Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2022, 14:03   #24401
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zielige propaganda, de bevolking en de administratie werkt volop samen met de Russen en is niet bang meer.
De paar Russische collaborateurs die er zijn in Kherson leven onder constante dreiging van het Oekraiens verzet.

Ze zijn loslopend wild en het is jachtseizoen.

https://odessa-journal.com/an-assist...ad-in-kherson/

Citaat:
An assistant of a Russian collaborator was found dead in Kherson

Pavel Slobodchikov, an assistant to Russian collaborator Vladimir Saldo, was shot dead in Kherson. He was killed in his own car.

The journalist, the ex-representative of Donetsk in TCG concerning Donbass Denis Kazansky reported about it

“Vladimir Saldo supported the Russian occupation of Kherson and now, together with a handful of other traitors, is trying to create an occupation administration in the city. Today one of these handfuls was unlucky. Whether Slobodchikov did not please his Russian masters. Either it was destroyed by the Ukrainian underground. Not yet known. But one thing is clear – the fate of a collaborator is always unenviable.” Kazansky wrote.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 14:13   #24402
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk hoe verdraagzaam en vredelievend onze regime vriendjes zijn. Bijna net zo vredelievend en verdraagzaam als het regime dat ze steunen..

jammer voor u maar ik ben goed en wel toegekomen.
Ik ben intolerant tegen intolerantie. Op dit forum is dat tegen extreem rechts, extreem links als jij, en complotgekkies. Jij bent een lopende Poetinpropgandamachine en liegt ongeveer in elke post. In combinatie met jouw gespeelde slachtofferrol heb ik alle redenen jou keihard aan te pakken. Laat daar geen onduidelijkheid over bestaan. Intussen naderen we de 30 k dode Russische soldaten. Ik ga een fles champagne ontkurken als dat het geval is.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 18 mei 2022 om 14:14.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 14:52   #24403
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat klopt? Dat er een mislukte crossing was if dat de Russen nu inderdaad de andere kant bereikt hebben?
Ja euhm, de mislukte crossing en geen indicaties van een (blijvende) succesvolle crossing...

Citaat:
De westerse media krijg ik elke dag gratis over mijn kop. Ik hoef maar in de auto en stappen en ik krijg een portie binnen via de radio. De andere kant...daar dien je voor op zoek te gaan. Als je dat doet besef je dat aan Russische zijde eveneens horror beelden te zien zijn. Soms gebruik makend van filmpjes die de Oekraïeners zelf op sociale media zetten (zoals het vastkleven aan lantaarnpalen en groen verven van Russisch sprekenden in Kiev, of folteringen). Moest ik een propagandist zijn van de andere kant zou ik die beelden plaatsen hier, a la Parcifal. Maar dat doe ik niet. Wat ik probeer te doen is de angel uit de polarisatie te trekken. Een angel die anderen er dieper willen insteken.

Potentiële propaganda. Deductie kan maar door echt beide zeiden in te bestuderen via hun eigen kanalen. Ik betwijfel of u dat doet.
Dat helpt toch niks? Ga je propaganda bestrijden met tegen-propaganda? Dat geeft alleen maar meer mist?

Overigens, er is een goede feitelijke analyse gebeurd van het incident met verf & lantaarnpaal (als het dat incident is waar je naar verwijst natuurlijk).

Citaat:
Ik betwijfel het of ik daar veel tijd in ga steken. The usual anti Rusland, China, Iran stuff.
Ja ik zag uw reactie op die twitter-account die ik deelde die een filmfragment van Rossya TV1 deelde (met ondertitels). Uw reactie is sprekend: de bron is BBC dus "waardeloos" als impartial informatie.
Waar je aan voorbij gaat, is dat het filmpje zelf natuurlijk volledig authentiek is en daar gaat het over he, de inhoud van het filmpje. Jouw reactie: ah, een BBC-er heeft dat gepost, dus biased, dus niet de moeite om te bekijken. Leg me eens uit in welke zin de waarde van hetzelfde filmpje zou verschillen als het gepost zou zijn door de meest pro-Russische twitter-account (Geroman bvb.), wat had dat uitgemaakt?

Ik zag nu dat je elders iets poste over een nieuwe "invasie" van de VS in Somalia en dat daar niks van te horen is in de media. Als je een beetje diepr graaft, dan zal je zien dat de VS dat doet OP VRAAG VAN de Somalische regering. Ik haal het er maar even bij omdat uw eigen standaard voor verificatie van "nieuwsfeiten" behoorlijk krom is.

Citaat:
... via media kanalen of 'citizen' onderzoekers gefinancieerd door het state department.... meh. Liever de vuile was van onze eigen heersers. Liever voor eigen deur keren. Het vuil wordt er reeds lang onder de mat geveegd. Mensen denken ondertussen echt dat ze moreel superieur zijn of in een goeden tegen slechten productie zitten. Aan de kant van de goeden.
Ja dat maak JIJ ervan he, een goeden tegen slechten verhaal.
Ge moet eens zien hoeveel kritische artikels Bellingcat post over Yemen, EU migratiecrisis, drone strike door US etc. etc. etc. Ik lees die ook he. Leest gij die?
En uw duidelijke aversie van OSINT wijst volgens mij op een afkeer voor echt onderzoek. Voor wat het waard is, als ge er een paar goeie wilt hebben die het naast hun daytime job doen, volg deze accounts
https://twitter.com/vcdgf555
https://twitter.com/oryxspioenkop
Oud 18 mei 2022, 14:53   #24404
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Smile

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De paar Russische collaborateurs die er zijn in Kherson leven onder constante dreiging van het Oekraiens verzet.

Ze zijn loslopend wild en het is jachtseizoen.

https://odessa-journal.com/an-assist...ad-in-kherson/

Het regime heeft altijd geweld gebruikt om de bevolking te onderdrukken..Maar de terreur pakt niet meer, er wordt op grote schaal samengewerkt. Ondertussen is de geheime dienst bezig uit te zoeken wie achter die moorden zitten. En dan zal je weer bleiten dat de Russen "onschuldige burgers" afmaken.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 14:59   #24405
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik ben intolerant tegen intolerantie. Op dit forum is dat tegen extreem rechts, extreem links als jij, en complotgekkies. Jij bent een lopende Poetinpropgandamachine en liegt ongeveer in elke post. In combinatie met jouw gespeelde slachtofferrol heb ik alle redenen jou keihard aan te pakken. Laat daar geen onduidelijkheid over bestaan. Intussen naderen we de 30 k dode Russische soldaten. Ik ga een fles champagne ontkurken als dat het geval is.

Volgens BBC 2300 Russische doden.
Volgens de Amerikaanse overheid tot 11000 gesneuvelde Oekraiense strijdkrachten. Volgens de Russen minstens 23000 dode strijdkrachten.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2022...ion_of_Ukraine

U kunt gerust uzelf bevredigen op basis van leugens, ieder zn ding nietwaar.

Ik vind elke dode erg, ook Oekraiense dode.

U ontkrukt champagnekurken en wordt opgewonden van dode jonge soldaten.

Ik haat niemand zelfs u niet u staat bol van de haat en venijn.

Laatst gewijzigd door tomm : 18 mei 2022 om 15:00.
Oud 18 mei 2022, 15:11   #24406
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Azovstal is gevallen. De overblijvende Azov strijders hebben zich overgegeven. De Russen kunnen zich nu volop concentreren op het front en de bevrijding van heel Donbas.
Oud 18 mei 2022, 16:09   #24407
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Azovstal is gevallen. De overblijvende Azov strijders hebben zich overgegeven. De Russen kunnen zich nu volop concentreren op het front en de bevrijding van heel Donbas.
Waarom heeft dit 80 dagen moeten duren?

https://www.telegraaf.nl/video/16199...aire-operaties
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 16:52   #24408
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
geen bron = leugen

u betreurt elke dode ? grofste leugen van de dag, u bent een oorlogszuchtig frustraatje, zelfs binnen uw eigen extreme partijtje bent u een extremist, u kan meegaan met bloed bodem en eer adepten van het blok
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 16:56   #24409
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Het regime heeft altijd geweld gebruikt om de bevolking te onderdrukken..Maar de terreur pakt niet meer, er wordt op grote schaal samengewerkt. Ondertussen is de geheime dienst bezig uit te zoeken wie achter die moorden zitten. En dan zal je weer bleiten dat de Russen "onschuldige burgers" afmaken.
Verzetsstrijders noemen ze mensen die de bezetter en hun collaborateurs bekampen

veeg het schuim maar even van uw lippen af, tijd voor een time out
Oud 18 mei 2022, 17:06   #24410
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
De militairen in Azovstaal hebben van de regering toelating gekregen om de weerstand te staken.

Een aantal soldaten en gewonden hebben zich overgegeven, de commandanten en een aantal soldaten die goed weten wat hen te wachten staat in Russische handen, geven zich niet over.

Het heldendom van de Azov-soldaten is nu echt wel gevestigd en wereldwijd gekend.
Net als de incompetentie en barbaarsheid van de Russische Orcs.

De eerste van hopelijk velen draagt nu de gevolgen :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05...an-moord-op-b/

Citaat:
Gevangen Russische militair pleit schuldig aan moord op burger in Oekraïne

In Oekraïne heeft de gevangen genomen Russische sergeant Vadim Sjisimarin toegegeven dat hij eerder een Oekraïense burger heeft doodgeschoten zonder reden. Sjisimarin is de eerste Russische militair die in Oekraïne voor de rechter komt wegens oorlogsmisdaden en moord.

Laatst gewijzigd door parcifal : 18 mei 2022 om 17:06.
Oud 18 mei 2022, 17:08   #24411
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat de laatste paar weken begint op te vallen is dat er in de pers veeel minder info gelost is door de militaire en civiele overheden over de effectieve inzet van de in voorgaande weken aangekondigde toezegging van bv zware artillerie, en de fameuze 'switchblade' drones. Aangezien toeval niet bestaat, is dat een weloverwogen en/of opgelegde beslissing.
Is het een 'goed' teken ? Zeg maar : de oekraïeners voorzien van degelijk materieel om ze de strijd te kunnen laten voeren en zelf uit zicht te blijven ? Of is het een 'slecht' teken, bv dat die wapenleveringen niet zo vlot verlopen ?
Eigenlijk weten we dat nu totaal niet...

Er is opvallend veeel minder technische info te rapen, tegenover de eerste drie a vier weken van het conflict. Wat bijvoorbeeld met de Bayraktar drones ? Dat lijkt wel stilgevallen in de pers. Ook over de vernietiging van een heel Bataljon aan die twee ponton bruggen is er al bij al heeel weinig technisch relevante info naar de pers gelekt.

Zou het kunnen zijn, dat men in het strategische plaatje begint rekening te houden met het feit dat Putin één of andere uitweg moet gegeven worden om zijn grotendeels mislukte invasie te willen beeïndigen ? En dat men daarom niet teveel materiaal lost ivm falende russische operaties ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 17:31   #24412
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Zou het kunnen zijn, dat men in het strategische plaatje begint rekening te houden met het feit dat Putin één of andere uitweg moet gegeven worden om zijn grotendeels mislukte invasie te willen beeïndigen ? En dat men daarom niet teveel materiaal lost ivm falende russische operaties ?
Het is een bijzonder fout idee dat Poetin een "uitweg" moet gegeven worden, dat wijst eropdat men nog altijd een poezelig naief en fout begrip heeft over hoe Rusland nu eigenlijk in elkaar zit, het is een Westerse kijk op een Niet-Westerse dictatuur die volledig anders werkt.

Poetin heeft geen uitweg nodig omdat hij totale controle heeft over de Russische media en in zijn fake media bubbel alle mogelijke uitwegen kan verzinnen die hij wil.

Poetin een uitweg bieden is contraproductief omdat het de oorlog alleen langer en moeilijker zal maken.

Prof. Snyder to the rescue met een vollediger uitleg :

https://twitter.com/TimothyDSnyder/s...05600482234369

Citaat:
It is senseless to shelter Putin from the sense that he is losing. He will figure that out for himself, and he will act to protect himself.
Russians are not cornered. The Russian army is not cornered. It is an invading force.

When defeated, units just retreat across the border to Russia.
Putin rules in virtual reality, where there is always an escape route. He cannot be cornered in Ukraine, because Ukraine is a real place.

It is hard for people in other societies to grasp that Putin is a dictator who controls his country's media. He rules by changing the subject

Putin changes the subject all the time. The last time Russia invaded Ukraine, its media changed the subject to Syria from one day to the next, and Russians went along.
When Russia invaded Ukraine this February, the media quickly adjusted from saying that invasion was impossible to saying it was inevitable. Russians went along
If defeated in reality, Putin will just declare victory on television, and Russians will believe him, or pretend to. He does not need our help for that.
It is senseless to create an "off-ramp" in the real world, when all Putin needs is one in a virtual world he completely controls. Talking of "off-ramps" just gives Russian leaders something to laugh about in what are otherwise difficult times.

To be sure, Putin might err and wait too long to declare victory in the virtual world. In that case he loses power. We cannot save him from such a misjudgment, and it is misguided to try.
Putin's power over media will be complete until the moment when it ceases. There is no interval where our actions in the real world will make a difference. Either our off-ramps are unnecessary or they are irrelevant

It is grotesque to ask the Ukrainians to make decisions about the war for the comfort of Russian television producers, who don't take direction from the real world anyway.
Misunderstanding Russia through clichés of "cornering" and "off-ramps" will make the war last longer, by distracting from the simple necessity of Russian defeat.

Ukraine is a very different story. Zelensky, unlike Putin, is democratically elected, feels responsible for his people, and governs in a world where others matter.
Ukraine has a press that the government does not direct. Zelensky cannot simply change the subject. He has to bring his people along on any major decision.
Unlike Putin, Zelensky has to make a case to his people to end this war. He therefore does need help, both to win the war and in telling Ukrainians what comes next.
Unlike Russian soldiers, Ukrainians have nowhere else to go. They cannot just go home. The war is fought in their country. They will return to their homes and rebuild.
Ending the war means thinking more about the Ukrainian people and their future, and and worrying less about problems that Putin does not in fact have.

Laatst gewijzigd door parcifal : 18 mei 2022 om 17:32.
Oud 18 mei 2022, 19:21   #24413
Glennos1
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
In de steden die stevig in handen zijn van de Russen werkt de grote meerderheid van de bevolking en administratie ondertussen mee met de Russen. Er is geen sprake meer van verzet. Er wordt getrouwd met het Russische volkslied en betaald in roebels.
Mijn vrienden in Odessa hopen ook stilletjes bevrijd te worden maar er is een enorme terreurcampagne tegen pro-Russen dus je mening kenbaar maken is gevaarlijk.
Ondertussen hebben reeds bijna 2 miljoen Oekraieners met hun. voeten gekozen en asiel aangevraagd in Rusland. Ook heel veel mannen die weigeren te vechten proberen clandestien in Belarus en Rusland te geraken. Het Westen maakt er geen punt van dat mannen die naar het Westen willen vluchten tegengehouden worden en naar het front gestuurd. Tot zover mensenrechten.
In Melitopol zouden er verschillende aanvallen tegen de Russische bezetter geweest zijn vandaag door partizanen... Het ligt midden in het Russisch gecontroleerde gebied...
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2022, 20:23   #24414
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn vrienden in Odessa hopen ook stilletjes bevrijd te worden
uw woning vernield alle infrastructuur kapot, uw buurvrouw verkracht, uw werkplaats gedecimeerd, geen stroom, water, gas

uw hond opgegeten door orks, uw auto gestolen, God man ik wil bijna zelf dat uw 'vrienden' bevrijd worden, wat voor walgelijk volk is dat seg

Laatst gewijzigd door edwinp : 18 mei 2022 om 20:24.
Oud 18 mei 2022, 20:25   #24415
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
In Melitopol zouden er verschillende aanvallen tegen de Russische bezetter geweest zijn vandaag door partizanen... Het ligt midden in het Russisch gecontroleerde gebied...
bronnetje .. is hetzelfde als een bommetje aan het front, doet de orks zwijgen
Oud 18 mei 2022, 21:12   #24416
Glennos1
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
bronnetje .. is hetzelfde als een bommetje aan het front, doet de orks zwijgen
https://m.youtube.com/watch?v=MUZ3ilHD8v4

Is een Oekraïnse bron wel (in het engels) dus er is enige bias, maar vaak lees ik hetzelfde een dag later op HLN.

Zelfde bron vermeld ook in het nieuwste filmpje dat de Russen wat Amerikaanse artilleriesystemen van de Oekraïners vernield hebben, dus het is ook niet enkel de goed nieuws show.

Laatst gewijzigd door Glennos1 : 18 mei 2022 om 21:17.
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2022, 06:10   #24417
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
²
brother from another mother !
Oud 19 mei 2022, 08:37   #24418
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 Bekijk bericht
bron?
Oud 19 mei 2022, 08:40   #24419
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
uw woning vernield alle infrastructuur kapot, uw buurvrouw verkracht, uw werkplaats gedecimeerd, geen stroom, water, gas

uw hond opgegeten door orks, uw auto gestolen, God man ik wil bijna zelf dat uw 'vrienden' bevrijd worden, wat voor walgelijk volk is dat seg
Moest men nu gewoon een referendum organiseren rn de bevolking zelf laten beslissen? Zou het Westen dat niet kunnen alz voorwaarde stellen voor er wapens geleverd worden?
Nee natuurlijk het gaat helemaal niet om wat de inwoners zelf willen of democratie, het gaat over "Rusland strategisch verzwakken" , aandeelhouders van de grote wapenindustrie, de ontmenselijking van de Russische bevolking "orks" en andere nazi technieken horen daarbij.
Oud 19 mei 2022, 08:47   #24420
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Het is een bijzonder fout idee dat Poetin een "uitweg" moet gegeven worden, dat wijst eropdat men nog altijd een poezelig naief en fout begrip heeft over hoe Rusland nu eigenlijk in elkaar zit, het is een Westerse kijk op een Niet-Westerse dictatuur die volledig anders werkt.

Poetin heeft geen uitweg nodig omdat hij totale controle heeft over de Russische media en in zijn fake media bubbel alle mogelijke uitwegen kan verzinnen die hij wil.

Poetin een uitweg bieden is contraproductief omdat het de oorlog alleen langer en moeilijker zal maken.

Prof. Snyder to the rescue met een vollediger uitleg :

https://twitter.com/TimothyDSnyder/s...05600482234369

De Angelsaksen met aandelen in de wapenindustrie willen net meer oorlog en meer bloedvergieten. Daar gaat het over, niet over Putin.
Hier in Kenia worden de Britten nog steeds hartsgrondig gehaat.
De gemiddelde Oekrainer wil gewoon dat het bloedvergieten stopt. Daarom is er een uitweg nodig.

Uw illusies van "Eurosong in Yalta" zullen nooit bewaarheid worden, zullen alleen zorgen voor meer dode Oekrainers en meer dode Russen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be