Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2022, 08:44   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard Ritsen in België

Aan de hand van een filmpje opgenomen met de dashcam. U ziet 2 auto primaten aan het werk waarbij ze beide vechten om een autolengte voor te zijn. Hilarisch om te zien hoe de spanning zich steeds verder opbouwt en geen van beide wil wijken. Net al kindjes in de peuterklas die een plaatsje vooraan de rij willen bemachtigen.

https://www.hln.be/binnenland/dashca...laar~ad8b51ed/
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 25 mei 2022 om 08:44.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 09:14   #2
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.436
Standaard

Met die camionetten rijden gekken rond. Bon, met gewone auto's ook, maar duidelijk minder.
Ik zie alle dagen genoeg op de E-40 naar Brussel....

Als iedereen een beetje zijn/haar manieren zou houden in het verkeer...
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 10:04   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Met die camionetten rijden gekken rond. Bon, met gewone auto's ook, maar duidelijk minder.
Ik zie alle dagen genoeg op de E-40 naar Brussel....

Als iedereen een beetje zijn/haar manieren zou houden in het verkeer...
onlangs ook nog zo ene zien laagvliegen dat ik dacht van , man...

geen ruimte hebben, druk, maar toch blijven pushen en als ze dan aan de lichten moeten vertrekken geraken ze niet vooruit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 10:07   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.405
Standaard

Nu is die situatie daar op de A12 daar ook op gemaakt om zo een shit te creeren.

Die stroken zijn net lang genoeg om 2 a 3 auto's voor te laten op die 2 andere rijstroken en dan moeten de bestuurders weten wat ze doen en de voet naar beneden stampen van zodra het groen wordt... en ja... dat wil nogal eens een probleem zijn.

Ze hadden dat daar beter op 2 stroken gelaten, en als iedereen daar dan wat gas geeft ipv zit te slapen gaat dat daar wel vooruit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 10:18   #5
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Wat zegt de verkeerswet ivm ritsen?
Als er 3 rijvakken zijn die naar 1 rijvak gaan is het eerst links, rechts dan midden ritsen.
Als er 2 rijvakken zijn dan ieder om de beurt en dus had de rode bestelwagen de witte auto moeten laten inritsen.
Maar soms heb je ook bestuurders die willen inritsen en naar niks kijken, knipperlicht aan en ritsen.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 10:19   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Ik pleit ervoor om bij zware agressie in het verkeer, betrokkene zijn rijbewijs af te pakken wegens "mogelijks psychisch te agressief en te nerveus om auto te rijden", tot aan een gunstige uitslag van een psychologische test.
De gunstige uitslag mag een tijdsduur inhouden, als dit nodig zou blijken: je mag terug rondrijden, maar binnen zes maanden nog eens terug komen.

Bij lichte agressie mag ie blijven rondrijden gedurende max. 1 maand. Dan moet de uitslag van de psycholoog gunstig zijn, zoniet: papierke toch ingetrokken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 10:24   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Ik werd onlangs het ritsen "ontzegd" door een Roemeense of 'k weet niet meer welke buitenlandse trucker op een autostrade aan de grens.
Die man ging zodanig in het midden van de twee rijstroken rijden, dat ik hem niet kon voorbijsteken tot aan de plaats waar het verkeer dan op een rijstrook moest.

Ik drong niet aan.
Die gasten moeten zomaar alle regeltjes van Europa kennen.
En ik heb daardoor zeker wel vijf seconden tijd verspeeld.

Maar 't zou wel fijn geweest zijn, mochten daar flikken gestaan hebben, die hem dan wat educatieve uitleg konden geven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 10:43   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Aan de hand van een filmpje opgenomen met de dashcam. U ziet 2 auto primaten aan het werk waarbij ze beide vechten om een autolengte voor te zijn. Hilarisch om te zien hoe de spanning zich steeds verder opbouwt en geen van beide wil wijken. Net al kindjes in de peuterklas die een plaatsje vooraan de rij willen bemachtigen.

https://www.hln.be/binnenland/dashca...laar~ad8b51ed/
Technisch moeilijk te beoordelen. In principe is het 1 na 1 inritsen. De bestuurder vóór de bestelwagen had er twee laten inritsen. Als bestuurder van die witte auto zou ik dan achter de bestelwagen inritsen. Dan is er niemand die zich benadeeld moet voelen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 11:50   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Technisch moeilijk te beoordelen. In principe is het 1 na 1 inritsen. De bestuurder vóór de bestelwagen had er twee laten inritsen. Als bestuurder van die witte auto zou ik dan achter de bestelwagen inritsen. Dan is er niemand die zich benadeeld moet voelen.
Ritsen is een kwestie van hoffelijkheid.
En sommigen scoren een vette nul daarvoor.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 12:06   #10
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ritsen is een kwestie van hoffelijkheid.
En sommigen scoren een vette nul daarvoor.
't komt van beide kanten. Die die moet ritsen (omdat zijn rijbaan stopt) en die die moet laten ritsen. Er zijn er altijd die nog snel hoognodig moeten inhalen, desnoods over een gearceerd gedeelte om vervolgens te ritsen... van die krijg ik het vliegend schijt.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2022, 13:19   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
't komt van beide kanten. Die die moet ritsen (omdat zijn rijbaan stopt) en die die moet laten ritsen. Er zijn er altijd die nog snel hoognodig moeten inhalen, desnoods over een gearceerd gedeelte om vervolgens te ritsen... van die krijg ik het vliegend schijt.
Zoals de bestuurder van die witte auto. Bij het volgende gearceerd gedeelte ging hij bewust op het derde baanvak rijden om toch voor die bestelwagen te geraken. Dat is niet de bedoeling van ritsen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2022, 08:23   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Wat zegt de verkeerswet ivm ritsen?
Als er 3 rijvakken zijn die naar 1 rijvak gaan is het eerst links, rechts dan midden ritsen.
Als er 2 rijvakken zijn dan ieder om de beurt en dus had de rode bestelwagen de witte auto moeten laten inritsen.
Maar soms heb je ook bestuurders die willen inritsen en naar niks kijken, knipperlicht aan en ritsen.
Te vroeg voor de versmalling willen ritsen mag ook niet.

Citaat:
Artikel 12bis. Ritsen

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.

https://wegcode.be/wetteksten/sectie.../2022-art12bis

Laatst gewijzigd door Micele : 26 mei 2022 om 08:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2022, 08:35   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Te vroeg voor de versmalling willen ritsen mag ook niet.
Het is frustrerend als je in de file staat aan te schuiven terwijl andere bestuurders links voorbijrazen om op het einde van de file in te voegen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2022, 08:39   #14
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Er zijn nog altijd sukkels die plots op twee vakken gaan rijden zodat niemand zou kunnen ritsen.. Er zijn nog altijd sukkels die veel te vroeg invoegen.. er zijn er nog altijd die dat veel te laat doen.. en de grootste sukkels blijken nog steeds degene te zijn die bumperkleven zodat genen andere kan invoegen. Want zoals 't een goede belg betaamt, gunt die een ander niets.

Ach, 't valt me al enkele jaren op: de meeste automobilisten zouden beter in 't zitje van een winkelkar kruipen.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2022, 08:41   #15
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het is frustrerend als je in de file staat aan te schuiven terwijl andere bestuurders links voorbijrazen om op het einde van de file in te voegen.
Als dat linkervak een invoegstrook is (of een rijvak dat samenkomt met een ander), dan is het de bedoeling dat 't daarvoor gebruikt wordt. En als je het frusterend vindt dat anderen daar gebruik van maken, dan doe dat zelf ook. Ik denk (niet zeker van) dat 't de bedoeling is dat automobilisten (rijdend op de de strook die wil invoegen) aan eenzelfde snelheid horen te rijden als degene op 't vak naast hun..

't Is natuurlijk iets anders wanneer mensen op het rechtervak van een autostrade de hele afrit voorbij vliegen en zich er op 't laatst tussen smijten.. akkoord dat in zulke gevallen frustraties ontstaan.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 26 mei 2022 om 08:45.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2022, 09:18   #16
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik pleit ervoor om bij zware agressie in het verkeer, betrokkene zijn rijbewijs af te pakken wegens "mogelijks psychisch te agressief en te nerveus om auto te rijden", tot aan een gunstige uitslag van een psychologische test.
De gunstige uitslag mag een tijdsduur inhouden, als dit nodig zou blijken: je mag terug rondrijden, maar binnen zes maanden nog eens terug komen.

Bij lichte agressie mag ie blijven rondrijden gedurende max. 1 maand. Dan moet de uitslag van de psycholoog gunstig zijn, zoniet: papierke toch ingetrokken.
Het rijbewijs afpakken is zinloos dan rijden ze zonder rijbewijs .

Wil men en zo een bestuurder straffen is het best van voertuig en volledige lading te immobiliseren in tijd ....vb 1ste keer 1uur .....volgende keer ½ dag ..... volgend keer 1dag en steeds langer en langer .

Wat ze daar in Aartselaar aan A12 gedaan hebben zijn verloren kosten ( de zoveelste ) de sleuf van Boom moest men al doorgetrokken hebben.

Laatst gewijzigd door chris k : 26 mei 2022 om 09:21.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2022, 09:27   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
't komt van beide kanten. Die die moet ritsen (omdat zijn rijbaan stopt) en die die moet laten ritsen. Er zijn er altijd die nog snel hoognodig moeten inhalen, desnoods over een gearceerd gedeelte om vervolgens te ritsen... van die krijg ik het vliegend schijt.
Misschien doen die dat wel, omdat ze er zelf mee zitten op dat ogenblik.

Voor mij mogen er op alle werven op die plaatsen camera's staan, 24/24.
Maar ja, liever ene pakken die 51 rijdt, 20 meter voorbij het eerste bord.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2022, 09:30   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zoals de bestuurder van die witte auto. Bij het volgende gearceerd gedeelte ging hij bewust op het derde baanvak rijden om toch voor die bestelwagen te geraken. Dat is niet de bedoeling van ritsen.
Vroeger trachtte ik nooit van "te moeten" ritsen: ik nam mijn plaats op het einde van de gewone file, en wachtte mijn beurt af.
Maar nu is er die wetgeving: als je op de linker (..) rijstrook zit, moet je er blijven tot aan de versmalling.
Ik vermoed dat dat is om de totale 'gemene lengte' van de file te minderen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2022, 09:49   #19
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(...)
Ik vermoed dat dat is om de totale 'gemene lengte' van de file te minderen.
Uiteraard.. als voorbeeld merk je het nut vooral op bij kruispunten, gelegen achter de bottleneck van de file.. Wanneer iedereen op een vak aanschuift, is er grotere kans dat aanschuivenden een kruispunt achter hun blokkeren. Terwijl, wanneer de helft van de rij zou aanschuiven op 't vak ernaast, het kruispunt vrij blijft en gebruikt kan worden door andere weggebruikers..

En ja, in principe mag je een kruispunt niet oprijden als je het niet kan vrijmaken, maar ook daar blijkt de gemiddelde belg zich niet van bewust.. en dan als een dom schaap rond zich kijken wanneer ze midden op dat kruispunt stil staan, met die typerende lege blik in hun ogen.. Ik bedenk ondertussen dat zelfs een winkelkar voor velen te hoog gegrepen is.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2022, 10:55   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het is frustrerend als je in de file staat aan te schuiven terwijl andere bestuurders links voorbijrazen om op het einde van de file in te voegen.
Razen? Ik rij altijd langzaam de file voorbij. En voeg pas daar in wat de regel gebiedt. Waarom links "voorbijrazen"??
Soms valt er op de rechtse file een groot gat en schuift de rechtse file sneller aan als de linkse. En de rechtse file is eerder aan de versmalling om daar pas te ritsen. (er zijn soms meer linkrijders)

Is het dus eigenlijk niet. Want men verspilt daardoor geen wegcapaciteit over alle rijstroken, daarvoor is het ritsen ingevoerd. Men maakt de lengte van de file navenant korter, want er zijn tenslotte afritten waar men eens afwil. Stel eens voor men kan de afrit op enkele honderden meters niet nemen omdat onwetende-pier-pol-jef menen dat men de filelengte moet verdubbelen.

Het is namelijk ook frusterend als mensen de ritsregel niet kennen en het verkeer op een vrije rijstrook afblokken om daar veel te vroeg te willen ritsen waar men niet mag. De stilstaande file is daar namelijk niet verplicht die bestuurder er tussen te laten. Keep your lane please...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 mei 2022 om 11:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be