Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juni 2022, 17:01   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waarom niet vergelijken met een diesel?

Een zuinige EV vergelijken met een benzine-auto slurper lijkt me expres misleidend.

Neem de snelste diesel.
BMW 750d xDrive

Vermogen: 400 pk 0-100 km/u: in 4,6 seconden Topsnelheid: 250 km/u Het toonbeeld van overdaad. Kost iets meer dan een klein huis. De 3,0-liter überdiesel van BMW heeft maar liefst vier turbo's. Precies genoeg om zichzelf de snelste diesel te noemen.
Je meent het? Een slappe zuipdiesel. Ondertussen verbruiken die nauwelijks minder dan een benzine (met evenveel PK). Masochisme is dus ongezond.

Neem een SUV-diesel van Audi en vergelijk die met den SUV-EV van Audi.
Kies maar uit: https://nl.automobiledimension.com/a...fmetingen.html een Q3 diesel en Q4 e-tron laten zich nog het best vergelijken denk ik. Ik zal wel de krachtigste Q3-diesel moeten nemen. De Q4 e-tron is wel ietsje groter en zwaarder en veel krachtiger maar dat is niet echt een groot nadeel voor het verbruik van een EV.

Als je klaar bent zal ik de verbruikscijfers plaatsen.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2022 om 17:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2022, 10:03   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Echte praktijk nu, wel in de zomer of goede omstandigheden (wel 8 uren airco gebruikt, maar die is zuinig).

Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...en-acculading/

MERCEDES-BENZ VISION EQXX LEGT 1.202 KM AF OP ÉÉN ACCULADING

Dat de Mercedes-Benz Vision EQXX een zeer efficiënt studiemodel is, dat wisten we al. Nu heeft de aalgladde EV het voor de tweede keer in de praktijk bewezen. De Vision EQXX heeft een recordafstand van maar liefst 1.202 km afgelegd op één lading.

Met de bijzonder vormgegeven Vision EQXX zette Mercedes-Benz begin dit jaar een veelbelovend stukje techniek op de beursvloer van de CES in Las Vegas. Een auto waarvan men bij zijn presentatie aldaar beweerde dat je er met een volle accu meer dan 1.000 km mee af moet kunnen leggen. De bijzonder gestroomlijnde Vision EQXX (cW-waarde van 0,18) bewees dit voorjaar al dat dat in de praktijk inderdaad mogelijk is. Nu heeft Mercedes-Benz echter de grenzen nog verder verlegd. Men reed eerder deze week met de Vision EQXX van Stuttgart naar Silverstone. Pas toen er 1.202 km achter de rug was, viel de Vision EQXX stil.

De rit van Mercedes' hoofdkwartier naar het circuit waar het Formule 1-team vlakbij is gevestigd, was - zo zegt Mercedes-Benz eerlijk - iets minder uitdagend dan de vorige recordrit. Deze keer lagen de temperaturen beduidend hoger en hoefde de EQXX niet de Alpen door. Wel was er wat file rond Stuttgart en in het zuiden van Engeland. De rit duurde in totaal 14,5 uur (de treinreis met de Eurostar niet meegerekend). Net iets meer dan acht uur daarvan stond de airco aan. De gemiddelde snelheid over de hele rit gezien was 83 km/h en het gemiddelde verbruik kwam uit op 8,3 kWh per 100 km.
Equivalent van 0,8 liter diesel/100 km...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2022, 10:14   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een deftige elektrische motor haalt 90% efficiëntie (de rest is warmte).
Men zit ondertussen aan 95% batterij-tot-wiel efficiëntie:
https://insideevs.de/news/579845/mer...km-reichweite/

En als de zon wat meer schijnt nog x% meer bij een SEV. Kan ook meer zijn dan 95% met wielnaafmotoren zoals Lightyear gebruikt.

Zo haalde Mercedes EQXX 8,3 kWh/100 km in de praktijk:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...en-acculading/

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juni 2022 om 10:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2022, 23:26   #44
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je meent het? Een slappe zuipdiesel. Ondertussen verbruiken die nauwelijks minder dan een benzine (met evenveel PK). Masochisme is dus ongezond.

Een diesel verbruikt wel degelijk veel minder dan een benzine motor.
Mijn schoonbroer heeft 3 jaar geleden zijn 2000 diesel BMW vervangen door een 1600 benzine van Mercedes die ruim 2 liter meer verbruikt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 07:27   #45
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Een diesel verbruikt wel degelijk veel minder dan een benzine motor.
Mijn schoonbroer heeft 3 jaar geleden zijn 2000 diesel BMW vervangen door een 1600 benzine van Mercedes die ruim 2 liter meer verbruikt.
Al het vermogen dat je van een benzine NIET gebruikt kost ook brandstof.

In tegenstelling tot benzine heeft een diesel een kwantiteit verbranding,
Altijd open gasklep dus bij deellast dus ook veel minder pompverliezen.

Men wil al jaren zo'n kwantiteit verbranding ook toepassen bij benzine wagens. Dus ook steeds met vol open gasklep. Tot op vandaag nog geen tegengekomen.

Dus je hebt gelijk, bij deellast verbruikt een diesel aanzienlijk minder.
En enkel bij uitzonderlijke momenten dat men het gaspedaal tot de vloer trapt verliest de diesel dat voordeel.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 28 juni 2022 om 07:28.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 10:09   #46
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
9 keer 30 minuten zal al wat beter passen eh.
T'is niet omdat jij maar voor 10€ tankt dat anderen dat doen.

De oplaadtijd via een snellader bedraagt ongeveer 30 minuten. Lees meer over het opladen van een elektrische auto. Snelladen is niet per definitie slecht voor de accu.
https://bovag.nl › THEMA'S
Alles over het opladen van een elektrische auto | Bovag.nl

9 keer tanken op 1000 km zeg.
Lijkt wel dat er ergens een gat in zit
Je gaat geen 9 keer een half uur aan een laadpaal hangen om 1000 km te rijden hé. Je kan precies echt niet rekenen.

Ik heb 1 keer een reisje van 1000 km gedaan met de elektrische wagen. Stops na 300, 500, 700 en 900 km. Elke keer 30 minuten. Dus 120 minuten in totaal. Met een verbrandingsmotor was ik waarschijnlijk 2 keer gestopt. 1 keer 30 min en 1 keer een uur. Dus ik zou waarschijnlijk 30 minuten eerder op mijn bestemming geweest zijn.

Het voordeel is wel dat dat de enige keren zijn dat ik nog een tankstation moet bezoeken. Dus op 1 jaar win ik uiteindelijk heel wat tijd door elektrisch te rijden.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2022, 12:42   #47
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In de rapte was ik de laadpauze (15' en +200 km) bij 700 km vergeten die moet er dus tussen. Dus 1 uur totaal laden op 1000 km. Een ICE (met vrouw) (en evtl kinderen) zal wellicht ook 4 x 15 minuten pauzes of een uur nemen.
Dus even rap 1000 km afgelegd. En ik zoek echt geen spijkers op laag water.
En hebben die nooit moeten wachten op op te laden ??? Geen voorgangers die er juist begonnen waren met opladen ?

De enige plaats waar men vroeger moest aanschuiven was in Luxemburg voor fossiele verbranders ....ik sloeg ze altijd over wegens geen zin om aan te schuiven
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 10:58   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En hebben die nooit moeten wachten op op te laden ??? Geen voorgangers die er juist begonnen waren met opladen ?

De enige plaats waar men vroeger moest aanschuiven was in Luxemburg voor fossiele verbranders ....ik sloeg ze altijd over wegens geen zin om aan te schuiven
Alle laadplekken vol.
https://www.hln.be/drive/geraak-je-m...aden~a1b21c3a/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 11:18   #49
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Alle laadplekken vol.
Straks 500 km voor de boeg.
Volgetankt, LPG, 0.69€/ liter (41 liter / 28€ )
Goed voor 400 km.

10 liter bijtanken In Troyes, 0.8€/liter - (duurtijd +/- 5 minuten / 8€ )

500 km voor 36€.

Nog een weetje ... in Frankrijk kan je je in onbemande stations ook 's nachts LPG met de bankkaart tanken.
In België heeft onze overheid bij niet bemande stations een verbod voor het tanken van LPG uitgevaardigd.
Raar maar waar .... in datzelfde België mag je wel CNG tanken aan onbemande tankstaions ... Het resultaat van veel lobbywerk of
hebben er ergens wat politici wat 'bijverdiend' ?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 11:24   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Straks 500 km voor de boeg.
Volgetankt, LPG, 0.69€/ liter (41 liter / 28€ )
Goed voor 400 km.

10 liter bijtanken In Troyes, 0.8€/liter - (duurtijd +/- 5 minuten / 8€ )

500 km voor 36€.

Nog een weetje ... in Frankrijk kan je je in onbemande stations ook 's nachts LPG met de bankkaart tanken.
In België heeft onze overheid bij niet bemande stations een verbod voor het tanken van LPG uitgevaardigd.
Raar maar waar .... in datzelfde België mag je wel CNG tanken aan onbemande tankstaions ... Het resultaat van veel lobbywerk of
hebben er ergens wat politici wat 'bijverdiend' ?
Veel beter dan lpg kan je niet hebben.
Heb er ook 2 gehad en dat scheelt flink in de portefeuille.

Vroeger reed half België op lpg.

En veruit gans Nederland.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 11:37   #51
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Veel beter dan lpg kan je niet hebben.
Of E85 in Frankrijk. Ongeveer dezelfde prijs als LPG. Ombouw kost ergens 600€.
De meeste Fransen rijden in hun niet aangepaste benzinewagen al 50/50.
50% E10 (2,1€) / 50% E85. (0,84€)

Een liter benzine/ethanol brandstof komt zo op 1,5€/ liter.

Laat ze maar de electrische wagens promoten. Zij die staan te wachten op een laadplek rijden toch al niet in de weg van de andere wagens. ...
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 29 juni 2022 om 11:40.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 11:56   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Of E85 in Frankrijk. Ongeveer dezelfde prijs als LPG. Ombouw kost ergens 600€.
De meeste Fransen rijden in hun niet aangepaste benzinewagen al 50/50.
50% E10 (2,1€) / 50% E85. (0,84€)

Een liter benzine/ethanol brandstof komt zo op 1,5€/ liter.

Laat ze maar de electrische wagens promoten. Zij die staan te wachten op een laadplek rijden toch al niet in de weg van de andere wagens. ...
Dat wist ik niet.
Bedankt voor de tip.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 12:31   #53
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Zaagdraad.
Natuurlijk zijn de actuele elektrische auto's nog niet geschikt voor elke mogelijke mobiliteitsbehoefte.

De enige mogelijke vraag is: hoe snel gaan de zaken verder evolueren? Qua prijs, qua autonomie, qua laadmogelijkheid.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 13:27   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zaagdraad.
Natuurlijk zijn de actuele elektrische auto's nog niet geschikt voor elke mogelijke mobiliteitsbehoefte.

De enige mogelijke vraag is: hoe snel gaan de zaken verder evolueren? Qua prijs, qua autonomie, qua laadmogelijkheid.
Qua mobiliteitsplan. Qua tram, qua fiets, qua schepenen.....
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 13:44   #55
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Laadstation in Edegem ( Ter Elst ) hoop laadplaatsen 18 snelle en 3 trage altijd zo goed als leeg . Daar moet je niet wachten ...er is ook niet veel te zien ....denk wel dat je er een koffie kan gaan drinken
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 16:36   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zaagdraad.
Natuurlijk zijn de actuele elektrische auto's nog niet geschikt voor elke mogelijke mobiliteitsbehoefte.

De enige mogelijke vraag is: hoe snel gaan de zaken verder evolueren? Qua prijs, qua autonomie, qua laadmogelijkheid.
Vandaag uitstapje naar Durbuy gereden, met 1/2 tankvulling vertrokken, op de terugweg best toch maar getankt anders geraakten we niet thuis. Dan moesten we daar ook nog 15 minuten extra wachten omdat daar wagens aan het aanschuiven waren, de helft van de 4 tankzuilen waren namelijk afgeblokt door de bevoorradingstankwagen. Naja dat kwartiertje extra was ook niet zo erg.
En dat alles op een rustige weekdag ver buiten de spitsuren.

Hetzelfde met een EV had ik wel nergens extra moeten stoppen.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juni 2022 om 16:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 21:15   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vandaag uitstapje naar Durbuy gereden, met 1/2 tankvulling vertrokken, op de terugweg best toch maar getankt anders geraakten we niet thuis. Dan moesten we daar ook nog 15 minuten extra wachten omdat daar wagens aan het aanschuiven waren, de helft van de 4 tankzuilen waren namelijk afgeblokt door de bevoorradingstankwagen. Naja dat kwartiertje extra was ook niet zo erg.
En dat alles op een rustige weekdag ver buiten de spitsuren.

Hetzelfde met een EV had ik wel nergens extra moeten stoppen.
Ik was van afgelopen vrijdag tot maandag in de Oostkantons. Met de motoclub. In het hotel was een laadpaal voor twee voertuigen beschikbaar.
Geen enkele klant gezien.

Maar hoe het er aan toe zal gaan op drukkere vakantiemomenten, bijvoorbeeld richting zuiden, da's andere koek. Zo op die momenten dat ze over gans Frankrijk 500 km file hebben ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 21:20   #58
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Er zit nog wat rek op:



Citaat:
De Europese Unie wil dat er vanaf 2035 enkel nog emissievrije of klimaatneutrale nieuwe auto's (zonder verbrandingsmotor op diesel, benzine en aardgas dus) verkocht worden. De ministers die bevoegd zijn voor Milieu van de 27 Europese lidstaten bereikten daarover vannacht een akkoord in Luxemburg. Het Europees Parlement moet het compromis wel nog goedkeuren.


Het herleiden van de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa tot nul komt neer op een verplichting van volledig elektrische motoren. Of hybride auto's, wagens die een verbrandingsmotor én elektrische motor combineren, nog mogen verkocht worden, wordt pas beslist in 2026.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...yName=DM259257
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 29 juni 2022 om 21:21.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2022, 21:40   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De werkelijkheid is dat de mg met 400 km range op 130 km leeg is en dat nog veel erger zal worden door degradatie.

Volgend jaar zal hij om de 80 km al moeten tanken en daarna om de 50 om te eindigen op een km of 5.
omg ? een batterij van 400km is gewoon20% leeg na 250km snelweg. Dus je rijdt snokskes van 300-350 km je pakt een pauzeke, eet een koekske, een stretchke doen, piske en kakske, en dan rij je weer 300km en uw dag is voorbij zit je in een hotelletje met laadpaal laadt hem eens goed op tot 400km vol en crost dan weer naar de volgende laadpaal 300k verder...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2022, 07:26   #60
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
omg ? een batterij van 400km is gewoon20% leeg na 250km snelweg. Dus je rijdt snokskes van 300-350 km je pakt een pauzeke, eet een koekske, een stretchke doen, piske en kakske, en dan rij je weer 300km en uw dag is voorbij zit je in een hotelletje met laadpaal laadt hem eens goed op tot 400km vol en crost dan weer naar de volgende laadpaal 300k verder...
We kunnen er een reisgids van maken, De laadpaalroute met coole laadpalen, koffiebarrekes, (die uiteraard soja en hazelnoot latte serveren) schoon zichten en hotels.

Een echte laadexperience, Allen daarheen, het nieuw slow toerisme.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be