Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2022, 09:33   #1181
Glennos1
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Wat me wel verwondert is dat Poetins schandknaapje Loekasjenko, het Wit-Russische leger nog niet mee in het bad heeft gesleurd.
Logisch. Hij krijgt het leger niet zo ver, die gaan eerder een coup plegen dan vechten in Oekraïne. Hij moet dat leger ook ye vriend houden om zijn eigen volk te onderdrukken, Putin kan niet even bijspringen nu.

Wit-Russen waren massaal de treinsporen naar Oekraïne aan het saboteren die de Russen gebruikte voor het front.

Er is een heel groot deel.Wit-Russen aan het meevechten in het vreemdelingenlegioen in Oekraïne.

Lukashenko zit in een patstelling en de kans dat er protesten in eigen land en/of coup uitbreken is reël.
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 09:34   #1182
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Je veegt een mentaliteit blijkbaar niet zomaar weg.
Ik heb het hier al geschreven: doorheen de geschiedenis hebben Russische leiders nooit een moer gegeven om de levens van hun soldaten én burgers. Ik dacht dat dit in recentere tijden anders zou zijn.

Ik heb me vergist.
zoek de definitie van een narcist of dictator eens op...
Zelfs al wordt dit een stellingenoorlog dan hebben de russen moreel verloren
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 09:35   #1183
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
Logisch. Hij krijgt het leger niet zo ver, die gaan eerder een coup plegen dan vechten in Oekraïne. Hij moet dat leger ook ye vriend houden om zijn eigen volk te onderdrukken, Putin kan niet even bijspringen nu.

Wit-Russen waren massaal de treinsporen naar Oekraïne aan het saboteren die de Russen gebruikte voor het front.

Er is een heel groot deel.Wit-Russen aan het meevechten in het vreemdelingenlegioen in Oekraïne.

Lukashenko zit in een patstelling en de kans dat er protesten in eigen land en/of coup uitbreken is reël.
Zelfde in Kazackstan, net pas een opstand moeten neerkogelen, die gaan het thuisfront niet open en bloot achterlaten
Oud 15 mei 2022, 09:38   #1184
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Een uitstekende analyse, Rusland krijgt wel onder z’n kloten op het veld maar het is ook duidelijk dat ze nog niet voluit zijn gegaan. Ze willen de gewone troepen niet afslachten omdat die dan geen weg terug hebben en ze willen geen nieuwe IS creëren.

Het lijkt me echter onvermijdelijk dat dit gaat escaleren, vooral dan de US informatiegaring zullen de Russen moeten aanpakken. Of er iemand aan het ‘winnen’ is is nog niet echt duidelijk. Ik verwacht nu wel de inzet van zware niet-nucleaire wapens en een reactie op de satellieten en andere informatiegaring.

Ik ken iemand in de militaire intelligentie en die zegt dat Oekraïne vol zit met US militaire intelligence personeel, iedere actieve die hij kent zit daar.
van horen zeggen edelachtbare...

DE VS ontkennen niet eens hun betrokkenheid, de orks daarentegen die al sinds 2014 aan het vechten zijn in de Donbass..
Oud 15 mei 2022, 09:43   #1185
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Om het even: de solidariteit met Oekraïne kreeg gisteren avond een orgelpunt in Turijn voor 200.000.000 tv kijkers in Europa !

Was het ook de beste song die gewonnen heeft? Ik heb het niet gezien. Qua muziek vind ik die competitie niet echt mijn smaak.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 10:24   #1186
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Was het ook de beste song die gewonnen heeft? Ik heb het niet gezien. Qua muziek vind ik die competitie niet echt mijn smaak.
Nu, DIT was tenminste geen simplistische post, jouw antwoord dus waardig. Gefeliciteerd.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 15 mei 2022 om 10:25.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 10:26   #1187
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
na 3000 posts zijn we het eindelijk eens over iets
Oud 15 mei 2022, 10:39   #1188
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil de feeststemming hier over een 'Russische nederlaag' niet bederven maar het lijkt me aangeraden toch ook eens analyses en info van een pro Russische zijde te bestuderen alvorens conclusies te trekken. Er is namelijk een uitgebreid propaganda luik aan deze oorlog verbonden waartegen pluralistische info een antidote kan zijn.

Vandaar dat ik hier dit artikel van anti spiegel wil delen.
Ik had dit ook al gelezen, maar er zitten enkele flagrant feitelijke onjuistheden in, indicaties van het tegendeel en ongeverifieerde claims waardoor de concluderende suggestie ("het Westen is in de val van Rusland getrapt") niet stand houdt. Ik pik er een par zaken uit:

"Does the Russian government want to occupy (at least temporarily) the whole of Ukraine?"

==> wie nu ex post claimt dat het nooit de bedoeling was Oekraine integraal te verslaan, die is toch niet meer mee hoor. De nederlaag rond Kiev nu verkopen als een strategisch afleidingsmanoeuvre negeert de indicaties van het tegendeel. Plan A was wel degelijk een snelle regime-change. De indicaties zijn overvloedig; bvb. 1 waarom stuur je Rosvgardia in punt (!) steden in enkel om vast te stellen dat ze aan flarden geschoten worden (verklaring: de ex ante assumptie was dat er geen/weinig verzet zou zijn). bvb. 2 waarom het kruim van het leger inzetten om Hostomel bij Kiev in te nemen en te behouden, enkel om in die eenheden zware verliezen te lijden. Dat doe je niet als "afleidingsmanoeuvre".
Zo'n reactie is moving the goal posts naarmate initiele objectieven niet gehaald werden

"One explanation that is often cited for the slow progress of the Russian army is that the Russians are "stuck" in the cities because they want to avoid civilian casualties as much as possible. This is certainly true, I saw it myself on the spot and was also told to me by the people in destroyed cities: the Russians do not shoot at civilian targets, which the Ukrainian army takes advantage of by setting up its artillery in residential areas, in front of schools, hospitals and kindergartens. Also, Russia says that it is fighting only against the Nazis in Ukraine, and also tries to spare the regular soldiers of the Ukrainian army as much as possible."

==> Ja dit is een redelijke geschifte claim. Ik zal Mariupol, Bucha en Kramatorsk negeren en eens iets ander pakken: Kharkov: de stad zelf is niet in handen geweest van Rusland, enkel binnen bereik van artilerie. Enige suggestie dus dat de vernielingen daar door Ukrainse troepen zelf zouden zijn, houdt gen stand. Wel, ga eens zien in Kharkov, vooral de Oostelijke stukken. Grote vernielingen van civiele gebieden. Hoezo Rusland valt geen burgerdoelen aan?... Bon, wie dit nog gelooft zit vast in een fantasiewereldje.

"Since Russia has the air superiority and the more modern missiles, Russia can largely control the situation."

==> Helaas heeft Rusland geen air superiority. Wel bij de frontline in het Oosten maar niet in Oekraine zelf. In het Westen kunnen ze enkel aanvallen met lange-afstandsraketten en stand-off raketten van bommenwerpers op grote afstand en hoogte. Uit de frequentie en type bommen ingezet in het Westen/centraal Oekraine, blijkt dat de "precieze" Iskanders steeds minder gebruikt worden. De frequentie neemt ook af. Dan volgt deze claim:

"Russia is de facto waging war against NATO's entire arsenal of weapons, but Russia is still relaxed because the weapons delivered are barely reaching the front, but can already be bombed in Western Ukraine. If a Russian missile hits an arms depot and destroys hundreds of Western missiles, this means a lot of new major orders for the Western arms industry, but no significant help for Ukraine.
"
==> Waarop is deze claim gebaseerd? Er is geen bezorgdheid hierover bij Westerse analisten. Zijn die allemaal blind dan of zo? Verzwijgen die dat?
Bovendien zijn er indicaties van het tegendeel met filmpjes van overvloedig inzet van Westers materiaal in het Oosten, o.a. rond Kharkov waar dat materieel cruciaal was in het (succesvol) tegenoffensief daar.

"It is difficult to say whether the Russian leadership planned it this way, but such is the current situation"
==> opnieuw, moeilijk te geloven dat het wenselijk plan was voor Rusland om
1, Finland & Sweden finaal in de handen van Navo te duwen
2, zware verliezen te lijden in haar elitetroepen voor een afleiding rond Kiev
3, economisch zware sancties opgelegd te krijgen

Enkel om op lange termijn de ganse Navo in een uitputtingsslag te lokken die ze denkt te kunnen winnen.

Ik lees het als een nieuwe "moving the goal posts" als gevolg van beperkt succes op het slagveld. Let's see binnen, pakweg 6 maanden, shall we?

Laatst gewijzigd door Voltian : 15 mei 2022 om 10:40.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 11:02   #1189
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat me wel verwondert is dat Poetins schandknaapje Loekasjenko, het Wit-Russische leger nog niet mee in het bad heeft gesleurd.
De man is niet op zijn positie geraakt en daar zo lang gebleven (al langer dan Mr Putin) door een gebrek aan breincellen hé?

Hij WEET dat dit het vrij snelle einde van zijn regime zou betekenen,het is zelfs te betwijfelen of zijn eigen generaals dit bevel zouden aanvaarden.Het Wit-Russische leger wordt overigens ingeschat als "adequaat" voor de verdediging van de Republiek,het is absoluut niet gestruktureerd en uitgerust voor enigerlei invasie,zelfs niet de "luchtlandingstroepen"...

Overigens vechten honderden,misschien ondertussen al duizenden Wit-Russen,al in Oekraine.......VOOR de Oekrainers..

Deze mensen en hun sympathisanten thuis zijn nu een kopzorg voor Minsk,veel meer dan die gevluchte politica van de vorige presidentsverkiezingen,wees daar maar zeker van...

Laatst gewijzigd door kelt : 15 mei 2022 om 11:06.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 11:10   #1190
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Britse inlichtingendiensten: zware verliezen grondtroepen Rusland
Rusland heeft vermoedelijk een derde van de grondtroepen verloren die het tot dusver heeft ingezet bij de militaire operatie in Oekraïne. Dat hebben de Britse militaire inlichtingendiensten zondag gemeld, zonder met cijfers te komen over de verliezen aan Russische kant.

Volgens de inlichtingendiensten zijn de Russen het momentum kwijt en liggen ze met hun militaire operatie ver achter op schema.
Oud 15 mei 2022, 11:14   #1191
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

https://apnews.com/article/russia-uk...e8368e0ffca2c9

"the Ukrainians said they destroyed at least 73 tanks and other military equipment during the two-day battle earlier this week."

Of zou dit ook fake news zijn? Of deel van de strategie als afleidingsmanoeuvre om aandacht af te leiden van het "ware doel" van Donbas?...

Het kan. Ik vind het weinig waarschijnlijk...
Oud 15 mei 2022, 14:54   #1192
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
https://apnews.com/article/russia-uk...e8368e0ffca2c9

"the Ukrainians said they destroyed at least 73 tanks and other military equipment during the two-day battle earlier this week."

Of zou dit ook fake news zijn? Of deel van de strategie als afleidingsmanoeuvre om aandacht af te leiden van het "ware doel" van Donbas?...

Het kan. Ik vind het weinig waarschijnlijk...
In onderstaande link zijn er beelden te zien van na die fatale oversteek ....

De Oekraïense artillerie kent duidelijk haar job tot in de puntjes...

https://www.hln.be/buitenland/oekrai...puin~a72b773d/
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 15:22   #1193
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik had dit ook al gelezen, maar er zitten enkele flagrant feitelijke onjuistheden in, indicaties van het tegendeel en ongeverifieerde claims waardoor de concluderende suggestie ("het Westen is in de val van Rusland getrapt") niet stand houdt. Ik pik er een par zaken uit:

"Does the Russian government want to occupy (at least temporarily) the whole of Ukraine?"

==> wie nu ex post claimt dat het nooit de bedoeling was Oekraine integraal te verslaan, die is toch niet meer mee hoor. De nederlaag rond Kiev nu verkopen als een strategisch afleidingsmanoeuvre negeert de indicaties van het tegendeel. Plan A was wel degelijk een snelle regime-change. De indicaties zijn overvloedig; bvb. 1 waarom stuur je Rosvgardia in punt (!) steden in enkel om vast te stellen dat ze aan flarden geschoten worden (verklaring: de ex ante assumptie was dat er geen/weinig verzet zou zijn). bvb. 2 waarom het kruim van het leger inzetten om Hostomel bij Kiev in te nemen en te behouden, enkel om in die eenheden zware verliezen te lijden. Dat doe je niet als "afleidingsmanoeuvre".
Zo'n reactie is moving the goal posts naarmate initiele objectieven niet gehaald werden

"One explanation that is often cited for the slow progress of the Russian army is that the Russians are "stuck" in the cities because they want to avoid civilian casualties as much as possible. This is certainly true, I saw it myself on the spot and was also told to me by the people in destroyed cities: the Russians do not shoot at civilian targets, which the Ukrainian army takes advantage of by setting up its artillery in residential areas, in front of schools, hospitals and kindergartens. Also, Russia says that it is fighting only against the Nazis in Ukraine, and also tries to spare the regular soldiers of the Ukrainian army as much as possible."

==> Ja dit is een redelijke geschifte claim. Ik zal Mariupol, Bucha en Kramatorsk negeren en eens iets ander pakken: Kharkov: de stad zelf is niet in handen geweest van Rusland, enkel binnen bereik van artilerie. Enige suggestie dus dat de vernielingen daar door Ukrainse troepen zelf zouden zijn, houdt gen stand. Wel, ga eens zien in Kharkov, vooral de Oostelijke stukken. Grote vernielingen van civiele gebieden. Hoezo Rusland valt geen burgerdoelen aan?... Bon, wie dit nog gelooft zit vast in een fantasiewereldje.

"Since Russia has the air superiority and the more modern missiles, Russia can largely control the situation."

==> Helaas heeft Rusland geen air superiority. Wel bij de frontline in het Oosten maar niet in Oekraine zelf. In het Westen kunnen ze enkel aanvallen met lange-afstandsraketten en stand-off raketten van bommenwerpers op grote afstand en hoogte. Uit de frequentie en type bommen ingezet in het Westen/centraal Oekraine, blijkt dat de "precieze" Iskanders steeds minder gebruikt worden. De frequentie neemt ook af. Dan volgt deze claim:

"Russia is de facto waging war against NATO's entire arsenal of weapons, but Russia is still relaxed because the weapons delivered are barely reaching the front, but can already be bombed in Western Ukraine. If a Russian missile hits an arms depot and destroys hundreds of Western missiles, this means a lot of new major orders for the Western arms industry, but no significant help for Ukraine.
"
==> Waarop is deze claim gebaseerd? Er is geen bezorgdheid hierover bij Westerse analisten. Zijn die allemaal blind dan of zo? Verzwijgen die dat?
Bovendien zijn er indicaties van het tegendeel met filmpjes van overvloedig inzet van Westers materiaal in het Oosten, o.a. rond Kharkov waar dat materieel cruciaal was in het (succesvol) tegenoffensief daar.

"It is difficult to say whether the Russian leadership planned it this way, but such is the current situation"
==> opnieuw, moeilijk te geloven dat het wenselijk plan was voor Rusland om
1, Finland & Sweden finaal in de handen van Navo te duwen
2, zware verliezen te lijden in haar elitetroepen voor een afleiding rond Kiev
3, economisch zware sancties opgelegd te krijgen

Enkel om op lange termijn de ganse Navo in een uitputtingsslag te lokken die ze denkt te kunnen winnen.

Ik lees het als een nieuwe "moving the goal posts" als gevolg van beperkt succes op het slagveld. Let's see binnen, pakweg 6 maanden, shall we?
4.er werd officieel aangekondigd dat ze zich nu gingen bezig houden met de Dombas na dat noordelijk offensief.
Dus nikske afleiding of verrassingsmove.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 15:53   #1194
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Een ietwat breder beeld van het oorlogsgebeuren wordt geschetst door een neutrale Oostenrijkse militair-analist.
https://youtu.be/QJiuc4KWmQo
Voor hen, die voldoende Duits kennen is dat hoogst interessant.
Oud 15 mei 2022, 18:47   #1195
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Grappig, Russische soldaten stappen op en omdat de oorlog niet is verklaard kunnen ze niet gestraft worden behalve met een oneervol ontslag. Uiteraard zit het moraal extreem laag als je dergelijke verliezen hebt. 20% mortaliteit is extreem, in Vietnam bv was het 2% en dat wordt al gezien als veel.

De oorlog heeft de Russen nu al veel meer levensjaren gekost dan de Corona.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220515_94227088
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 18:54   #1196
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht

Die artillerie is goed ingelicht door de Amerikanen !

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 21:13   #1197
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Grappig, Russische soldaten stappen op en omdat de oorlog niet is verklaard kunnen ze niet gestraft worden behalve met een oneervol ontslag. Uiteraard zit het moraal extreem laag als je dergelijke verliezen hebt. 20% mortaliteit is extreem, in Vietnam bv was het 2% en dat wordt al gezien als veel.

De oorlog heeft de Russen nu al veel meer levensjaren gekost dan de Corona.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220515_94227088
Interessant artikel, en er zal zeker veel van aan zijn. Waar ik echter aan twijfel of je als soldaat, op dit ogenblik zomaar zonder problemen of gevolgen uit het Russische leger kan vertrekken. Om maar iets te zeggen: een burger of journalist in Rusland die deze "speciale operatie" een oorlog noemt, riskeert 15 jaar cel, maar een militair die er middenin zit, zou zomaar zonder enig probleem het leger kunnen verlaten. Daar twijfel ik eerlijk gezegd aan.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2022, 21:30   #1198
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Een ander gezichtspunt is altijd interessant. De Britse website, die wel aan de Oekraïense zijde staat, analyseert het krijgsverloop nogal neutraal. Hierbij hoort geen klaroen geschal, maar eerder feiten.
https://www.turbulenttimes.co.uk/new...le-of-kharkiv/
Oud 16 mei 2022, 16:00   #1199
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Oekraïense collaborateurs worden door Moedertje Rusland stiefmoederlijk behandeld: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220516_95161604
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2022, 17:00   #1200
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Oekraïense collaborateurs worden door Moedertje Rusland stiefmoederlijk behandeld: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220516_95161604
wisten we eigenlijk feitelijk al, de orkmeister beschouwt ieder levend wezen als kanonnenvlees voor zijn persoonlijke ambities, die kalveren dachten dat het echt over de bevrijding van de donbass ging (facepalm * 10 )

dictators vervullen alleen hun eigen ambities, geen compassie met die lokale VNV'ers
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be