Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2012, 11:03   #181
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik noteer dat begrijpend lezen niet uw sterkste kant is. Doei.
Het kan natururlijk ook aan de zender liggen hé
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 16:41   #182
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
In belgie klopt dit.
voor die ene dag sneeuw per jaar heeft het weinig zin. ok, met winterbanden zou er op die dag wel geen 1000 km file zijn in de spits

maar om het nu over lovers te hebben is wel heel suggestief

gooit ge ze erop en ge zijt een pak veiliger en de meerkost is relatief (maar dat is persoonlijke smaak).en tijdens die ene gladde kunt ge zeiken op de idioten die geen winterbanden hebben en daardoor niet vooruit geraken
Ah just niks files.
Al die gasten met hun zomerbanden liggen direct in de gracht. Vrije baan voor de winterbanden (en nog maar eens herhalen:
- sedert twee jaar heb ik op mijn nieuwe suv 4x4 winterbanden
- daarvoor reed ik sedert mijn 18 jaar, privé en voor 't werk, met zomerbanden in de winter. Gelijk bijna iedereen. 'sAvonds altijd thuis geraakt (dju, was een gelegenheid geweest ...).

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 16:35   #183
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Doe mee met de poll...

Natuurlijk gaat de poll (~ 58 % van de stemmers hebben winterbanden, verschiet ik van... ) niet overeenkomen met de "stemmingsmakerij" in het artikel en zeker niet met de titel...
Citaat:
Thank you for voting!

Ik heb winterbanden. 57.75% (2,603 votes)

Ik overweeg er nu toch te leggen. 5.01% (226 votes)

Als ik het geld had, zou ik het doen. 15.93% (718 votes)

Echt geen geld voor winterbanden. 21.3% (960 votes)

Total Votes: 4,507
Citaat:
http://www.vief.be/geld-en-recht/win...page_blokboven

Winterbanden: Hun geld waard maar de meeste Belgen hoeven ze niet

5 dec 2012- 5 Reacties

Winterbanden zijn een stuk veiliger deze dagen en ze worden ons langs alle kanten warm aanbevolen, maar de meeste Belgen beginnen er nog altijd niet aan. Volgens de VAB rijden zelfs maar twee op de tien Belgen met winterbanden.

Waarom zou je?

■Onder de 7 graden zorgen winterbanden voor een aanzienlijk kortere remafstand en een veel betere grip op de weg, zeker bij sneeuw, ijzel en nattigheid.

(en navenant T° bij droge weg ook, nvdr)

■Vier nieuwe banden kosten in totaal tussen 300 en 1000 euro, afhankelijk van het type auto en band, maar met winterbanden spaart u uw zomerbanden.
■Dus moet je eigenlijk alleen de kost van het wisselen en het stockeren rekenen (tenzij je de banden zelf bewaart): zo’n 160 euro.
■Sinds kort zijn ook in Luxemburg winterbanden verplicht bij winters weer. Dat was al zo in Duitsland en Oostenrijk. In Frankrijk, Italië en Zwitsersland geven verkeersborden aan waar winterbanden verplicht zijn.
Wie rijdt ermee?
Volgens de sector zelf hebben intussen vier op de tien Belgen winterbanden, volgens enkele andere bronnen, waaronder de VAB, is dat maar twee op de tien. Het cijfer van de VAB komt dan nog van een enquête in 2011 onder mensen die elke dag rijden.

De stijgingen in de verkoop van winterbanden van de afgelopen jaren, door de strenge winters, zou zich niet doorzetten. Door de crisis rijden mensen ook steeds langer met dezelfde banden.

Zomerbandprofiel

Volgens de baas van een grote bandencentrale is er dit jaar zelfs een daling met twintig procent in de verkoop van alle banden (vervangmarkt, los van nieuwe auto’s). De meerderheid van winterbandenrijders zijn bovendien mensen met lease-auto’s en bedrijfsvoertuigen, die ze dus niet zelf moeten betalen.
Als dat werkelijk zo is - 2 op 10 -, verklaart dat ook een niet te verwaarlozen deel van vele ongevallen (bron Assuralia), tov van landen waar ze wel veel meer met winterbanden rijden en men er al lang mee vertrouwd zijn...

Men ziet het ook aan de files, als er hier een laagje sneeuw valt spreekt men soms van 600-900 km files of quasi x 15 als normaal ofzo... terwijl tegelijkertijd in buurland Nordrhein-Westfalen (waar het laagje sneeuw meestal wat meer is) de files niet veel hoger als normaal zijn... ik weet waaraan het zou kunnen liggen :
Citaat:

(Bron: Gazet van Antwerpen)

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2012 om 16:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2012, 13:13   #184
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ah just niks files.
Al die gasten met hun zomerbanden liggen direct in de gracht. Vrije baan voor de winterbanden (en nog maar eens herhalen:
- sedert twee jaar heb ik op mijn nieuwe suv 4x4 winterbanden
- daarvoor reed ik sedert mijn 18 jaar, privé en voor 't werk, met zomerbanden in de winter. Gelijk bijna iedereen. 'sAvonds altijd thuis geraakt (dju, was een gelegenheid geweest ...).

.
Heeft u echt een SUV nodig ?
De meeste N-VA BBQ's en Pensenkermissen zijn vlot bereikbaar met een normale wagen hoor.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2012, 21:13   #185
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frosty Bekijk bericht
en die 4x4 heeft uiteraard geen enkel effect .
Enkel (in de regel) bij tractie. Bij remmen en bochtenwerk ("*niet in de gracht belanden") zal het weinig effect hebben, wegens de meestal hogere constructie (hoger zwaartepunt en hoger gewicht) "meestal" integendeel. (*er zijn uitzonderingen)

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2012 om 21:15.
Oud 26 december 2012, 09:30   #186
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 09:12   #187
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.

Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?
Sorry met alle respect maar als je al 40 jaar met de wagen rijd dan denk ik zo dat je net beter zou moeten weten.
De 'moderne' mens zit nu eenmaal vol tegenwoordig van populaire misvattingen; het is niet omdat je winterbanden hebt dat je 10 of 15km/u harder kunt rijden of door een bocht gaan. Het is niet omdat je ABS of anders hebt je op een meter van je voorliggers bumper kan of mag kleven aan 80 of 180km/u.

Heb het al vaker gezegd; waar dat mensen toch vaak over liggen te zeuren, te discussieren of te redetwisten.
Winterbanden zijn een technische uitvinding om onder slechte weersomstandigheden een verhoogde veiligheid te bieden zodat men zich net zo veilig over de weg kan verplaatsen als onder 'normale' weersomstandigheden. Maar ja daar zit bij de mens net het addertje onder het gras; men vult maar al te vaak zelf en verkeerd in wat normaal of veilig is.
Maar ja; hoe meer veiligheid men in de wagen stopt hoe minder veiligheid er in het verstand van de mensen overblijft blijkbaar. En dat zie je dagelijks op de weg.

Mijn hoogst persoonlijke ervaringen:
Op een vorige firmawagen ik had winterbanden en toen ik op een ijzelplek kwam in de bocht van E19 naar Brugge Gent (die vlak achter de Craeybecx tunnel richting A'pen dus) voelde ik de wagen uibreken maar door eenvoudige koelbloedigheid en goeie winterbanden die voldoende grip konden bieden heb ik me vlot uit de slip gehaald en mijn weg verder kunnen zetten. Die andere wagen die al de kant instak en achter mij konden dat niet zeggen; die staken den decor in.

En 2 jaar geleden; koppig als ik was toch zonder winterbanden naar frankrijk gereden in barre winteromstandigheden en de hele weg dubbel voorzichtig moeten zijn om geen ongevallen te hebben; meer afstand houden, constant aandrang tot wegslippen moeten opvangen,..
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 00:33   #188
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Winterbanden zijn ook heel goed in de zomer. Ze verslijten wel sneller omdat ze zachter zijn, daarom zijn ze ook beter.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 14:08   #189
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Winterbanden zijn ook heel goed in de zomer. Ze verslijten wel sneller omdat ze zachter zijn, daarom zijn ze ook beter.
Als ze versleten zijn zijn ze nog beter in de zomer.
Want dan hebt u slick banden.
Oud 5 januari 2013, 10:39   #190
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Voil�*, de oplossing : Slimme autobanden

Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 18:54   #191
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De meeste N-VA BBQ's en Pensenkermissen zijn vlot bereikbaar met een normale wagen hoor.
Ja, ik had die auto al gekocht voordat ik er aan dacht om aan jou toelating te vragen.

Verder heb ik natuurlijk niet echt een suv nodig. Ik heb zelfs helemaal geen auto nodig.
Maar ja ... mijn heksie perfeksie rijdt met de suv, ik met de mijne, en als ik goesting heb, spring ik op mijn moto. Vaak fiets ik ook. En gaan wandelen met de hond. Die hond heb ik ook niet echt nodig. Als hij dood gaat, zal ik niet vergeten om alweer jouw toestemming te vragen om me een nieuwe te kopen.

Gij zijt gij zo nogal een moeialleke hé.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  thegreatestdangercouldbeyourstupidity.jpg‎
Bekeken: 90
Grootte:  22,8 KB
ID: 88890  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 5 januari 2013, 19:41   #192
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De relevantie van uw posts is soms hillarisch
Oud 5 januari 2013, 20:08   #193
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dan rijdt ge toch gewoon heel het jaar met winterbanden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 11:15   #194
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

http://www.standaard.be/artikel/deta...30105_00423117
Grote voorraad winterbanden raakt niet verkocht
Citaat:
Bandencentrales zitten nog met een grote stock aan winterbanden. Omdat een echte winter uitblijft, vervangen veel bestuurders hun banden niet. De bandencentrales vrezen ook dat ze plaats tekort zullen hebben om straks de nieuwe voorraad zomerbanden te stockeren. De zachte winter zorgt bij sommigen voor 20% minder omzet.
Een verplichting invoeren om de bandencentrales uit de nood en aan de centen te helpen?
Want zeg nu zelf, winterbanden tijdens een winter als deze...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 11:35   #195
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...30105_00423117
Grote voorraad winterbanden raakt niet verkocht

Een verplichting invoeren om de bandencentrales uit de nood en aan de centen te helpen?
Want zeg nu zelf, winterbanden tijdens een winter als deze...
Uiteraard zijn een stel winterbanden een lange termijn aankoop (doorgaans 3-4 winters) en niet alleen voor quasi een zachte 1 wintermaand.

Citaat:
De gemiddelde temp° en gemiddelde minimum temp° nov-dec was (in Ukkel, in een termometerhut 1,5 m boven de grond):
Parameter Eenh. Maand Norm. kar Record + Jaar Record - Jaar
Nov:
- gemiddelde temperatuur °C 7,1 6,8 n 10,4 1994 2,8 1993
- gemiddelde minimum temperatuur °C 4,7 4,1 n 8,1 1994 -0,1 1985
Dec:
- gemiddelde temperatuur °C 5,1 3,9 n 6,9 1988 -0,7 2010
- gemiddelde minimum temperatuur °C 2,5 1,6 n 5,5 1988 -3 2010
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/92...mber+2012.html
Zowat 1° C gemiddeld hoger als normaal, maar nog perfect binnen de 7°C norm waar winterbanden zich nog lonen voor "de verkeersveiligheid".
Er waren veel koudere nov en dec´s, ook veel warmere, niets om ongerust te worden.

Jan 13 lijkt wel een van de warmste januari te worden, de eerste weken vermoedelijk toch (vooral ´s nachts is het relatief warm):
De gemiddelde temperaturen in januari liggen bij 3,3 ° C het lijkt erop dat dit met minstens 3 ° C gaat overschreden worden als het zo verder duurt, vanaf einde volgende week zou het mss kunnen vriezen.
Citaat:
Gecumuleerde of gemiddelde waarden sinds het begin van de maand januari 2013 te Ukkel
Dag:Temp.gem.|Temp.max|Temp.min
1 jan: 6,1 | 7,9 | 7,5
2 jan: 5,8 | 8,1 | 4,9
3 jan: 6,9 | 8,9 | 4,7
4 jan: 7,3 | 9,0 | 5,6
5 jan: 7,3 | 8,8 | 5,9
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/12...ige+maand.html
Januari 2012 bvb:
Gemiddelde temperatuur °C 5,1 3,3 n 7,2 2007 -2,8 1987
Gemiddelde maximum temperatuur °C 8,0 5,7 a 9,3 2007 -0,6 1987
Gemiddelde minimum temperatuur °C 2,7 0,7 a 4,9 2007 -6,3 1985
Maar (nipt) de meeste waardes, vooral de minima, liggen onder de 7° C.

Wie in nov dec 12 winterbanden gekocht heeft heeft ze natuurlijk nog niet veel kunnen uitproberen. Andere verslijten daar wel hun zomerbanden... ze moeten het weten.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2013 om 12:01.
Oud 6 januari 2013, 12:28   #196
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik had die auto al gekocht voordat ik er aan dacht om aan jou toelating te vragen.

Verder heb ik natuurlijk niet echt een suv nodig. Ik heb zelfs helemaal geen auto nodig.
Maar ja ... mijn heksie perfeksie rijdt met de suv, ik met de mijne, en als ik goesting heb, spring ik op mijn moto. Vaak fiets ik ook. En gaan wandelen met de hond. Die hond heb ik ook niet echt nodig. Als hij dood gaat, zal ik niet vergeten om alweer jouw toestemming te vragen om me een nieuwe te kopen.

Gij zijt gij zo nogal een moeialleke hé.
SUV rijders voelen zich uitermate veilig op de weg.
Hun credo is dat als ze een ongeval krijgen is het de tegenpartij die het moet ontgelden.
Voor mijn part belasten ze die traktors kapot. Veiliger n het verkeer.... voor wie het zich kan veroorloven.
Oud 6 januari 2013, 17:34   #197
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hun credo is dat als ze een ongeval krijgen is het de tegenpartij die het moet ontgelden.
Voor mijn part belasten ze die traktors kapot. Veiliger n het verkeer.... voor wie het zich kan veroorloven.
Ik ben al enige tijd met pensioen. Mijn rijbewijs behaald op mijn 18° verjaardag.
Twee kleine ongevalletjes meegemaakt, anders niet. Eén maal een snelheidsovertreding.
't Zal dus niet liggen aan mijn gevoel van veiligheid.

Maar waarom begint gij zo of topic ? Penisnijd ?

.

Oud 6 januari 2013, 18:17   #198
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Als iedereen winterbanden op zijn wagen heeft met het warme weer nu is dit beter voor het wegdek.

-de rubber die van de banden slijt vult alle PUTTEN op in het wegdek.

Zot doen of zijn doet geen pijn......anders liepen al onze politiekers altijd met koppijn.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2013, 00:28   #199
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omgekeerd is niet erg logisch hé?
Maar troost u, die tractors krijgen ze nauwelijks aan de straatstenen nog kwijt.
De rest ook niet.
Die electrieken ook niet.
Feitelijk niks meer.

Kijk maar op ebay, nul biedingen op gelijk welke auto.

Somber vooruitzicht.

Maar het ging hier over winterbanden.
Niet over uw persoonlijke smaak.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 januari 2013 om 00:30.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2013, 00:50   #200
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer socialistisch uitgangspunt: iedereen even onveilig. Mag dat niet, veiligheid voor uzelf kopen?
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 7 januari 2013 om 00:51.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be