Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander v/e onafh. Vlaanderen zonder de multiculturele etterbuil Brussel ?
Ja, want een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou makkelijker een écht rechts vreemdelingenbeleid kunnen voeren 23 26,74%
Neen, want ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel erbij 38 44,19%
Neen, want ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen 25 29,07%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2005, 13:22   #181
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als je moeder uit Oost- of West-Vlaanderen komt, is Vlaams inderdaad je moedertaal. Anders niet.

Maar een echte taal is het natuurlijk niet, het is een dialect. De overkoepelende standaardtaal is Nederlands. Om Nederlands dan een 'vreemde taal' te noemen is wel erg overdreven, het Nederlands is immers mede uit het Vlaams voortgekomen.
Mooi, een Vlaams-nationalist die eindelijk de ware dimensies van "Vlaanderen" erkent: West- en Oost-Vlaanderen !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:23   #182
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Communautaire thema's interesseren mij in principe niet. Niettemin besef ik vanuit puur pragmatisch oogpunt ook wel dat de Waalse politiekers er fundamenteel andere standpunten op nahouden dan de Vlamingen, bv. op het vlak van vreemdelingen, aanpak van jeugdcriminaliteit, strijd tegen het sociaal profitariaat, economisch beleid, enz. Ik heb er dan ook niets op tegen dat de regio's elk hun eigen weg zouden gaan, op voorwaarde dat dat op een vreedzame wijze zou gebeuren en op voorwaarde dat dat voor Vlaanderen geen welvaartsverlies zou betekenen. Brussel is echter het grote struikelblok. Daarom vraag ik mij af of er niet wat te zeggen valt voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Brussel is toch maar een multiculturele Etterbuil. In een Vlaanderen zonder Brussel (en vooral zonder cordon sanitaire) zou de havenstad Antwerpen dan als hoofdstad kunnen fungeren.
De traditionele politici houden er andere standpunten op na, niet de bevolking.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:24   #183
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Mooi, een Vlaams-nationalist die eindelijk de ware dimensies van "Vlaanderen" erkent: West- en Oost-Vlaanderen !
Belgen lijken te vergeten dat Vlaanderen ook deel uitmaakt van hun belgenland. Ze hebben er enkel alleen maar een afkeer van. Zijn ze zeker dat ze niet streven naar een onafhankelijk Wallonië? Of willen ze belgie enkel behouden om dat vlaanderen dat ze zo verachten verder te kunnen uitmelken en onderdrukken?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:26   #184
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Het algemeen nederlands is ook ontstaan als een verzameling van dialecten, daarom zou onze taal niet minderwaardig zijn. Trouwens, het Vlaams (of zuid-nederlands) is erg verschillend van het noord-nederlands. Door internationale bronnen wordt het vlaams trouwens erkend als de taal van Vlaanderen, als een variant van het in nederland gesproken nederlands. Als obejectieve internationale deskundigen dat onderscheid kunnen maken, waarom kunnen dan veel vlamingen dat niet?
Dat is onzin. Waarom zouden de Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten ten zuiden van een toevallige staatsgrens wel een aparte taal zijn, en de dialecten (waaronder ook Vlaamse, Brabantse en Limburgse!) ten noorden van die staatsgrens niet? En hoe kunnen zulke verschillende dialecten nu überhaupt één aparte taal vormen?! Dat slaat echt nergens op.

Overigens is het AN niet ontstaan als verzameling van dialecten, maar als eenheidstaal uit de verschillende dialecten. Het is dan ook de overkoepelende taal.

Om het in jouw woorden te zeggen: voor een Groninger is het Nederlands net zo'n "vreemde taal" als voor een Vlaming.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:28   #185
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb niets tegen de nederlanders, maar we moeten ons niet aan hen ondergeschikt voelen.
Het gaat hier over het Nederlands, niet over minderwaardigheidscomplexen.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 10 mei 2005 om 13:29.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:32   #186
Egidius

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat een keuze 160 jaar geleden gemaakt is dat ze het niet meer waard is om over na te denken. Ik betwijfel ook sterk het nut van de belgische keuze die 175 jaar geleden gemaakt is...
U wil een staatsgreep met steun van een buitenlandse mogendheid vergelijken met de strijd die de Vlaamse Beweging in de 19de eeuw gevoerd heeft? Tssss...
Waarom niet meteen het Middelnederlands als taal van het Vlaams gewest benoemen, dan?

Egidius (waer bestu bleven...)
Oud 10 mei 2005, 13:33   #187
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Het gaat hier over het Nederlands, niet over minderwaardigheidscomplexen.

Egidius
Het niet erkennen van een taal kan een volk een minderwaardigheidscomplex geven.
Oud 10 mei 2005, 13:33   #188
Egidius

Standaard

Citaat:
Om Nederlands dan een 'vreemde taal' te noemen is wel erg overdreven
Meer nog, het is van het platste, meest oubollige belgicisme.

Egidius
Oud 10 mei 2005, 13:33   #189
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U wil een staatsgreep met steun van een buitenlandse mogendheid vergelijken met de strijd die de Vlaamse Beweging in de 19de eeuw gevoerd heeft? Tssss...
Waarom niet meteen het Middelnederlands als taal van het Vlaams gewest benoemen, dan?

Egidius (waer bestu bleven...)
Ik wil enkel aantonen dat het niet is omdat een beslissing lang geleden genomen is dat ze niet aangevochten kan worden. Op dat punt is de vergelijking toepasbaar.
Oud 10 mei 2005, 13:34   #190
Egidius

Standaard

Citaat:
De traditionele politici houden er andere standpunten op na, niet de bevolking.
Volgens mij is hier een spam-robot (keuze uit 7 standaard-replies) aan het werk.

Egidius
Oud 10 mei 2005, 13:35   #191
Dimitri

Standaard

Citaat:
Voornamelijk in het nederlands. Weinigen durven het aan om in het Vlaams te schrijven. (hoewel vroeger veel auteurs dit deden, lees bijvoorbeeld consciense, daar zijn woorden, leestekengebruik en syntaxis compleet anders dan in het nederlands.)
Ik heb Conscience nog nooit gelezen (beetje dik voor je literatuurlijst ), maar wel Nederlandse boeken uit de negentiende eeuw en daarin is het woord- en leestekengebruik en de zinsbouw ook compleet anders dan in het hedendaagse Nederlands. Ik kan dus niet beoordelen of Conscience ook negentiende eeuws Nederlands heeft geschreven of echt een apart soort Nederlands, maar een relevante vergelijking is het dus niet.

Citaat:
Vreemd is het niet, want ik ben die taal gewoon. Het is echter niet de mijne.
In jouw redenering zou voor alle mensen die in dialect worden opgevoed Nederlands een vreemde taal zijn. In tegenstelling tot wat jij misschien denkt geldt dat ook voor een groot deel van de Nederlanders. Het is echt niet zo dat ten noorden van de NL-B staatsgrens iedereen alleen Nederlands spreekt en daaronder iedereen dialect, hoe graag je het misschien zou willen om je denkbeeldige 'Vlaamse' taal te kunnen onderscheiden van het Nederlands.

Citaat:
Dat zou ik graag willen, maar ik vrees dat dat praktisch niet mogelijk is.
Is er dan een Algemeen Vlaams dat voor heel Vlaanderen geldt, en zoja, laat me er eens de spellingsregels en voorbeeldteksten van zien.
Oud 10 mei 2005, 13:36   #192
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik wil enkel aantonen dat het niet is omdat een beslissing lang geleden genomen is dat ze niet aangevochten kan worden. Op dat punt is de vergelijking toepasbaar.
Het ene was een agressieve aanval op Vlaanderen, het andere was een geslaagde beschermingsmaatregel. Niet te vergelijken.

Egidius
Oud 10 mei 2005, 13:36   #193
Egidius

Standaard

Citaat:
Het niet erkennen van een taal kan een volk een minderwaardigheidscomplex geven.
Inderdaad, ik zou het dan ook maar laten als ik u was.

Egidius
Oud 10 mei 2005, 13:37   #194
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het ene was een agressieve aanval op Vlaanderen, het andere was een geslaagde beschermingsmaatregel. Niet te vergelijken.

Egidius
Ik vergelijk dan ook niet de inhoud, enkel het tijdstip waarop ze genomen zijn. Het zijn "oude" beslissingen, en ik zeg enkel dat dat "oud" zijn geen reden is om ze zomaar te aanvaarden.
Oud 10 mei 2005, 13:38   #195
Dimitri

Standaard

Citaat:
Een kinderhand is gauw gevuld...

Ik heb het over Vlaams in taalkundige betekenis, niet over de politieke betekenis. Als je in je woordenboek kijkt (het Nederlandse, wel te verstaan...), zie je dat onderscheid beschreven.
Oud 10 mei 2005, 13:39   #196
belge-belg
Burger

belge-belg's schermafbeelding

Standaard

Politiek betekent vlaanderen gewoonweg niets, behalve dan in de dromen van een handvol neonazi's die nog in de jaren 30 leven.
belge-belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:40   #197
Dimitri

Standaard

Citaat:
Er is geen aparte taal, dus kun je het ook niet erkennen. Het zou hetzelfde zijn als wanneer Groningers, Friezen en Drenten een minderwaardigheidscomplex zouden hebben omdat het 'Noordlands' niet is erkend.

Voor alle duidelijkheid: Noordlands bestaat evenmin.
Oud 10 mei 2005, 13:40   #198
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door belge-belg
Politiek betekent vlaanderen gewoonweg niets, behalve dan in de dromen van een handvol neonazi's die nog in de jaren 30 leven.
Bruno, ga eens ergens anders spelen.
Oud 10 mei 2005, 13:41   #199
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door belge-belg
Waar hebben we die intelligente repliek weer aan te danken?
Oud 10 mei 2005, 13:42   #200
belge-belg
Burger

belge-belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bruno, ga eens ergens anders spelen.
Bang om te argumenteren misschien? Probeer maar het nazistisch verleden van de vlaamse beweging te ontkennen...
belge-belg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be