![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een beetje gefrustreerd omdat je geen gelijk hebt. En... een Oostenrijkse president is iets anders dan heel veel Oostenrijkers. Dat heel veel Vlamingen het verschil tussen heten en noemen niet kennen, is jammer maar in wezen niet erg. Maar de minister-president van Vlaanderen met het Nederlands als officiële taal hoort dat te weten. Dat hij om 1 of andere reden verkiest om die taalfout te maken, is ook jammer maar zijn goed recht; maar dat hij niet eens weet dat hij een grote taalfout maakt; daar zit de fout. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
|
![]() Citaat:
Omdat VL bang is om Brussel en (een deel van de) rand te verliezen wil VL dus een staat binnen de staat uitbouwen, maar in een klein land met slecht 2 �* 3 entiteiten werkt dat dus niet hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die taalguerilla - �* bas de hoge pieten - komt enigszins pathetisch over. Hebt ge nu echt geen andere papa's om u tegen af te zetten dan de Vandale en de Nederlandse grammatica?
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zou eerder een hindernis zijn ivm het opbouwen van dit soort kennis.
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een paard een ezel noemen, en tegelijk de ezel ezel blijven noemen, is zinloos, dom en verwarrend. Daarin volharden nadat er je op gewezen is dat een paard geen ezel is, is niet waardenvrij. Dat gaat inderdaad op degeneratie lijken. Tenzij het puberachtige sabotage is, in dat geval is het allemaal de aandacht niet waard. [/geduldig herhalend]
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 18 november 2008 om 07:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dialecten zijn authentieke talen. Verkavelingsvloms is geen dialect, het is een verbastering. Een onherkenbaar, lelijk ding.
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat is jullie goed recht, maar val daar geen andere mensen mee lastig, aub.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ook ik heb telkens de neiging om als iemand "ik noem x" te zeggen "neen, je heet x". maar aangezien dat ondertussen IEDEREEN (uitzonderingen niet meeregekend) dat zegt, heb ik geconcludeerd dat niet die mensen kunnen fout zijn maar wel degenen die het moedwillig fout verstaan. je kan er voor zorgen dat je zelf die "fout" niet maakt, zonder probleem, maar iemand daarvoor kleineren, dat zegt meer over jou dan over degenen die het zegt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Evenmin behoor ik bij de mensen die vinden dat taal voor eeuwig moet blijven stilstaan. Op basis waarvan concludeer je dat? Taal evolueert, betekenissen veranderen, normaal en OK. Maar dat is natuurlijk niet wat hier aan de hand is. Citaat:
Ik zie niet in hoe de vaststelling dat ondertussen honderdduizenden Vlamingen het woord fout gebruiken, zou kunnen leiden tot het besluit dat het OK is. Het is wel een typisch "Belgische" reactie: als velen iets verkeerd doen, dan regulariseren we het maar. Onze dagelijkse taal begint er op die manier uit te zien zoals ons landschap: een treurige, op de zenuwen werkende aaneenschakeling van lintbebouwing en namaakfermettes. Citaat:
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() neen, E.Gidius, we gaan er niet uitkomen. je mag dat denken van mij, dat die honderduizenden Vlamingen het mis hebben, je volste recht. maar ik vind dat niet, ik heb de neiging om de mensen te volgen, niet een elite die bepaalt wat goed en wat slecht is.
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik denk, speelt geen rol. Ik stel alleen maar vast. Namelijk dat een aantal mensen plots twee woorden door elkaar beginnen te slaan, en dat sommigen die verwardheid dan maar willen regulariseren. Wel, ik accepteer die belgitude, die wat krom is steeds weer als recht wil voorstellen, niet. Ik kan er best mee leven, het leven is nu eenmaal het leven, maar vraag me niet om te beamen dat de keizer mooie kleren aanheeft als hij overduidelijk in zijn blootje rondloopt.
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb geprobeerd uit te leggen wat taal is, maar het is me duidelijk niet gelukt.
Het zij dan zo. Dat E. Gidius zichzelf maar overtuigt, dan.
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
|
![]() Misschien moet je klare taal gebruiken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Te meer daar ik van jou of Vlijmscherp niet veel meer te lezen krijgen dan "jij niet weet wat taal is", "jij accepteert niet dat taal kan evolueren" (hoe weet jij dat eigenlijk?) en meer van dat soort schaduwen die alleen binnen jullie geest bestaan. Een redelijke weerlegging van mijn argumentatie zou welkom zijn.
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke argumentatie?
Een redelijke weerlegging van mijn argumentatie (dat mensen elkaar verstaan als ze 'noemen' ipv 'heten' gebruiken & dergelijke) heb ik toch ook niet echt gezien, hoor. Welke andere criteria dan 'elkaar verstaan' zou jij nog graag zien om de correctheid van taal te beoordelen? Als jij 'ik noem x' dom vindt, is uw goed recht. Als enkele (hooguit ![]() Het verschil met je paard/ezel vergelijking is natuurlijk dat het daar even goed om een vergissing kan gaan. Maar als mensen systematisch - maar dat is minder logisch dan ivm werkwoorden - paard voor ezel beginnen te gebruiken, zodanig dat 'paard' staat voor 'paard' en 'ezel', dan kan het perfect zijn dat dat woordgebruik ook correct wordt. Edit: ik heb enkele redelijk duidelijke uitleggen & verklaringen gegeven, als mede vragen gesteld op basis van welke criteria jij 'juist' en 'fout' onderscheidt. Die heb je allemaal rustig genegeerd en overgestapt naar 'ja, maar het is toch niet correct hoor, want paarden zijn geen ezels'.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 18 november 2008 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=150
en http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=153 heb je compleet genegeerd. Nochtans staan daar zowat alle argumenten in, hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ondertussen blijf ik met het gevoel zitten dat jullie op geen van mijn argumenten ingegaan zijn...
![]() |