![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De minister-president van de Vlamingen kent het verschil tussen heten en noemen niet.
Ik heb hem nu al 2 keer op de radio en zopas ook op tv horen zeggen: Mijn zoon noemt Karel. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() en lukken en slagen ook al een probleem voor hem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is een Antwerps dialectisch foutje. Die kennen het verschil geen van allemaal: "hoe noemt da nu weer?"
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() K&k?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zoals in: "als het lukt dan slagen we erin"?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat een grote meerderheid der Vlamingen 'noemen' in dezelfde context gebruikt. Er gebeurt blijkbaar heel weinig in de maatschappij en samenleving dat er dergelijke zielige topics moeten geopend worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie toch ook geen verschil.
![]() |
#9 |
|
![]() Ik begrijp niet dat je zo hoog op de Vlaamse ladder kunt staan en toch zulke fouten maakt; zonder dat iemand daar een opmerking over maakt/ durft maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Helemaal geen zielig topic.
Peeters heeft een voorbeeldfunctie. Als ze dat in Nederland zullen horen hebben ze weer een reden om ons als "domme Belgen" te bestempelen. Hetzelfde met moest en mocht of goedemorgend. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat scheelt er aan moest of mocht?
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Vlaanderen is de taal, als 'keurig Nederlands", of "abn algemeen 'beschaafd' Nederlands' enz. veel te gretig gebruikt geweest om zich te verheffen boven het plebs.
Een soort van afgunst naar een "acamémie française" zekers? Bewondering voor super gekompiseerde "grammaire", vertaald "spraakkunst" ??? Raar voor de taal van een Gezelle ? En als er wat ongekompliseerd mee omgegaan wordt, dan vond men het woord 'verkavelingsvlaams' uit. "Walen buiten" zou geen goed Nederlands zijn. Maar wat roept de meester naar Jantje, als die betrapt wordt op wat straffe deugnieterij? Een krachtige kreet : "buiten" !! Die goeverneur van Antwerpen, voorganger van Berkske, met zijn Hollands aksent: ho ho da's pas kultuur met een grote C. Gooi dat juk weg !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit is niets vergeleken met het gebroken Nederlands een bepaalde familie spreekt die bovenop de Belgische ladder zetelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met "moest" leg je de nadruk op ..."met mij zou het anders zijn" Met "mocht" leg je de nadruk op....'"indien je het mij vraagt dan.." t' is een nuance.
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() muggenzifterkes ... foila ... ook geen hoet neterlants ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
'Heten' is een Nederlandse invloed. En ik hekel de Nederlandse invloeden. ![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Noemen van nomine. Maar heten, vanwaar komt dat eigenlijk. Ik kan daar echt geen referentie aan brengen. ![]()
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() En ik vertik het zlefs om heten te gebruiken.
![]()
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |