Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2013, 10:28   #181
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Voldoende over gelezen om alvast de grote lijnen te vatten.

En ik wijs u niet met het vingertje. Ik gaf u enkele hints en wees u er gewoon op: als je de zaak niet vat bekijk ze dan ook eens op een andere manier.
Als u verder moeite hebt met mijn commentaar, ook goed dan, mij niet gelaten, maar kom nu ook niet af dat ik u hier de les wil spellen.
Zeg maar eerder: de zeer, zeer grove lijnen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 10:43   #182
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zeg maar eerder: de zeer, zeer grove lijnen.
Dat is dan ook het belangrijkste.

En die 'zeer, zeer grove lijnen' zijn alvast voldoende voor mij om met redelijke zekerheid aan te nemen dat de persoon Jezus, of zelfs meerdere soortgelijke personen, wel degelijk bestaan heeft of hebben. En dat men destijds, vermoedelijk om politieke redenen, die verhalen heeft samen gevoegd, waardoor het heel logisch wordt dat alle informatie daarrond vandaag de dag nog moeilijk te ontwarren is. Natuurlijk kan ik niet heel deze theorie voor de 100% bewijzen maar voor mij is dit alvast voldoende overtuigend en geloofwaardig om met redelijke zekerheid aan te nemen als juist.

Op die details ga ik hier niet in, niet omdat ik daar geen mening of idee over heb, maar omdat ik niet voor alle dingen in mijn theorie noodzakelijk een bewijs kan voorleggen.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 10:47   #183
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Toch maar uw geheugen even opfrissen:
http://www.craigaevans.com/tombofjesus.htm
Aha, we hebben hier toch te doen met een bijbelvaste gelovige, net zoals Evans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Craig_A._Evans
En waar is die aan verbonden ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Acadia_Divinity_College

Zéér verfrissend !!
Ik ben klaar met je.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 10:50   #184
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Aha, we hebben hier toch te doen met een bijbelvaste gelovige, net zoals Evans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Craig_A._Evans
En waar is die aan verbonden ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Acadia_Divinity_College

Zéér verfrissend !!
Ik ben klaar met je.
Maakt niet uit. Het zijn zijn argumenten die steekhoudend zijn. Daar gaat het over.
Oud 23 oktober 2013, 12:05   #185
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je nu écht zo dom of doe je maar alsof ? Wat hebben die DNA testen nu daar mee te maken ? Heb je die cluster namen al eens goed bekeken en wat de ( onbestaande ) kans is dat soortgelijke combinatie voor een tweede maal kan bestaan ?
En als het zou helpen om die donkere bril af te zetten: Dit gaat om de HISTORISCHE familie en niet die men verkoopt in het N.T. Dus wees niet bang dat Yeshua bar Jehosef de stichter geweest is van een nieuwe leer. INTEGENDEEL !! Deze tombe is het bewijs dat noch Jezus, noch zijn moeder " ten hemel zijn gevaren ". En wie hij was en wat zijn doel was heb ik al ten moede uitgelegd.
Het is niet bewezen als jij van de tiende verdieping springt, je dit zult overleven. Kans is wel bijzonder klein, denk je ook niet.

PS: En stop nu eens met die belachelijke naam ' van Nazareth '. Dat maken ze de kinderen nog enkel wijs.
DNA-testen zijn hier zeer belangrijk. Om de aard van de verwantschap te kunnen vaststellen.

Een oud maar blijkbaar voor u nog steeds nieuw geheugensteuntje :

"Wat het DNA betreft: dat zij niet dezelfde moeder hebben, betekent niet dat dit paar man en vrouw was. Vader en dochter of een aantal andere familierelaties was ook mogelijk. Ook bleek dat Jacobovici alleen de botten van ‘Jezus’ en ‘Mariamne’ te hebben onderworpen aan het DNA-onderzoek, en geen van de anderen. Zouden de andere mannen in de graftombe, Mattheus en Jozef, evenmin in match vormen met Mariamne, dan kon zij evengoed getrouwd zijn met één van hen. En waarom waren zij geen van beiden vergeleken met het DNA van Maria, die verondersteld werd de moeder van Jezus te zijn. Evenmin was het DNA van de zoon van die Jezus vergeleken met dat van Mariamne om vast te stellen dat zij zijn moeder was (Jacobovici zegt dat de beenderen uit dit ossuarium verloren zijn gegaan).

Helaas vormen de Talpiotossuraia een aanzienlijk minder omstotelijke bewijs dan de hype suggereerde. Bovendien: hoe hadden Jezus’volgelingen in vredesnaam kunnen volhouden dat zijn lichaam ten hemel was gevaren wanneer het zich bevond in een gemakkelijk herkenbaar familiaal graf in de buurt van Jeruzalem?"

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2013 om 12:08.
Oud 23 oktober 2013, 12:14   #186
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
DNA-testen zijn hier zeer belangrijk. Om de aard van de verwantschap te kunnen vaststellen.

"Wat het DNA betreft: dat zij niet dezelfde moeder hebben, betekent niet dat dit paar man en vrouw was. Vader en dochter of een aantal andere familierelaties was ook mogelijk. Ook bleek dat Jacobovici alleen de botten van ‘Jezus’ en ‘Mariamne’ te hebben onderworpen aan het DNA-onderzoek, en geen van de anderen. Zouden de andere mannen in de graftombe, Mattheus en Jozef, evenmin in match vormen met Mariamne, dan kon zij evengoed getrouwd zijn met één van hen. En waarom waren zij geen van beiden vergeleken met het DNA van Maria, die verondersteld werd de moeder van Jezus te zijn. Evenmin was het DNA van de zoon van die Jezus vergeleken met dat van Mariamne om vast te stellen dat zij zijn moeder was (Jacobovici zegt dat de beenderen uit dit ossuarium verloren zijn gegaan).

Helaas vormen de Talpiotossuraia een aanzienlijk minder omstotelijke bewijs dan de hype suggereerde. Bovendien: hoe hadden Jezus’volgelingen in vredesnaam kunnen volhouden dat zijn lichaam ten hemel was gevaren wanneer het zich bevond in een gemakkelijk herkenbaar familiaal graf in de buurt van Jeruzalem?"
Domoor.
Oud 23 oktober 2013, 12:20   #187
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je zegt dit alleen maar omdat je een gelovige bent.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 13:35   #188
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Neen, wat daar wordt gezegd is een vrij lucide en/of logische redenering of opmerking. Tenzij... uw opmerking ironisch bedoeld was.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2013 om 13:56.
Oud 23 oktober 2013, 13:42   #189
KoLoS
Banneling

Standaard

hadden Isa en Magdalena een kind gehad , it would be a hole different story
KoLoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 14:56   #190
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bovendien: hoe hadden Jezus’volgelingen in vredesnaam kunnen volhouden dat zijn lichaam ten hemel was gevaren wanneer het zich bevond in een gemakkelijk herkenbaar familiaal graf in de buurt van Jeruzalem?"
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het dringt er bij hem zelfs niet door dat Jezus' getrouwen hoegenaamd niks hadden te maken met de latere auteurs van het N.T. Dat er later iemand zou geschreven hebben dat Jezus uit de dood was opgestaan, ze zouden hem ofwel uitgelachen hebben als dorpsgek versleten hebben, of ze zouden die ketter gestenigd hebben voor blasfemie, wat trouwens Paulus haast was overkomen. Die gasten hebben hem gewoon naar het graf gedragen en een jaar later zijn beenderen in een kistje hebben gestopt, zoals dat toen gangbaar was. Zo zie je dat er nog steeds water in de oren zit van sommige gelovigen na jarenlange brainwashing. Niet te vatten !

Laatst gewijzigd door Aton : 23 oktober 2013 om 14:57.
Oud 23 oktober 2013, 14:58   #191
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoLoS Bekijk bericht
hadden Isa en Magdalena een kind gehad , it would be a hole different story
Isa mijn oor ! Yeshua bar Jehosef als het effe kan.
Oud 23 oktober 2013, 15:30   #192
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het dringt er bij hem zelfs niet door dat Jezus' getrouwen hoegenaamd niks hadden te maken met de latere auteurs van het N.T. Dat er later iemand zou geschreven hebben dat Jezus uit de dood was opgestaan, ze zouden hem ofwel uitgelachen hebben als dorpsgek versleten hebben, of ze zouden die ketter gestenigd hebben voor blasfemie, wat trouwens Paulus haast was overkomen. Die gasten hebben hem gewoon naar het graf gedragen en een jaar later zijn beenderen in een kistje hebben gestopt, zoals dat toen gangbaar was. Zo zie je dat er nog steeds water in de oren zit van sommige gelovigen na jarenlange brainwashing. Niet te vatten !
Helemaal niet. Ik heb u ooit ettelijke hoofdstukken van een evangelie gepost waarin ik teksten in het rood had gezet van wat ik wat hoogst vermoedelijk als onwaar beschouwde, in het oranje wat mogelijk waar was en in het groen wat zeer goed mogelijk was. Van sommige hoofdstukken bleef er niet veel over in het groen. Dus ik neem zeker niet klakkeloos over wat in de evangelies staat.

De brainwashing grijpt eerder plaats bij u. Men ontdekt een graf in Talpiot. Op de 'kistjes met de overblijfselen staan namen die plus minus (want de naam 'Jezus' is niet heel duidelijk en is zeker voor betwisting vatbaar; bovendien wordt de persoon van Maria Magdalena er vlug bijgesleurd, alhoewel dit verre van zeker is, integendeel !) overeenkomen met namen uit de evangelies. En u raast als een gek en roept: men heeft het graf van Jezus gevonden, men heeft het graf van Jezus gevonden!! Voeg daar nog bij dat in niets de verwantschap van de gevonden overledenen kan worden vastgesteld vermits er zeer gebrekkige (zeer onvolledige)DNA-testen werden uitgevoerd. Laat staan dat we zouden mogen concluderen dat het om het graf van Jezus zou gaan.

En dus zeg ik: niet zo snel mijn vriend. Wie de mensen in dat graf nu zijn, kan op geen enkele wetenschappelijke manier worden vastgesteld. En dus wat u doet is 'geloven' dat het graf in Talpiot dat van Jezus is. Maar ja, geloven in iets, betekent daarom nog niet dat hetgeen waarin u gelooft ook waar is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2013 om 15:32.
Oud 23 oktober 2013, 15:58   #193
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Ik heb u ooit ettelijke hoofdstukken van een evangelie gepost waarin ik teksten in het rood had gezet van wat ik wat hoogst vermoedelijk als onwaar beschouwde, in het oranje wat mogelijk waar was en in het groen wat zeer goed mogelijk was. Van sommige hoofdstukken bleef er niet veel over in het groen. Dus ik neem zeker niet klakkeloos over wat in de evangelies staat.

De brainwashing grijpt eerder plaats bij u. Men ontdekt een graf in Talpiot. Op de 'kistjes met de overblijfselen staan namen die plus minus (want de naam 'Jezus' is niet heel duidelijk en is zeker voor betwisting vatbaar; bovendien wordt de persoon van Maria Magdalena er vlug bijgesleurd, alhoewel dit verre van zeker is, integendeel !) overeenkomen met namen uit de evangelies. En u raast als een gek en roept: men heeft het graf van Jezus gevonden, men heeft het graf van Jezus gevonden!! Voeg daar nog bij dat in niets de verwantschap van de gevonden overledenen kan worden vastgesteld vermits er zeer gebrekkige (zeer onvolledige)DNA-testen werden uitgevoerd. Laat staan dat we zouden mogen concluderen dat het om het graf van Jezus zou gaan.

En dus zeg ik: niet zo snel mijn vriend. Wie de mensen in dat graf nu zijn, kan op geen enkele wetenschappelijke manier worden vastgesteld. En dus wat u doet is 'geloven' dat het graf in Talpiot dat van Jezus is. Maar ja, geloven in iets, betekent daarom nog niet dat hetgeen waarin u gelooft ook waar is.
Buiten wat mekkeren en lullen over DNA ga je wel lustig voorbij de unieke cluster van namen. Typische voor een devootje.
Even wat harde bewijzen erbij halen:
Aan het begin van onze jaartelling schat men de bevolking van Jeruzalem om hooguit 80.000.
1 op 79 mannen heette Jezus zoon van Jozef.
1 op 24 vrouwen heette Maria.
1 op 193 vrouwen heette Mariamne.
Met deze 3 naamcombinatie heeft men 1 op 365.928 kans.
Als we er dan nog Jozef of Jose erbij nemen, wat beiden 1 op 7 voorkwam, zitten we reeds op 1 op 2.500.000 kansen. Lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat deze combinatie 2 keer voorkwam, en dan tel ik er Jakobus nog niet bij.
Dus, je mag van mijn part dat DNA onderzoek in je roeste reet steken.
Oud 23 oktober 2013, 16:51   #194
KoLoS
Banneling

Standaard

anton haalt alles van seniorennet

''Yeshua bar Jehosef ( Jezus, zoon van Jozef ), ene Mariamne e mara ( geen DNA relatie .
KoLoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 18:22   #195
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Buiten wat mekkeren en lullen over DNA ga je wel lustig voorbij de unieke cluster van namen. Typische voor een devootje.
Aan het begin van onze jaartelling schat men de bevolking van Jeruzalem om hooguit 80.000.
Als we er dan nog Jozef of Jose erbij nemen, wat beiden 1 op 7 voorkwam, zitten we reeds op 1 op 2.500.000 kansen. Lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat deze combinatie 2 keer voorkwam, en dan tel ik er Jakobus nog niet bij.
DNA onderzoek zou heel wat mogelijke familiale banden blootleggen. Het zou bepaalde familieverbanden definitief uitsluiten en/of andere familiale banden finaal bevestigen. Hetgeen heel wat speculaties zou elimineren.

Het zou echter nog niet de finale oplossing zijn van het probleem. Want ook hier zijn er weer combinaties mogelijk. Maar het zou ons wel een behoorlijke stap vooruit brengen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2013 om 18:42.
Oud 23 oktober 2013, 19:08   #196
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat blijft toch speculatie.

Hetgeen ik ook een interessante opmerking vind, is deze die geformuleerd door Craig Evans. Het is een heel eenvoudige bedenking en vraag, maar wel uiterst relevant. Hij vraagt zich af: op het Talpiot-graf is nergens een aanwijzing te vinden van Jezus-vereerders, zoals bijvoorbeeld bij het Petrus huis.

En hij heeft gelijk. Want wij weten dat een bepaalde groep Jezus-aanhangers, jodenchristenen, (de Ebioniem) vanaf het prille begin, er niet van uitging dat Jezus een god was, maar wel een soort profeet, uitverkoren door God. En diezelfde groep geloofde m.a.w. dus ook dat Jezus gewoon een mens was, verwekt door een mens en geboren uit een mens.

Deze groep, die vrij lang bleef bestaan, zou zeker het bekende graf zijn gaan bezoeken van de vereerde rabbi. En dit generaties lang. Van deze bezoeken zouden ook zeer zeker merktekens zijn overgebleven door allerlei inscripties aan het graf. Niets van dit allemaal is te merken aan of op het Talpiotgraf.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2013 om 19:31.
Oud 23 oktober 2013, 20:52   #197
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat blijft toch speculatie.
Ook al geen wiskundig genie zo te zien.

Citaat:
Hetgeen ik ook een interessante opmerking vind, is deze die geformuleerd door Craig Evans. Het is een heel eenvoudige bedenking en vraag, maar wel uiterst relevant. Hij vraagt zich af: op het Talpiot-graf is nergens een aanwijzing te vinden van Jezus-vereerders, zoals bijvoorbeeld bij het Petrus huis.
De mening van die pipo is waardeloos. WC eend adviseerd WC eend.

Citaat:
En hij heeft gelijk. Want wij weten dat een bepaalde groep Jezus-aanhangers, jodenchristenen, (de Ebioniem) vanaf het prille begin, er niet van uitging dat Jezus een god was, maar wel een soort profeet, uitverkoren door God. En diezelfde groep geloofde m.a.w. dus ook dat Jezus gewoon een mens was, verwekt door een mens en geboren uit een mens.
Ach zo. Vertel me dan eens wat Ebioniet wil zeggen en wie dit waren ?

Citaat:
Deze groep, die vrij lang bleef bestaan, zou zeker het bekende graf zijn gaan bezoeken van de vereerde rabbi. En dit generaties lang. Van deze bezoeken zouden ook zeer zeker merktekens zijn overgebleven door allerlei inscripties aan het graf. Niets van dit allemaal is te merken aan of op het Talpiotgraf.
Wat ga je nog allemaal verzinnen?
Oud 23 oktober 2013, 21:20   #198
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook al geen wiskundig genie zo te zien.

De mening van die pipo is waardeloos. WC eend adviseerd WC eend.

Ach zo. Vertel me dan eens wat Ebioniet wil zeggen en wie dit waren ?

Wat ga je nog allemaal verzinnen?
De term 'ebioniem' is Hebreeuws. Het betekent eigenlijk 'de armen'. Het waren zeer eenvoudige en vroege joodse volgelingen van Jezus uit Jeruzalem en omstreken. Waarschijnlijk waren het deze mensen waarover Handelingen spreekt, wanneer de teksten het hebben over het feit dat de christenen in het prille begin trouw de verplichtingen van de Tempel vervulden. Velen van deze mensen hadden Jezus persoonlijk gekend en beschouwden Jezus als een mens. Een mens, weliswaar geliefd en uitverkoren door God, maar wel een mens.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2013 om 21:21.
Oud 23 oktober 2013, 22:05   #199
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kansberekening deugt niet. Zie mijn eerdere opmerking hierover.
Het volgende is alleen een illustratie. Bij opgravingen zijn er al duizenden graven geopend. Stel je opent rond Jeruzalem 790 familietombes met elk 10 kisten met daarin 5 vrouwen en vijf mannen. Op de helft van de kisten staat een naam. De kans dat je een Jezus, zoon van Jozef vindt is 5* 790/79 /2 = 25/1. De kans dat er nog een Maria bij ligt is 25/1 * 5/24*2 = 125/48. De kans dat er dan nog een Mariamne bij ligt is 125/48 * 4/193*2 = 250/9264 = 1/37

Voorts, als deze 'Jezus zoon van Jozef' niets te maken heeft met Jezus uit het NT, als hij geen messias was en geen rebel die door de Romeinen is gekruisigd, dan is de combinatie van namen in het graf niet relevant voor het christendom. De namen van de familie van Jezus zijn niet geïnspireerd door de namen van de familie van de Talpiot-tombe. En dat is, dacht ik, ook het standpunt van de meeste wetenschappers.

Laatst gewijzigd door Piero : 23 oktober 2013 om 22:21.
Oud 23 oktober 2013, 22:10   #200
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De term 'ebioniem' is Hebreeuws. Het betekent eigenlijk 'de armen'. Het waren zeer eenvoudige en vroege joodse volgelingen van Jezus uit Jeruzalem en omstreken. Waarschijnlijk waren het deze mensen waarover Handelingen spreekt, wanneer de teksten het hebben over het feit dat de christenen in het prille begin trouw de verplichtingen van de Tempel vervulden. Velen van deze mensen hadden Jezus persoonlijk gekend en beschouwden Jezus als een mens. Een mens, weliswaar geliefd en uitverkoren door God, maar wel een mens.
Je hoeft geen moeite te doen:

http://www.newadvent.org/cathen/05242c.htm
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be