Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2011, 22:31   #181
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
De univ trekt de kar van de wetenschappelijke toekomst. Stilstand is achteruitgang. Vernielen is nog een grotere achteruitgang.
De patatjes gaan al zo lang mee dat ze nog veel langer zullen meegaan zonder een eigenaar ook.
Feit is; als ik patatjes wil zetten of mais of wat dan ook en ik kan mijn zaden herwinnen en gebruiken voor de volgende oogst dan is dat mijn recht en eigendom.
Eenmaal het een eigenaar heeft heb ik geen recht meer.
En door de genetische manipulatie is het niet geschikt voor hergebruik en moet ik ze aankopen aan de prijs die ze mij aanbieden. Of ik nu akkoord ben of niet!
M.a.w de landbouwer wordt dan de onderaannemer van een multinational wat betreft zijn gewassen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 29 mei 2011 om 22:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:31   #182
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ik wil in ieder geval niet die doctoraatstudent zijn die zich bezighield met die veldproef. Die persoon zijn carrièrekansen zijn ook wel aangetast door die schertsvertoning...
Hoezo? Hij heeft een jaar werk verloren, ik zie niet in hoe die proef invloed kan hebben op zijn reputatie?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:31   #183
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Wat ik niet snap is het volgende:
die aardappelen staan daar niet van gisteren of enkele dagen langer. Die groeien daar al enkele weken/maanden.
Hoe komt het dat daar nu opeens zo'n heisa is rond ontstaan?

Blijkbaar wisten die actievoerders van niets, tot recent, en hebben ze elkaar opgemaakt om dat veld te vernietigen.
De actievoerders zijn al van voor de start op de hoogte. Kan moeilijk anders, aangezien de proef met grote trom in de media werd aangekondigd. Deze actie was dan ook al lang op voorhand aangekondigd.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:32   #184
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent, want onder de actievoerders bevinden zich bijvoorbeeld boeren en wetenschappers. Het is nogal flauw en vooral voorspelbaar om de actie op deze manier aan te vallen.
Ik kan me altijd vergissen, maar ik ken geen enkele wetenschapper die stenen gaat gooien naar de politie of een wetenschappelijk experiment van anderen op gewelddadige manier gaat vernielen. De talrijke tegenbetogers (veelal wetenschappers) gedroegen zich normaal en keken beteuterd toe hoe het resultaat van jaren werk vakkundig vernietigd werd. Wellicht hoopten ze dat de politie (70 agenten voor zo'n 250 betogers) het wel zouden aankunnen, maar waarschijnlijk hadden die niet veel zin om in te grijpen voor een paar onnozele patatten.

Hoe dan ook, ik hoop dat de UGent en het ILVO alle mogelijke gerechtelijke stappen zetten tegen wie opgepakt werd, ongeacht of het hippies, wetenschappers of boeren waren.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:33   #185
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De patatjes gaan al zo lang mee dat ze nog veel langer zullen meegaan zonder een eigenaar ook.
Feit is; als ik patatjes wil zetten of mais of wat dan ook en ik kan mijn zaden herwinnen en gebruiken voor de volgende oogst dan is dat mijn recht en eigendom.
Eenmaal het een eigenaar heeft heb ik geen recht meer.
En door de genetische manipulatie is het niet geschikt voor hergebruik en moet ik ze aankopen aan de prijs die ze mij aanbieden. Of ik nu akkoord ben of niet!
Simpele oplossing: ga biologie studeren, modificeer de gewassen terug zodat de zaadjes wel recupereerbaar zijn, patenteer het zelf en maak het patent zo dat niemand je moet betalen.

Probleem opgelost.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 22:34   #186
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik kan me altijd vergissen, maar ik ken geen enkele wetenschapper die stenen gaat gooien naar de politie of een wetenschappelijk experiment van anderen op gewelddadige manier gaat vernielen. De talrijke tegenbetogers (veelal wetenschappers) gedroegen zich normaal en keken beteuterd toe hoe het resultaat van jaren werk vakkundig vernietigd werd. Wellicht hoopten ze dat de politie (70 agenten voor zo'n 250 betogers) het wel zouden aankunnen, maar waarschijnlijk hadden die niet veel zin om in te grijpen voor een paar onnozele patatten.

Hoe dan ook, ik hoop dat de UGent en het ILVO alle mogelijke gerechtelijke stappen zetten tegen wie opgepakt werd, ongeacht of het hippies, wetenschappers of boeren waren.
Die 70 agenten zouden beter eens het verband zoeken tussen een univ en een particuliere privé investering.
Oud 29 mei 2011, 22:37   #187
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Simpele oplossing: ga biologie studeren, modificeer de gewassen terug zodat de zaadjes wel recupereerbaar zijn, patenteer het zelf en maak het patent zo dat niemand je moet betalen.

Probleem opgelost.
Neen zo simpel is het niet.
Maar het is veel simpeler.
Hou de handen af van genetisch gemanipuleerd materiaal dat gepatenteerd kan worden.
Verbied patenten, octrooien en eigendomsrechten op gewassen en dierlijk materiaal.
Oud 29 mei 2011, 22:41   #188
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen zo simpel is het niet.
Maar het is veel simpeler.
Hou de handen af van genetisch gemanipuleerd materiaal dat gepatenteerd kan worden.
Verbied patenten, octrooien en eigendomsrechten op gewassen en dierlijk materiaal.
Dat onderzoek gebeurt niet gratis. Hoe graag wetenschappers ook wetenschappelijk onderzoek doen, gratis werken doet niemand.

Maar als ik jouw standpunt mag samenvatten, ben je dus voor ggo's en tegen de patententroep die erbij hoort?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 22:42   #189
Mr. Logica
Burger

Mr. Logica's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een onverantwoorde manier van actie voeren.
Als elk wetenschappelijk experiment zomaar vernietigd kan worden door mensen die er niet mee akkoord zijn, amai....
Bij elke vorm van innovantie en ontwikkeling zullen er wel tegenstanders zijn.
Moeten daardoor alle die wetenschappelijke projecten gestopt worden???
Innovatie is nochtans heel belangerijk!

En specifiek over die aardappelen, ik versta die milieuactivisten toch niet goed hoor.
Er worden aardappelen 'gecrëerd' die minder vatbaar zijn voor ziekten.
Hierdoor moet er minder gespoten worden, wat positief is voor het milieu zou ik denken.

Die mensen hebben denk ik nog nooit zelf aardappelen geteelt en weten niet waarover het gaat.
Mr. Logica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:43   #190
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens de natuur heeft de gewassen al genetisch gemanipuleerd en het is goed zoals het is.
De natuur heeft alle eigendomsrechten.
Oud 29 mei 2011, 22:44   #191
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Trouwens de natuur heeft de gewassen al genetisch gemanipuleerd en het is goed zoals het is.
Eerst heeft de natuur de gewassen gecreëerd. Daarna is de mens beginnen kruisen. Daarna is de mens beginnen genetisch manipuleren. Ten slotte zal de mens zelf gewassen creëren.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 22:44   #192
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat onderzoek gebeurt niet gratis. Hoe graag wetenschappers ook wetenschappelijk onderzoek doen, gratis werken doet niemand.

Maar als ik jouw standpunt mag samenvatten, ben je dus voor ggo's en tegen de patententroep die erbij hoort?
Hier en daar kan een kleine wijziging voor enorme voordelen zorgen ja. Bepaalde resistentie tegen bepaalde ziekten.
Idd dat kan helpen.
Maar daar mag geen eigendomsrechten op gelden.
Oud 29 mei 2011, 22:45   #193
Mr. Logica
Burger

Mr. Logica's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei zelf al eens groeten gekweekt?

Ik daag u uit om verschillende groenten (aardappelen, prei,..) te kweken zonder ze te spuiten tegen ziekten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Mr. Logica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:45   #194
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerst heeft de natuur de gewassen gecreëerd. Daarna is de mens beginnen kruisen. Daarna is de mens beginnen genetisch manipuleren. Ten slotte zal de mens zelf gewassen creëren.
Tenslotte zal men een patent op de mensen nemen.
Nu content?
Oud 29 mei 2011, 22:45   #195
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hier en daar kan een kleine wijziging voor enorme voordelen zorgen ja. Bepaalde resistentie tegen bepaalde ziekten.
Idd dat kan helpen.
Maar daar mag geen eigendomsrechten op gelden.
Ok, je bent dus voorstander van genetische manipulatie, zonder de eigendomsrechten?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 29 mei 2011, 22:45   #196
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Bleiten over honger in de wereld maar dan wel aardappelvelden stukmaken ...
Ze gaan toch is moeten weten wat ze willen , aardappelen kosten nu al stukken van mensen en worden duurder en duurder, elke kleine tegenslag met de oogsten voelt men in de portefeuille. Zijn die aardappelmeppers dan zo rijk dat ze daar niet mee inzitten?
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:46   #197
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tenslotte zal men een patent op de mensen nemen.
Nu content?
Als ze mensen creëren die Einsteins zijn, waarom niet?

Als ik u kan geruststellen. Mensen genetisch manipuleren is niet het eindstadium. Mensen robotiseren zodat die langer leven, sneller denken, meer onthouden, ... zal het eindstadium zijn.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 29 mei 2011 om 22:47.
Oud 29 mei 2011, 22:47   #198
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Logica Bekijk bericht
Oei zelf al eens groeten gekweekt?

Ik daag u uit om verschillende groenten (aardappelen, prei,..) te kweken zonder ze te spuiten tegen ziekten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Niet goed en dat heb ik vorig jaar gezien aan mijn tomaatjes.
Maar om nu te besluiten dat ze eigendomsrecht zouden krijgen dat is er over.
Oud 29 mei 2011, 22:47   #199
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Omdat die gasten met stenen aan het gooien waren, bijvoorbeeld? Of omdat die gasten, zonder te weten waar het allemaal om ging, net een experiment dat de belastingbetaler vele duizenden euro's (om nog maar te zwijgen over de potentiële voordelen voor landbouwers en consumenten) verkakt hebben.
Met stenen gegooid? Kijk eens goed naar de filmpjes: het waren aardappelen

Ik denk trouwens dat de meerderheid van de actievoerders beter weten waar het allemaal om gaat dan jij. Denk je bijvoorbeeld echt dat die kleine bio-boeren voordelen zullen halen uit dit experiment? Net zoals dit proefveld een beetje een symbool was voor biogenetici om ggo's te promoten, was deze actie voor de actievoerders een symbool voor hun strijd ertegen. Het ging hen dus niet specifiek om deze aardappelen. het gaat hen zelfs om meer dan alleen de ggo's. Ze willen er ook het probleem mee aankaarten dat fundamenteel en onafhankelijk onderzoek in het gedrang komt.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2011, 22:48   #200
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Bleiten over honger in de wereld maar dan wel aardappelvelden stukmaken ...
Ze gaan toch is moeten weten wat ze willen , aardappelen kosten nu al stukken van mensen en worden duurder en duurder, elke kleine tegenslag met de oogsten voelt men in de portefeuille. Zijn die aardappelmeppers dan zo rijk dat ze daar niet mee inzitten?
Koopt u aardappelen bij de lokale boer? Bij de lokale boer kost 25kg aardappelen, als ik mij niet vergis, ongeveer €5.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be