Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2022, 19:10   #561
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Och wat is men toch goed in geschiedenis, geschiedenis die ingepast word in en nagestreefde groot gelijk. Bijna steeds om niets te moeten doen en van een ander te verlangen tot eisen "het" te doen. Om belachelijk genoeg machtswellustige tot dictators op hun wenken te dienen.

Even dood gedoe, niets opbouwend of vernieuwend als het verleden, de geschiedenis zelf. klopt >>> Confucius, Aristoteles, Mercator, Vesalius, tot Picasso enz. hebben tegen de schennen van geschopt tot hun leven geriskeerd om keet te schoppen in hun ijver iets te veranderen .. vooruitgang te boeken tegen vast geroest denken van gevestigde waarde = repressie en co.

Wat machtswellustige nooit deden in hun streven naar macht, geld, alleen veranderende ze even de naam of wijze van overheersing manier. Maar de bevolking was steeds het slachtoffer.
Aan die hypocriete niets aan mistoestand veranderende naamsverandering word nu nog steeds gebruik gemaakt om verleden toe te dekken en nieuw begin te beloven. = liegen en bedriegen dus om op hun plaats te kunnen blijven zitten ondanks steeds grotere chaos.

>>>>> ik WIL vooruit, niet stilstaan en ook zeker niet terug in ....en het is mogelijk!!!!!

Daarom verwijs ik steeds naar Zwitserland en hun levenssfeer waar ze als Vrije volwassen sirene weldenkende mensen via referendum kiezen vanuit hun eigen gemeenschap >> hoe en in weke maatschappij ze willen leven. soms keuze maken voor hun kanton alleen of keuze maken van uit hun kanton waar de kiesresultaten samen gevoegd worden met keuze uit andere kantons om voor zaken die enkele zaken die het ganse land aan gaan democratisch te bepalen hoe ze willen leven

Zonder dat politici hun wil kunnen opleggen!!!!

Geschiedenis zou niet meer mogen zijn dan bewijs, verwijzing naar alle soorten dictators al of niet in bendevorming >>> die zelfs tot op heden de bevolking misbruiken.
Bendevorming van verkiezing verliezende partijen waar de bevolking niet in meerderheid, dus democratisch voor koos zoals staatsgreep Vivaldi met vips waar we zelfs niet voor of tegen kunnen kiezen en steeds meer niet op verkieslijst voorkomend die de macht uitvoeren over het sjoemel merk België.

Want waarom anders was er in het verleden steeds onvrede, rebellie, revolutie of oorlog, omdat de bevolking misbruikt werd om enkelen Politiek of geloof almacht te verschaffen. Waar politici en dictators met hun aanhang de mensen tegen elkaar op zetten om zelf de almacht te bezitten.

Vandaar ook nu de onderhuidse steeds sterker wordende onvrede, dat ooit wel zoals in het verleden zal uit een spatten in complete chaos. "Een kruik gaat zolang te water tot ze barst, .......ook dat is geschiedenis!!!!

Dus opgeslagen kennis of wetenschap is alleen nuttig voor: hoe we als volk nooit meer willen leven.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 18 juli 2022 om 19:35.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 20:10   #562
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is Nederlands. U hebt me zeer goed begrepen en u weet vooral dat wat ik schreef, de realiteit is en dat u ermee zal moeten leven.
Leg dat eens uit aan iemand in de ontkenningsfase.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 21:34   #563
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Dat vind ik een vergelijking die niet helemaal op gaat eerlijk gezegd. Hier een vergelijking mijnerzijds: Stel u bent werkgever, en u neemt een dame in dienst die door haar vorige werkgever slecht is behandeld. Bent u dan niet net zo fout als haar eerdere werkgever wanneer u besluit om haar eveneens slecht te behandelen?
Ik begrijp de analogie niet, eerlijk gezegd. Het is eerder: ik ben een werkgever die een dame in dienst neemt die, als ze met andere vrouwen moet samenwerken, een depressie opdoet. Ik ga niet speciaal de werkvloer her-organiseren omdat die dame daar nu is. Er zijn andere vrouwen op de werkvloer, en ja hoor, de dame in kwestie heeft weer een depressie.

Kijk, het is niet dat de Belgische overheid speciaal "welwillend" stond tegenover het Vlaams/Nederlands - tenslotte mogen we niet vergeten dat een ontstaansreden van Belgie was, dat het Nederlands zou ingevoerd worden als voertaal door Willem I. Maar als het juist is dat de Belgische wetgeving 'taalvrijheid' als basisprincipe had, en zich dus vooral niet ging ontfermen over het Nederlands, dan moet men dat eerder zien als de "vrije markt" als het ware, he.

Het is een beetje alsof, zeg maar, een protestantse heerser het protestantisme als staatsgodsdienst wil invoeren, en een deel van de bevolking komt daartegen in opstand, en scheurt zich af. Het afgescheurde gebied neemt nu "godsdienstvrijheid" als basis. Als nu blijkt dat in dat gebied het katholicisme sterk oprukt, en het protestantisme gaat verdrukken, moet men uiteraard niet van die nieuwe overheid verwachten dat zij haar principe van godsdienstvrijheid waarvoor ze een revolutie ontketende, gaat fnuiken om precies het protestantisme "een duwtje in de rug" te geven tegen het overwoekeren door het katholicisme (dat in de grond een van de bronnen van de opstand was).

Kortom, het Belgische afgescheurde deel van de Nederlanden was al wat vijandig ten aanzien van de dwang om Nederlands te gebruiken, want het was een van de redenen van de revolutie. Ga dan niet denken dat als "in de vrije markt" het Nederlands in moeilijkheden komt daar, er "steun" zou komen van die overheid wiens bestaanreden juist een afscheiden van een Nederlands-dwang was.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 21:42   #564
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik begrijp de analogie niet, eerlijk gezegd. Het is eerder: ik ben een werkgever die een dame in dienst neemt die, als ze met andere vrouwen moet samenwerken, een depressie opdoet. Ik ga niet speciaal de werkvloer her-organiseren omdat die dame daar nu is. Er zijn andere vrouwen op de werkvloer, en ja hoor, de dame in kwestie heeft weer een depressie.

Kijk, het is niet dat de Belgische overheid speciaal "welwillend" stond tegenover het Vlaams/Nederlands - tenslotte mogen we niet vergeten dat een ontstaansreden van Belgie was, dat het Nederlands zou ingevoerd worden als voertaal door Willem I. Maar als het juist is dat de Belgische wetgeving 'taalvrijheid' als basisprincipe had, en zich dus vooral niet ging ontfermen over het Nederlands, dan moet men dat eerder zien als de "vrije markt" als het ware, he.

Het is een beetje alsof, zeg maar, een protestantse heerser het protestantisme als staatsgodsdienst wil invoeren, en een deel van de bevolking komt daartegen in opstand, en scheurt zich af. Het afgescheurde gebied neemt nu "godsdienstvrijheid" als basis. Als nu blijkt dat in dat gebied het katholicisme sterk oprukt, en het protestantisme gaat verdrukken, moet men uiteraard niet van die nieuwe overheid verwachten dat zij haar principe van godsdienstvrijheid waarvoor ze een revolutie ontketende, gaat fnuiken om precies het protestantisme "een duwtje in de rug" te geven tegen het overwoekeren door het katholicisme (dat in de grond een van de bronnen van de opstand was).

Kortom, het Belgische afgescheurde deel van de Nederlanden was al wat vijandig ten aanzien van de dwang om Nederlands te gebruiken, want het was een van de redenen van de revolutie. Ga dan niet denken dat als "in de vrije markt" het Nederlands in moeilijkheden komt daar, er "steun" zou komen van die overheid wiens bestaanreden juist een afscheiden van een Nederlands-dwang was.
en toch was de haat tegenover het Nederlands amper in Vlaanderen, maar vooral van Fransen in Brussel en Wallonië. het was dus een Frans-Waalse revolutie en geen Belgische. nadat de Nederlanders zich hebben teruggetrokken uit Brussel hebben de revolutionairen 'Russisch'-gewijs Vlaanderen veroverd met wapens geleverd door hun Parijse vriendjes.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 juli 2022 om 21:43.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 21:42   #565
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waarom stond het Nederlands dan niet volledig gelijk aan het Frans in 1830? indien ja, had je gelijk. maar dat gebeurde niet dus ben je fout.
Vrijheid wil niet zeggen gelijkheid he. Eigenlijk het tegendeel.

Dat is een beetje als zeggen: als bedrijven vrij mogen concurreren, waarom zijn alle bedrijven dan niet even rijk ?

Ik denk dat de Belgische staat de taalvrijheid onderschreef, en dat het Nederlands/Vlaams in Belgie gewoon in een slechtere "marktpositie" zat vanwege een overheersend Franstalige elite die van de vrijheid gebruik maakte om haar taal preferentie door te drukken, zoals een rijk bedrijf de vrijheid gebruikt om de markt nog verder te veroveren.
Oud 18 juli 2022, 21:44   #566
Shadowke

Standaard

Citaat:
Vrijheid wil niet zeggen gelijkheid he. Eigenlijk het tegendeel.

Dat is een beetje als zeggen: als bedrijven vrij mogen concurreren, waarom zijn alle bedrijven dan niet even rijk ?

Ik denk dat de Belgische staat de taalvrijheid onderschreef, en dat het Nederlands/Vlaams in Belgie gewoon in een slechtere "marktpositie" zat vanwege een overheersend Franstalige elite die van de vrijheid gebruik maakte om haar taal preferentie door te drukken, zoals een rijk bedrijf de vrijheid gebruikt om de markt nog verder te veroveren.
spijtig voor die elite, hebben de Vlamingen hun taal willen behouden en is vlak na de erkenning van België de Vlaamse beweging ontstaan (1840).
Oud 18 juli 2022, 22:10   #567
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat Schoep overkwam was gewoon het gevolg van een staat die de lagere besturen liet doen. Het gaat niet om een regel, het gaat niet om een uitzondering erop, het was gewoon mogelijk om op een bureaucraat te storen die enkel in het Frans een oorkonde wou afgeven.
Een burokraat ? Neen hoor, Schoep werd veroordeeld tot in cassatie. Hij botstte blijkbaar niet alleen op een willekeurige burokraat maar op een heus systeem !
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 22:13   #568
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en toch was de haat tegenover het Nederlands amper in Vlaanderen, maar vooral van Fransen in Brussel en Wallonië. het was dus een Frans-Waalse revolutie en geen Belgische. nadat de Nederlanders zich hebben teruggetrokken uit Brussel hebben de revolutionairen 'Russisch'-gewijs Vlaanderen veroverd met wapens geleverd door hun Parijse vriendjes.
Wie heeft het over haat ?

Wat wel een feit is dat is dat de vlaming in het algemeen geen grote fan is van Ollanders.
Oud 18 juli 2022, 22:14   #569
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
spijtig voor die elite, hebben de Vlamingen hun taal willen behouden en is vlak na de erkenning van België de Vlaamse beweging ontstaan (1840).
Bron ?
Oud 18 juli 2022, 22:26   #570
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wie heeft het over haat ?

Wat wel een feit is dat is dat de vlaming in het algemeen geen grote fan is van Ollanders.
en die Vlaming is nog veel minder fan van de Walen (want die kosten teveel aan de Vlaming)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 23:14   #571
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bron ?
Rikske, niet te hard trollen aub.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_Beweging
Oud 19 juli 2022, 00:38   #572
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een burokraat ? Neen hoor, Schoep werd veroordeeld tot in cassatie. Hij botstte blijkbaar niet alleen op een willekeurige burokraat maar op een heus systeem !
Om de muntjes op de ‘i’ te zetten: Schoep werd veroordeeld wegens het feit dat hij zijn kind niet binnen de wettelijke termijn had aangegeven. (Brussels Hof van Beroep, 21 maart 1873 en Cassatie, 12 mei 1873).
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 00:52   #573
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om de muntjes op de ‘i’ te zetten: Schoep werd veroordeeld wegens het feit dat hij zijn kind niet binnen de wettelijke termijn had aangegeven. (Brussels Hof van Beroep, 21 maart 1873 en Cassatie, 12 mei 1873).
Nu nog een link daar naartoe...
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 04:13   #574
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was inderdaad een beetje naief om te denken dat hetgeen henzelf tot revolutie had aangezet, dat niet bij anderen zou doen. Dat gezegd, het lijkt er toch wel op dat Belgie van in het begin "de vrije markt" voor talen had aangenomen, en dat het Nederlands er gewoon van de stok kreeg van het Frans omdat die laatste taal nu eenmaal die van de elite was, ook in Vlaanderen en dus een sterkere aantrekkingskracht had, dan wel een groter gebruik "bij belangrijke zaken".

Kortom, het Frans vroeg om vrijheid, het Nederlands vroeg om wettelijke dwang.
Oud 19 juli 2022, 04:17   #575
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Nu nog een link daar naartoe...
De oorspronkelijke aanklacht vond ik terug in het tijdschrift ‘De Taalstrijd Hier en Elders’, jg. 7, 1 februari 1891, nr. 12, pp. 276-277.

https://books.google.be/books?id=EDI...schoep&f=false

Wel is er sprake van een taalgeschil voor het Hof van Cassatie.

Spijtig genoeg is het archief van Cassatie maar partieel gedigitaliseerd - hele jaargangen ontbreken, waaronder 1873.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 19 juli 2022 om 04:18.
Oud 19 juli 2022, 06:46   #576
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jeetje, liberalisme in optima forma. Ik heb gelukkig een iets meer sociale kijk op zaken. Een overheid zou er moeten zijn voor al haar burgers, en zou dus geen onderscheid mogen maken. Laat staan één bevolkingsgroep bevoordelen ten nadele van een andere bevolkingsgroep. Doet een overheid dit wel, en de Belgische overheid deed dit, dan is het niet meer dan logisch dat er een protestbeweging ontstaat.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 07:51   #577
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Jeetje, liberalisme in optima forma. Ik heb gelukkig een iets meer sociale kijk op zaken. Een overheid zou er moeten zijn voor al haar burgers, en zou dus geen onderscheid mogen maken. Laat staan één bevolkingsgroep bevoordelen ten nadele van een andere bevolkingsgroep. Doet een overheid dit wel, en de Belgische overheid deed dit, dan is het niet meer dan logisch dat er een protestbeweging ontstaat.
De overgrote meerderheid van de Namenaars, Luxemburgers, Henegouwenaars, Luikenaars enz. had in 1830 helemaal niet het Frans als moedertaal. Wel de lokale streektaal. En die werden bevoordeeld?
Oud 19 juli 2022, 07:58   #578
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overgrote meerderheid van de Namenaars, Luxemburgers, Henegouwenaars, Luikenaars enz. had in 1830 helemaal niet het Frans als moedertaal. Wel de lokale streektaal. En die werden bevoordeeld?
Er werd met twee maten gemeten, zoveel is duidelijk. Het Frans werd bevoordeeld t.o.v. het Nederlands.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 07:59   #579
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die lokale taal in Wallonië was wel een dialect van het Frans.

De Vlaamse streektalen zijn geen dialecten van het Frans ,maar van het Nederlands.

Dus de Waalse dialectsprekers hadden een groot voordeel tov de Vlaamse dialectsprekers.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 08:19   #580
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oorspronkelijke aanklacht vond ik terug in het tijdschrift ‘De Taalstrijd Hier en Elders’, jg. 7, 1 februari 1891, nr. 12, pp. 276-277.

https://books.google.be/books?id=EDI...schoep&f=false

Wel is er sprake van een taalgeschil voor het Hof van Cassatie.

Spijtig genoeg is het archief van Cassatie maar partieel gedigitaliseerd - hele jaargangen ontbreken, waaronder 1873.
kostelijke grap ook om zoveel papier te moeten digitaliseren en indexeren.... Er bestaat software voor hoor, maar euh, die is ook redelijk duur.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be