Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2010, 19:38   #181
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Misschien kunnen we de thread 'monarchie' nog eens overdoen:

Hoe staan mensen zelf tegenover al die extra camerabewaking. Ik heb even de nieuwssites doorzocht met 'cameratoezicht' maar ben (nog) geen links naar een enquete (met 1000 mensen ondervraagd ) tegengekomen.

Misschien is dat een goede toevoeging aan de discussie?

Ik ben trouwens wel al een artikel tegengekomen 'mensen weten niet dat camera's er zijn'. Met andere woorden: misschien realiseren ze niet hoeveel er al zijn (en indien die enquete aangeven dat er meer mensen te vinden zijn voor meer camera's, dit resultaat genuanceerd kunnen worden met dat andere artikel)

Bon, tijd voor cijfermateriaal :] Ik hoop dat born niet afkomt met opnieuw een discussie over statistiek
Dat lijkt me alvast een goed idee

En wat gij hier komt te vertellen dat mensen vaak het benul niet hebben dat er her en der camera's hun doen en late registreren is al ronduit strijdig met allee principes want dan is er geen sprake dat mensen vrijwillig een bepaald deel van hun privacy opgeven teneinde zich in de openbare ruimte te kunnen bewegen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 19:40   #182
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat artikeltje op wikipedia is geen autoriteit he
ah zóver ben je al ?
Gelieve het dan terug te nemen dat het om mijn interpretatie zou gaan tenzij je me al verdenkt van dat op wiki geplaatst te hebben
Oud 26 juni 2010, 19:48   #183
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
gelijk heb je.... ik heb de wetgever gezegd dat ik dat zo zie en onder dreiging van een punt 45 hem verplicht dat zo in het wetboek ( begin misschien hier ) op te nemen.
Nu goed ?
Kijk, dat vind ik nu al een betere bron. Bedankt voor het leesvoer.

Citaat:

Wat kom je dan even te stellen dat het mijn eigenste interpretatie zou zijn
Mss de combinatie van je zinsbouw en den deze:

Citaat:
Het is een korte samenvatting ontleent van wiki, niet een eigen opsomming maar die zou +- zowat op hetzelfde neergekomen zijn.... nu kan je daar natuurlijk aan gaan twijfelen of die correct is of interpretatief.
Die wetgeving is niet makkelijk en omhelst tientallen artikels wat kan en niet kan.... de algemene idee erachter is anders nog steeds dezelfde hoor als wat

Dit is alvast wat art. 17 van de uvrm erover zegt :
1. Niemand mag worden onderworpen aan willekeurige of onwettige inmenging in zijn privéleven, zijn gezinsleven, zijn huis en zijn briefwisseling, noch aan onwettige aantasting van zijn eer en goede naam.
2. Een ieder heeft recht op bescherming door de wet tegen zodanige inmenging of aantasting
In de Belgische grondwet is het artikel 22 die de grote lijn weergeeft waarop andere artikels zich gaan baseren.
Ik lees daar nergens in dat een veiligheidscamera op straat niet zou mogen.

Citaat:
ah zóver ben je al ?
Gelieve het dan terug te nemen dat het om mijn interpretatie zou gaan tenzij je me al verdenkt van dat op wiki geplaatst te hebben
Zie supra.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 20:01   #184
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Kijk, dat vind ik nu al een betere bron. Bedankt voor het leesvoer.
geen dank... da's graag gedaan

Citaat:
Mss de combinatie van je zinsbouw en den deze:
het vingertje stoorde je ?

En wat hebben die andere quotes er mee te maken.... die kwamen pas later

Citaat:
Ik lees daar nergens in dat een veiligheidscamera op straat niet zou mogen.
Neen.... heb ik nu gezegd dat dat daar in zou staan ?
Het ging over wat het begrip privacy behelst en dat er ook in de openbare ruimte zoiets bestaat.
Dat het dus niet wilt zeggen omdat ge U in de openbare ruimte zou begeven dat je dat allemaal maar ineens moet opgeven.
Dát die openbare ruimte uiteraard belemmeringen vormt om dat recht integraal en tot in in alle details te kunnen uitoefenen wordt niet betwist en die problematiek vormt nu net een discussie die al van in het begin gevoerd wordt ... dat is niet eigen aan deze tijd.

Maar het is wel zo dat met de huidige bokkensprongen van de technologische vooruitgang + de vraagstukken ivm veiligheid de wethouder nauwelijks nog kan bijbenen.
Niettemin blijft het concept wel bestaan en uiterst belangrijk en dient er een evenwicht te zijn.
Vergeet niet dat die camera's nog niet zo heel lang ingevoerd zijn.

De invoering van security maatregel verhoogt het privacybeginsel .
Dat wilt dus concreet zeggen dat voor elk van die maatregelen men een hoop reglementen en wetten er bovenop moet gooien teneinde dat recht nog te garanderen.

Dus je gaat dat niet vinden in de algemene principes... je zal de reglementering inzake camera's elders moeten zoeken ... 'k weet begot ook niet waar precies

Laatst gewijzigd door praha : 26 juni 2010 om 20:09.
Oud 27 juni 2010, 13:40   #185
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Camera's zijn alleen acceptabel in gevangenissen om te zien of er geen gevangenen gaan lopen.

Wil je hier Amerikaanse toestanden waar de NSA of de CIA kan zien welk merk onderbroeken je draagt ?
In het openbaar mogen ze filmen wat ze willen, daar toon ik mijn onderbroek nooit. Thuis is een andere zaak.
En ja, liever NSA of CIA dan criminaliteit.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 13:50   #186
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Volgens die logica zou het aantal overvallen omgekeerd evenredig moeten zijn met het aantal camera's, correct?

Toon aan
Helemaal niet, men kan meerdere keren een overval plegen op een plaats waar geen camera's hangen. Pas als er overal zouden hangen krijg je resultaat.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 13:51   #187
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Door het gewoon op te eisen. Da's toch niet zo ingewikkeld?
Ah, je gaat weer belachelijke antwoorden geven om rond de pot te draaien.
Oud 27 juni 2010, 13:52   #188
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem is, zoals dat wel vaker gebeurt in discussie met jou, dat je niet begrijpt wat de betekenis is van een bepaald concept, in dit geval "privacy".
Probleem is dat je zoals wel vaker gebeurt je de topic volledig negeert en de persoonlijke toer opgaat omdat je argumenten ontbreken.
Oud 27 juni 2010, 13:53   #189
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Jammer voor jou dat dit nu net het geval niet blijkt te zijn, hé? Of ga je dat weer negeren?
Ik kan even niet volgen? Waar heb je het over?
Wat blijkt niet het geval te zijn, en wat ga ik negeren?
Oud 27 juni 2010, 13:55   #190
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zou je graag hebben dat eventuele toekomstige werkgevers enz die gegevens kunnen uitpluizen en zien? En iemand die gelooft dat die beelden niet vrijgegeven worden is zeer naief

Je kunt veel domme dingen doen zonder dat ze crimineel zijn, maar die indien ze bekend zijn, het jou knap lastig kunnen maken.
Dit weegt denk ik niet op tegen het veiligheidsaspect van camera's.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 13:56   #191
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is al eens deels aangehaald.
Begin misschien eerst eens met proberen te bevatten wat privacy precies inhoudt en dan beantwoordt die vraag zich grotendeels zelf.
Blijkbaar is privacy voor jou een slechts een schoon synoniem met 'menne privé thuis'
Privacy betekent voor mij simpelweg de dingen welke je voor jezelf wil houden, kortom wat anderen niet mogen zien/weten...
Als je dus over straat loopt kan je moeilijk verwachten dat anderen jou niet zien...kortom je weet dat anderen je zien en je gaat ermee akkoord, anders loop je niet over straat. Je geeft dus je privacy op en kan deze moeilijk nog geschonden worden.
Oud 27 juni 2010, 13:58   #192
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net voor de bovenstaande redenen die ik gaf.
Kijk ik geef een ander voorbeeldje. ( wat extremer nemen ... gewoon om het probleem te stellen )
Jij doet een gsm-gesprekje ... lekker intiem in de openbare ruimte ... je wil dat ergens voor jezelf houden en zoekt een leuk plaatsje op waar je ongestoord ( niet al teveel omstaanders ) kunt praten.
Nu kan het zijn dat een toevallig passant 3 woorden en een letter opvangt van wat gij daar allemaal vertelt.
Niks aan de hand die loopt gewoon door.... en dat is precies wat je bereid bent af te staan aan privacy.
Wat gij hier nu doodleuk komt te vertellen is dat het geen enkel probleem mag zijn dat er een ultra gevoelige micro in de buurt is geplaatst zonder je medeweten die de hele conversatie nauwkeurig registreert ( zowel jouw deel als de andere kant ) en die opname mag dan voor eender wel nut gebruikt worden ?
Geen fabeltjes erbij verzinnen e kerel. Wie heeft het over ultra gevoelige micro's?
Het ging over camera's.
Oud 27 juni 2010, 13:58   #193
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Privacy betekent voor mij simpelweg de dingen welke je voor jezelf wil houden, kortom wat anderen niet mogen zien/weten...
Als je dus over straat loopt kan je moeilijk verwachten dat anderen jou niet zien...kortom je weet dat anderen je zien en je gaat ermee akkoord, anders loop je niet over straat. Je geeft dus je privacy op en kan deze moeilijk nog geschonden worden.
Iemand in deze thread heeft reeds eerder een link gegeven naar de rechtsfaculteit van KULeuven waar het begrip privacy uit de doeken wordt gedaan, privacy houdt veel meer in dan dat
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 14:02   #194
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen dat is niet waar
Van zodra je buiten stapt aanvaardt ge ( onder de huidige situatie .... want het verandert snel ) dat mensen je tronie zien.
Niet meer dan dat.
Je vraagt echter niet om buiten je weten of buiten je wil ook allerhande andere informatie te delen.
Zo kan bv een cam perfect registreren welke telefoonnummers je belt op je gsm, wat je kaartnummer is als je die boven haalt, enz.
Dat probleem stelt zich normalerwijs niet als het enkel gaat over passanten, omstaanders ...en toch nooit op die schaal.
Nu kan je blijven palaveren over het theoretische geval dat ook omstaanders dat eventueel kunnen zien en zelfs achteraf noteren ... doch de intentie in de wetgeving is vrij duidelijk
( btw zelfs een simpele foto van de omgeving nemen waar toevallig een persoon mee opstaat kan problemen geven als je die ook op 't net zet of ergens publiceert )

En het is net omwille dat de openbare ruimte sowieso steeds ( en méér en méér ) bepaalde restricties oplegt aan dat recht vanwege praktische redenen dat men extra voorzorgen moet nemen om dat recht maximaal te waarborgen.
Euhm, je telefoonmaatschappij zet netjes al je gebelde nr's op een factuur...heb je al klacht ingediend dat zij weten wie jij belt? Wat is daar nu erg aan, los van het feit wie dat nu wil weten.
Je kaart nr? So what? Staat niet voor niets op je kaart...die heb je nodig zodat de bank weet welk nr bij welke persoon hoort...heb je al klacht ingediend bij je bank omdat zij weten wat jou nr is? Komaan e, wat is daar nu erg aan?
Oud 27 juni 2010, 14:05   #195
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
geen idee.... vraag het eens aan de desbetreffende daders .... het moeten al behoorlijke oenen ( wie weet ) zijn als je er niet bij stilstaat dat er ergens in een station wel een camera kan hangen

Nog niet veel van gemerkt ... eerlijk gezegd.
We worden hier dagelijks wel getrakteerd op youtube filmpjes waar het tuig zich niet al teveel aantrekt van die camera's ... integendeel je zou haast zeggen dat er net willen opstaan

ps. er zijn er zelfs die hun misdaden opnemen bij gebrek aan veiligheidscamera en het zelf op 't net plaatsen
Het waren idd oenen...ik denk niet da zij hun misdaad zo goed geplant hadden zodat ze hun ontsnappingsroute uitgestippeld was zonder camera's tegen te komen.

Maar ik zeg nergens dat het alle criminelen zal tegenhouden. Ik zeg enkel dat het meer zal afschrikken dan een lampje.
Oud 27 juni 2010, 14:07   #196
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Iemand in deze thread heeft reeds eerder een link gegeven naar de rechtsfaculteit van KULeuven waar het begrip privacy uit de doeken wordt gedaan, privacy houdt veel meer in dan dat
Ik zou idd verbaasd zijn indien er nergens een mooie moeilijke uitleg word gegeven aan dergelijk begrip.
Oud 27 juni 2010, 14:16   #197
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou idd verbaasd zijn indien er nergens een mooie moeilijke uitleg word gegeven aan dergelijk begrip.
Komt omdat privacy doen ook een moeilijk begrip is. Kwantummechanica kan je best wel in 3 lijntjes samenvatten maar dan heb je ook de ganse inhoud verkracht
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 14:19   #198
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je weet weer niet waar je over spreekt, zoals we dat van jou ondertussen gewoon zijn op dit forum. De bescherming van de privacy heeft niets te maken met al dan niet gezien (willen) worden, maar met het vastleggen en verzamelen van persoonlijke gegevens. Of dat in de openbare ruimte of in de privé-sfeer is, doet helemaal niet ter zake. Informeer je toch eens een beetje!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 27 juni 2010 om 14:20.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 14:44   #199
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
we herhalen: wie niets te verbergen heeft hoeft niets te vrezen
We zijn blij dit te vernemen.

Maar daar tegenover staat; wie heeft er zakens met wat een ander doet?
Wie mag met een camera beelden registreren, opslaan, bewaren en verwerken?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 14:58   #200
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je weet weer niet waar je over spreekt, zoals we dat van jou ondertussen gewoon zijn op dit forum. De bescherming van de privacy heeft niets te maken met al dan niet gezien (willen) worden, maar met het vastleggen en verzamelen van persoonlijke gegevens. Of dat in de openbare ruimte of in de privé-sfeer is, doet helemaal niet ter zake. Informeer je toch eens een beetje!
Probeer gewoon eens een keer niet de persoonlijke toer op te gaan, probeer eens on topic te reageren met argumenten...dat helpt misschien. T'is moeilijk voor jou, dat weten we ondertussen, maar doe eens een beetje moeite.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be