Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2021, 17:23   #41
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
(Ja, en wat me ook zo wat stoort aan de comments v Pandareus, is dat het zo precies overkomt als barbaarse eetgewoonten i.e. reptielenvlees etc. ->
Wat zeg ik dan verkeerd ? Korea is één van de weinige plaatsen op de wereld (bestaat jammer genoeg ook nog in een deel van china) waar men honden levend vilt en ze dan levend kookt/bakt.

Het fenomeen bestaat anno 2021 nog steeds, nog maar heel recent heeft hun president publiek opgeroepen of het niet hoog tijd is dat zijn land een wettelijk verbod hierop zou uitvaardigen.

Citaat:
terwijl men hier ih zogenaamde geciviliseerde hoogstaande Westen wel degelijk amfibien etc. eet 't is te zeggen escargots, kikkerbillen....
Escargots zijn slakken, geen amfibiën. Ter info : de quasi volledige import van kikkerbillen (= wel amfibiën) komt uit Oost-aziatische landen, waar ze die in gruwelijke omstandigheden slachten.
Citaat:
et j'en passe! (kreukels, kreeft, garnalen....)
En kom niet vertellen dat al die diertjes zo vredevol pijnloos tot hun einde komen,
Garnalen worden direct nadat ze uit het net komen aan boord gekookt, die zijn dus in een milliseconde dood.
Ook kreukels : direct in kokend water, instant death. Idem trouwens met kreeften. Je vergat trouwens nog mossels te vermelden.
Citaat:
idem de "regular ones" ih slachthuis. With other words, de selectieve verontwaarding mag wel eens stoppen, my 2 cents xD.
Geloof me : er heeft nog nooit één kikker, kreukel, garnaal of kreeft de binnenkant van een slachthuis gezien.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 28 september 2021 om 17:27.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2021, 17:37   #42
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Waarom niet? Wat kunnen de bezwaren zijn? Het eten van insecten, zeeweer etc... wordt al jaren gepromoot, waarom ook niet hond? 'k Heb veel zin om inderdaad eens een paar sterrenchefs aan te schrijven met dit idee.
Gaat nooit lukken. Dat is een cultureel gegeven, honden en katten zijn in het westen gezelschapsdieren die mee in het gezin leven. Dat kan men niet meer wegrationaliseren om ze toch als aanvaardbaar voedsel te zien.

Probeer al maar eens een kind uit te leggen dat hun konijn dat ze hebben zien groot worden in hun eigen tuin plots weg is en dat er morgen lekker konijn met frieten op het menu staat. Dat zit tussen de oren, het gaat niet. En dan gaat het eigenlijk om een neerhofdier, waarvan men puur rationeel zou moeten beseffen dat het er enkel is om op een dag geslacht te worden. Eenmaal een dier de status van 'huisdier' of 'troetel' krijgt, is het niet meer haalbaar om dat terug als voedsel te zien voor 90% van de mensen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 19:20   #43
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=uum7KSRvIV4

nu overweegt Zuid-Korea om de traditie van het eten van hondenvlees te verbieden.

Tja, dat heb je er nu mee hé: door die totaal onnodige praktijken van de honden levend te koken, of wreedaardig te doden, alvorens ze worden bereid, krijg je een overtrokken reactie waarbij het kind met het badwater wordt weggegoten.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 18 oktober 2021 om 19:22.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2022, 20:04   #44
Den Ardennees

Standaard

In de Chinese stad Yulin is zopas het jaarlijkse hondenvleesfestival gestart. Hondenvlees op allerlei bereidingswijzen wordt hier gepresenteerd, en door een ruim publiek gesmaakt.

Een festival als dit kan er voor zorgen dat hondenvlees meer mainstream wordt, ook bij ons.

https://newsbreak.upjobsnews.com/yul...trending-news/
Oud 15 juni 2022, 20:45   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Noodzakelijkheid, de moeder van vindingrijkheid.

Neem het van mij aan, als de honger hardnekkig word, en de keuze tussen Fifi en Nora groot word, dat Fifi aan't kortste eind trekt.
Oud 18 juni 2022, 06:02   #46
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Noodzakelijkheid, de moeder van vindingrijkheid.

Neem het van mij aan, als de honger hardnekkig word, en de keuze tussen Fifi en Nora groot word, dat Fifi aan't kortste eind trekt.
Hondenvlees is relatief duur in China. In ieder geval veel duurder dan varken of rundsvlees. Geen gevolg van honger of noodzaak maar gebruiken. Doorgaans worden er bepaalde soorten honden speciaal gekweekt om te slachten. Het is niet zo dat men de straten afschuimt om honden te stelen of te vangen.
De eetgebruiken bij jongere Chinezen verschillen ook veel van de oudere Chinezen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2022, 09:52   #47
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk is wat we eten ook gewoon cultureel bepaald: in Amerika is paardenvlees eten ondenkbaar, terwijl het hier normale kost is. Zo is het ook voor honden, terwijl dat in Europa niet wordt gegeten, is hond op het menu in Azië een normale zaak. En inderdaad, van iemand die er op reis was, hoorde ik dat hondenvlees best wel smaakt. Waarom dus ook niet bij ons overwegen om hond op het menu te plaatsen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenvlees
Omdat het daar streetmeat is (lees gestolen of zwerfhonden).
Een hond is een alleseter, kweken voor comsuptie zou dan ook zeer duur zijn...
Ik zie op dat vlak (economisch) insecten en wormen als eerder mogelijk.
Belangrijk zal zijn dat de consument de dieren in zijn hamburger of steak niet herkend.

We zijn trouwens al aan het evolueren. Heel wat van het vlees dat je tegenwoordig in winkels vindt komt van ver hé. Kangooroo, struisvogel...
Geef het tijd zou ik zeggen, van wat er in de middeleeuwen op tafel kwam zouden wij hondeziek (pun intended) worden...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2022, 11:27   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De draadopsteller mag zoveel filosoferen als hij wil, ik zie die gewoonte nog niet zo rap opduiken in Vlaanderen.

Puur psychologisch. Er is geen enkel rationeel argument. Net zoals voor kaviaar.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2022, 07:10   #49
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De draadopsteller mag zoveel filosoferen als hij wil, ik zie die gewoonte nog niet zo rap opduiken in Vlaanderen.

Puur psychologisch. Er is geen enkel rationeel argument. Net zoals voor kaviaar.
Ik heb al hondenvlees gegeten ook al omdat ik weinig keuze had om mijn leverancier niet te affronteren. Het is lekker maar het smaakt niet omdat wij dat cultureel niet gewoon zijn.

Caviaar is natuurlijk een ongelofelijke delicatesse. Ik heb het massaal kunnen eten toen het nog spotgoedkoop was in Rusland. Raar genoeg ook toen ik soldaat was in Duitsland als chauffeur kolonel en dat was zelfs gratis.
Nu is dat natuurlijk te duur geworden. Beluga kost meer dan 4.000€ de kilo.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2022, 07:30   #50
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

In Oost-Vlaanderen is muskusrat een delicatesse, waterkonijn noemen ze het. West-Vlamingen zijn veel straffer, want die eten zelfs 'vette derms'.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 juni 2022 om 07:42.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 19:38   #51
Den Ardennees

Standaard

Deel van het probleem blijft -mijns inziens- het weinig rekening houden met dierenwelzijn bij het doden van de honden. Het is bijvoorbeeld weinig zinvol om de honden levend te koken, integendeel: dit zorgt voor een stressreactie bij de hond: de spieren gaan opspannen en dit komt de kwaliteit van het vlees helemaal niet ten goede. Ook levend villen is in dit opzicht geen good practice. Dit zijn echter zaken waaraan makkelijk kan worden verholpen.

Oud 22 juni 2022, 21:58   #52
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk is wat we eten ook gewoon cultureel bepaald: in Amerika is paardenvlees eten ondenkbaar, terwijl het hier normale kost is. Zo is het ook voor honden, terwijl dat in Europa niet wordt gegeten, is hond op het menu in Azië een normale zaak. En inderdaad, van iemand die er op reis was, hoorde ik dat hondenvlees best wel smaakt. Waarom dus ook niet bij ons overwegen om hond op het menu te plaatsen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenvlees
Het is over het algemeen genomen een slecht idee om vlees van predatoren / aaseters te eten.

Ze pikken er meestal de zieke dieren uit, en hun smaak is dus ook die van het vlees ze gegeten hebben, daar waar dat van "vluchtdieren" meestal planten, vruchten etc... zijn.

Een stukje hond zal ik dus laten passeren, maar als we een Karibou moeten delen zeg ik geen nee.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 22:00   #53
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deel van het probleem blijft -mijns inziens- het weinig rekening houden met dierenwelzijn bij het doden van de honden. Het is bijvoorbeeld weinig zinvol om de honden levend te koken, integendeel: dit zorgt voor een stressreactie bij de hond: de spieren gaan opspannen en dit komt de kwaliteit van het vlees helemaal niet ten goede. Ook levend villen is in dit opzicht geen good practice. Dit zijn echter zaken waaraan makkelijk kan worden verholpen.

Tik in de nek of schot achteraan de nek vlak onder de schedel, De Atlas of C1, C2 door en snap het is gedaan met gelijk welk zoogdier.

Even vasthouden want ze kunnen nog even trappelen, maar lang duurt dat niet. Dat zijn zenuw reflexen, zeg maar de laatste input die van het brain naar de spieren gaat.
Oud 22 juni 2022, 22:01   #54
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In Oost-Vlaanderen is muskusrat een delicatesse, waterkonijn noemen ze het. West-Vlamingen zijn veel straffer, want die eten zelfs 'vette derms'.
De hoeveelheden van die beesten die in jaren 80 in de fuiken van mijn vader terecht zijn gekomen, ...

nasty motherfuckers.
Oud 22 juni 2022, 22:11   #55
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Omdat het daar streetmeat is (lees gestolen of zwerfhonden).
Een hond is een alleseter, kweken voor comsuptie zou dan ook zeer duur zijn...
Ik zie op dat vlak (economisch) insecten en wormen als eerder mogelijk.
Belangrijk zal zijn dat de consument de dieren in zijn hamburger of steak niet herkend.

We zijn trouwens al aan het evolueren. Heel wat van het vlees dat je tegenwoordig in winkels vindt komt van ver hé. Kangooroo, struisvogel...
Geef het tijd zou ik zeggen, van wat er in de middeleeuwen op tafel kwam zouden wij hondeziek (pun intended) worden...
De smaken verschilden vooral en de kwaliteit was niet altijd dat... (ze hadden ook al kruiden)

Neem gewoon een kottelet van een varken, een echt everzwijn of een varken dat in tip top omstandigheden is gekweekt, dus op t gemakske met echt voer, eikels, noten etc...

Eet maar eens een echt varken, dat moet voor een steak niet onderdoen. Vorige week nog spieringskes op den BBQ, vlees was 2 a 3 keer zo duur als de goedkope spiering, de vraag is , wat wil je eraan uitgeven.
Oud 22 juni 2022, 22:26   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het is over het algemeen genomen een slecht idee om vlees van predatoren / aaseters te eten.
Als we het over zoogdieren hebben, volledig gelijk.
Citaat:
Ze pikken er meestal de zieke dieren uit, en hun smaak is dus ook die van het vlees ze gegeten hebben, daar waar dat van "vluchtdieren" meestal planten, vruchten etc... zijn.
En dan hebt u "vluchtdieren" die met smaak het gras op een Tjernobyl wei hebben gegraasd.
Citaat:
Een stukje hond zal ik dus laten passeren, maar als we een Karibou moeten delen zeg ik geen nee.
Hangt er van af hoe veel honger u hebt, honger is nog steeds de beste saus.
Oud 23 juni 2022, 14:07   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

En omnivoren, zoals kip, varken? En predatoren-roofvissen, zoals snoek?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2022, 15:29   #58
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Les boches les bouffes .....

Laatst gewijzigd door Henri1 : 23 juni 2022 om 15:30.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2022, 21:33   #59
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Walgelijk.
Korea is zo een land waar men allerlij smeerlapperij eet, insecten, reptielen, en ook honden.
Wij eten dat toch ook ? Of wat is volgens jou het verschil dan tussen een garnaal en een sprinkhaan of tussen een hond en een konijn ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2022, 21:54   #60
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wij eten dat toch ook ? Of wat is volgens jou het verschil dan tussen een garnaal en een sprinkhaan of tussen een hond en een konijn ?
Toch liever een konijn, met bruine saus en appelmoes.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be