![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2008 om 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Parlementslid
|
![]() Maar god word toch gezien als de schepper. En ieder mens is toch het resultaat van zijn schepping volgens de RKK? Als mens wel te verstaan, iedereen geeft een god in ons.
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 31 januari 2008 om 17:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb de indruk dat er hier mensen zijn die, hoogstwaarschijnlijk ongewild, met denkreferenties rondlopen die uit sommige oosterse godsdiensten afkomstig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Voor een goed begrip: je omzeilt op niet al te handige manier mijn argument dat in een democratie niets onherroepelijk is. Abortus was vroeger verboden en werd langs democratische weg gelegaliseerd. Niets verhindert dat dit op een bepaald ogenblik weer wordt ongedaan gemaakt. En niets verhindert dat het daarna nog eens wordt herroepen. Enz... enz... Als jij dat dictatuur van de meerderheid wil noemen, dan raad ik je toch eens aan om in de eerste plaats het begrip dictatuur onder de loupe te leggen. Van dictatuur is er pas sprake wanneer bepaalde beslissingen een onherroepelijk karakter krijgen. En die weg staat pas open wanneer een (te) beperkte groep of een enkeling het voor het zeggen krijgt. Bijgevolg bestaat zoiets als een "dictatuur van de meerderheid" niet. Ik weet dat het "in" is om met modewoorden te schermen. Maar vaak gaat achter dergelijke terminologie niet veel meer dan... leegte schuil. Citaat:
Alleen voel ik die spanning anders aan dan jij. Duid jij iemand die verplicht wordt een ongewenst kind ter wereld te brengen aan als slachtoffer, welnu: ik duid het bedreigde ongeboren leven aan als slachtoffer. Het is maar zeer de vraag welk van beide slachtoffers de zwaarste gevolgen draagt van een verbod/gedogen van abortus. Met evenveel recht als waarmee jij het ene slachtoffer meent te moeten verdedigen (de ouders die voor een ongewenst kind opdraaien), mag ik het opnemen voor het andere slachtoffer. Als daarvoor een verplichting/verbod in het leven moet worden geroepen, dan is dat mijn recht. En als een meerderheid het met mij eens is, dan heeft ook een minderheid zich aan die verplichting of dat verbod te houden. Je stelt ten onrechte dat een gedoogbeleid niemand verplichtingen oplegt. Wie het niet met zijn geweten in overeenstemming kan brengen ongeboren leven te vernietigen, wordt daartoe niet verplicht, zo luidt jouw betoog. Je vergeet echter de verplichting die je je tegenstanders oplegt om hun eigen gevoeligheden te ontkennen. En die tegenstanders zijn lang niet altijd gelovigen, of geworteld in een katholieke (of christelijke) opvoeding. We leven in een vrije wereld. Maar vrijheid is relatief. Absolute vrijheid bestaat niet, zelfs niet in de liberaalste stromingen. Blijkbaar moet er inderdaad nog véél uitgelegd worden, hoe "verbijsterend" jij dat ook moge vinden. Ik vind het niet eens verbijsterend dat jij het verbijsterend vindt dat er mensen zijn die er een andere mening op nahouden dan de jouwe. Misschien ben ik stukken geduldiger dan jij - waarbij ik opmerk dat "geduld" het verleden deelwoord is van het werkwoord "dulden"...? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het begrip God houdt in dat Hij de alfa en de omega is van alles, ontstaan door zichzelf, uit zichzelf, het begin en het einde van het zijn, het Zijn zelf. En zelfs het niet-Zijn. Laatst gewijzigd door system : 31 januari 2008 om 18:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het begrip God houdt in dat Hij de alfa en de omega is van alles, ontstaan door zichzelf, uit zichzelf, het begin en het einde van het zijn, het Zijn zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, maar God is niet het pantheïstisch concept uit de oosterse godsdiensten: Hij is dus onderscheiden van de mens. De mens is God niet, en God is de mens niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Banneling
|
![]() Nochtans staat in het OT dat God 'de mens schiep naar zijn gelijkenis'. Het kan niet duidelijker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat abortus betreft kan ik uw redenering volgen (ik heb er ook moeite mee, en voor mij zou het enkel kunnen als het leven van de moeder gevaar loopt, of als het kind niet levens-vatbaar is, of na verkrachting... maar dit terzijde). Maar wat bij het katholieke streven om holebikoppels het burgerlijk huwelijk, of zelfs een partnerregeling te ontzeggen? Wie wordt er enige vrijheid ontzegt als ik met een man huw? Toch wil de katholieke kerk mij dit verbieden.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Banneling
|
![]() Inderdaad. De eenheid (in) (van) de tegenstellingen. Het begrip 'God ' houdt de unio contradictionis in.
Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2008 om 12:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, naar Zijn "gelijkenis". Niet naar Zijn "wezen". Daarenboven is de mens geschapen, God niet. God en mens zijn dus altijd onderscheiden en gaan niet in elkaar op zoals men in de oosterse godsdiensten denkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als katholiek mogen we onze overtuiging ook een rol laten spelen in het politieke veld. Daarnaast kunnen we ook de natuurorde verdedigen: hierin passen afwijkende samenlevingsvormen niet. Een huwelijk is wezenlijk een verbond tussen man en vrouw. Heel de natuurlijke gegevenheid van man en vrouw verwijzen hiernaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Banneling
|
![]() Is zeker vatbaar voor interpretatie. God is ook geschapen: door zichzelf. Hij is ontstaan door zichzelf.
Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2008 om 12:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Banneling
|
![]() De psalmen... Even waar als onwaar, net zoals onze formuleringen over 'God'.
Laatst gewijzigd door system : 1 februari 2008 om 12:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |