Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 september 2010, 19:31   #181
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Net zoals het Parlement zelf een begroting zou kunnen opstellen en goedkeuren.
ok, maar dat zou veeleer bezigheidstherapie zijn... Er is nog steeds geen regering om uitvoeringsbeslissingen te nemen, al zijn de budgetten ervoor voorzien.
Oud 23 september 2010, 20:47   #182
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
wekelijks krijg ik op de werkvloer het commentaar dat ik als manager te veel verdien " om wat te tokkelen op mijn PC en met plastrong rond te lopen".

Ik weet beter

Vandaar mijn respect voor ministers. Die mensen zijn gewoon onderbetaald voor wat ze doen.
Ben je akkoord om daar SOMMIGE ministers van te maken. Er zijn er die liever zat zijn, om maar een voorbeeld te noemen
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 23 september 2010, 20:48   #183
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
ok, maar dat zou veeleer bezigheidstherapie zijn... Er is nog steeds geen regering om uitvoeringsbeslissingen te nemen, al zijn de budgetten ervoor voorzien.
De lopende regering mag beslissingen nemen, ze deed het met de nummerplaten, maar ze loopt het risico gezichtsverlies te lijden als ze het doet.
Dus doet ze het (bijna altijd) niet in lopende zaken, uit eigen lijfbehoud. Niet uit juridische of algemeen belang overwegingen.
Burry is offline  
Oud 23 september 2010, 22:10   #184
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
De lopende regering mag beslissingen nemen, ze deed het met de nummerplaten, maar ze loopt het risico gezichtsverlies te lijden als ze het doet.
Dus doet ze het (bijna altijd) niet in lopende zaken, uit eigen lijfbehoud. Niet uit juridische of algemeen belang overwegingen.
Als een minister in de huidige ontslagnemende regering een bepaalde beslissing die betwistbaar zou kunnen zijn, wil nemen, dan zou het kunnen volstaan dat hij het parlement raadpleegt, ofwel in commissie, ofwel in plenair.
Maar ge ziet natuurlijk van hier dat die minister daar niet altijd goesting voor heeft.
En de parlementairen zullen in bepaalde gevallen (vb nva zit nu niet in die ontslagnemende regering) ook wel weinig goesting hebben ...

Ik denk niet dat zo'n huidige toestand al eer voorgekomen is.
Maar tegelijk: er zijn in de afgelopen vakantieperiode geen heikele dossiers geweest.

We kunnen over al die dingen blijven zeveren; niemand heeft een glazen bol.

Het grote moment van kanteling - naar mijn huidige perceptie - zal het uit vakantie komen van het parlement zijn: de "tweede dinsdag van oktober".
Omdat vanaf dan de parlementsleden die niet betrokken zijn bij de regeringsonderhandelingen (informatie, préformatie, bemiddeling, verkenning ... formatie) de grote trom kunnen beginnen roeren.

En als tegenreactie: de parlementsleden van de partijen die wel betrokken zijn bij de regeringsonderhandelingen kunnen de truken van de foor uithalen om geen zwaar onweer te ontketenen. (vb. het wetsvoorstel tot splitsing van bhv te verwijzen naar de commissie bla bla ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 24 september 2010, 11:42   #185
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Schoofzaak: ik beweer zeker niet dat deze lopende regering iets zal beslissen - op de nummerplaten na, al helemaal niet dat ze graag iets zou beslissen. Maar het is wel zo dat ze mag en kan beslissen als ze wil.

Zeker in een BHV-zaak zou ze zonder problemen een gestemde BHV-splitsing naar de Koning kunnen brengen. Consensus of niet, er is maar één minister nodig en de regering moet niet 'gelijmd' worden, ze is al naar de haaien.
Burry is offline  
Oud 24 september 2010, 15:03   #186
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Schoofzaak: ik beweer zeker niet dat deze lopende regering iets zal beslissen - op de nummerplaten na, al helemaal niet dat ze graag iets zou beslissen. Maar het is wel zo dat ze mag en kan beslissen als ze wil.

Zeker in een BHV-zaak zou ze zonder problemen een gestemde BHV-splitsing naar de Koning kunnen brengen. Consensus of niet, er is maar één minister nodig en de regering moet niet 'gelijmd' worden, ze is al naar de haaien.
Ik ga met je akkoord (en ben altijd van die stelling geweest trouwens): als het parlement een wet stemt, dan moet (moet) de "koning" (dit is de regering) die wet bekrachtigen en afkondigen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 25 september 2010, 14:11   #187
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Elke wet door de koning getekend is een KB.
Way een onzin leren ze tegenwoordig op school.

Een KB is geen wet.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be