Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2022, 08:09   #25341
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard Amoebe levensvormen in aktie

Berlijnse muur en dat IJzeren gordijn, he!

Gebouwd om die westerse decadente hoerenlopers buiten te houden zodat de culturele lagere russofielen elkander in alle vrijheid tongen konden draaien. (Om het nog ietwat beleefd te schrijven.)

Leonid & Erich draaien een tong
Oud 5 juni 2022, 08:16   #25342
edwinp
Banneling

Standaard

westerse decadentie ?
geef mij maar alle dagen een gay parade ipv één Russische 'bevrijdingsmissie'

Laatst gewijzigd door edwinp : 5 juni 2022 om 08:16.
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 08:25   #25343
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
westerse decadentie ?
Ge moogt ze alle twee hebben, edwin.
Ik ga wel een 'carambolleke' doen met maten. (café biljard he, - zo 'n Ceulemans competitie formaat is me te groot.)

Oud 5 juni 2022, 08:44   #25344
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanguard Bekijk bericht
Voor mij mag er best iets anders in de plaats komen van democratie.

De wereld wordt steeds complexer. De massa wordt dommer. Democratie is meer en meer tyrannie van de ongeinformeerde meerderheid.
Mogen we dan geïnformeerd worden wat dat iets anders is ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 08:55   #25345
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Servië misschien wel, Hongarije niet zozeer. Maar blijkbaar aanvaardt U geen afwijkende meningen in de EU.
Ook landen als Bulgarije passen beter bij Rusland dan bij de EU. En Oekraïne natuurlijk. Nu goed wat er nog overblijft van Oekraïne mag gerust een armzalige achter post van het Westen worden. Tot ze zelf binnen 30 jaar of zo de conclusie trekken. Poetin denkt niet op korte termijn, zijn beleid valt niet samen te vatten in korte twitter boodschappen. Net zomin als mijn opinie of die van de Russische communisten. En net zomin als die van de Oekraïense nazi's trouwens, maar voor hen is het nu erg voordelig dat het Westen zo oppervlakkig is en niet verder leest dan een paar zinnen. Moest men in het Westen (het grote publiek, de geo-strategen weten uiteraard welk vlees ze in de kuip hadden, net zoals ze dat ook wisten toen ze Osama Bin Laden en co. voor miljarden aan wapens gaven) meer er meer van weten, zou men vol afschuw zich beginnen afvragen waarom zulke groepen bewapend worden met ons belastingsgeld...
Het wordt steeds moeilijker , die operatie, uitgelegd te krijgen he Tomm
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 09:34   #25346
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Mogen we dan geïnformeerd worden wat dat iets anders is ?
een totalitair regime, net zoals in het 'moederland'
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 11:08   #25347
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Poetin en co. zullen wel hun reden hebben voor die oorlog, die komt er niet zomaar. Het regime in Oekraïne was in snel tempo aan het militariseren. Dit gaat ook over de grenzen van Rusland de komende decennia, generaties en waarschijnlijk eeuwen. De Russen zijn gewend te vechten voor hun land, en daar het leven voor te laten. Het hoort bij de "Russische psyche" zowel onder de tsaren, het communisme als nu. Zij beschouwen Donbas en co. als Russisch gebied dat onterecht door Stalin aan Oekraïne werd toegewezen. Waarom denk je dat Oekraïne steeds weigerde in te stemmen met vrije verkiezingen en een referendum in dat gebied? Of was Stalin onfeilbaar volgens U toen hij de grenzen vastlegde?

2) Het imperialistische Westerse elite was toen en is nu nog steeds vijand nummer 1. Dat is niet zoveel veranderd. De Oekraïense fascisten hebben de communisten in Oekraïne vermoord, gemarteld, hun hoofdkwartier platgebrand, etc.
De communisten in niet-westerse landen werkten dikwijls samen met nationale bourgeoisieën tegen het westerse kolonialisme. Soms is de vijand van je vijand je vriend. Een principe dat het Westen heel veel toepast, waardoor zowel moslimfundamentalisten als Oekraïense nazi's westerse vriendjes werden.
1) Hoewel ik hem allerminst als 'onfeilbaar' beschouw, zou ik kunnen zeggen dat Stalin wel z'n reden zal hebben gehad voor die grenswijziging, en dat die er dus niet 'zomaar' is gekomen.

Tot lang na zijn dood, en tot lang na de desintegratie van de Sovjetunie, zijn de grenzen van Oekraïne niet in vraag gesteld. Blijkbaar vonden de Russen (of beter: de inwoners van Rusland) 'hun gebied' nog lang na de destalinisatie groot genoeg, en met reden: Rusland is nog steeds het grootste land ter wereld, met nog ruim voldoende plaats voor interne uitbreiding van de cultuurgrond waarover het wenst te kunnen beschikken.

Met dezelfde 'logica' als die van Putin & C° zou pakweg de Hongaarse regering een inval in pakweg Roemenië, Slovakije én Servië kunnen beginnen, omdat er daar ook gebieden liggen die de Hongaren als de hunne zouden kunnen beschouwen. En de Zweedse regering kan om dezelfde reden een inval in Finland overwegen.

Binnen de EU probeert men aan de 'noodzaak' van dergelijke imperialistisch-nationalistische drijverijen te ontkomen door - met vrij groot succes - etnische minderheden te beschermen (rechten & vrijheden toe te kennen).

Putin & C° had dus eigenlijk beter kunnen aandringen op een versnelling van de toenadering tussen Oekraïne en de EU, met het oog op de integratie van dat land in die organisatie. Dan had de Russische minderheid in Oekraïne kunnen genieten van méér rechten & vrijheden dan de Russen binnen Rusland zélf (om van economische opportuniteiten nog te zwijgen).

2) De vijand van mijn vijand is alleszins niet noodzakelijk mijn vriend, wellicht eerder in het beste geval en hoogstens een tijdelijke bondgenoot die ik gezien het gemak waarmee hij geweld gebruikt maar beter niet te machtig moet laten worden.

Zo zie ik noch moslimfundamentalisten, noch (neo-)fascisten, noch (neo-)nazi's als potentiële vrienden. Narcistische kleptocraten evenmin, natuurlijk. De gedachte alleen al.

Daar zowel hun doelstellingen als de manieren waarop ze die wensen te verwezenlijken mij absoluut afstoten, kan ik ze zelfs niet als tijdelijke bondgenoot beschouwen.

Alles wat verkeerd is aan/met 'het systeem' waarvan 'het Westen' deel uitmaakt, zou ik in elk geval héél graag zonder hun hulp willen proberen te veranderen.

Bovenvermelde 'vijanden van mijn vijanden' maken trouwens gewoon eveneens deel uit van 'het systeem' dat ik gewijzigd wil zien.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 11:10   #25348
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En gij gelooft dat ,niet beginnen over Servië alleen he ....

Zijt ge de bloedige neergeslagen opstand in 1956 in Hongarije al vergeten ,de Poolse opstand tegen het communistisch gezag ,en de Roemeense bevolking tegen hun dictator....

Dat was toch zeker niet omdat ze het toen véél beter hadden dan nu...
Ik vergelijk liever met de jaren 80. Ik heb hier al talloze opiniepeilingen getoond die aantonen dat de grote meerderheid in de meeste ex-Sovjet en Oostbloklanden het vroeger beter vond. OOK in Roemenie.

Dan krijg ik meestal reacties zoals "ik geloof niet in opiniepeilingen" of "men wil gewoon terug jong zijn". Het feit erkennen dat jullie decennialang voorgelogen zijn ligt moeilijk he dar begrijp ik wel.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 juni 2022 om 11:12.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 11:17   #25349
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Logisch ,want landjes als Servië en Hongarije zijn Sovjet staatjes gebleven gebleven.
De nostalgie is nog veel groter in landen als Bulgarije. Hongarije is totaal geen Sovjet staat en Orban was degene die het communistische regime omver heeft geworpen. Wat hij zegt is dat de EU NOG totalitairder is dan het voormalige Oostblok. Hij is een dissident tegen 2 totalitaire systemen.
Oud 5 juni 2022, 11:21   #25350
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Berlijnse muur en dat IJzeren gordijn, he!

Gebouwd om die westerse decadente hoerenlopers buiten te houden zodat de culturele lagere russofielen elkander in alle vrijheid tongen konden draaien. (Om het nog ietwat beleefd te schrijven.)

Leonid & Erich draaien een tong
Het leugenachtige Westen gaat liever niet terug naar de kern van de zaak. Namelijk dat mensen de gegarandeerde werkgelegenheid, gratis creches, gratis huisvesting, etc. missen terwijl het huidige pseudo-democratische systeem volledig ten dienste staat van de 1 % rijksten.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 juni 2022 om 11:28.
Oud 5 juni 2022, 11:27   #25351
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
westerse decadentie ?
De nieuwe generatie Russen staat open voor LHTB+. Dat wil niet zeggen dat ze het neo-koloniale Westen of Oekraiense nazi s steunen. Het wordt tijd dat ook hier er meer verzet komt tegen onze elite. En dat de leugens omtrend Oekraine doorbroken worden.Meer en meer mensen stellen zich vragen bij de eenzijdige propaganda in onze media. Merk ik vooral bij franstalige vrienden en collega s. De Vlaamse omhooggevallen keuterboertjes zijn weer wat achtergebleven.
Oud 5 juni 2022, 11:29   #25352
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag op het journaal zag ik de burgemeester van Odessa. Die man werd jarenlang omschreven als pro-Russisch. Hij kiest nu echter resoluut partij voor het regime in Kiev.

Wat men in het Westen niet snapt is dat politiek in Oekraïne, net als in Kenia en talloze andere landen, alles te zien heeft met economische macht kartels en maffia. Als de Russen Odessa veroveren is hij alles kwijt. De Russen zullen namelijk met een schone lei herbeginnen en de hele corrupte elite buitengooien. Hij was enkel pro-Russisch toen Yanukovich aan de macht was, daarna draaide hij vlug zijn kar.
Je moet goed weten dat Poetin in Rusland de corruptie enorm verminderd heeft, dat komt het Westen en Soros organisaties niet goed uit daarom verzwijgen ze het. Oekraïne is nog steeds Uber corrupt, en zoals gezegd de EU Rekenkamer alsook de Pandora papers bewijzen dat ook Zelensky volop voor de zakkenvullerij gegaan is.
Aangezien Odesa NIET in de gebieden ligt die door Stalin aan Oekraïne zijn toegevoegd (voor u is dat blijkbaar een belangrijk criterium), is dat dus hoogstwaarschijnlijk niet de taak van de Russen, maar veeleer de verantwoordelijkheid van de bewoners van de stad zélf.

'De Russen' doen er mijns inziens véél verstandiger aan in eigen land met een schone lei te herbeginnen en de hele corrupte elite buiten te gooien.

Ik zou zeer zeker sympathie en misschien zelfs wel wat financiële steun kunnen opbrengen voor de Russische communisten mochten zij zich de verstandigste aller Russen tonen.

Oud 5 juni 2022, 11:30   #25353
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vergelijk liever met de jaren 80. Ik heb hier al talloze opiniepeilingen getoond die aantonen dat de grote meerderheid in de meeste ex-Sovjet en Oostbloklanden het vroeger beter vond. OOK in Roemenie.
heb je niet
dat er in al die landen mensen met weemoed terugkijken klopt en ontkent hier nieman.

>50% is pas een meerderheid, niet 5 of 10%
kun je aantonen dat in Oost-Duitsland >50% terug wil? ik wens je veel succes
al zul je liever blijven verderliegen natuurlijk

de gedeporteerde Oekraïeners in Vladivostok zijn natuurlijk bijzeodnerb lij met hun nieuwe toekomst daar in de buurt van Japan
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 11:32   #25354
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Het wordt steeds moeilijker , die operatie, uitgelegd te krijgen he Tomm
Nee hoor. Ik kijk gewoon naar de kaart, naar de gebieden die nu voor de volgende decennia en generaties deel van Rusland zullen uitmaken, wat de meerderheid van de bevolking in die streken al decennia wil. En dat gebied wordt elke dag een beetje groter.
En het chagrijn in de westerse media maakt de smaak van overwinning nog veel beter.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 juni 2022 om 11:34.
Oud 5 juni 2022, 11:38   #25355
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De nieuwe generatie Russen staat open voor LHTBQ+. Dat wil niet zeggen dat ze het neo-koloniale Westen of Oekraïense nazi's steunen. Het wordt tijd dat ook hier er meer verzet komt tegen onze elite. En dat de leugens omtrent Oekraïne doorbroken worden. Meer en meer mensen stellen zich vragen bij de eenzijdige propaganda in onze media. Merk ik vooral bij Franstalige vrienden en collega's. De Vlaamse omhooggevallen keuterboertjes zijn weer wat achtergebleven.
Dit is nergens voor nodig, en bovendien onwaar.

Op de rest van uw bijdrage had ik probleemloos 'constructief' en 'open' en 'positief' kunnen reageren, maar nu krijg ik goesting de middelvinger op te steken.

Oud 5 juni 2022, 11:43   #25356
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dit is nergens voor nodig, en bovendien onwaar.

Op de rest van uw bijdrage had ik probleemloos 'constructief' en 'open' en 'positief' kunnen reageren, maar nu krijg ik goesting de middelvinger op te steken.
Tja ik krijg hier constant met persoonlijke aanvallen te maken dan laat ik mij soms ook al eens gaan. "life is hard get a helmet". Het is gewoon een feit dat franstaligen over het algemeen meer cultuur hebben en minder de Angelsaksische media klakkeloos overnemen. De idolatrie van alles dat uit de VS komt is onwaarschijnlijk in de Vlaamse media.Maar goed het is kwestie van gradatie de verfoeilijke amerikanisering van onze maatschappij stopt niet aan de taalgrens jammer genoeg. In landen als Bulgarije maar zelfs Hongarije en zeker Turkije merk ik dat men de Amerikaanse cultuur verfoeit. Hier is het te laat vrees ik, de Amerikaanse non-cultuur en cultus van het egoisme heeft onze cultuur en manier van leven grondig verziekt er lijkt geen weg terug.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 juni 2022 om 11:48.
Oud 5 juni 2022, 11:43   #25357
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan krijg ik meestal reacties zoals "ik geloof niet in opiniepeilingen" of "men wil gewoon terug jong zijn". Het feit erkennen dat jullie decennialang voorgelogen zijn ligt moeilijk he dat begrijp ik wel.

Citaat:
De nostalgie is nog veel groter in landen als Bulgarije. Hongarije is totaal geen Sovjet staat en Orban was degene die het communistische regime omver heeft geworpen. Wat hij zegt is dat de EU NOG totalitairder is dan het voormalige Oostblok. Hij is een dissident tegen 2 totalitaire systemen.

Wat is het verschil tussen die twee?

Wat die uitspraak van Orban betreft: waar precies bevindt zich het EU-equivalent van de "Goelag-archipel" waar het voormalige Oostblok zo prat op mocht gaan?

Oud 5 juni 2022, 11:47   #25358
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hoewel ik hem allerminst als 'onfeilbaar' beschouw, zou ik kunnen zeggen dat Stalin wel z'n reden zal hebben gehad voor die grenswijziging, en dat die er dus niet 'zomaar' is gekomen.

Tot lang na zijn dood, en tot lang na de desintegratie van de Sovjetunie, zijn de grenzen van Oekraïne niet in vraag gesteld. Blijkbaar vonden de Russen (of beter: de inwoners van Rusland) 'hun gebied' nog lang na de destalinisatie groot genoeg, en met reden: Rusland is nog steeds het grootste land ter wereld, met nog ruim voldoende plaats voor interne uitbreiding van de cultuurgrond waarover het wenst te kunnen beschikken. ...
Net als onder de tsaren is er ook onder communisten een bewuste russificatie-politiek gevoerd t.a.v. het Oekraïense gebied. Daar is keer op keer de grootste weerstand geweest tegen het centralistische bewind van Moskou. Tot 1951 in de nasleep van WO II waren er nog verzetshaarden van nationalisten in West-Oekraïne.

Die russificatiepolitiek poogde men te bevorderen door gebieden met een Russische bevolking deel te laten maken van Oekraïne. Dit verklaart de Donbas en de Krim. Dit schiereiland werd na de dood van Stalin toegevoegd aan de 'deelstaat' Oekraïne.

Dat dit niet zo wijs was, merken we nu als West-Oekraïne baas wenst te spelen over het Russische Oost-Oekraïne en de Krim en het Russisch als officiële taal afvoert.
Dat is slechts één van de achtergronden en redenen waarom daar uiteindelijk een conflict is ontstaan. Ik vermoed dat dit slechts bijkomstig was maar niet onbestaand. Belangrijker is het buitenlands beleid van Oekraïne.
Oud 5 juni 2022, 11:59   #25359
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Frans parlementslid Thierry Mariani durfde zich hardop afvragen waarom er geen vluchtelingen uit de Krim zijn waar toch 2.5 miljoen mensen wonen. Zijn conclusie is de meest logische. Het referendum ging volgens de wil van de bevolking

En elk jaar gaan er 130 miljoen Chinezen in het buitenland op vakantie. Waar zijn de vluchtelingen? Rare 'nachtmerry' waar zelfs westerse onderzoeksbureaus een grotere tevredenheid onder de bevolking vaststellen met de gevoerde politiek dan in westerse landen.

Vandaar de censuur en aandacht voor zogenaamde 'desinformatie'in het westen. Met is niet bang van de leugen maar vanaf van de waarheid. Bang dat de eigen leugen het niet lang meer rekt.
De westerse pers reageer daarop door deze feiten gewoon te negeren. Maar wel constant te focussen op de behandeling van de moslim fundamentalisten in Noord-West-China.
In feite is dat gewoon een verderzetting van de koude oorlogspropaganda.
Oud 5 juni 2022, 12:17   #25360
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja ik krijg hier constant met persoonlijke aanvallen te maken dan laat ik mij soms ook al eens gaan. "life is hard get a helmet". Het is gewoon een feit dat franstaligen over het algemeen meer cultuur hebben en minder de Angelsaksische media klakkeloos overnemen. De idolatrie van alles dat uit de VS komt is onwaarschijnlijk in de Vlaamse media.Maar goed het is kwestie van gradatie de verfoeilijke amerikanisering van onze maatschappij stopt niet aan de taalgrens jammer genoeg. In landen als Bulgarije maar zelfs Hongarije en zeker Turkije merk ik dat men de Amerikaanse cultuur verfoeit. Hier is het te laat vrees ik, de Amerikaanse non-cultuur en cultus van het egoisme heeft onze cultuur en manier van leven grondig verziekt er lijkt geen weg terug.
Laten we niet te vér off topic gaan, hé, maar ik durf wel te beweren dat ik inmiddels voldoende Franstaligen heb leren kennen om dat 'feit' van 'over het algemeen meer cultuur hebben' als een broodje-aap-verhaal te kunnen & mogen beschouwen.

Wat hun houding tegenover Angelsaksische media betreft: Franstaligen hebben inderdaad soms wel een neiging tot navelstaarderij ('nombrilisme', een mooi neologisme dat we aan Luckas Vander Taelen te danken hebben), al hebben ze toch ook het geluk dat ze over enkele degelijke eigen media beschikken (ik denk bijvoorbeeld aan "Le Monde Diplomatique", maar ook aan "Charlie Hebdo").

Aangezien ondermeer ook "jazz" deel uitmaakt van de 'Amerikaanse non-cultuur,' kan ik die alleszins al niet in haar geheel verfoeien. Er zijn niet weinig aspecten ervan die mij afstoten, maar die blijven wat mij persoonlijk betreft gecompenseerd door de aspecten ervan die mij wél bevallen.

Wat ik aan de 'Amerikaanse non-cultuur' ondermeer zo aantrekkelijk vind, is het 'feit' dat ze nog zo 'jong' en dus nog lang niet 'af' is: ze is nog steeds een 'wide open road' (al zullen sommige 'Amerikanen' het daar niet eens mee zijn).

De rest is voor een andere keer.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be