Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2022, 13:22   #541
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ja, maar ook al zou dat zo zijn, dat is nu eenmaal gemaakt om te gebruiken he....
moest hij het correct gebruiken, dan zaten zijn vertaalde zinnen niet vol foutieve "inversies"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 13:22   #542
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, maar ook al zou dat zo zijn, dat is nu eenmaal gemaakt om te gebruiken he....
Ik gebruik het ook als ik Frans typ. Graag had ik het anders gehad. In de toekomst misschien.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 13:24   #543
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een Waal moet harder strijden om serieus genomen te worden in Vlaanderen dan een Vlaming in Holland. Maar we mogen ons nooit in een slachtofferrol wentelen daarom en ons van onze beste kant tonen. Dat is het leven. Vaak ligt het effectief aan onszelf en we kunnen enkel verbeteren.
U bedoelt ?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 13:28   #544
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U bedoelt ?
Wel, in Nederland (vooral het Noorden) bestaat vaak op voorhand al een beeld van Vlamingen als zijnde volks en anti-intellectueel, zelfs overemotioneel. Dat is iets wat er moeilijk te verteren wordt beschouwd. Als Vlaming pas je je er best wat aan. Dit is is iets wat jij met glans doet in Vlaanderen zelf, trouwens.

Vaak resulteert het al in oneerlijke beoordelingen vóórdat je jezelf van je beste kant kan tonen. Daarop dien je niet te klagen en je in je slachtofferrol wentelen, maar beter het voorbeeld zelf stellen.

Het gebeurt. Een Waal die openheid jegens Vlaanderen wil tonen kan ook op vooroordelen stuiten en dat kan hem diep zitten, waarop die misschien minder moeite gaat doen. Dat laatste raad ik af. Beter zo vaak mogelijk jezelf van je eerlijke kant tonen, maar met oog voor zelfverbetering.

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 juli 2022 om 13:32.
Oud 18 juli 2022, 13:34   #545
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Nu graag in het Nederlands
Het is Nederlands. U hebt me zeer goed begrepen en u weet vooral dat wat ik schreef, de realiteit is en dat u ermee zal moeten leven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 13:39   #546
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit is is iets wat jij met glans doet in Vlaanderen zelf, trouwens.
Wat bedoelt ge nu konkreet, mij enkel van dit forum kennende ?

Ah, ik heb het, ge ervaart mij dus niet als "volks", niet als "anti-intellektueel" en niet als "overemotioneel".

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 13:48.
Oud 18 juli 2022, 13:40   #547
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Waal moet harder strijden om serieus genomen te worden in Vlaanderen dan een Vlaming in Holland. Maar we mogen ons nooit in een slachtofferrol wentelen daarom en ons van onze beste kant tonen. Dat is het leven. Vaak ligt het effectief aan onszelf en we kunnen enkel verbeteren.
Zipper is MAAR een Vlaams-Nationalist en is MAAR anti-Franstalig. Zoek niet verder.
Oud 18 juli 2022, 13:45   #548
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het gebruik daarvan evenmin verkeerd als het gebruik van een woordenboek.
Ik gebruik helemaal geen Google Translate. De haat van bepaalde mensen hier tegenover de Franstaligen is zo groot dat ze altijd negatief tegenover hen zullen zijn. Als ze daarmee "tevreden" zijn, zegt dit genoeg over hen............
Oud 18 juli 2022, 13:52   #549
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt ge nu konkreet, mij enkel van dit forum kennende ?

Ah, ik heb het, ge ervaart mij dus niet als "volks", niet als "anti-intellektueel" en niet als "overemotioneel".
Ik bedoel dat presentatie vaak half het werk is, ook al is dat een hele afstand verwijderd van personenkennis. Dat bedoel ik. Het is een algemene tip die ik samenvat als 'laat je niet van je wijs brengen' en dat laatste vind ik dat jij hier op dit forum goed weet te doen.
Die tweede zin kan je beter niet op jezelf plakken. Dat zijn oneerlijke vooroordelen die zelfs niet eens slechte eigenschappen hoeven te zijn. Je kan ze mijden of je kan ze uitdragen op een hoger niveau. Dat is een keuze en geen enkele van beiden is 'fout' zolang je maar jezelf niet verloochent. Louter voorbeelden van hoe we zouden kunnen ervaren worden als cultuur zijnde in andere regio's/het buitenland.

Vlamingen presenteren zichzelf internationaal nu eenmaal op een bepaalde manier en niet iedereen vindt onze cultuur geweldig, he?

Kortom: stilzitten is achteruitgaan.

Dit klinkt misschien allemaal vaag en abstract, maar het zij zo.

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 juli 2022 om 13:56.
Oud 18 juli 2022, 14:45   #550
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat is, voor wat het middelbaar onderwijs betreft, grotendeels (maar niet helemaal) waar voor de periode tussen 1840 en 1870. Daarna won het Nederlands aan terrein, hetgeen dan uitmondde in de zeer belangrijke wet van 1883.

Voor wat het universitair onderwijs betreft, werd het Latijn in de jaren 1830 vervangen door het Frans. En dat zou zo blijven tot 1930 (al waren er wel Nederlandstalige vakken die onderwezen werden). Ik vrees dat we momenteel een nieuwe verschuiving beleven, waarbij het Nederlands vervangen wordt door het Engels.
Goed en wel, maar toch meen ik dat de kern van mijn punt overeind blijft waar ik stelde:

Maar waarom liet men die taalwetten toe ? Niet omdat de heersende klasse plots tot "taalinkeer komt" ! Maar door de demokratisering van het kiesstelsel, hetgeen resulteerde in meer kiezers en dus proportioneel minder elitaire Franstalige kiezers. Ook de Nederlandstalige "volksmens" kon daardoor zijn stem kon uitbrengen, en zich verkiesbaar stellen.

Ik heb er naar gezocht maar niet het niet gevonden: de volledige chronologische lijst der wijzigingen in het cijnskiesstelsel, met de bedoeling van die dan te toetsen aan de lijst der Belgische taalwetten, die men wel gemakkelijk kan terugvinden. Het is toch zo dat de demokratisering van het kiesstelsel gebeurde in meerdere stappen, waarbij het minimumbelastingbedrag om kiesgerechtigd te zijn of zich verkiesbaar te stellen stelselmatig werd verlaagd ?
Is er dan geen chronologisch verband vast stellen als men een de vergelijking maakt tussen enerzijds het tot stand komen der taalwetten en anderzijds het verlagen van die cijns ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 15:09.
Oud 18 juli 2022, 15:21   #551
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De keuze voor het Frans als bestuurstaal in die periode was enkel voor het centraal gezag, dat heel erg beperkt was in die tijd. Zo was het toch in de achttiende eeuw en al die eeuwen tevoren ook?
Het verschil is natuurlijk dat men in die vorige eeuwen geen grondwettelijke vrijheden i.c. taalvrijheid pretendeerde.
Oud 18 juli 2022, 15:37   #552
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Wanneer burgers door regelgeving 'gedwongen' worden om in een 'vreemde taal' te communiceren is er toch echt sprake van assimilatiepolitiek, m'n beste. U kunt dit onmogelijk blijven ontkennen zonder uw geloofwaardigheid te verliezen.
Welke geloofwaardigheid?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 15:48   #553
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hadden Jozef Schoep en zijn lotgenoten u haarfijn kunnen uitleggen.
Maar ik begreep dat ge die feiten geen "regel" noemde maar een "incident".
Maar dat neemt niet weg dat de feiten blijven wat ze zijn, hoe men ze ook benoemt. En dat maakt de diskussie een beetje steriel.
We kunnen misschien besluitend stellen dat er weliswaar geen assimilatiepolitiek was, maar tengevolge van het gevoerde beleid wel een assimilatieresultaat ....
Wat Schoep overkwam was gewoon het gevolg van een staat die de lagere besturen liet doen. Het gaat niet om een regel, het gaat niet om een uitzondering erop, het was gewoon mogelijk om op een bureaucraat te storen die enkel in het Frans een oorkonde wou afgeven.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 15:49   #554
BWarrior

Standaard

Citaat:
Het verschil is natuurlijk dat men in die vorige eeuwen geen grondwettelijke vrijheden i.c. taalvrijheid pretendeerde.
Maar ze bestond wel. Het taalgebruik werd niet geregeld.
Oud 18 juli 2022, 15:54   #555
Shadowke

Standaard

Citaat:
waarom stond het Nederlands dan niet volledig gelijk aan het Frans in 1830? indien ja, had je gelijk. maar dat gebeurde niet dus ben je fout.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 juli 2022 om 15:54.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 15:55   #556
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Probeer het te begrijpen, voor ons, Vlamingen, zijn dat allemaal Hollanders.
Voor u zijn dat allemaal Hollanders.

Niet voor elke Vlaming.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 16:59   #557
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waarom stond het Nederlands dan niet volledig gelijk aan het Frans in 1830? indien ja, had je gelijk. maar dat gebeurde niet dus ben je fout.
Ik begrijp uw punt niet. Zoals gezegd, werd op taalgebied in 1830 gewoon teruggegrepen naar de bestuurscultuur van het Ancien Régime.
Oud 18 juli 2022, 17:00   #558
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw punt niet. Zoals gezegd, werd op taalgebied in 1830 gewoon teruggegrepen naar de bestuurscultuur van het Ancien Régime.
en toch werd er een assimilatiepolitiek gevoerd terwijl u dat ontkent ...
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 17:14   #559
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal zo zijn, een bestuurscultuur zoals tijdens de Franse periode. En van gelijkheid tussen beide talen was dan ook geen enkele sprake. Mensen werden gestimuleerd om Frans te leren terwijl het Nederlands in steeds moeilijker vaarwater terecht kwam. U zegt dat er geen sprake was van taalassimilatie, ik waag dit te betwijfelen.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 17:30   #560
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zoals ik enkele bladzijden gelden opmerkte, bestonden ze inderdaad, maar in de praktijk helaas enkel op papier. Maar goed, het was tenminste een goed begin.

Die periode tussen pakweg de Engelse Glorious Revolution (1688) - wat een gemakkelijk te onthouden getal trouwens - en pakweg WO II, katalogeer ik als een een overgangsfase tussen het l' Etat c'est moi - principe en het huidige een-persoon/een-stem - principe. Een verworvenheid die we niet zorgvuldig genoeg kunnen bewaken, want voor we het wisten werden we onderweg enkele eeuwen terug gekatapulteerd zoals de recente geschiedenis ons leerde. En iets waarvan +/_ 90 % van de wereldbevolking enkel slechts kan dromen !

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 17:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be