Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2022, 15:05   #641
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Inderdaad. Is dat wel conform de taalwetgeving?
Dan zouden we de precieze woordelijke bepalingen van de taalwet moeten bekijken.
De twee benamingen hangen er echter wel in het Nederlands ! Alleen is een van de twee benamingen geen Standaardnederlands.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 juli 2022 om 15:07.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 19:50   #642
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De Vlaamse beweging heeft er vooral voor gezorgd dat de eigen moedertaal verdwenen is, en vervangen werd door een standaard Nederlands waar niemand zich goed bij voelt. Dat dan later vervangen wordt door verkavelingvlaams dat afschuwelijk lelijk is.
U zegt hier dat de emancipatie van het Nederlands ten koste is gegaan van het Limburgs. Maar wat was het alternatief? Had u nu liever Frans gesproken? Een taal die niet eens verwant is aan het Limburgs.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 20 juli 2022 om 19:50.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 19:52   #643
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
U zegt hier dat de emancipatie van het Nederlands ten koste is gegaan van het Limburgs. Maar wat was het alternatief? Had u nu liever Frans gesproken? Een taal die niet eens verwant is aan het Limburgs.
Frans is een prachtig taalinstrument. Alleen zij die ze niet beheersen vinden ze niets.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 20:27   #644
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Frans is een prachtig taalinstrument. Alleen zij die ze niet beheersen vinden ze niets.
En die zijn ruim in de meerderheid
Oud 20 juli 2022, 20:35   #645
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is hier zo springlevend dat de jonge verkoopstertjes bij de bakker mij doodnuchter niet verstaan als ik iets bestel..... En dat zijn dan autochtoontjes wel te verstaan...

In Leuven hangen al een hele tijd "nieuwe tweetalige" straatnaamborden met de straatnaam in het Leuvens erbij. Dat is letterlijk een teken aan de wand dat het Leuvens folklore geworden is.
Ik was laatst in Leuven en heb dit gezien. Heeft wel toegevoegde waarde vind ik. In Maastricht hebben ze dit trouwens ook.... maar dan in ABN en Maastrichts dialect uiteraard.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 20 juli 2022 om 20:48.
Oud 20 juli 2022, 21:00   #646
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die zijn ruim in de meerderheid
Waar ?
Oud 20 juli 2022, 21:05   #647
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom dat het Frans aan een versneld tempo aan het uitsterven

is in Canada.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 21:12   #648
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

is in Canada.
Als uw redenering klopt waar is dan het probleem?
Oud 20 juli 2022, 22:01   #649
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zouden we de precieze woordelijke bepalingen van de taalwet moeten bekijken.
De twee benamingen hangen er echter wel in het Nederlands ! Alleen is een van de twee benamingen geen Standaardnederlands.
Goed punt.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2022, 00:44   #650
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Het Frans, een prachtige gedegenereerde taal ?

Citaat:
Van alle Romaanse talen is het Frans de meest gedegenereede; ze staat het verst verwijderd van het Latijn.

Daardoor wijkt het op drie belangrijke punten af van de andere Romaanse talen :
  • een verregaande afslijting van morfologische uitgangen,
  • een groot aantal klankverschuivingen,
  • een licht Keltisch substraat en een sterk Nederfrankisch superstraat,

De huidige Franse spelling dateert, net als de Engelse, grotendeels van het einde van de middeleeuwen, en laat zien hoe die taal toen werd uitgesproken; de afslijtingen en versimpelingen van de klanken is enorm.
Ten opzichte van het Latijn is bovendien de grammatika erg versimpeld/verkleuterd.

Voor mensen die dat allemaal kunnen toejuichen is dat inderdaad prachtig....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juli 2022 om 01:01.
Oud 21 juli 2022, 01:01   #651
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is hier zo springlevend dat de jonge verkoopstertjes bij de bakker mij doodnuchter niet verstaan als ik iets bestel..... En dat zijn dan autochtoontjes wel te verstaan...

In Leuven hangen al een hele tijd "nieuwe tweetalige" straatnaamborden met de straatnaam in het Leuvens erbij. Dat is letterlijk een teken aan de wand dat het Leuvens folklore geworden is.
Ik vermoed dat ook uw Brabants, net zoals het mijne een regiolect gaat worden. Men kan nog horen, dat u uit Brabant komt, maar dat is het ook wel.

Leuk, toch die straatnaamborden. In Maastricht vond ik het juist wel lachen om te kijken, hoeveel ik van dat Limburgs begreep. Die Leuvense straatnaamborden zijn goed voor het bureau van Toerisme, niet zozeer voor de lokale bevolking, wel voor bezoekers.
Oud 21 juli 2022, 01:34   #652
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard "Mahnmal", wat een prachtig woord... / Lieu de memoire.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Leuk, toch die straatnaamborden.
Zeker, en ik vind het ook tof dat men in de Mechelsestaat een Franstalig bord is vergeten weg te doen. Dat is een kultureel-historisch relikt dat nu een Mahnmal vormt !
Ik moet maar eens gaan kijken of dat nog wel goed vasthangt en daar dan desnoods iets aan doen.
En in gedachten zal ik dan een knipoog werpen naar het graf van de Flor, en ik hoop dat hij er dan mee kan lachen.

Duden: "Denkmal, das etwas im Gedächtnis halten soll, von dem zu hoffen ist, dass es sich nicht wieder ereignet." - Een gedenkteken dat iets in het geheugen moet bewaren waarvan te hopen is dat het zich nooit meer voordoet.
Maar hoe drukt ge dat begod uit in 1 woord ?
Een vermaningsgedenkteken ?

En hoe vertalen we dit trouwens ?
https://fr.wikipedia.org/wiki/Lieu_de_m%C3%A9moire

https://historiek.net/lieux-de-memoire/49762/

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juli 2022 om 01:53.
Oud 21 juli 2022, 03:54   #653
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik vermoed dat ook uw Brabants, net zoals het mijne een regiolect gaat worden. Men kan nog horen, dat u uit Brabant komt, maar dat is het ook wel.
Ach, in Wallonië hoor je ook nog Waalse en Picardische accenten en duidelijk. Franstalige Brusselaars hebben vaak ook nog een Brabants substraat in hun Frans. Waals Brabant werd oorspronkelijk in het Waals li Roman Payis genoemd, want het was historisch het Romaans-sprekend deel van Brabant. Luikenaars zijn vaak doof voor het feit dat ze nog Waalse woorden gebruiken, want soms hoor ik er het woord 'eto' voor 'aussi' bijvoorbeeld en dat is Waals. Het is gewoon sterk verwaterd tot een regiolect daar.

Ik weet weinig af van het Waals, maar dat heb ik wel gehoord.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 juli 2022 om 04:00.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2022, 05:26   #654
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Taal evolueert. Ik snap wat je bedoelt, denk ik. Het onderwijs is zo nodeloos anti-dialect met de agenda kinderen netjes Nederlands te leren spreken. Terwijl streektaal niet per se vijandig tegenover standaardtaal hoeft te staan. Beiden kunnen perfect naast elkaar leven en dat is een jammere instelling die bestaat. Je kan ook taalnazi in dialect spelen, want taalarmoede is wel degelijk een bestaand probleem (kleine woordenschat, geen logica; ook als je dialect praat kan je slordig of netjes praten).
Eerlijk gezegd, behalve het element "folklore", en inderdaad een vorm van "tiens, die is van mijn streek", ontgaat het nut mij een beetje om dialecten GEDWONGEN gaan aan te leren aan kinderen. Tenslotte is taal in de eerste plaats een communicatie middel, en geen "identiteit" ; het WORDT een identiteit omdat het moeite vraagt om zo een communicatiemiddel goed leren te beheersen, en men dus ergens, willen of niet, geindentificeerd zal worden met het eerste communicatiemiddel dat men als kind geleerd heeft, en daar dus meestal het beste in wordt om het te gebruiken.

Maar taal dient in de eerste plaats om uw ideeen zo nauwkeurig mogelijk, met een zo groot mogelijke precisie in de nuances, over te dragen aan andere mensen. Des te beter men een taal beheerst (langs beide kanten, spreker en toehoorder), des te beter die overdracht precies kan zijn, en des te beter het "klikt" met die nuances. Als men nieuwe talen moet leren, is het precies daar dat het schoentje soms knelt: in de nuances, de kleine meningsverschillen tussen verschillende manieren om grosso modo hetzelfde te zeggen. Daar zit hem de "rijkdom" van de taal die men spreekt of hoort.

Als dusdanig heeft een taal enkel maar zin als zowel spreker als toehoorder die praten op een voldoende beheerst niveau, en dan ontgaat mij de zin van een dialect dat enkel maar, en dan nog op variabele wijze, door een heel klein groepje mensen gesproken wordt. Als 3 dorpen verder, "hetzelfde" woord al lichtjes anders wordt uitgesproken, en misschien ook lichtjes van mening gaat verschillen, welk nut als communicatie middel heeft zo een taalgebruik ?
En als het dient als identificatie, welke is nu de zin om enkel maar met de 20 dorpen in uw omgeving "geidentificeerd" te worden ?

Ja, het heeft ergens iets grappigs om "kunnen te horen" dat die persoon die min of meer dezelfde taalklanken uitstoot als jij, en waar je min of meer dezelfde betekenis op grove wijze kan uit afleiden, toch niet tot "uw clan" behoort, want hij is 20 km verder opgevoed. Maar tevens ben je de mogelijkheid kwijt om met die persoon precies, nauwkeurig, en met nuances kunnen te communiceren, want je weet niet echt of de woorden die je precies uitkiest, niet "lichtjes anders" geinterpreteerd worden en uw boodschap dus vervaagt.

Natuurlijk, zoals met postzegelverzamelaars en dergelijke, zit er een schat aan historische en culturele informatie in die VERSCHILLEN, en die gelijkenissen, maar daarbuiten, als praktische taal, vind ik het gebruik van heel gelocaliseerde en redelijk slecht gedefinieerde "streektaal" wat idioot.

Taal is een van de dingen die weinig individuele zin hebben. Taal dient om te communiceren, en dan is het beter dat het zo universeel mogelijk is, zou ik denken. Het is juist het gebrek aan gemakkelijke communicatie die maakt dat talen vaak mee volkeren definieren: zij die de taal niet (goed) spreken, zijn dan automatisch "vijanden". De vraag is of dat zin heeft op het niveau van een paar dorpen, om reeds "vijandschap" kunnen te detecteren bij die die 10 dorpen verder woonden. In een heel heel erg sedentarische maatschappij waar men quasi nooit van dorp verandert heeft zoiets zin. In een wat mobielere maatschappij is dat op zijn best folkore, en in het algemeen, storend.

Mocht men de logica van de "streektalen" extreem doorvoeren, dan zou elk gezin zijn eigen taal hebben. Iets wat enkel vader en moeder hebben uitgevonden, en hun kinderen dat aanleren. En wat niemand anders kan. Eens vader en moeder dood, kunnen enkel broers en zussen dat nog met elkaar praten, en gaan dat zeker niet aan HUN kinderen leren, want ZIJ gaan dan HUN EIGEN variant uitvinden als zij met een partner samenzijn, en zelf kinderen hebben. DAT zou pas echt idioot zijn, niewaar ?

Citaat:
In dat opzicht zou het voor het Waals - in theorie althans - niet te laat hoeven te zijn. Het Waals dat een rijkere literatuur kent dan mensen denken, he? Het Waals dat zo verwaarloosd is geweest dat het de zweem van bejaardheid en klapperende kunstgebitten in een glas water heeft tegenwoordig, helaas. Soms heb je her en der een jonge Waal die het Waals terug wil opwaarderen, maar totnogtoe niet met succes. Jammer eigenlijk.
Een gelukte assimilatie is eigenlijk nooit jammer, zolang men tenminste maar de bronnen behoudt (en niet gaat vernietigen in een beeldenstorm), zodat die paar mensen-postzegelverzamelaars die dat leuk vinden, zich daar nog kunnen aan te buiten gaan he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juli 2022 om 05:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2022, 05:31   #655
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van alle Romaanse talen is het Frans de meest gedegenereede; ze staat het verst verwijderd van het Latijn.
Als men als criterium van "slechte kwaliteit" de evolutie van een taal neemt, dan zijn de "beste" talen de oudste. We zouden dus beter allemaal Latijn praten. Of oud-Grieks (wat een nachtmerrie zou zijn ).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2022, 07:03   #656
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

is in Canada.
Misschien ontstaat er wel een 'Quebecse Beweging' om het Frans in Quebec te behouden
Oud 21 juli 2022, 08:10   #657
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als uw redenering klopt waar is dan het probleem?
Het probleem is er enkel voor de Franstalige Canadezen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2022, 08:14   #658
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien ontstaat er wel een 'Quebecse Beweging' om het Frans in Quebec te behouden
Het Canadees "Frans" is moeilijk verstaanbaar voor een Fransman.
In Quebec zijn er wel terrasjes wat je weinig vindt in de rest van Canada.
De mensen zijn er ook joviaal & beleefd, op z'n Frans...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2022, 09:49   #659
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als men als criterium van "slechte kwaliteit" de evolutie van een taal neemt, dan zijn de "beste" talen de oudste. We zouden dus beter allemaal Latijn praten. Of oud-Grieks (wat een nachtmerrie zou zijn ).
Zij Latijn, en wij Oudnederlands.
Oud 21 juli 2022, 13:52   #660
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, behalve het element "folklore", en inderdaad een vorm van "tiens, die is van mijn streek", ontgaat het nut mij een beetje om dialecten GEDWONGEN gaan aan te leren aan kinderen.
Ik ben wel tegen het gedwongen afleren. Het had een en/en-keuze moeten zijn ipv of/of. (En dan heb ik nog niet eens over het verbieden van standaardtalen door imperialistische regimes).

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juli 2022 om 13:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be