Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2022, 10:13   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar hoe het er aan toe zal gaan op drukkere vakantiemomenten, bijvoorbeeld richting zuiden, da's andere koek. Zo op die momenten dat ze over gans Frankrijk 500 km file hebben ...
500 km zal nog relatief weinig zijn.
Dan zijn er veel te weinig tankstations hé. Want tankfiles.

De kunst is dan ver genoeg de snelweg te verlaten en daar te tanken.

Naja de mensen die op zulke piekmomenten op verre autovakantie vertrekken zijn alvast niet de snuggersten...

Met een EV hebben Teslas natuurlijk het voordeel hun eigen tanknetwerk te hebben van Suc- en destination-chargers.
Citaat:
https://teslafacts.nl/model-3/met-de...i-vakantie.asp

Met de Tesla Model 3 naar Italië
(die ga je dus niet in eventuele laadfiles zien bij de andere snellaadaanpalen zoals Ionity en andere)

Gisteren passeerde ik ter hoogte van Hoeselt direct lang de E 313 een Fastned laadpunt (geen EV gezien), 4 zware laadpalen tot 300 kW en 1 Chademo 50 kW voor de oude Koreanen. Ook Diepenbeek ligt er eentje:
https://www.google.com/search?q=Fast...hrome&ie=UTF-8

In Durbuy zelf heb ik wel enkele EVs zien staan, daar zijn ook comfortabele laadpunten.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2022 om 10:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2022, 20:20   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Herhaling: mocht mijn oude auto nu plots de geest begeven, dan zal het toch een stekkerhybride worden.
Ik ben optimist: het gaat wel de goede richting uit, maar toch erg traag.

prijs, autonomie, laadpaal-dichtheid (ik zie het bijna als noodzaak dat elke aire op de autostrade een laadpaal heeft op elke parkeerplaats)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2022, 21:15   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Herhaling: mocht mijn oude auto nu plots de geest begeven, dan zal het toch een stekkerhybride worden.
Ik ben optimist: het gaat wel de goede richting uit, maar toch erg traag.

prijs, autonomie, laadpaal-dichtheid (ik zie het bijna als noodzaak dat elke aire op de autostrade een laadpaal heeft op elke parkeerplaats)
Een stekkerhybride die trager laadt dan een BEV? Jij moet het weten.

Er zijn er die sneller kunnen laden, maar de meeste is max 7,4 kW.

Citaat:
https://evtrader.nl/welke-plug-in-hy...nen-snelladen/

Welke Plug-In Hybrides kunnen snelladen?

28. januari 2022

De meeste gebruikers van een plug-inhybride steken hun auto gewoon ’s avonds in het stopcontact met de bijgeleverde kabel. Die regelt het vermogen, dat rechtstreeks afhangt van de hoeveelheid ampères die uit je muur komt. Reken in de praktijk op 2 tot 3 kW. Heb je een accu van 12 kWh, dan moet je 5 tot 7 uur incalculeren van helemaal leeg naar helemaal vol.
Met een wallbox (en sommige smart cables) kun je dat vermogen boosten, zeker als je over driefasestroom beschikt. In het beste geval haal je 11 kW.

Dezelfde batterij van 12 kWh is hiermee op een dik uur volgeladen, op voorwaarde weliswaar dat de boordlader van de auto ook 11 kW kan verwerken. Dat is de beperkende factor. Bij de meeste plug-inhybrides kan die boordlader maximaal 7,4 kW aan. Daarom moet je eerder op twee uurtjes rekenen.

Ook gewone publieke laadpunten halen veelal 11 kW. Sommige pieken bij 22 kW, maar daar heb je met je plug-inhybride niets aan, gezien de beperking van de boordlader. Je kunt die boordlader bypassen door de batterij rechtstreeks met gelijkstroom te voeden, met behulp van een snellader.

Volledig elektrische auto’s hebben deze functionaliteit standaard, wat logisch is gezien hun grotere batterij (50 tot 100 kWh), maar bij plug-inhybrides kom je ze zelden tegen. Toch tekent er zich een trend af. De batterijen van plug-inhybrides worden steeds groter. Het nut van een snellaadmogelijkheid wordt daarom groter. Hieronder vind je een overzicht van de huidige PHEV-modellen op de markt, gerangschikt volgens het vermogen waaraan ze kunnen snelladen.
Aha wacht als je voor een Japanse PHEV gaat die kunnen alvast aan een Chademo DC-laadpunt snelladen in theorie tot 50 kWDC, die hebben ze allemaal vergeten in dat linkje. In de regel een halfuur laden tot 80%.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2022 om 21:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2022, 23:43   #64
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Stekker hybrides zijn zuiniger in de stad tenminste als ze electrisch rijden maar gulzig buiten de stad als ze het extra gewicht mee zeulen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 09:08   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Post

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Stekker hybrides zijn zuiniger in de stad tenminste als ze electrisch rijden maar gulzig buiten de stad als ze het extra gewicht mee zeulen.
Zo is het.
En dus ook veel minder geschikt voor lange vakantieritten dan een echte EV. Hoe raar het ook klinkt, want:
1- men moet regelmatig onderweg bijladen, en het laden is in de regel tragen dan bij een BEV.
2- men slurpt dus niet alleen rijkelijk benzine maar ook stroom.

Een dure PHEV kopen om niet te hoeven bijladen onderweg moet me toch iemand uitleggen...

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juli 2022 om 09:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 11:56   #66
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Herhaling: mocht mijn oude auto nu plots de geest begeven, dan zal het toch een stekkerhybride worden.
Ik ben optimist: het gaat wel de goede richting uit, maar toch erg traag.

prijs, autonomie, laadpaal-dichtheid (ik zie het bijna als noodzaak dat elke aire op de autostrade een laadpaal heeft op elke parkeerplaats)
je kan probleemloos 35kWh=200km laden in 10u of nachtje tijd uit een stopcontact, t'is dus echt niet dat je laadpalen nodighebt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 13:43   #67
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zo is het.
En dus ook veel minder geschikt voor lange vakantieritten dan een echte EV. Hoe raar het ook klinkt, want:
1- men moet regelmatig onderweg bijladen, en het laden is in de regel tragen dan bij een BEV.
2- men slurpt dus niet alleen rijkelijk benzine maar ook stroom.

Een dure PHEV kopen om niet te hoeven bijladen onderweg moet me toch iemand uitleggen...
Als ik (vroeger) 20 minuten moest wachten in een treinstation op een aansluiting, dan stond ik mijn kas al op te fretten.
Als ik een paar keer in Luxemburg langs de autostrade goedkoop wou tanken, en in een file voor mij zowat 8 auto's zag, stond ik mijn kas al op te fretten.

Nu betaal ik graag voor de soepelheid van een stekkerhybride.
Liever zou ik natuurlijk zien dat ik er gerust op zou kunnen zijn dat ik nooit langer dan 5 minuten zou moeten wachten op een vrije laadpaal voor een full-elektric. Herhaling: zal dat al mogelijk zijn binnen 5 jaar?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 14:51   #68
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik (vroeger) 20 minuten moest wachten in een treinstation op een aansluiting, dan stond ik mijn kas al op te fretten.
Als ik een paar keer in Luxemburg langs de autostrade goedkoop wou tanken, en in een file voor mij zowat 8 auto's zag, stond ik mijn kas al op te fretten.

Nu betaal ik graag voor de soepelheid van een stekkerhybride.
Liever zou ik natuurlijk zien dat ik er gerust op zou kunnen zijn dat ik nooit langer dan 5 minuten zou moeten wachten op een vrije laadpaal voor een full-elektric. Herhaling: zal dat al mogelijk zijn binnen 5 jaar?

Op uw (onze) leeftijd moet je je niet meer te ver denken in de toekomst.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 15:57   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik (vroeger) 20 minuten moest wachten in een treinstation op een aansluiting, dan stond ik mijn kas al op te fretten.
Als ik een paar keer in Luxemburg langs de autostrade goedkoop wou tanken, en in een file voor mij zowat 8 auto's zag, stond ik mijn kas al op te fretten.

Nu betaal ik graag voor de soepelheid van een stekkerhybride.
Liever zou ik natuurlijk zien dat ik er gerust op zou kunnen zijn dat ik nooit langer dan 5 minuten zou moeten wachten op een vrije laadpaal voor een full-elektric. Herhaling: zal dat al mogelijk zijn binnen 5 jaar?
En waarom kies je dan een plug-in hybride in plaats van een normale niet-oplaadbare hybride?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 16:46   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waarom kies je dan een plug-in hybride in plaats van een normale niet-oplaadbare hybride?
Voor de vele ritten onder de 40 tot 50 km .. en toch nooit lege-batterij-stress.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 17:15   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Post

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voor de vele ritten onder de 40 tot 50 km .. en toch nooit lege-batterij-stress.
Je plug-in-hybride batterij zal bijna even snel leeg zijn hoor, zeker als je puur electrisch rijdt. Dat laatste is het enige verschil met een HEV die kan dat niet, en rijdt direct met beide motoren.

En bij een HEV heb je nooit lege-batterij-laadstress. Men kan immers niet bijladen met een kabel, wel tijdens het recuperatief rijden.

Rij je veel korte ritten 40 tot 50 km is zelfs een pure BEV interessanter, want veel minder lege-batterij-stress omdat het batterijpack pakweg 3-4 maal groter is dan die van een PHEV.

Snellaadpalen geschikt voor BEV (100 kW en meer) zul je langs de snelweg wat meer vinden dan geschikte snellaadpalen (50 kW) voor PHEV. Dat is simpel te googlen.
Vb Nederland: https://www.rvo.nl/onderwerpen/elekt...n-in-nederland
https://www.rvo.nl/sites/default/fil...May%202022.pdf
blz 22: 55% van de snellaadpunten zijn 100 kW en meer, 45 % zijn minder dan 100 kW. En bij het snelladen gaat een degelijke BEV die minstens 150 kW aankan zeker even snel laden dan een PHEV.

Bovendien is een BEV in de regel altijd zuiniger dan een PHEV die enkel in electrische modus rijdt.
Ondertussen rijden er in Nederland 73% meer BEV dan PHEV. Dat verwondert
mij dus niet. Alhoewel de PHEV veel langer op de markt zijn.

Maar als jij het beter meent te weten doe maar hoor.

Bij ADAC zijn er maar een handvol PHEV die een goed krijgen qua verbruik. (minstens 3 sterren op 5). Het gros haalt een dikke buis of 1 of 2 sterren.

De langst gemaakte plug-in hybride SUV - Mitsubishi Outlander PHEV sinds 2014 - wordt ondertussen niet meer gemaakt:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...lug-in-hybrid/
wordt afgelost door de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...eclipse-cross/

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juli 2022 om 17:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 18:03   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...
Naja de mensen die op zulke piekmomenten op verre autovakantie vertrekken zijn alvast niet de snuggersten...
...
Mensen die alleen maar vakantie kunnen krijgen tijdens het bouwverlof zijn niet de snuggersten?
Uw e-oogkleppen worden groter en groter.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 18:11   #73
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mensen die alleen maar vakantie kunnen krijgen tijdens het bouwverlof zijn niet de snuggersten?
Dat bedoelde ik al ik zeker niet. Leesprobleem?

Zwarte zaterdag (Frankrijk) is enkel op een zaterdag. Al van gehoord?
https://www.anwb.nl/verkeer/buitenla...warte-zaterdag

Stel eens voor het bouwverlof begint op een maandag.

Citaat:
Uw e-oogkleppen worden groter en groter.
Helemaal niets vergeleken met uw enorme plug-hybride oogkleppen, want je leest niet wat je zelf quote.

Dit citeerde je toch?
Naja de mensen die op zulke piekmomenten op verre autovakantie vertrekken zijn alvast niet de snuggersten...

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juli 2022 om 18:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 20:08   #74
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Stekker hybrides zijn zuiniger in de stad tenminste als ze electrisch rijden maar gulzig buiten de stad als ze het extra gewicht mee zeulen.
Dat gulzig buiten de stad vergeet het maar .....dan werkt een plug-in zoals een hybride je hebt nog altijd de batterij die meehelpt .....-> 0% is niet leeg .

Er zit een speciale regeling achter de plug-in ( bij BMW toch ze hebben hun best gedaan bij BMW of Peugeot ???)

In een file kan je met lege batterij toch elektrisch rijden .....vandaag in Luxemburg ondervonden .

Vanaf de file snelheid te hoog is + 50km/u komt de benzine motor het overnemen .


Al rijdend opladen is best eco of comfort en met batterij-safe maar dan kost het bijna 1l/100 km meer .

Beste en aangenaamste rijden is eco ( uitbol functie -> hou er niet van ) of comfort ( goede afrem functie en grote energie naar de batterij ) telkens met "auto-edrive". -> zuinigste ......4 l/100km tegen 130 km/u op eco en 4,7 l/100km ook bij 130km/u en veel bergop.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2022, 11:02   #75
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Zo vermijdt men laadfiles tijdens "vendredi rouge et samedi noire", en terugreisdag "lundi noir" in the States:

Tesla zorgt dat de minder snuggere mensen gratis snelladen tijdens dit lang weekend (in de US-staten met de meeste Teslas, vooral CA), uiteraard enkel buiten de spitsuren, en strategisch uitgezochte snellaadstations:

Citaat:
https://electrek.co/2022/07/01/tesla...vels-holidays/

Tesla offers free Supercharging to encourage off-peak charging during travels for holidays

- Jul. 1st 2022

Tesla is offering free Supercharging during off-peak hours at select locations during the 4th of July weekend to help with traffic during busy travel days.


As we previously reported, Tesla has been having a hard time keeping up its charging infrastructure growth with its fleet growth over the last few years.

Its deliveries are growing at a roughly 50% annual rate while its Supercharger is closer to a 30% annual growth rate.

It is causing some stress on Tesla owners who are experiencing wait times to access a Sueprchager stall at some busy stations, especially during popular travel times like holidays.

Over the last few years, Tesla has been implementing a solution to try to help by offering free or discounted charging during off-peak hours during high travel times.

The automaker is bringing back the strategy for the fourth of July weekend this year.

Tesla wrote on its website:

Avoid the rush this Fourth of July holiday and charge for free during off-peak hours at Superchargers along select travel routes in the United States.

It is valid from today until Monday, but interestingly, Tesla decided to only apply it to only a few stations in five states in the US:
Dat is het voordeel een eigen snellaadnetwerk te hebben.

Ik heb er alleszins nog nooit van gehoord bij Europese uitbaters van snellaadstations. Maar het kan dat de gemiddelde Europeaan toch snuggerder is.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2022 om 11:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2022, 17:39   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Doet me wat denken aan:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220629_97209424
Gratis laadpalen hebben vervelend neveneffect: Lidl moet ingrijpen tegen ‘stroomdieven’

Citaat:
De gratis laadpalen die Lidl op haar parkings aanbiedt, hebben een vervelend neveneffect: ‘stroomdieven’. De supermarkt ziet zich nu genoodzaakt om in te grijpen. Gratis laden – wat ook bij enkele andere winkels kan – wordt steeds meer in vraag gesteld.
Werner Rommers
Donderdag 30 juni 2022 om 03:00

Lidl maakt er al een hele tijd reclame voor: klanten kunnen in heel wat vestigingen gebruikmaken van de gratis laadpalen op de parking. Geen gedoe, gewoon inpluggen. Laadpalen met bovendien een laadsnelheid van 50kW, wat fors sneller is dan de traditionele laadpaal van 11 of 22 kW.

“De jongste maanden – mogelijk als gevolg van de fors gestegen energieprijzen – zagen we echter dat onze laadplekken erg vaak door niet-klanten waren ingenomen.” Denk aan mensen uit de buurt, maar ook eigenaars van elektrische wagens die speciaal een ommetje langs een Lidl-filiaal maakten, om relatief snel hun wagen gratis op te laden.


‘Stroomdieven’ worden ze wel eens genoemd: een nogal brutale term voor eigenaars van elektrische voertuigen die op zoek gaan naar plekken waar ze gratis kunnen laden. Iets wat met de gestegen energieprijzen een stevige slok op de borrel kan besparen. Wie tot voor kort een half uurtje laadde aan een Lidl-laadpaal met een laadsnelheid van 50kW spaarde ruw geschat tussen de 10 ?* 15 euro aan oplaadkosten uit en reed hierdoor – afhankelijk van het type wagen en de rijstijl – zo’n 100 km gratis.

Om die stroomdieven te ontmoedigen verlaatgt Lidl de oplaadsnelheid nu naar slechts 25kW. “Door de laadpalen iets minder aantrekkelijk te maken, hopen we dat ze vaker beschikbaar zijn voor mensen die effectief bij ons winkelen”, zegt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt. Op langere termijn wil de supermarktketen nadenken over systemen waarbij het gratis laden wordt voorbehouden voor mensen die effectief bij Lidl winkelden.
Enkel het eerste halfuurtje gratis

Ook bij onder meer Delhaize en meubelgigant Ikea kan een elektrische auto vandaag nog steeds gratis worden geladen, zonder enige aankoopverplichting. “We tellen vandaag meer dan 100 gratis laadpalen op onze parkings”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. Het gaat weliswaar om gewone laadstations, die minder snel opladen dan die bij Lidl. “Echt misbruik stellen we niet vast. Maar ook wij merken dat het gebruik van de laadpalen fors stijgt, en dat er daar ook gebruikers bijzitten die niet bij Delhaize winkelen. Wanneer het aandeel elektrische wagens straks stijgt, gaan we moeten nadenken over hoe we dit in de toekomst organiseren.”

Bij Ikea – waar op de parkings van alle acht de vestigingen in ons land telkens een handvol gewone laadpalen zijn opgesteld – is het eveneens geen zekerheid dat gratis laden nog een lang leven beschoren is “Het aantal elektrische wagens stijgt de komende jaren fors. Ook onze eigen medewerkers zullen meer en meer elektrisch gaan rijden. Dat noopt ons tot een denkoefening hoe we dit gaan aanpakken.”

Volgens Jochen Desmet van EV Belgium, de sectorfederatie van de elektrische mobiliteit, zal het gratis laden – zonder enige verplichting – straks zo goed als zeker verdwijnen, en vervangen worden door andere systemen. “Denk aan bedrijven die klanten bijvoorbeeld het eerste half uur van hun winkelbezoek gratis laten laden.” Vanaf de 31ste minuut moet je dan zelf betalen. Of systemen waarbij je effectief voor een bepaald bedrag moet aankopen om van een gratis laadbeurt te genieten. Desmet: “Want zelfs met die lagere laadsnelheid van 25kW is Lidl toch gemakkelijk zo’n 6 euro kwijt per klant die vandaag zijn auto een half uurtje inplugt. Terwijl het vandaag niet zeker is dat er daar inkomsten tegenover staan.”
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2022, 18:21   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Doet me wat denken aan:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220629_97209424
Gratis laadpalen hebben vervelend neveneffect: Lidl moet ingrijpen tegen ‘stroomdieven’
Doet me denken aan deze post:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat elektrisch gedoe is gewoon boerenbedrog.
De gewone man / vrouw moet maar zorgen dat ie op z'n plaats komt.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2022 om 18:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 08:21   #78
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Doet me wat denken aan:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220629_97209424
Gratis laadpalen hebben vervelend neveneffect: Lidl moet ingrijpen tegen ‘stroomdieven’
Ik stel het gratis laden ook in vraag.
Andere klanten moeten dat betalen, bovendien pikken ze nog de mooiste parkeerplaatsen in.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 10:23   #79
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik stel het gratis laden ook in vraag.
Andere klanten moeten dat betalen, bovendien pikken ze nog de mooiste parkeerplaatsen in.
Die post heeft niets met gratis laden an sich te maken.

Maar wel met stroomdieven die misbruik maken van de korte gratis-bijladen-parkeren-aanbieding voor klanten die in betreffende winkel aankopens doen of wat verteren (Ikea).

Ook gehandicapten pikken de mooiste parkeerplaatsen in.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2022 om 10:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2022, 15:43   #80
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Met de elektrische wagen op reis gaan ...
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg file op autroute du soleil.jpg‎ (94,7 KB, 57x gelezen)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be