![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vind jij van Latijn op school | |||
Ik heb zelf Latijn gestudeerd (minimaal 1j) - lijkt me wel degelijk nuttig |
![]() ![]() ![]() |
10 | 43,48% |
Ik heb zelf Latijn gestudeerd (minimaal 1j) - lijkt me niet echt nuttig |
![]() ![]() ![]() |
3 | 13,04% |
Ik heb zelf geen Latijn gestudeerd - lijkt me wel degelijk nuttig |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
Ik heb zelf geen Latijn gestudeerd - lijkt me niet echt nuttig |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Er is weer wat fuzz over het nut van Latijn op school. Ben eens benieuwd naar het sentiment op dit forum.
Korte poll
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is 'nuttig' om 'nut' aan te kant te leren schuiven. Men voege er Grieks, Hebreeuws en Arabisch aan toe.
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Ja ik ben misschien wat te snel gegaan over de formulering. "nut" is niet echt juist misschien. "zinvol" was misschien beter
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor wie zinnens is linguistiek te studeren (vooral dan met het oog op de uit het Latijn afgeleide Romaanse talen) is het ongetwijfeld zinvol. Misschien ook wel voor wie zijn zinnen gezet heeft op geschiedenis, vooral wanneer je beseft dat in het verleden Latijn lange tijd een prestigieus communicatiemiddel was.
Voor de meeste andere disciplines is het veeleer bijzaak. Voor jonge snaken met de ambitie om de medische toer op te gaan is enige kennis van klassiek Grieks wel nog meer belangrijk.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 19 juni 2022 om 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat anders is dan wat mij tijdens mijn studie beweerde zijn Latijn en Oud Grieks geen dode tallen maar anno de dag vandaag springlevend. Nog nooit werden deze talen om onze aardbol zo intensief gebezigd. Zowat elke dag wordt het vocabularium uitgebreid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoewel ik Retro-Romanen mogelijk wel sumpathieke mensen zou gaan vinden lijkt mij een gesubsidieerde komplete leergang voor hun taal ietwat overdreven...
Dan zou,pakweg een volledige richting genaamd "Italiaans" of "Roemeens" misschien maatschappelijk nuttiger zijn????? Dat kan ook zo moeilijk(omkleed met wiskunde en zo) gemaakt worden als nodig geacht... Laatst gewijzigd door kelt : 19 juni 2022 om 13:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb één jaar Latijnse gevolgd en ben dan overgestapt naar de moderne.
9 uren Latijn per week en 2 uur realia Romeinse cultuur op zaterdagvoormiddag vond ik van het goeie te veel. Ik zag er het nut niet van in. Laatst gewijzigd door Rudy : 19 juni 2022 om 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik was er goed in maar het verhaal dat Latijn helpt om logisch te redeneren of om taalgevoel te kweken is maar zwak.
Je kan beide met tientallen andere vakken die meer onmiddellijk nut hebben. Waar de discussie bovendien over gaat als er vorig jaar welgeteld 8 studenten lerarenopleiding voor Latijn kozen, ontgaat me ook. Het vak is zachtjes aan het uitdoven, laat ons er afscheid van nemen en onze jongeren die tijd anders besteden.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kom toch vaak Latijnse of van het Latijn afgeleide woorden tegen die ik amper begrijp of moeilijk kan onthouden omdat ik nooit Latijn studeerde. Het lijkt me ook dat een meer synthetische taal kennen het taalgevoel aanwakkert. Dat hoeft natuurlijk niet persé Latijn te zijn. In de medische sector is Latijn nog steeds een must. Op jonge leeftijd de Griekse en Romeinse filosofen lezen lijkt me van onschatbare waarde om tot een veelzijdig mens uit te groeien en een zo goed mogelijk leven te leiden, beter dan een religieuze of amper een opvoeding.
Als het aan mij lag bestonden er 'tussen' de Latijnse en technische richtingen geen moderne richtingen. De moderne (geen idee hoe dat vandaag heet) leidt alleen tot bullshitjobs.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. Laatst gewijzigd door Vlad : 19 juni 2022 om 19:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Geïsoleerde woorden ja, en hier en daar eens een uitdrukking, maar Latijn en Oudgrieks zijn voor de rest steendood in het dagelijks taalgebruik. En zeker bij de jeugd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een van mijn kinderen kwam na vier jaar LatWis thuis met de vraag (eis) om te stoppen mat dat Latijn. Want die anderen in de sterk wiskundige richting hadden o.a. een uur fysica en chemie meer, en dat was veel interessanter.
Twee jaar later was er twijfel over wat verder te doen: bio-ir of een andere richting waar ... Latijn toch een voordeeltje had. Wat maakt het gvd uit ? Het werd de andere dan bio-ir. Afgestudeerd met g.o. Wat maakt het uit? Kwaliteit drijft altijd boven. Maar kwaliteitsonderwijs kan pushen, uitdagen ... en dat zeker niet alleen voor de top-studenten, zeker en vast nog meest van al voor de richtingen in het bijzonder onderwijs.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Ik heb 6 jaar Latijn gedaan, maar of dat nuttig was? Ik denk het niet, maar onderwijs over 't algemeen vind ik ook niet nuttig, eerder een veredelde kinderopvang. Men zou het onderwijs misschien beter beperken tot enkele basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen) en voor de rest de kinderen hun gang laten gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Zelfs om Italiaans te studeren biedt kennis van Latijn weinig voordeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En als je die filosofen wil bestuderen doe je het best in een Nederlandse vertaling, of een andere. In het secundair onderwijs kom je bijlange niet aan een beheersingsniveau dat hoog genoeg is om in die taal filosofen te bestuderen.
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Zes jaar Latijn gedaan op een college in een Oost-Vlaams stadje. Ik zou het niet meer doen. Vrouwen kun je er niet mee versieren, en verder zie ik ook weinig nut om die taal te kennen.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Relatief gezien wordt er nu minder Latijn en Oud-Grieks gebezigd. In absolute getallen meer dan ooit tevoren.
|
![]() |
![]() |