Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2010, 12:35   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard Vraagje aan de lovers van winterbanden

Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 13:05   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?
Je zult het snel genoeg ervaren door ermee te rijden, de verschillen zijn enorm, zeker op sneeuw en ijzel.

Gewoon geleidelijk aftasten hoever de gripgrenzen zijn op een besneeuwde grote oppervlakte (verlaten parking of mij eender)

(maar dat heeft nu niet de bedoeling dat ge dat op de openbare weg altijd gaat proberen... )

In de praktijk wordt ge dan gedwongen meestal met de zomerbandsloffers mee te sukkelen/taffelen ; waardoor men bij dezelfde snelheden en veiligheidsafstand een veel grotere veiligheidsmarge heeft op alle gebied.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 13:35   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Volgens mij heeft die technologie iets 'viraals'

stel dat 50% met winterbanden rijdt, en derest niet.

Ik geef 3 voorbeeldjes:

met uw zomerbanden in een bocht rij je rustig achter een met winterbanden >> jij begint te schuiven en hangt aan de railing, uw voorganger zit te lachen in zijn spiegel.

met uw zomerbanden in een file: uw voorganger gaat hard op de remmen >> jij sukkelke met uw zomerbanden schuift hopeloos in zijn gat...

met uw zomerbanden bergaf de spiegelgladde kruidtuintunnel: jij schaatst naar beneden, en die met de winterbanden rijdt naar beneden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 14:18   #4
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

-Winterbanden dienen niet om sneller te rijden.
-Dienen om met dezelfde snelheid als men met zomerbanden zou rijden iets veiliger (=meer grip hebben) kan rijden in winterse toestanden.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 14:30   #5
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Idd winterbanden zijn beter , al zijn de spijkerbanden waar ze bvb in Noorwegen mee rijden nog beter , dan moeten ze hier zelfs geen zout meer strooien . Maar ja dat zal we weer te veel van het goede zijn .... liever elke cm sneeuw 3 dagen chaos .





Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 14:52   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?
Er word veel onzin vertelt over de winterbanden.
Enkele jaren geleden hadden deze banden nog de naam regenband.
Het zijn gewoon banden die beter de sneeuw afvoeren die onder je wielen terecht komt.
Op gladijs leveren ze totaal geen verschil met sliks, want daar heeft enkel de spijkerband of sneeuwketting grip op, juist omdat deze zich kunnen vastzetten in het ijs.
En eens de groeven van je sneeuwbanden dicht zitten met bevroren sneeuw, hebben ze zelfs op losse sneeuw hetzelfde effect als sliks op sneeuw.

Sneeuwbanden dienen dus enkel om je bij lage snelheid een betere tractie te geven, doch zijn verder volledig vergelijkbaar met sliks op gladijs.

Zelf rijd ik al jaren met spijkerbanden waar de spijkers worden uit verwijderd bij sneeuw en ijzel en zware regenval, dus bijna 7 maanden per jaar.
Ze geven een betere tractie bij lage snelheden, doch zijn even gevaarlijk als sliks, eens je tegen hogere snelheden gaat rijden bij sneeuw, regen of ijzel.
Bij het remmen geven ze geen groot verschil met sliks op sneeuw, daar de groeven dan gevuld zijn en het draagvlak een slikgedeelte is.

Ze geven de mensen wel een vals gevoel van veiligheid en zijn dus voor een deel indirect de oorzaak van de vele ongelukken deze winter.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 14:55   #7
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er word veel onzin vertelt over de winterbanden.
Enkele jaren geleden hadden deze banden nog de naam regenband.
Het zijn gewoon banden die beter de sneeuw afvoeren die onder je wielen terecht komt.
Op gladijs leveren ze totaal geen verschil met sliks, want daar heeft enkel de spijkerband of sneeuwketting grip op, juist omdat deze zich kunnen vastzetten in het ijs.
En eens de groeven van je sneeuwbanden dicht zitten met bevroren sneeuw, hebben ze zelfs op losse sneeuw hetzelfde effect als sliks op sneeuw.

Sneeuwbanden dienen dus enkel om je bij lage snelheid een betere tractie te geven, doch zijn verder volledig vergelijkbaar met sliks op gladijs.

Zelf rijd ik al jaren met spijkerbanden waar de spijkers worden uit verwijderd bij sneeuw en ijzel en zware regenval, dus bijna 7 maanden per jaar.
Ze geven een betere tractie bij lage snelheden, doch zijn even gevaarlijk als sliks, eens je tegen hogere snelheden gaat rijden bij sneeuw, regen of ijzel.
Bij het remmen geven ze geen groot verschil met sliks op sneeuw, daar de groeven dan gevuld zijn en het draagvlak een slikgedeelte is.

Ze geven de mensen wel een vals gevoel van veiligheid en zijn dus voor een deel indirect de oorzaak van de vele ongelukken deze winter.

Zijn spijkerbanden niet verboden hier ??... Of heb ik mij dat laten wijsmaken ?
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 14:59   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:00   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Zijn spijkerbanden niet verboden hier ??... Of heb ik mij dat laten wijsmaken ?
Banden met spijkers in zijn verboden.
Spijkerbanden zonder spijkers worden aanzien als de betere winterband en zijn niet verboden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:04   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?
Niets.

De winterband is enkel een band met diepere en bredere groeven om water en vuil af te voeren dan de zomerband.

Het is alleen geldverspilling om met een duurdere band rond te rijden in de zomer op onze slechts wegen, of in landen waar het toch zelden regent en je dus geen grote afvoer van water en vuil nodig hebt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:06   #11
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
-Winterbanden dienen niet om sneller te rijden.
-Dienen om met dezelfde snelheid als men met zomerbanden zou rijden iets veiliger (=meer grip hebben) kan rijden in winterse toestanden.
En om garagisten toch nog iets te laten verdienen bij een krimpende automarkt.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:09   #12
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niets.

De winterband is enkel een band met diepere en bredere groeven om water en vuil af te voeren dan de zomerband.

Het is alleen geldverspilling om met een duurdere band rond te rijden in de zomer op onze slechts wegen, of in landen waar het toch zelden regent en je dus geen grote afvoer van water en vuil nodig hebt.
ik dacht dat winterbanden ook van een zachter rubber gemaakt worden (dat uiteraard sneller slijt) maar ik kan me vergissen.

De goedkope oplossing blijft voorzichtig rijden.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:10   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En om garagisten toch nog iets te laten verdienen bij een krimpende automarkt.
Was ik vergeten, maar het klopt.
En vergeet niet dat de overheid er ook aan verdient, want zonder die winterband zouden er veel meer auto's in de garage blijven staan en mensen minder rond rijden voor hun plezier.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:10   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?
Dat ge meer banden verslijt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:12   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
ik dacht dat winterbanden ook van een zachter rubber gemaakt worden (dat uiteraard sneller slijt) maar ik kan me vergissen.

De goedkope oplossing blijft voorzichtig rijden.
2.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:12   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
ik dacht dat winterbanden ook van een zachter rubber gemaakt worden (dat uiteraard sneller slijt) maar ik kan me vergissen.

De goedkope oplossing blijft voorzichtig rijden.
Hangt van merk tot merk af en van type tot type.

Is de enige verantwoorde manier om te rijden, winter en zomer, matig U snelheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:15   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat ge meer banden verslijt.
Niet direct.
Je hebt namelijk ook zachte zomerbanden.
Het is enkel afhankelijk van de wegen waarop je rijd.
Ik rijd veel op kasseien en klinkers en verslijt dus minder banden dan iemand die veel op asvalt rijd of beton (wat schuurpapier is voor banden).
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:41   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Idd winterbanden zijn beter , al zijn de spijkerbanden waar ze bvb in Noorwegen mee rijden nog beter.
Heb je daar een deskundige test van, of vergelijkingstest met winterbanden; want die spijkerbanden ken ik niet.

Dit zijn bvb Firestones Winterforce Spikes (heb ik een uitvoerige test van):

Citaat:
Firestone Winterforce studded winter tires 4 Like New in Salmon Arm, British Columbia For Sale
Only 2000km of use. Mounted on Dodge Stratus wheels. Sold car. Excellent winter tire.
Daarbij zijn spijkerbanden gemiddeld maar een heel kleine nuance beter in aangereden sneeuw van bepaalde dikte (snow traction), op ander gebied zijn ze een nuance slechter als winterbanden. Ik heb al die testberichten al vele jaren doorgenomen.

Hier heb je een overzicht, de spikesbanden (studdable winter, 5 merken) staan onderaan in de tabel
http://www.tirerack.com/tires/survey...sp?type=W&VT=C

Citaat:
Studdable Winter ---- Tire Performance Ratings ------
...
Firestone Winterforce 3 96% 9.0 8.5 8.3 7.5 8.2 7.6 9.4 9.2 8.4 7.9 6.7 8.3 | 5,082,367 total miles reported...
De beste spikesband van de 5, de Firestone Winterforce Studdable, moest het in de test hieronder afleggen tegen:

Studless Ice and Snow
Michelin X-Ice / Bridgestone Blizzak WS60 /Dunlop Graspic DS-2

En was vierde en laatste in de test...
Testresultaten:
Citaat:
October 25, 2007
Tires tested:

Bridgestone Blizzak WS60 (Studless Ice and Snow)

What We Liked: Great ice traction
What We'd Improve: Ride comfort
Conclusion: A well-balanced Studless Ice & Snow tire
Latest Test Rank: 1st
Previous Test Rank: Not previously tested

Dunlop Graspic DS-2 (Studless Ice and Snow)

What We Liked: Good ice traction
What We'd Improve: Steering response and handling
Conclusion: An economical Studless Ice & Snow tire
Latest Test Rank: 3rd
Previous Test Rank: 4th (September '05)

Michelin X-Ice (Studless Ice and Snow)

What We Liked: Dry road capabilities
What We'd Improve: Snow and ice traction
Conclusion: Studless Ice & Snow tire that acts like an all-season tire on dry roads
Latest Test Rank: 2nd
Previous Test Rank: 2nd (September '05)

Firestone Winterforce (Studdable Winter)

What We Liked: Satisfies requirements when studded tires are necessary
What We'd Improve: Reduce noise level and increase ride comfort and handling
Conclusion: A Studdable Winter tire featuring traditional traction
Latest Test Rank: 4th
Previous Test Rank: Not previously tested
Hier de links met video : de spikesband kwam er het slechtste uit, ook in tractie op ijs.
video: (spikesbanden zijn goed te zien)
http://www.tirerack.com/tires/tests/...ay.jsp?ttid=94

test rapport:
http://www.tirerack.com/tires/tests/...ay.jsp?ttid=94
zelfs tractie op ijs was de spikesband 13 % slechter als de beste winterband:

Citaat:
Blizzak WS60 | Graspic DS-2 | Michelin X-ICE | Firestone Winterforce (Studded)
Studless Ice & Snow Studless Ice & Snow Studless Ice & Snow Studdable Winter
60-foot Time
4.6 seconds | 4.9 seconds | 5.2 seconds | 5.3 seconds
Traction Index*
115 | 108 | 101 | 100
- - - - - - - - -
En op een koudnatte piste (<< 5 ° C) of smeltwater (video ADAC/ remtest) is een winterband ook duidelijk beter als een zomerband :
http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2010 om 15:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:43   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat ge meer banden verslijt.
een winterband verslijt sneller?

ik rijd nog geen 5000 km per jaar, dan is het toch ridicuul om twee soorten banden te hebben? dus als ik dan moet kiezen zou ik in het vervolg voor winterbanden kiezen, maar natuurlijk niet als die sneller slijten.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 15:48   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
een winterband verslijt sneller?

ik rijd nog geen 5000 km per jaar, dan is het toch ridicuul om twee soorten banden te hebben? dus als ik dan moet kiezen zou ik in het vervolg voor winterbanden kiezen, maar natuurlijk niet als die sneller slijten.
Dan zou ik toch voor de winterbanden, zelfs als ze sneller slijten.
Je gaat ze toch moeten vervangen wegens ouderdom nog voor ze versleten zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be