek uw energie wat in het verruimen van uw geest.

Laatst gewijzigd door Vanguard : 30 april 2022 om 02:26.
Vanguard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 03:37   #83
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn "propaganda"? Vrijelijk? Maar ventje toch, gaat het wat in dat bolleke van u?
Een gewone mening verkondigen die wat afwijkt van de standaard mening is propaganda en moet bestraft worden volgens u ?
Is Belgie in een militair conflict met vele doden verwikkeld? Ik verraad geen soldaten die voor mijn land vechten en sterven zoals dat in Rusland het geval is.
Het zou er nog aan mankeren dat ik hier mijn mening al dan niet ongestraft mag verkondigen. Met een nickname dan nog wel. Omdat anders "mensen" zoals gij ongetwijfeld wraak zouden nemen tegen afwijkende meningen. Zo vrij zijn wij hier. De russobie, haat en onwetendheid druipt van uw teksten af.

Uwe vriend parcifal heeft hier zelfs iemand gedoxxed. Zo "vrij" zijn wij hier se.
Enne, laat ons even volledig zijn. Uw mening in heel deze Rusland materie is eigenlijk gestoeld op onwetendheid en van horen zeggen, besef zelfs jij dat niet een heel klein beetje?? Gewoon al omdat jij geen woord russisch spreekt.
De grote ruslandkenner zonder kennis van het russisch gaat het ons eens komen vertellen hoe het eraan toe gaat in Rusland. Er zijn mensen die zich voor veel minder belachelijk maken.

Betogers in Rusland worden opgepakt. Om een goeie reden. Rusland is in oorlog. Soldaten sterven voor het vaderland. Belgie is niet in oorlog. Ik verraad niemand.
Rusland wordt existentieel bedreigd. Betogerkes daar zijn dus verraders van het vaderland, verraders van al die jongens die voor hun vaderland sterven. Begrijp je het nu een beetje Skippies?
Ik kan zelfs stellen dat jij een verrader bent van onze belangen. Uw "propaganda" steunt rechstreeks en onrechtsreeks alle acties en sancties die de prijzen van alles omhoog jagen.
Uw niet aflatende russen haat, meeloperij met de VS en gebrek aan inzicht kan er toe leiden dat de Russen zelfs kernwapens gaan gebruiken.
Voor de rest, laat dat denigrerende toontje nu maar stilaan vallen. Steek uw energie wat in het verruimen van uw geest.
héhé, dat lucht op zekers?

Ik kan leven met je allerindiviueelste mening zonder ze te onderschrijven.
Net zoals ik kan leven met de vaststelling dat de overgrote meerderheid Russen uit mijn omgeving -en dat zijn er toch nogal wat- boertige individuen zijn die na een paar "eenheden" alcohol gediplomeerde vechterbazen worden. (en al snap ik dat niet: tot plezier van henzelf ...en de Aussies hier ook, trouwens. )
Het opwekken van hevige aversie tegen hun agressie door onafhankelijke toeschouwers vind ik dus pure logica. (En ja -> boertig gedrag is voor mezelf synoniem voor Russisch gedrag. Ne vous en déplaise.

Wat dan weeral wel een hierboven flagrante leugen is volgens mij en ik quote je: "Rusland wordt existentieel bedreigd."

De Russische federatie onder leiding van Het Frustraat genaamd Putin is de enige agressor die een onafhankelijk land binnen is gevallen. FEIT bewezen door de realiteit, interpretatie om toch een uitvlucht te vinden is niet aanvaardbaar.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 30 april 2022 om 03:55.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 12:02   #84
Vanguard
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
héhé, dat lucht op zekers?
Niet echt. Het vraagt wat inspanning om arrogantie met reciprociteit te beantwoorden als je dat niet gewoon bent. Maar dat is met plezier gedaan. (Het was ook niet direct tot jou gericht hé)

Citaat:
Ik kan leven met je allerindiviueelste mening zonder ze te onderschrijven.
Net zoals ik kan leven met de vaststelling dat de overgrote meerderheid Russen uit mijn omgeving -en dat zijn er toch nogal wat- boertige individuen zijn die na een paar "eenheden" alcohol gediplomeerde vechterbazen worden. (en al snap ik dat niet: tot plezier van henzelf ...en de Aussies hier ook, trouwens. )
Het opwekken van hevige aversie tegen hun agressie door onafhankelijke toeschouwers vind ik dus pure logica. (En ja -> boertig gedrag is voor mezelf synoniem voor Russisch gedrag. [i]Ne vous en déplaise.
Jaja, ik kan ook wel leven met jouw mening. Al is en blijft het wel een grove veralgemening. Ik kan zelfs beamen wat je omschrijft. Wie heeft de vele videokes met dronken Russen niet gezien. Maar het gaat veelal om platteland-boerebuiten Russen. En er is nogal veel boerebuiten in Rusland.

Ik zie ook dagelijks de meer beschaafde kant van de Russen. Sterke mathematici. Zeer gewiekste zakenlui. Knappe strategen. Prachtige, fiere, stijvolle vrouwen en mannen die veel aandacht besteden aan goed voorkomen. Enorm veel intellectuelen.

Het ballet en de opera, deel van hun cultuur, waar iedereen prima uitgedost naar toe gaat op zaterdagavond. De vrouwen die in de schouwburg vestiaire hun snow boots omwisselen naar elegante naaldhakjes. Gewoon om er leuk uit te zien voor de gelegenheid. De mannen allemaal in pak. Zelfs ik doe er met tegenzin een das aan, maar dat moest van mijn partner om niet uit de boot te vallen.

Ik ben in Belgie ook een paar keer naar de schouwburg geweest. Daar kreeg ik onmiddellijk de bevestiging dat ons internationaal imago als vlomse boerekes geen uitvindsel is.

Citaat:
Wat dan weeral wel een hierboven flagrante leugen is volgens mij en ik quote je: "Rusland wordt existentieel bedreigd." .

Het gaat erom hoe de Russen het zien, niet hoe "wij" het zien. Wat voor u een leugen is in deze (kan een subjectief gevoel wel een "leugen" zijn?), is voor hen bittere ernst.

Dat is het enige wat telt in deze. En de Russische cultuur toch iets kennende begrijp ik hen volledig hoe zij erover denken.

Het inwendig in verval verkerende empire of lies, komt gewoon te dicht bij als Oekraiene een nieuwe vazal wordt van dat empire.

Hoe dikwijls horen we tenoren van de empire of lies niet spreken over "our way of life". Wel Rusland en de Russen voelen zich niet alleen militair bedreigd als NATO aan hun directe grens komt te liggen. Ze voelen zich ook bedreigd in HUN "way of life" als Oekraiene, de nieuwe buit van the empire of lies, de wipplank naar Moskou is.

Citaat:
De Russische federatie onder leiding van Het Frustraat genaamd Putin is de enige agressor die een onafhankelijk land binnen is gevallen. FEIT bewezen door de realiteit, interpretatie om toch een uitvlucht te vinden is niet aanvaardbaar.
Als het niet Putin is of was, dan zou en zal het wel iemand anders zijn. Vergis u niet.

Rusland zal NOOIT opgeven. Hou u maar vast aan de takken van de bomen. Want ze zullen nucleair gaan als het niet anders kan.

Napoleon, Hitler hebben het al geprobeerd van de Russen op de knieen te dwingen. Nu gaat the empire of lies nog eens proberen.

Waarom doen wij daaraan mee?

Dat zwaar uit de context gerukt gezeik over "een soeverein land binnenvallen" zonder meer is weeral zo een slogan om de massa´s van uw gelijk te willen overtuigen om toch maar uw eigen minder koshere motieven te verhullen. Daar is de empire of lies altijd goed in geweest met hun bedrieglijke truuks en woordgebruik in de VN, etc.

Russen weten trouwens dat ze propaganda ondergaan, ze hebben dat altijd geweten in Soviet tijd en er zelfs mee gelachen. Het drama is dat het Westen veel beter is in propaganda, en dat de gewone westerling het niet eens beseft dat hij aan zware propaganda onderhevig is.

Laatst gewijzigd door Vanguard : 30 april 2022 om 12:11.
Oud 30 april 2022, 12:05   #85
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Het klopt dat Napoleon en Hitler zich hebben mispakt aan Rusland.

Maar ik zie de parallel niet met wat het westen doet. Integendeel: Rusland is hier de imperialistische mogendheid doe zoals Napoleon en Hitler is begonnen aan een overmoedige onderneming die hen zelf ten gronde zal richten.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 12:29   #86
Vanguard
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Het klopt dat Napoleon en Hitler zich hebben mispakt aan Rusland.

Maar ik zie de parallel niet met wat het westen doet. Integendeel: Rusland is hier de imperialistische mogendheid doe zoals Napoleon en Hitler is begonnen aan een overmoedige onderneming die hen zelf ten gronde zal richten.
Het imperialistische westen doet aan verschillende vormen van oorlogsvoering die niet traditioneel militair zijn hé.

Ze zijn al jaren bezig met "fourth generation warfare" of hoe zeg ik dat in goed nederlands? Om zo Rusland in te lijven in het grote liberaal-progressive model.

Politieke oorlogsvoering, sociale oorlogsvoering, psychologisch, media manipulatie. Niet met soldaten maar met allerlei actoren.
Oud 30 april 2022, 12:34   #87
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Oekraïens president Volodimir Zelenski: “Met betere wapens hadden we de oorlog al beëindigd”

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220420_91888140

“Als onze strijdkrachten toegang had gehad tot betere wapens - vergelijkbaar met de wapens die de Russen gebruiken - dan hadden we deze oorlog al beëindigd.” Dat heeft de Oekraïense president Volodimir Zelenski afgelopen nacht gezegd in een videotoespraak.

Waarschijnlijk heeft ie een punt.
De Navo moet waarschijnlijk een tandje bij steken.

Dat hij in al zijn interviews en in al zijn onderhandelingen met wereldleiders “nog steeds gedwongen wordt om te smeken voor zaken die onze bondgenoten al jaren bewaren”, dat vindt hij oneerlijk, aldus Zelenski in de videoboodschap. “Als die landen de wapens en de munitie hebben die Oekraïne nodig heeft, is het hun morele plicht om de vrijheid te helpen beschermen en de levens van duizenden Oekraïeners te redden”.
Misschien die gasten kruisraketten leveren ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 12:36   #88
Vanguard
Provinciaal Statenlid

Standaard

Voeg er zelfs ook maar "fifth generation" warfare aan toe.
Oud 30 april 2022, 13:15   #89
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is dankzij Oekrainse informatie-kanalen dat meer en meer ouders van Russische soldaten een idee krijgen wat er aan de hand is...
Want van de eigen autoriteiten krijgen ze amper informatie...
Helaas,sommigen moeten op die Oekrainse kanalen vaststellen dat hun zoon dood zal zijn.
Want de eigen autoriteiten kan het geen snars schelen.

https://www.youtube.com/watch?v=

De Britten schatten het aantal militaire doden aan Russische zijde al op zowat 15000.Dat zijn cijfers zoals ten tijde van de Afghaanse oorlog,maar dan in een paar maanden tijd vergeleken met 10 jaar tijd...Het was toendertijud ,samen met de economische kost,al een duidelijke destabiliserende factor voor de verzwakkende Soviet-Unie..

Nu kan het allemaal nog veel sneller gaan...

Laatst gewijzigd door kelt : 30 april 2022 om 13:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 16:07   #90
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
(...)
De Britten schatten het aantal militaire doden aan Russische zijde al op zowat 15000.Dat zijn cijfers zoals ten tijde van de Afghaanse oorlog,maar dan in een paar maanden tijd vergeleken met 10 jaar tijd...Het was toendertijud ,samen met de economische kost,al een duidelijke destabiliserende factor voor de verzwakkende Soviet-Unie..

Nu kan het allemaal nog veel sneller gaan...
Helemaal juist. Ik hoop ook dat de manier waarop Poetin momenteel de top van leger en veiligheidsapparaat behandelt, tot een (paleis)revolutie leidt. Want wat er ook van weze, met deze man in het Kremlin, kunnen we in geen geval nog op ons gemak zijn. In februari zegt hij nog dat er gewoon wat maneuvers zijn, acht weken later dreigt de man met een kernoorlog. Hoe kan je in zo'n staatshoofd nog ooit vertrouwen hebben als buitenland?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 30 april 2022 om 16:08.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 16:38   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Als dergelijke verhalen allemaal feiten zijn, en ook op de grote schaal, waarom zit het Oekrainse regime dan te bedelen bij de navo regimes voor meer wapens munitie enz?
Die hele connotatie is tegenstrijdig.
De Russen lijden zogezegd grote verliezen op alle militaire vlakken (soldaat, tank, vliegtuig, marine), dan heb je geen hulp nodig he, welintegendeel, dan ga je trots de rest van de Russen in de pan hakken en Moskou bezetten.
En dan heb je die andere kant waarop FOEI geplakt wordt, dat de Russen steden kapotschieten. In de pan gehakten, die op grote schaal bombardementen uitvoeren.
Ik vraag me soms af hoe sommigen dit alles kunnen zien rijmen?
Er is geen enkele tegenstrijdigheid. Iedereen weet dat het Russisch leger niet alleen numeriek sterker is maar ook over een groter arsenaal aan wapens allerhande beschikt. Dan is het normaal dat de Oekraïense president zoekt om het wapenarsenaal aan te sterken of wapens te verkrijgen die de kansen verder kunnen keren.

Ondertussen is het Russisch leger trouwens van strategie veranderd en heeft ervoor gekozen om Oekraïense steden verder tot moes te schieten. De strategie van Grozny. Tot alles in puin ligt en er ook veel slachtoffers zijn gemaakt. Het is dan duidelijk dat er niet alleen een militaire oorlogsvoering bezig is, maar ook een psychologische.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 16:41   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lol. De tijden van de commies is daar al lang voorbij.

Je mag ondertussen in Rusland en onder de russen veeeeeeeeeeel meer luidop zeggen dan hier.

Maar je moet niet de staat aanvallen en zeker niet als er duizenden jonge gasten sneuvelen voor het verdedigen van de belangen van de staat en het voortbestaan ervan.
Ok, doe dan maar eens de proef op de som. Ga naar Rusland, sta op het Kremlinplein met een groot bord "Rusland voert een oorlog in Oekraïne". Eens kijken "hoeveel meer u luidop" kunt zeggen en hoe lang het duurt.

Op dit ogenblik aarzelt de Russische generale staf niet om vele jonge Russen de dood in te jaren. Allemaal voor die wensdromen van die megalomane bewoner van het Kremlin. Poetin die een tweede Alexander III wil zijn.

Dit moet u eens bekijken:

https://youtu.be/rjhfQrtuJ-A
Oud 30 april 2022, 16:42   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja. Het zijn uw vrienden van Azov die hun eigen volk als schild gebruiken. Ze lieten geen burgers weglopen of ze werden afgeknald.
Hiermee herhaalt u slechts het Russisch narratief. Onbewezen.

Daarnaast wordt het compleet tegengesproken door de feiten: de Russen hebben geen keer geaarzeld om Marioepol plat te bombarderen. Ook nu niet. De beschuldiging houdt dus geen steek.
Oud 30 april 2022, 16:44   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat Azov bataljon is mijn vriend NIET.
Er is ook niets problematisch aan Azov anno 2022. Luister naar het tweede deel van dit gesprek tussen een vader van een gevangengenomen Russische soldaat en een Oekraïense militair:

https://youtu.be/rjhfQrtuJ-A?t=1030
Oud 30 april 2022, 16:48   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij wordt hier en nu gemuilkorfd door de diezelfde woke linksen die ginder de boel willen destabiliseren.

Rusland wil niet in hetzelfde destructieve liberaal-progressieve bootje terechtkomen als ons.
U wordt hier niet gemuilkorfd. U mag hier probleemloos de meest abjecte beweringen neerschrijven en Poetin de hemel inprijzen. Uw berichten getuigen juist van die vrijheid. Moderator Pontifex heeft u op geen enkele manier gehinderd te schrijven wat u wou schrijven.

U doet alsof de oorlog tegen Oekraïne een ideologische oorlog zou zijn die Rusland zou moeten beschermen tegen een of andere "liberaal-progressieve" agenda. U moet dan maar eens uitleggen wat het verband is. Hoe zit dat dan in elkaar? Welke enorme rol speelt Oekraïne dan wel in het beïnvloeden van de Russische bevolking met die "liberaal-progressieve" agenda?

Iedereen weet dat ik als christen allerlei "liberaal-progressieve" opvattingen verwerpt, maar hier zie ik niet wat het verband zou zijn. Of kunt u het uitleggen? Ik ben benieuwd!
Oud 30 april 2022, 16:52   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebt ge het over vrijheden? Het is hier geen haar beter

Neem uw blanco blad en schrijf er eens op dat de holocaust overdreven is, of verantwoord was of zoiets. En loop daar eens mee rond door Brussel op uw groot blad. Dat duurt geen paar uren voordat ge zware last zult hebben.

Neem uw blanco blad en zeg eens dat ge geen homo´s of "negers" wenst aan te werven in uw bedrijf.

En ga zo maar door.

Schrijf er uw eigen naam of dat van uw bedrijf onder. Zelfs als de flikken u zouden laten lopen zal het met uw zaakske nie lang meer duren.

Ik heb een aantal posten geleden al geschreven dat de vrijheid van meningsuiting hier voortdurend uitgehold wordt. Niet de flikken gaan u tegenhouden, maar de media zoals Twitter en facebook etc zwieren u er direct af als je een afwijkende mening hebt. Hopeveel duizenden zijn er niet van Twitter gekieperd, inclusief Trump. Dat is ook de reden waarom Elon Musk Twitter aan het opkopen is, hij is het ook kotsbeu.

We zijn niet beter dan de Russen op dat vlak.
Als u dat laatste echt meent, staat u heel ver van de werkelijkheid. Er is inderdaad in bepaalde westerse landen een overdaad aan woke die me misselijk maakt, maar je wordt bij mijn weten niet de gevangenis ingegooid als je hier tegenin gaat en andere principes naar voorschuift. In Rusland riskeer je gevangenisstraf en ferme boetes.

Niemand stelt dat het Westen het beloofde land is of dat er geen zorgelijke evoluties zijn. Het is evenwel onmiskenbaar duidelijk dat het hier op zovele vlakken veel beter is dan in Rusland.

Er is een reden waarom Rusland al vele jaren kampt met een grote emigratie van jong talent. Als het daar "zoveel beter" zou zijn dan in het Westen, was er geen reden voor die Russen om uit te wijken naar Europa of de VS. Dan bleven ze in dat land van melk en honing.
Oud 30 april 2022, 16:54   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het imperialistische westen doet aan verschillende vormen van oorlogsvoering die niet traditioneel militair zijn hé.

Ze zijn al jaren bezig met "fourth generation warfare" of hoe zeg ik dat in goed nederlands? Om zo Rusland in te lijven in het grote liberaal-progressive model.

Politieke oorlogsvoering, sociale oorlogsvoering, psychologisch, media manipulatie. Niet met soldaten maar met allerlei actoren.
Ok, laten we er even van uitgaan dat "het Westen" "Rusland wil inlijven in het grote liberaal-progressieve model".

Laten we het dan eventjes op scherp stellen: wat is dan wel dat "liberaal-progressieve model" en hoe wordt dat nu door al die soorten "oorlogsvoering" opgelegd?

En wat veel belangrijker is: wat heeft dat nu eigenlijk van doen met de oorlog in Oekraïne? Gaan we uit van een Russische overwinning, wat gebeurt er dan wel met die "liberaal-progressieve agenda"?
Oud 30 april 2022, 16:57   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn "propaganda"? Vrijelijk?

Maar ventje toch, gaat het wat in dat bolleke van u?

Poetin en zijn kornuiten spreken Russisch, maar blijkbaar hebben ze zich toch ferm mispakt in de patriottische gevoelens van Russischtalige Oekraïners. Kortom, een bepaalde taal spreken betekent nog niet dat men goed geïnformeerd is.

Los daarvan: ik zie op dit forum geen pleidooi om uw propagandapraat te verbieden of bij uitbreiding te bestraffen. U mag inderdaad hier ongestraft de meest groteske prietpraat van de Russische propagandamolen herhalen. Niemand legt u een strobreed in de weg. En - voor alle duidelijkheid - ik wens die vrijheid ook op die manier te bewaken.
Oud 30 april 2022, 17:00   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Betogers in Rusland worden opgepakt. Om een goeie reden. Rusland is in oorlog. Soldaten sterven voor het vaderland. Belgie is niet in oorlog. Ik verraad niemand. Rusland wordt existentieel bedreigd. Betogerkes daar zijn dus verraders van het vaderland, verraders van al die jongens die voor hun vaderland sterven. Begrijp je het nu een beetje Skippies?

Hiermee spreekt u toch uw eigen bewering van enkele berichten geleden tegen. Toen beweerde u dat men zoveel meer mag zeggen in Rusland. Blijkbaar zijn er toch ferme beperkingen, want "Rusland is in oorlog". Euh... probleempje. Volgens het Kremlin is Rusland helemaal NIET in oorlog. Kortom, tweede tegenspraak in uw betoog.

Wel nog dit: het afkeuren van de agressie tegen Oekraïne houdt helemaal niet in dat men Russen haat. Dit gaat over het respect van het internationaal recht dat de integriteit van een land primordiaal vooraan zet in de agenda tussen de landen. Daar waar dat geschonden wordt, ontstaan er problemen. Vaak ook op lange termijn.
Oud 30 april 2022, 17:10   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat erom hoe de Russen het zien, niet hoe "wij" het zien. Wat voor u een leugen is in deze (kan een subjectief gevoel wel een "leugen" zijn?), is voor hen bittere ernst.

Dat is het enige wat telt in deze. En de Russische cultuur toch iets kennende begrijp ik hen volledig hoe zij erover denken.

Het inwendig in verval verkerende empire of lies, komt gewoon te dicht bij als Oekraiene een nieuwe vazal wordt van dat empire.

Hoe dikwijls horen we tenoren van de empire of lies niet spreken over "our way of life". Wel Rusland en de Russen voelen zich niet alleen militair bedreigd als NATO aan hun directe grens komt te liggen. Ze voelen zich ook bedreigd in HUN "way of life" als Oekraiene, de nieuwe buit van the empire of lies, de wipplank naar Moskou is.
De vraag is helemaal niet hoe Russen het zien. Poetin heeft dat in zijn toespraak duidelijk gemaakt. De vraag is veeleer of er aanduidingen zijn van die "existentiële bedreiging".

Op welke manier wordt Rusland "existentieel bedreigd" als Oekraïne voor het Westen kiest? De feiten spreken uw bewering alvast tegen als zou die "existientiële bedreiging" van de NAVO uitgaan. De NAVO staat immers nu al aan de grens met Rusland (iets wat u voor het gemak schijnt te negeren): de Baltische republieken, Polen en Noorwegen. In de feiten gaat er geen dreiging van uit. De NAVO plant geen aanval op Rusland. Aan de zijde van de NAVO wenst men slechts stabiliteit. Dat is trouwens ook de reden waarom Finland en Zweden nu waarschijnlijk voor NAVO-lidmaatschap zullen kiezen. Oekraïne als lid (iets wat trouwens niet aan de orde is en was) fungeert dus helemaal niet als "wipplank naar Moskou". Hoogstens in enkele goedkope spionageromannetjes.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be