Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2022, 16:43   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Hoe Rusland de Oekraïense vluchtelingen opvangt

Het blijft ongelooflijkheden regenen, daar met die oorlog.

Vrijwillige vluchtelingen? Pure deportatie.

Titel: Gered op z’n Russisch: burgers uit Marioepol teruggevonden op 10.000 kilometer van huis
https://www.hln.be/buitenland/gered-...6e3ca692d12d59

Citaat:
Het was een raadsel wat er gebeurt met Oekraïense burgers die zich laten evacueren door de Russen. Nu zijn er enkele honderden teruggevonden op tienduizend kilometer van huis. Vrijwillig naar Siberië verkast, aldus de plaatselijke pers. Maar daar zijn twijfels over.
Guy Van Vlierden 24-04-22, 10:00 Laatste update: 10:48

15 reacties

“We willen hier opnieuw beginnen, want thuis is er toch niets meer heel. Ik hoop dat ik mijn stielkennis hier kan gebruiken en iets kan betekenen voor de maatschappij.” Dat is wat plaatselijke journalisten noteerden uit de mond van Viktor, die tot voor kort metaalarbeider was in de beruchte fabriek van Azovstal in Marioepol. Het kan zijn dat hij oprecht was, maar hij sprak zijn woorden wel uit te midden van officials en politieagenten. Dat gebeurde in het station van Nachodka, waar hij na een treinreis van zes dagen aankwam samen met 307 andere geëvacueerden uit de platgebombardeerde Oekraïense stad.
Herbekijk: Gevlucht gezin getuigt over situatie in Marioepol
Interactive video
Click to pause and explore
00:29
00:47 / 00:47
Controle actie transportzone LAR Rekkem
brand volvo auto
Onze Ruslandexperte legt uit waarom Marioepol belangrijk is
Opnieuw massagraf ontdekt in Marioepol
Karel Lattrez: "Het is een zware klap voor Oosterweel"
Arno treedt weer op
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET EN HET IS FRAUDE!
Wat betekenen Russische plannen voor corridor naar Moldavië?
Nachodka betekent ‘gelukkige vondst’

Nachodka is een havenstad aan de Japanse Zee, in het uiterste oosten van Rusland. In vogelvlucht ligt ze achtduizend kilometer verwijderd van Marioepol en over de weg zelfs een kleine tienduizend. De naam van het oord betekent ‘gelukkige vondst’ en gaat terug tot 1859, toen Russische zeelui er beschutting vonden voor een verwoestende storm. Maar behalve scheepswerven en fabrieken die vis inblikken, is er weinig te doen. Het is er meestal ijzig koud en de enige sportclub van betekenis — FC Okean Nachodka, die twee seizoenen in de tweede klasse van het Russisch voetbal speelde — ging in 2015 failliet.

Oekraïense vluchtelin?*gen krijgen een startkapi?*taal van 10.000 roebel. 120 euro aan de huidige koers, een vijfde van een gemiddeld Russisch maandloon

Vluchtelingen uit de Oekraïense stad Marioepol bij hun aankomst in Nachodka, waar ze door de Russen naartoe zijn gebracht
Vluchtelingen uit de Oekraïense stad Marioepol bij hun aankomst in Nachodka, waar ze door de Russen naartoe zijn gebracht © Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights

Maar bewindlui verzekerden de plaatselijke pers dat er goed gezorgd zal worden voor de nieuwe bewoners. Ambtenaren staan al klaar om hun Oekraïense papieren te vertalen en jobs voor hen te zoeken. Voor de negentig kinderen zijn er al plaatsen voorzien in crèches en scholen. Er zijn zelfs dierenartsen opgeroepen om zich te ontfermen over de huisdieren die vanuit het oorlogsgebied (of nee, de zone van de speciale militaire operatie die Rusland uitvoert) meegereisd zijn. En ze krijgen een startkapitaal van 10.000 roebel. 120 euro is dat aan de huidige koers — oftewel een vijfde van een gemiddeld Russisch maandloon.
Gedwongen deportaties

Volgens diezelfde plaatselijke pers zullen er de komende weken nog een kleine duizend Oekraïeners in de regio arriveren. Maar hoe vrijwillig die voor hun bestemming hebben gekozen, is maar de vraag. Ljoedmyla Denisova, de commissaris voor de mensenrechten van het Oekraïense parlement, sprak zaterdag over “gedwongen deporaties” die strijdig zijn met de Conventie van Genève. “We roepen de Verenigde Naties op om deze schendingen te onderzoeken”, verklaarde zij, zeggend dat het vooral over jonge moeders met kinderen gaat, mensen met een handicap en studenten.
Vluchtelingen uit de Oekraïense stad Marioepol bij hun aankomst in Nachodka, waar ze door de Russen naartoe zijn gebracht
Vluchtelingen uit de Oekraïense stad Marioepol bij hun aankomst in Nachodka, waar ze door de Russen naartoe zijn gebracht © Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights

In Izjevsk, een stad in de autonome Russische deelrepubliek Oedmoertië, wordt er alvast veel minder rooskleurig over de Oekraïense vluchtelingen bericht. Lokale activisten melden daar dat zij zijn weggestopt in een sanatorium en volstrekt geen contact mogen hebben met de plaatselijke bevolking. “Het voelt er aan als een concentratiekamp”, zo rapporteert de Beweging tegen Corruptie in Oedmoertië. “Oekraïeners vertelden ons dat ze daar weg willen. Maar toen kwam de politie tussenbeide en verloren we contact.” Volgens officiële Russische bronnen zijn er al zeker 674.000 Oekraïense burgers naar Rusland overgebracht. Allemaal vrijwillig, dus.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2022, 17:02   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De "kaukasische" bevolking (zeg maar de "Russen") daalt al decennia in steeds meer van de Russische Oblasten....
Dit is een kwestie van grote zorgen voor de samenhang van "Rusland"..

Maar kijk,wat hebben de Russische bevrijdingstroepen "gevonden" terwijl ze daar aan het rijden waren in de Nazi-Republiek?

Juist.......nieuw volk.....

Smokkel ze ver genoeg weg van thuis,(zodat ze vergeten raken),en die gaan wel daar blijven...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2022, 17:09   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Wegvoeren van veroverde volkeren is een strategie die al dateert van de tijd van de Assyriërs (minstens).
Evenals het uitmoorden van de bevolking van steden die zich niet direct overgeven en het vernietigen van deze steden.
Niks nieuws onder de zon. Putin waant zich een echte veroveraar.
Oud 24 april 2022, 17:48   #4
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Wegvoeren van veroverde volkeren is een strategie die al dateert van de tijd van de Assyriërs (minstens).
Evenals het uitmoorden van de bevolking van steden die zich niet direct overgeven en het vernietigen van deze steden.
je moet het ook zien in de "traditie" van het Russische en later Sovjetrijk, volkverplaatsingen (al dan niet vrijwillig) waren daar niet abnormaal. Alleszins, het geeft te denken dat het Poetinregime dit soort zaken blijkbaar gewoon verderzet
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2022, 01:16   #5
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

Maak je geen zorgen, Rusland geeft alle pro nazi oekraieners genoeg tijd om de poolse grens over te steken richting het rascistische europa.
Als ze ooit nog willen terug keren, en ik vraag me af waarom, gezien het toch zo slecht is onder russisch bewind, dan mogen ze eerst langs op het russisch consulaat voor een visum.
Al zal dat niet gemakkelijk worden gezien die ondertussen zowat allemaal gesloten blijven.
Maar ik vermoed dat ze er in rusland niet treurig om zijn dat ze van dat nazi tuig vanaf zijn. Een mooie win /win dus.
En als het je niet aanstaat in rusland, dan ben je vrij om te vertrekken, het is geen australie of canada.

Laatst gewijzigd door Dade : 25 april 2022 om 01:18.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2022, 11:09   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dade Bekijk bericht
Maak je geen zorgen, Rusland geeft alle pro nazi oekraieners genoeg tijd om de poolse grens over te steken richting het rascistische europa.
Als ze ooit nog willen terug keren, en ik vraag me af waarom, gezien het toch zo slecht is onder russisch bewind, dan mogen ze eerst langs op het russisch consulaat voor een visum.
Al zal dat niet gemakkelijk worden gezien die ondertussen zowat allemaal gesloten blijven.
Maar ik vermoed dat ze er in rusland niet treurig om zijn dat ze van dat nazi tuig vanaf zijn. Een mooie win /win dus.
En als het je niet aanstaat in rusland, dan ben je vrij om te vertrekken, het is geen australie of canada.
Moest het niet zo triestig zijn, ik zou nog kunnen lachen met je humor.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 april 2022, 01:28   #7
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moest het niet zo triestig zijn, ik zou nog kunnen lachen met je humor.
Cynisme en sarcasme , en geloof me ik vind wat er gebeurt diep triest, maar ik heb niet genoeg tranen om voor al het leed van deze wereld te wenen.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2022, 03:56   #8
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop dat we Pro-Russische trollen ook op de correcte manier gaan opvangen.

Met een strop.
Oud 27 april 2022, 04:36   #9
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Ik hoop dat we Pro-Russische trollen ook op de correcte manier gaan opvangen.

Met een strop.
Ik stel hetzelfde voor voor de pro-Westerse regimes trollen die wegkijken van hun gelijke terreur, duidende dat hun kritiek niet de terreur addresseerde maar de politieke tegenstander.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 01:03   #10
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben ze geen spiegels in Rusland? Pot verwijt de ketel...

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 30 april 2022 om 01:04.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 09:27   #11
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Rusland zo een prachtis systeem heeft, waarom wijken politieke en economische vluchtelingen dan niet naar daar uit i.p.v. naar dat gehate en slechte Westen? Ik heb nog nooit gelezen dat Rusland bootvluchtelingen moet redden.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 11:28   #12
cato

Standaard

Citaat:
Stalin heeft niets anders gedaan.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 11:31   #13
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Als Rusland zo een prachtis systeem heeft, waarom wijken politieke en economische vluchtelingen dan niet naar daar uit i.p.v. naar dat gehate en slechte Westen? Ik heb nog nooit gelezen dat Rusland bootvluchtelingen moet redden.
Rusland wil nu ook vluchtelingen opnemen uit Arabische landen en Afrika.
De EU kan dan de vluchtelingen opnemen uit Rusland.
Een goed ruil met een win -win resultaat.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 18:59   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het u niet aanstaat in dat "rascistische (sic) europa (sic)", mag u gerust ook vertrekken naar Rusland, hoor. Wat houdt u eigenlijk tegen? Zou dat voor u ook geen win/win-situatie zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 19:08   #15
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het blijft ongelooflijkheden regenen, daar met die oorlog.

Vrijwillige vluchtelingen? Pure deportatie.

Titel: Gered op z’n Russisch: burgers uit Marioepol teruggevonden op 10.000 kilometer van huis
https://www.hln.be/buitenland/gered-...6e3ca692d12d59
Ook dit :

https://www.raamoprusland.nl/dossier...zens-to-russia
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 19:14   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Cynisme en sarcasme , en geloof me ik vind wat er gebeurt diep triest, maar ik heb niet genoeg tranen om voor al het leed van deze wereld te wenen.
Als je een "z" voert in je foto bij je forumnaam, dan geloof ik dat niet.

Oud 30 april 2022, 21:19   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2022, 21:38   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je een "z" voert in je foto bij je forumnaam, dan geloof ik dat niet.
Inderdaad, het is immers een symbool pro-oorlog. In Rusland wordt het door sommige presentatoren op de Russische staatstelevisie gedragen als een openlijke steunbetuiging aan de politiek van het Kremlin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be