Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2014, 09:22   #181
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tja daarom hebt u heel veel geld. Ik wil gewoon rondkomen.

Mijn gezin (vrouw, kind, familie) zijn belangrijker dan professioneel succes.
Dat is het punt net hé.
Jij kiest voor een bepaalde levenshouding, net als rat racers dat doen.
Maar moeten rat racers daarom méér opdraaien?
Want als ook zij ooit tot de conclusie komen 'pfft, het is de moeite niet meer', wie gaat er dan moeten opdraaien?

Ofwel reken je erop dat de rat racers blijven opstaan, maar dan moet je hen niet de nek omwringen.
Oud 17 juni 2014, 09:44   #182
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Dat is het punt net hé.
Jij kiest voor een bepaalde levenshouding, net als rat racers dat doen.
Maar moeten rat racers daarom méér opdraaien?
Want als ook zij ooit tot de conclusie komen 'pfft, het is de moeite niet meer', wie gaat er dan moeten opdraaien?

Ofwel reken je erop dat de rat racers blijven opstaan, maar dan moet je hen niet de nek omwringen.
Correct. Rat racers mogen van mij een pak meer verdienen. Maar dan hebben we het niet over 10-100 keer meer dan iemand die het houdt bij pakweg 8-9h per dag he. En zo is het in 99.99999 % van de gevallen ook niet. Mijn ideeën van de andere draad slaan ook niet op die groep, want ik beschouw rat racers niet als "steenrijk", met loonarbeid kom je daar überhaupt niet, of je moet in het netwerk zitten van CEO's. En dat is geen loonarbeid, maar facturen sturen vanuit een managementvennootschap. Of denk je dat een CEO zo gek is om die euros te laten liggen die het belastingvoordeel van een vennootschap met zich meebrengt ?

Maar de maatschappij is een beetje te fel aan het doorslaan naar de verkeerde kant: men spreekt steeds over meer en langer werken, meer besparen, sociale verworvenheden afbreken....terwijl heel nuchter en logisch bekeken er nog nooit zoveel mensen aan de slag zijn, ze nog nooit zo productief zijn geweest. De enigste verklaring waarom het systeem stokt is omdat al die extra productiviteit gewoon wegsijpelt naar de investeerders die dan een rendement krijgen op hun kapitaal. En dat rendement wordt nauwelijks belast, met het gevolg dat ons systeem onder druk komt te staan. Het BNP verschuift van arbeid naar vermogensinkomsten.

Ik zie bij veel van mijn leeftijdsgenoten op dit moment gewoon de volgende instelling: wij willen werken, hard werken, maar als de opvoeding van onze kinderen onmogelijk wordt, dan gaan we gewoon minder consumeren. In Nederland stoppen zeer veel vrouwen (of mannen) met werken omdat kinderopvang onbetaalbaar is . Tja, als je daar geen gemeenschapsgeld tegenover stelt, dan hinder je economische groei. Moeten anderen opdraaien voor iemand kinderen ? Dat is een democratische keuze, maar besef wel dat kinderen krijgen, opvoeden het meest belangrijkste element is van de samenleving. Zo belangrijk dat al de rest in het niet valt erbij. Want een negatieve bevolkingsgroei is ook economische zelfmoord, als we al de rest buiten beschouwing laten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2014, 10:45   #183
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Correct. Rat racers mogen van mij een pak meer verdienen. Maar dan hebben we het niet over 10-100 keer meer dan iemand die het houdt bij pakweg 8-9h per dag he. En zo is het in 99.99999 % van de gevallen ook niet. Mijn ideeën van de andere draad slaan ook niet op die groep, want ik beschouw rat racers niet als "steenrijk", met loonarbeid kom je daar überhaupt niet, of je moet in het netwerk zitten van CEO's. En dat is geen loonarbeid, maar facturen sturen vanuit een managementvennootschap. Of denk je dat een CEO zo gek is om die euros te laten liggen die het belastingvoordeel van een vennootschap met zich meebrengt ?
Natuurlijk bieden vennootschappen voordelen. Maar het is niet dat je dan belastingvrij bent hé. Verre van zelfs.
Een bonus die wordt uitgekeerd aan een managementvennootschap, staat nog niet op de privé-rekening.
Ja, hij kan wel wat foefelen met bepaalde uitgaven, maar dan is peanuts op bv een bonus van een miljoen.

Citaat:
Maar de maatschappij is een beetje te fel aan het doorslaan naar de verkeerde kant: men spreekt steeds over meer en langer werken, meer besparen, sociale verworvenheden afbreken....terwijl heel nuchter en logisch bekeken er nog nooit zoveel mensen aan de slag zijn, ze nog nooit zo productief zijn geweest.
Sinds vrouwen meer zelfstandigheid verwierven, zijn er inderdaad een pak werkkrachten bijgekomen die voordien traditioneel thuisbleven.
Er werd toen ook een pak minder uitkeringen uitgereikt.

Citaat:
De enigste verklaring waarom het systeem stokt is omdat al die extra productiviteit gewoon wegsijpelt naar de investeerders die dan een rendement krijgen op hun kapitaal. En dat rendement wordt nauwelijks belast, met het gevolg dat ons systeem onder druk komt te staan.
Een aandeelhouder verliest ook aan de hoge loonkosten hé.
Het zijn de overheidsuitgaven die het geld doen wegsijpelen.

Citaat:
Ik zie bij veel van mijn leeftijdsgenoten op dit moment gewoon de volgende instelling: wij willen werken, hard werken, maar als de opvoeding van onze kinderen onmogelijk wordt, dan gaan we gewoon minder consumeren. In Nederland stoppen zeer veel vrouwen (of mannen) met werken omdat kinderopvang onbetaalbaar is . Tja, als je daar geen gemeenschapsgeld tegenover stelt, dan hinder je economische groei.
Ik ben niet tegen de subsidiëring van kinderopvang hoor.
Ook al hebben wij twee keer tussen de €23 en €25 mogen neertellen terwijl een paar kinderen werden afgedropt van werklozen aan een tarief van nog geen €2.
Oud 17 juni 2014, 11:32   #184
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schijnt te betwijfelen dat die verhoging er gekomen is. Nochtans stond het in de geschreven pers te lezen.
Kan je lezen, of niet? Er staat letterlijk "Laat ons maar ff aannemen dat die ingreep er ook effectief was".

Dus, hoeveel kostte die? 1miljoen? 10miljoen? Je stelt immers dat de grote meerkost daar te zoeken valt, kom dan ook eens op de proppen met de cijfers: hoeveel extra meerkost vertegenwoordigde die verhoging?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2014, 13:01   #185
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...14480-3073.art

'De vakantieperiode is uiteraard niet geschikt: veel mensen gaan met vakantie, terwijl wij hen regelmatig moeten informeren, hun mandaat moeten krijgen en, eventueel, hen moeten kunnen mobiliseren. Het gemeenschappelijk vakbondsfront zal dus de opschorting van de informatiefase vragen in juli en augustus', zo luidt het.
Dixit vakbondsbronnen.

Dus... de vakbondstop is bezorgd dat ze niet volk genoeg gaan hebben om te staken in de vakantieperiode.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2014, 13:07   #186
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij Carrefour was het grote probeem niet in de eerste plaats de loonkost, maar wel de grote vestigingen die nauwelijks nog rendement haalden omdat die formule het schijnbaar niet meer doet in België.
Dat is gewoonweg een zéér ongenuanceerde weergave met een enorme bias. De loonkost was wel het grote probleem bij Carrefour. Mestdagh heeft 16 carrefour winkels overgenomen en zet deze succesvol verder met een lagere loonkost. Bij de Carrefour winkels die Carrefour in eigen beheer hield hebben ze ook zwaar gesnoeid in de loonkost. Er waren inderdaad teveel grote Hypermarkten van Carrefour in verhouding met de potentiële klandizie maar de Hypermarkten die nu overblijven hebben wel een toekomst. Als men bij deze Hypermarkten had nagelaten te snijden in de loonkost dan zaten die nu nog steeds met problemen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...Mestdagh.dhtml

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 18 juni 2014 om 13:11.
Oud 19 juni 2014, 18:00   #187
warpozio
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is gewoonweg een zéér ongenuanceerde weergave met een enorme bias. De loonkost was wel het grote probleem bij Carrefour. Mestdagh heeft 16 carrefour winkels overgenomen en zet deze succesvol verder met een lagere loonkost. Bij de Carrefour winkels die Carrefour in eigen beheer hield hebben ze ook zwaar gesnoeid in de loonkost. Er waren inderdaad teveel grote Hypermarkten van Carrefour in verhouding met de potentiële klandizie maar de Hypermarkten die nu overblijven hebben wel een toekomst. Als men bij deze Hypermarkten had nagelaten te snijden in de loonkost dan zaten die nu nog steeds met problemen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...Mestdagh.dhtml
HET probleem bij carrefour is focus!
Ze willen en Aldi zijn en Colruyt (goedkoop) en Delhaize en Tom&Co (uitgebreide keuze, betere merken)
Resultaat: Ze zijn geen van beide.
Voor scherpe prijs ga je er niet en ook niet voor de betere keuze.
warpozio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2014, 18:29   #188
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door warpozio Bekijk bericht
HET probleem bij carrefour is focus!
Ze willen en Aldi zijn en Colruyt (goedkoop) en Delhaize en Tom&Co (uitgebreide keuze, betere merken)
Resultaat: Ze zijn geen van beide.
Voor scherpe prijs ga je er niet en ook niet voor de betere keuze.
De Carrefours die nu verdere draaien aan lagere loonkost hebben toch al dat probleem minder.

Oud 19 juni 2014, 19:00   #189
warpozio
Burger

Standaard

Citaat:
De Carrefours die nu verdere draaien aan lagere loonkost hebben toch al dat probleem minder.
Carrefour blijft mossel noch vis.
Ik ga er alleen als ik niet anders kan.
Soms kun je gerust 5 minuten lopen zoeken naar een personeelslid als je een vraag hebt.
Oud 19 juni 2014, 19:01   #190
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
OK, waarom dan staken?
Het beste zou zijn de Delhaize Groep gewoon te splitsen.

U zal zien dat de dan zuiver vlaamse kant weer woekerwinsten zal maken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 00:30   #191
warpozio
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het beste zou zijn de Delhaize Groep gewoon te splitsen.

U zal zien dat de dan zuiver vlaamse kant weer woekerwinsten zal maken.
Splitsen in Food en Non-food?
Oud 20 juni 2014, 10:22   #192
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Carrefour blijft mossel noch vis.
Ik ga er alleen als ik niet anders kan.
Soms kun je gerust 5 minuten lopen zoeken naar een personeelslid als je een vraag hebt.
Ik denk niet dat het nog de bedoeling is dat je vragen stelt aan het personeel bij de Carrefour. Uitgezonderd misschien bij de dienst elektro die steeds minder aanbod heeft. Daar kennen ze grote concurrentie van mediamarkt en e-commerce.

Als je nog personeel wenst waar je vragen kan stellen kan je een bank of verzekeraar binnenstappen op afspraak. Dat is nog een sector waar ze hun klanten zwaar kunnen pluimen door geduldig naar hun gezever te luisteren.

Oud 20 juni 2014, 11:35   #193
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het nog de bedoeling is dat je vragen stelt aan het personeel bij de Carrefour. Uitgezonderd misschien bij de dienst elektro die steeds minder aanbod heeft. Daar kennen ze grote concurrentie van mediamarkt en e-commerce.

Als je nog personeel wenst waar je vragen kan stellen kan je een bank of verzekeraar binnenstappen op afspraak. Dat is nog een sector waar ze hun klanten zwaar kunnen pluimen door geduldig naar hun gezever te luisteren.

Gedreven door de hoge loonkost moeten alle bedrijven sparen. Dat is bij de banken nog erger want in feite doet de klant met online banking of aan de terminal het werk dat vroeger een bediende deed.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 11:38   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Sinds vrouwen meer zelfstandigheid verwierven, zijn er inderdaad een pak werkkrachten bijgekomen die voordien traditioneel thuisbleven.
Er werd toen ook een pak minder uitkeringen uitgereikt.
Nogal logisch, daar er in vroeger tijden maar nauwelijks uitkeringen bestonden.

In vroeger tijden verzetten vrouwen trouwens ook heel veel werk. Toen maakten heel wat vrouwen bijvoorbeeld zelf kleding, voor zichzelf, voor man en kinderen. Daarnaast legden vrouwen zich ook toe op seizoensarbeid in de landbouw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2014, 12:18   #195
warpozio
Burger

Standaard

Citaat:

Als je gemarineerde zongedroogde tomaten zoekt in de Carrefour kun je beter 5 minuten steken om een personeelslid dat daar ergens loopt te vinden dan bij je verzekeraar. Maar ik kan mis zijn
Oud 21 juni 2014, 13:47   #196
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://trends.knack.be/economie/nieu...0665966545.htm

tegenover het loon dat hij nu bij Walmart gaat binnenrijven zal zijn CEO Delhaize Belgium loontje maar armoedige peanuts zijn.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 14:30   #197
warpozio
Burger

Standaard

Het belang van goede communicatie wordt opnieuw getoond:
Dure blunders kosten Delhaize al 357 miljoen....

http://trends.knack.be/economie/belg...0666310183.htm
Oud 22 juni 2014, 14:35   #198
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het belang van goede communicatie wordt opnieuw getoond:
Dure blunders kosten Delhaize al 357 miljoen....

http://trends.knack.be/economie/belg...0666310183.htm
Onzin.
Een verlies aan marktwaarde is een virtueel verlies voor haar aandeelhouders en heeft op zich geen invloed op haar balans.
Oud 22 juni 2014, 22:52   #199
warpozio
Burger

Standaard

Het einde van het artikel overgeslagen?
"Elke keer er een personeelsactie komt, zie je een reactie op de beurstabellen", zegt Pascale Weber van KBC Securities. Is dat verlies nog virtueel, dan beginnen de prikacties in de verscheidene winkelvestigingen en distributiecentra echt pijn te doen. De kostprijs van alle acties wordt op 7,5 miljoen euro geschat. Analisten noemen dat zelfs een onderschat cijfer. In totaal bleven zowat 94 winkels een dag dicht, en raakte de bevoorrading in de knoop

Als ze pas in september (na de vakantie) gaan onderhandelen kan dat leuk worden op het Delhaize hoofdkwartier.
Oud 23 juni 2014, 00:40   #200
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik snap er geen bal meer van.

Wat is dat jullie willen?

Dat de aandeelhouders van Delhaize jullie hoog loon, hoger dan bij de concurrentie, verder betalen?

Dat de klanten jullie producten duurder betalen dan bij de concurrentie?

Wat is het waarvoor jullie staken?
Nee, ze staken voor nog meer banenverlies ten voordele van de aandeelhouders een hogere opbrengst te garanderen zodat de andere werkende mens nog wat meer op de werkloze en de vakbonden kan vitten over hoe ze banen wegzuigen en de kanker van de maatschappij zijn.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be