Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
26 december 2010, 12:35 | #1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
|
Vraagje aan de lovers van winterbanden
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.
Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval. Wat is mijn vraag dan ? Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben. Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ? Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ? Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ? Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
26 december 2010, 13:05 | #2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Gewoon geleidelijk aftasten hoever de gripgrenzen zijn op een besneeuwde grote oppervlakte (verlaten parking of mij eender) (maar dat heeft nu niet de bedoeling dat ge dat op de openbare weg altijd gaat proberen... ) In de praktijk wordt ge dan gedwongen meestal met de zomerbandsloffers mee te sukkelen/taffelen ; waardoor men bij dezelfde snelheden en veiligheidsafstand een veel grotere veiligheidsmarge heeft op alle gebied.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
26 december 2010, 13:35 | #3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
|
Volgens mij heeft die technologie iets 'viraals'
stel dat 50% met winterbanden rijdt, en derest niet. Ik geef 3 voorbeeldjes: met uw zomerbanden in een bocht rij je rustig achter een met winterbanden >> jij begint te schuiven en hangt aan de railing, uw voorganger zit te lachen in zijn spiegel. met uw zomerbanden in een file: uw voorganger gaat hard op de remmen >> jij sukkelke met uw zomerbanden schuift hopeloos in zijn gat... met uw zomerbanden bergaf de spiegelgladde kruidtuintunnel: jij schaatst naar beneden, en die met de winterbanden rijdt naar beneden. |
26 december 2010, 14:18 | #4 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
|
-Winterbanden dienen niet om sneller te rijden.
-Dienen om met dezelfde snelheid als men met zomerbanden zou rijden iets veiliger (=meer grip hebben) kan rijden in winterse toestanden. |
26 december 2010, 14:30 | #5 |
Banneling
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
|
Idd winterbanden zijn beter , al zijn de spijkerbanden waar ze bvb in Noorwegen mee rijden nog beter , dan moeten ze hier zelfs geen zout meer strooien . Maar ja dat zal we weer te veel van het goede zijn .... liever elke cm sneeuw 3 dagen chaos .
|
26 december 2010, 14:52 | #6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Enkele jaren geleden hadden deze banden nog de naam regenband. Het zijn gewoon banden die beter de sneeuw afvoeren die onder je wielen terecht komt. Op gladijs leveren ze totaal geen verschil met sliks, want daar heeft enkel de spijkerband of sneeuwketting grip op, juist omdat deze zich kunnen vastzetten in het ijs. En eens de groeven van je sneeuwbanden dicht zitten met bevroren sneeuw, hebben ze zelfs op losse sneeuw hetzelfde effect als sliks op sneeuw. Sneeuwbanden dienen dus enkel om je bij lage snelheid een betere tractie te geven, doch zijn verder volledig vergelijkbaar met sliks op gladijs. Zelf rijd ik al jaren met spijkerbanden waar de spijkers worden uit verwijderd bij sneeuw en ijzel en zware regenval, dus bijna 7 maanden per jaar. Ze geven een betere tractie bij lage snelheden, doch zijn even gevaarlijk als sliks, eens je tegen hogere snelheden gaat rijden bij sneeuw, regen of ijzel. Bij het remmen geven ze geen groot verschil met sliks op sneeuw, daar de groeven dan gevuld zijn en het draagvlak een slikgedeelte is. Ze geven de mensen wel een vals gevoel van veiligheid en zijn dus voor een deel indirect de oorzaak van de vele ongelukken deze winter. |
|
26 december 2010, 14:55 | #7 | |
Banneling
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
|
Citaat:
Zijn spijkerbanden niet verboden hier ??... Of heb ik mij dat laten wijsmaken ? |
|
26 december 2010, 14:59 | #8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
ik ben auto-analfabeet.
Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
26 december 2010, 15:00 | #9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
|
26 december 2010, 15:04 | #10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
De winterband is enkel een band met diepere en bredere groeven om water en vuil af te voeren dan de zomerband. Het is alleen geldverspilling om met een duurdere band rond te rijden in de zomer op onze slechts wegen, of in landen waar het toch zelden regent en je dus geen grote afvoer van water en vuil nodig hebt. |
|
26 december 2010, 15:06 | #11 |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
En om garagisten toch nog iets te laten verdienen bij een krimpende automarkt.
|
26 december 2010, 15:09 | #12 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
Citaat:
De goedkope oplossing blijft voorzichtig rijden. |
|
26 december 2010, 15:10 | #13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
En vergeet niet dat de overheid er ook aan verdient, want zonder die winterband zouden er veel meer auto's in de garage blijven staan en mensen minder rond rijden voor hun plezier. |
|
26 december 2010, 15:10 | #14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
|
26 december 2010, 15:12 | #15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
|
26 december 2010, 15:12 | #16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Is de enige verantwoorde manier om te rijden, winter en zomer, matig U snelheid. |
|
26 december 2010, 15:15 | #17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Niet direct.
Je hebt namelijk ook zachte zomerbanden. Het is enkel afhankelijk van de wegen waarop je rijd. Ik rijd veel op kasseien en klinkers en verslijt dus minder banden dan iemand die veel op asvalt rijd of beton (wat schuurpapier is voor banden). |
26 december 2010, 15:41 | #18 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Dit zijn bvb Firestones Winterforce Spikes (heb ik een uitvoerige test van): Citaat:
Hier heb je een overzicht, de spikesbanden (studdable winter, 5 merken) staan onderaan in de tabel http://www.tirerack.com/tires/survey...sp?type=W&VT=C Citaat:
Studless Ice and Snow Michelin X-Ice / Bridgestone Blizzak WS60 /Dunlop Graspic DS-2 En was vierde en laatste in de test... Testresultaten: Citaat:
video: (spikesbanden zijn goed te zien) http://www.tirerack.com/tires/tests/...ay.jsp?ttid=94 test rapport: http://www.tirerack.com/tires/tests/...ay.jsp?ttid=94 zelfs tractie op ijs was de spikesband 13 % slechter als de beste winterband: Citaat:
En op een koudnatte piste (<< 5 ° C) of smeltwater (video ADAC/ remtest) is een winterband ook duidelijk beter als een zomerband : http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2010 om 15:45. |
|||||
26 december 2010, 15:43 | #19 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
een winterband verslijt sneller?
ik rijd nog geen 5000 km per jaar, dan is het toch ridicuul om twee soorten banden te hebben? dus als ik dan moet kiezen zou ik in het vervolg voor winterbanden kiezen, maar natuurlijk niet als die sneller slijten.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
26 december 2010, 15:48 | #20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
Citaat:
Je gaat ze toch moeten vervangen wegens ouderdom nog voor ze versleten zijn. |
|